@Papinkelman;
Bedankt voor de info, ik meende ergens gelezen te hebben dat zonder code-plug de Motronic in zgn. nood-loop ging om mogelijke schade aan het motorische gedeelte te voorkomen. Ik denk dat ik het verkeerd gelezen of begrepen had.
Dus dank voor deze info!
@Baird;
Het verbruik is nogal "all over the place" tussen 1:14 tot soms 1:20 (als ik heel truttig rij), het lopende gemiddelde heb ik nog niet kunnen uitrekenen, 6000 km is een hoop data om te verwerken.
Ik heb er soms last van dat er knallen uit de uitlaat komen, als ik het gas dichtdraai. Naar wat ik begrepen heb, komt dat door te weinig tegendruk door de andere, niet-OEM, uitlaat.
Maar waar ik ook al 3x last van gehad heb, is dat als ik het gas dicht draai bij lage snelheden, de motor uitvalt.
Gelukkig voel ik de dame redelijk goed aan, en krijg ik haar snel weer gestart, terwijl ze nog aan het "rollen" is, maar het was geen prettige ervaring, zeker toen ik net een rotonde opgegaan was en in de bocht zat, dat gaat een keer fout als ik een keer net ff niet zo goed oplet.
Zonder de labda heb ik begrepen dat de motor prettiger moet lopen, en het verbruik ook positief beïnvloed wordt.
En heb ik eventueel nog de mogelijkheid van de Laser chip. (die schijnbaar geen Lambda ondersteund, althans niet weet om te gaan met de afwezigheid van de CO2-potmeter).
En het knallen hopelijk ook oplost, want dat hoort volgens mij niet des-BMW's.
Het is geen café-racer wat dat betreft.
Wat ik zoal over gelezen heb en wat ik geprobeerd via grotere uitlaatbochten en andere uitlaat (en luchtfilter) op te lossen, is het "geknepen" karakter omwille van het milieu.
De kat zal ik zeker niet verwijderen, dat is een integraal onderdeel.
Omwille van het milieu heeft BMW al genoeg "verknalt", denk ik zo
Het heeft hier totaal niets met mijn eigenbelang te maken, wel om zelfbehoud.