Labda-sonde verwijderen?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

Labda-sonde verwijderen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een onderwerp waar ik graag wat meer over wil weten, en dus jullie ervaring, tips en adviezen verneem;

Mijn dame is voorzien van de Lambda-sonde op de uitlaat, en dus geen CO2 potmeter. :roll:

Ik heb begrepen dat zonder de Lambda-sonde de fiets beter en zuiniger loopt.
Is dat ook jullie ervaring?

Is het dan te adviseren om de Lambda-sonde te verwijderen cq. los te koppelen?
En, als je dat doet, moet je dan de CO2-potmeter monteren (om evt. noodloop te voorkomen), en waarschijnlijk ook de code-plug aanpassen cq. vervangen?

Hoor graag wat jullie ervaringen zijn, bedankt alvast! _004

[groet] RobL.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 13 sep 2010, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Re: Labda-sonde verwijderen?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Dutchmidiman,

Deze aanpassing is bij mijn 1100RT vorig jaar uitgevoerd. Aanleiding was hardnekkig KFR, dat met iridium bougies en synchroniseren niet goed te verhelpen was. Bij deze ingreep wordt de connector van de lambdasonde losgemaakt (connector zit aan de rechterzijde, onder de tank), er moet een CO potmeter geplaatst worden (connector is reeds aanwezig, linkerzijde onder het zadel), en inderdaad moet de codeplug verwijderd worden. Let wel, de CO potmeter kost bijna 100 Euro.....!
De motor liep er wel flink beter van (absoluut geen KFR meer) maar in het begin zeker niet zuiniger (ging van 1:17 naar 1:15). Na nog een rondje afstellen en met de uitlaatgastester CO afregelen, ben ik weer terug op 1:17. De Recyclizer zit er ook op, geen invloed op het benzineverbruik maar motor loopt nog beter!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Dankjewel Frank voor deze zeer zinvolle informatie! _004

Ik heb 0,0% last van KFR, maar de dame staat dan ook onder volledige behandeling van Magic Kenny. _005
Dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Naast het nadeel van zo'n dure CO2-potmeter (die waarschijnlijk 2ehands/good-as-new wel iets goedkoper te krijgen zal zijn) moet ik dan ook de juiste code-plug aanschaffen (of uitpluizen welke doorverbinding(en) gemaakt moeten worden, want zo'n code-plug is niets anders dan wat doorverbindingen/jumpers, heb ik begrepen :twisted:)

En, inderdaad niet bepaald onbelangrijk, een CO2-meting laten doen om de fiets (beter) te laten afstellen, was ik ff in de gauwigheid vergeten. :$

Hmm, het nut van het verwijderen van de labda-sonde versus de nadelen van CO2-potmeter, code-plug en CO2-meting.

Eigenlijk ben ik een idioot 8-) , de dame loopt als een zonnetje, ze trekt als de brandweer (letterlijk), en ach, het verbruik, dat is meer een "spel".
Ik probeer de 1:20 (19,167 om precies te zijn) te verbeteren, en daar is het waarschijnlijk te winderig in Nederland en te weinig heuvels waar ik de fiets vanaf kan laten "rollen" :lol:
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Nog een aanvulling: er hoeft geen andere codeplug geïnstalleerd te worden, alleen de bestaande wordt verwijderd. Blijkbaar is het ontbreken van de codeplug voor de Motronic voldoende om te "weten" dat de mengselregeling via de potmeter verloopt.

En inderdaad, als de "dame" nu als een zonnetje loopt en een laag verbruik heeft, waarom dan veranderen? "Don't fix what ain't broken"..... ;)
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

@dutch:

Waarom dan het hele circus optuigen, if it works, don't touch it? De 'dame' loopt goed en zuinig en 'het milieu' heeft liever een kat dan een pot op jouw fiets, niet alleen je eigen belang telt, dus waarom????? _001 _001 _001 _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

Re: Lambda-sonde verwijderen?

@Papinkelman;
Bedankt voor de info, ik meende ergens gelezen te hebben dat zonder code-plug de Motronic in zgn. nood-loop ging om mogelijke schade aan het motorische gedeelte te voorkomen. Ik denk dat ik het verkeerd gelezen of begrepen had.
Dus dank voor deze info! _004

@Baird;
Het verbruik is nogal "all over the place" tussen 1:14 tot soms 1:20 (als ik heel truttig rij), het lopende gemiddelde heb ik nog niet kunnen uitrekenen, 6000 km is een hoop data om te verwerken.

