Banden Forum
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- Kees BMW
Banden Forum
Ik ben toe aan een nieuw setje banden en twijfel tussen de Michellin PR2 en de Metzler Z6.Er zijn nu zoveel leden en die hebben vast wel een mening over wat de beste band is voor een BMW R850RT,R1100Rt en R1150RT is.Wat rijgedrag is bij droog en nat wegdek,levensduur en gedrag in bochten.Ik ben benieuwd wat volgens jullie de beste band is?
Succes,
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- EuropeRider
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
- Land: Italie
- Woonplaats of omgeving: Umbrie
- Contacteer:
Re: Banden Forum
writer, photographer, guide & gopher
The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Gr.,
Kenny
Ik heb er onder meer Bridgstones BT020, Metzeler Z4 en Pirelli Diablo Strada's onder gehad. Nu ga ik het weer proberen met BT021 achter en BT020 voor.
De Diablo Strada's zijn mij prima bevallen, beter dan de Metzelers, uitstekende grip bij nat weer en de achterband gaat bij mij zo'n 16000 km mee.
Er zijn verschillende tests te vinden als je even googled, bvd een duitse test en hier een belgische test.
Afgelopen zaterdag heb ik er een BT021 ondergegooid, kijken hoe lang die mee gaat en wat z'n rijgedrag is.
In ieder geval succes met je keuze. :;
Groet, Henk
Palle Bruggeman
- clemturbo
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Ik heb ook veel goeds gelezen over de Dunlop roadsmart.
Ben straks ook aan een nieuwe voorband toe, en denk dat ik voor de dunlop ga.
Maar banden is voor iedereen weer anders, de een gaat voor dit merk, de ander voor een ander merk.
Op mijn k100 had ik de eerste keer een bridgestone, tweede setje was michelin macadam, en daar ben ik ook bij gebleven.
Groet Clemens
Ik was toen alles bij elkaar 280 euro kwijt voor voor en achter.
groet, Henk
Groeten
Dirk
- EuropeRider
- Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
- Land: Italie
- Woonplaats of omgeving: Umbrie
- Contacteer:
Je bestelt de banden on-line en laat ze door een lokale garage erop zetten (of doet het zelf). Ik heb mijn banden direct naar de garage laten sturen. Montage achterband kostte 22 Euri en werd keurig gedaan !
writer, photographer, guide & gopher
The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
- dhr
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Contacteer:
Motor gekocht van de zomer met BT020 F + R. Omdat de vorige voorband gecupped was, bij aanschaf er een nieuwe band bij gekregen bij levering.
Na 12.000 KM, ergens in november was de achterband (nog "origineel" dwz was al in gebruikte staat bij aanschaf) op 1,5 a 2 mm. Voorband had nog (maar) 3 mm. Omdat de winter er aan kwam beide banden vervangen door een BT021.
Ik ben nu weer 6000 km verder en nog geen gekke slijtage, ik controleer elke zaterdag alle punten als olie en olie en bandenspanning (F 2,5 en R 2,7) en banden.
Wel merk ik veel last van spoorvorming met de achterband, hij doet nog al gauw een stapje opzij met langsrichels en naden. Bijvoorbeeld op de A7: RWS vernieuwt de toplaag "om de middenstreep heen", hoeven ze niet opnieuw lijntjes te trekken. Rijdt je tussen de file door val je steeds met je achterwiel van het randje af.
Rot gevoel wat volgens mij geen kwaad kan maar niet lekker. Hebben andere banden dat ook?
hgr
Kees
- Hazeldonk
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
dhr schreef:Heb (nog niet veel en) alleen ervaring met Bridgestone.
Motor gekocht van de zomer met BT020 F + R. Omdat de vorige voorband gecupped was, bij aanschaf er een nieuwe band bij gekregen bij levering.
hgr
Kees
Dag, ik rij eigenlijk alleen op MPR2 banden ten eerste kijk ik naar weggedrag en dan naar duurzaamheid. De achterband zit er nu 22000km onder en de voorband 12000km. Achter zal, hoewel nog niet versleten toch vervangen worden vanwege het "vierkant" gevoel en dat rijdt gewoon niet lekker. Ik voel me duidelijk prettig bij de Michelin PilotRoad 2 band ook op mijn
K 1200lt had ik ze liggen.
gr,
Ben
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Prijs compleet met montage op de motor = 350,--
Volgende week zijn ze binnen.
Gr,
Kenny
- Ed Spijker
- Type: R1100RT
zowel droog als nat wegdek en ik heb al wat banden versleten
Ik heb het setje in november gekocht voor 300euro inclucief montage bij motoport in Zelhem Groet Ed Spijker
Een hele mooie prijs ! :)Ed Spijker schreef:Ik sluit we helemaal aan bij jullie keuze van michelin pilot road 2ct een super band nog nooit zo,n goede weligging gehad
zowel droog als nat wegdek en ik heb al wat banden versleten
Ik heb het setje in november gekocht voor 300euro inclucief montage bij motoport in Zelhem Groet Ed Spijker
Alles wat ik over deze banden lees is zeer positief.
Gr,
Kenny
je ook verkiest er zit er niet 1 boven de € 310,00 per setje, incl montage en balanceren.
http://www.motorbanden.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gewoon even mailtje sturen voor een offerte.
groetjes en veel wijsheid.
Heeft iemand ervaring met dit type band op zijn RT ?
PS. In het verleden had de site 'motor'bandenmarkt' een ingang via het merk/type motorfiets, zodat je kon zien welke banden leverbaar/gehomologeerd waren voor het gewenste type. Helaas is dit kennelijk vervallen en is de enige ingang merk- en type- band.
Opmerking: Inmiddels is gebleken dat de Angel ST (nog) niet leverbaar is in de maat 170/60 17 dus een set t.b.v. de R1150RT is niet verkrijgbaar.
Vraag eens aan Nico motorbanden ook op het forum bekend zul je zeker een goed advies krijgen.
Groeten Ruud
- Wildripper
- Type: R1200RT
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland

Heb er een paar nieuwe Michellin Pilot Road 2 onder laten zetten. En ook nog een set nieuwe remblokken, want die waren tot op de draad(mmm kan dat) versleten.
Zag er allemaal keurig uit. En allemaal piekfijn gemonteerd. Met een uurtje was ik weer weg.
Moet zeggen rijdt weer een stuk plezieriger met ronde en verse banden.
Dus toe aan een paar nieuwe rollers, denk aan onze Nico.
Tom.
Ik vind het tot nu toe een geweldige combinatie. Strak sturen en angstig veel grip bij bochtenwerk. Erg fijne band.
Gr.
Donic
Daar kan ik nog niet zoveel over vertellen. Ben zelf ook benieuwd.
Ben niet (helaas) in staat geweest om erg veel te rijden. Heb de motor sinds eind mei.
Wel vind ik de wegligging super. Service vanuit Continental is ook erg goed. (vragen worden snel, persoonlijk en professioneel afgewikkeld)
Ik heb een veel beter gevoel dan mijn vorige K100 waar Metzler op zat.
Groet
Donic
Heb nu 152.000 km op d'n teller staan dus dat schiet wel op. Overigens hij, mijn R 1100RT, blijft zonder problemen noemenswaardige problemen doorrijden.
De eerste jaren gereden met de MET 4 doch deze gingen minder lang mee en voelden bij nat weer minder vertrouwd aan.
Ook heb ik de Bridgestone BT 020 nog eens geprobeert doch deze banden haalden nog geen 15.000 km en voelden duidelijk minder goed aan dan de MEZ 4.
Vervolgens overgestapt naar de PR II dit nav een positieve bandentest in een motorblad.
Nu heb ik al weer twee setjes Pilot Road II versleten waarbij ik met de voorband meer dan 18.000 km en de achterband meer dan 20.000 km heb gereden voordat ze werden vervangen. Bij droog en nat weer voelt de PRII perfect aan en de wegligging is onder alle omstadigheden goed te noemen.
Voor mij niets anders dan de PRII :-)

MProad II eronder laten zetten. 329 euro all-in. Aardige gast en even lekker lopen babbelen.
Ook gelijk nieuwe brembo remblokken eronder laten zetten, 45 euro per kant inclusief montage.
Kan ik er voorlopig weer tegenaan!

Bedankt Nico.
Gr. Milan
Ik heb ongeveer de halve middag nodig gehad om bij te komen.
Schrik niet. Ze durfden er VIERHONDERDENTWINTIG!!!!! euries voor te vragen. Ik denk dat ik ook maar eens ergens anders ga informeren.
Meer mensen met deze uitschieters te maken gehad??
- boetsch1
- 2024
- Type: R1250RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Leiden
Groet peter uit leiden.
Honda 500four, Honda 550four, Honda GL1000, BMW K1200RS, BMW 1150RT, BMW K1300GT, R1200GS LC, R1200R LC, K1300GT, K1600GT, R1250RT, R1250GS.
Groet Peter den Hollander
Hoenselaar in Bedburg-Hau (D) schijnt ook goed en goedkoop te zijn,voor jou(stingray) niet zo ver .

kosten 255 euro incl btw balanceren en nieuwe ventielen ,ook werden de banden opgeruwd met een schuurlinnen om de slipperige conservering iets te verwijderen(draaiend op het balanceer app). de prijs voor de