Ik heb er soms last van dat er knallen uit de uitlaat komen, als ik het gas dichtdraai. Naar wat ik begrepen heb, komt dat door te weinig tegendruk door de andere, niet-OEM, uitlaat.

Maar waar ik ook al 3x last van gehad heb, is dat als ik het gas dicht draai bij lage snelheden, de motor uitvalt.
Gelukkig voel ik de dame redelijk goed aan, en krijg ik haar snel weer gestart, terwijl ze nog aan het "rollen" is, maar het was geen prettige ervaring, zeker toen ik net een rotonde opgegaan was en in de bocht zat, dat gaat een keer fout als ik een keer net ff niet zo goed oplet.

Zonder de labda heb ik begrepen dat de motor prettiger moet lopen, en het verbruik ook positief beïnvloed wordt.

En heb ik eventueel nog de mogelijkheid van de Laser chip. (die schijnbaar geen Lambda ondersteund, althans niet weet om te gaan met de afwezigheid van de CO2-potmeter).
En het knallen hopelijk ook oplost, want dat hoort volgens mij niet des-BMW's. ;)
Het is geen café-racer wat dat betreft.

Wat ik zoal over gelezen heb en wat ik geprobeerd via grotere uitlaatbochten en andere uitlaat (en luchtfilter) op te lossen, is het "geknepen" karakter omwille van het milieu.
De kat zal ik zeker niet verwijderen, dat is een integraal onderdeel.

Omwille van het milieu heeft BMW al genoeg "verknalt", denk ik zo ;)

Het heeft hier totaal niets met mijn eigenbelang te maken, wel om zelfbehoud.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 13 sep 2010, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Labda-sonde? :( Die bestaat niet ! Wat wel bestaat is Lambda-sonde,oftewel zuurstofsensor.De sonde meet het restand zuurstof dat aanwezig is in het uitlaatgas en past hierop het mengsel aan. Dwz rijker of armer. Lambda 1 wordt berijkt als er 1 kg benzine gemengd wordt met zo'n 14,8 kg zuurstof. Dit is het ideale mengsel met optimaal rendement,wat dus constant getracht wordt te bereiken door het motormanagement.Met soms kfr als gevolg, _003 ! Lang leve het milieu.... :roll:

Gewoon ouderwetse bing's erop met een co% schroef,dat waren tijden _004 .

Groet,J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

_004 Oops! :oops: ;)

Aangepast.
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Even wat meer over die cat-code-plug (ccp), in de Moronic zitten een x-aantal zg. fuel mappings opgeslagen en de diverse ccp's geven aan de Moronic door welke van deze mappen gebruikt moeten worden, is idd gewoon 'pin-programming, oftewel het doorverbinden van 2 of 3 aansluitingen.

Deze mappen horen bij een bepaalde configuratie, dwz. wel cat/Lambda, of geen cat/Lambda maar CO-pot, ook zijn er mappen voor verschillende landen zoals CH en USA, en dan heeft de 1150GS nog de mogelijkheid om er een ccp in te steken die het mogelijk maakt om 91 octaan te verteren.

Mijn 1100RS heeft geen cat/Lambda, maar een CO-pot en geen ccp, dit is gewoon 1 van de configuraties die het systeem bied en geen 'noodloop', dat kent dit systeem niet.

Over het verhaal Lambda = 1, dat is natuurkundig de beste verbranding, maar motortechnisch is wat rijker beter, Lambda 0,85-0,9, of 1/13 ongeveer.

Denk er ook eens over een brandstofdruk regelaar van een K1200 in te steken, die geeft een half bar meer en dat merk je positief in het rijden, ook aanzuigbuizen van een GS geven meer vermogen in het middengebied.
Eea. gaat wel ten koste van het brandstof gebruik, zij het minimaal en die buizen kosten je wat vermogen boven de 6000 toeren, maar wie komt daar ooit?

Oja, de RS gebruikt ook ongeveer 1/14-1/18, afhankelijk van mijn bui. :lol:

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Inspector Gadget

Bedankt voor de uitleg, Paul! _004
Bijzonder leerzaam.

GS-aanzuigbuizen heb ik ook wel eens aan gedacht cq over gelezen.
http://www.ebbo.org/gs.php

Meer vermogen is voor mij niet zo noodzakelijk, wil graag een wat meer "rond" lopende motor.
Gevoelsmatig lijkt het er soms op dat de dame een beetje een "humeur" heeft, afhankelijk van het weer en andere omstandigheden, dan voelt zij wat minder soepel aan.
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

jaybmw schreef:
Gewoon ouderwetse bing's erop met een co% schroef,dat waren tijden _004 .

Groet,J.
Yep, en trommelremmen, een kickstarter, contactpuntjes, spaakwielen, stuurmoffen, een benzinekraan ............ tijd voor een klassieker misschien ? :-)

Tom.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Volgens mij moet dutch gewoon een standaard R11XXRT nemen met hooguit een recyclizer, al die naderhand op-, aan- en ingebouwde rommel eraf, niet te moeilijk doen en gewoon rijden met die handel! Als je zoveel veranderd hebt snapt iedereen dat dat circus er zo nu en dan mee ophoudt.

In de racerij is het normaal dat je van alles knutselt binnen( en soms buiten) de reglementen, maar dan heb je ook verstand van zaken en de equipment om het goed te testen en af te stellen, heb je geen van beiden dan moet je eraf blijven!

ik wens je veel sterkte!

Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
speek
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ongelezen bericht door speek »

Roadrunner schreef: Yep, en trommelremmen, een kickstarter, contactpuntjes, spaakwielen, stuurmoffen, een benzinekraan ............ tijd voor een klassieker misschien ? :-)
Tom.
Allemaal aanwezig: R60/2.
It's never too late to have a happy childhood.
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

speek schreef:
Roadrunner schreef: Yep, en trommelremmen, een kickstarter, contactpuntjes, spaakwielen, stuurmoffen, een benzinekraan ............ tijd voor een klassieker misschien ? :-)
Tom.
Allemaal aanwezig: R60/2.
Mooi _004

Tom
Inspector Gadget

Ik wil iedereen bedanken voor de informatie.

Top, enorm bedankt! _004
Baird schreef:... nemen met hooguit een recyclizer...
Dat is geen oplossing maar symptoom-bestrijding, als ik alles zo lees en begrijp.
Baird schreef:... Als je zoveel veranderd hebt snapt iedereen dat dat circus er zo nu en dan mee ophoudt.
Alle veranderingen zijn gedaan door iemand die kennis van zaken heeft, en dat ook herhaaldelijk bewezen heeft, blijkens de reacties op dit forum.
En dergelijke veranderingen doen niets af aan het feit dat de BMW motoren in vergelijk met mijn werkfietsen heel anders lopen, en dat mis ik soms.
Vandaar dat ik mij afvroeg wat de ervaringen en adviezen waren, waar ik wel wat mee kan.
Want het afslaan is iets wat bij een relatief koude motor gebeurde, daar moet nog naar gekeken worden.
Baird schreef:.. heb je ook verstand van zaken en de equipment om het goed te testen en af te stellen, heb je geen van beiden dan moet je eraf blijven!
Ik zal het doorgeven aan Kenny, hij heeft alle veranderingen en afstellingen gedaan, en hij heeft meer dan een goede job gedaan, kan ik je verzekeren.
Baird schreef:ik wens je veel sterkte!
Ik jou veel wijsheid en begrip.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 14 sep 2010, 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

jaybmw schreef:Gewoon ouderwetse bing's erop met een co% schroef,dat waren tijden _004 .Groet,J.
Mijn 1e motor was, zoals ik hier wel eens geschreven heb, in 1980, de H.nda XL250 US Army versie (omdat ik toen nog in de US verbleef) en dat was echt een hele vriendelijke fiets om aan te sleutelen. Ook al was dat noodgedwongen toentertijd.
Geen gekoppelde elektronica, sensoren of motronic, geheel ouderwets "analoog", dan is de kans op falen of storing ook minder.

De grootste uitdaging was het vinden van metrisch gereedschap, wat dat betreft.

Maar om te leren was het perfect, ook omdat er vanuit de fabrikant dito garage-handboek beschikbaar was.

Echt vermogen had het niet, ik haalde met een beetje goede wil 120 km/uur (75 mijl/uur) wat sowieso al boven de maximum snelheden op de snelwegen lag.
En gek genoeg was de 55 mijl/uur (ca. 88 km/uur, de officiële maximum snelheden toentertijd in vele US staten) snel zat op zo'n fiets. :lol:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”