Het ziet er goed uit en het zal ook wel goed rijden

Wat ik tot op heden zelf altijd gemerkt heb, bij een motordealer zijn banden altijd vreselijk aan de prijs, om niet te zeggen belachelijk duur! Ik heb ook een paar keer geïnformeerd maar ik moest daarna altijd of proberen mijn lachen in te houden (ik hoef niet het HELE bandenrek, ik hoef maar één setje) ofwel moest ik aan de zuurstof vanwege de schrikreactie....
Banden voor motoren kun je wat dat betreft beter betrekken bij een bandenspeciaalzaak, deze leven ervan en willen dus sowiezo onder de prijzen van de dealers zitten, die verdienen meestal liever aan een onderhoudsbeurt.....
Daarnaast heb ik gemerkt dat het ondoenlijk is om verschillende banden zomaar met elkaar te vergelijken; de omstandigheden van gebruik, persoonlijke voorkeur, inzetgebied en dergelijke vragen nu eenmaal om verschillende eigenschappen die belangrijk zijn.
Hoewel een RT vooral van de voorband wat meer vraagt dan mijn R1100RS vanwege de andere gewichtsverdeling en rijklaargewicht, lijkt me dat ook hier de persoonlijke voorkeur van de rijder voorop staat, het gevoel van vertrouwen in een band staat op de eerste plaats.
Zo kan de één dus zweren bij een Pilot Road, terwijl de ander hem zal vervloeken en op zijn (of haar natuurlijk) beurt alleen maar Metzelers gemonteerd wil hebben.
Iemand die voornamelijk snelwegkilometers maakt kijkt veel meer naar levensduur, terwijl iemand die zich regelmatig uitleeft op het slingerende wegdek van bijvoorbeeld de Duitse Eifel graag een band heeft die vertrouwen geeft onder grotere hellingshoeken, en dan NOG is persoonlijke voorkeur iets wat niet te onderschatten is.
Zo was mijn motor bij aflevering (in 1998) geschoeid op Metzelers Z1 en Z2 combinatie (ik dacht Z1 voor, Z2 achter) niets bijzonders over aan te merken, ik reed lek bij 8500 km, en heb ze toen vervangen op advies van de bandenleverancier voor Z4's vanwege de te verwachten langere levensduur, waarbij de grip gelijkwaardig zou zijn. Ook de volgende sets waren weer Z4's, de tweede gemonteerd één dag voordat ik een circuitdag op Assen ging doen, op zich best fijne banden maar je hebt geen vergelijkingsmateriaal dus tja...
Daarna in goed overleg, ook vanwege de bevindingen van een vriend, overgeschakeld naar Bridgestones BT 020, weggedrag was ook goed, de motor leek wel iets lichtvoetiger de bocht om te sturen, ze waren ook wat ronder van vorm als de Metzelers dus dat zou de oorzaak kunnen zijn. Pas tegen het einde van de levensduur merkte ik echt verschil, de Metzelers gingen dan wat vreemd reageren op plakstrepen en de witte lijnen bij het tussen de file rijden; een beetje onrustig werden ze dan, de BT 020's hadden dit dus niet.
Hierna overgegaan naar de hier ook al vaak beschreven BT 021's deze zijn niet veel anders dan de 020, BEHALVE bij nat wegdek, en vooral zéér nat wegdek, dan geven ze voor mij wat beter aan waar de grens is. Afgelopen Oktober het jaarlijkse uitje met vrienden naar de Eifel; het hele weekend lekker weer, behalve op de laatste dag naar huis, toen van miezer over naar aanhoudende regen tot een hoosbui het laatste stuk via de autobahn naar huis, ik heb zeker wel wat glijmomenten gehad die dag, maar het voelde altijd gecontroleerd aan.
Ik lees hier dat er nogal wat mensen de 021's afschrijven en dat ze voor de RT vreemde slijtpatronen geven, dat is mogelijk vanwege eerder genoemde hoger gewicht op het voorwiel en gewichtsverdeling, en zo zie je dus maar; niets zo persoonlijk als het oordeel over banden.
Mijn rijstijl is behoudend sportief, ik hoef geen 200 aan te tikken maar bochtige wegen neem ik liefst lekker vlot, en grootste inzetgebied zijn weekendjes Eifel.
Tot besluit levensduur, bij mij dus als volgt; Z1/Z2 9000 km (lek) Z4 eerste set 13.000 km tweede set 12.000 km, derde set 8500 km (kaal na vakantie naar Spanje met 2 vrienden op Aprilia Falco en Yamaha Thundercat en ehhh zeg maar behoorlijk sportief rijgedrag...)
de BT 020's ca. 11.000 km en de 021's ongeveer gelijk....
Ik hoop dat iedereen banden kiest die bij zijn persoonlijke voorkeur passen, en niet zoals een vriend van me eens zei: ik wil die banden want die hebben zo'n sportief profiel.....
Veel succes, en groetjes Harold
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht