TomTom Urban Rider

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Garfield
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden

TomTom Urban Rider

Ongelezen bericht door Garfield »

Mijn ervaring om een naviagtie voor de motor te kopen:
Ik heb jarenlang rondgereden met een Navigon 2210max (autonavigatie) in een Otterbox. Dat ging helemaal niet verkeerd, je kunt in routeprofiel "Motor" aangeven en dan zoek het vanzelf de mooie routes op. Je kunt de routes ook zelf samenstellen op het apparaat, maar handig is het niet. De routes die je kunt vinden op internet zijn over het algemeen voor Garmin of TT. Navigon heeft de extensie .route en vind daar eens wat van _001 Nu zijn er wel omwegen bijvoorbeeld via Tyre of Onroute een route maken voor TT of Garmin, dat bewaren op je bureaublad en met een conversieprogramma omzetten, inladen in de Navigon en rijden. En meestal gaat dat best goed.

Maar ik wilde eigenlijk een echte motornavigator, een waterdichte en wat compacter. De Otterbox is nogal groot en bedekt voor een groot gedeelte de tellers. De keus is m.i. beperkt tot TT en Garmin. De TT Navigator 2 is helemaal niet onaardig, erg gebruiksvriendelijk maar niet helemaal meer up to date. TT vergeet de steeds groter wordende groep motorrijders lijkt het wel. :$ Dus Garmin bekeken, de hele wereld lijkt te rijden met de Garmin dus het zal wel goed zijn. Ik vond de Zumo 660 wel wat (de duurste natuurlijk weer :shock: ) En dan ga je je verdiepen in het type en wat je dan allemaal leest en hoort, dat valt een tikje tegen :( Uitvallende navigatie, zwarte schermen, legaal gekochte kaarten die je moet deblokkeren, bluetooth wel/niet, mp3 wel/niet, sd kaartjes wel/niet herkend en ga zo maar door. Met iedere update wordt er weer wat gerepareerd (duh) maar er blijft nog voldoende over voor de heren technici van Garmin. Waypoint is er maar druk mee. Ik wil geen onbetaalde tester worden, heb daar de kennis niet voor en kon dus niet anders dan wachten op de versie waarvan men dan zou zeggen dat het nu wel allemaal werkt. Ja-ja, de aanhouder zal winnen, zegt men.

En toen kwam TT met de Urban Rider 8)_ Die het volgens verbazing van iedereen gewoon goed doet :shock: En als je de recenties van de tochwel deskundingen leest (pvdk files, scheurneus etc) wordt je toch eigenlijk langzaamaan enthousiast. Helemaal als je leest dat de optie Kronkelwegen ongeveer hetzelfde doet als de Onroute Motorkaart van Garmin. En de optie om waypoint als bezocht te markeren zodat je niet steeds wordt teruggeleid als een waypoint hebt gemist. Ik lees op het gps-forum dat de die-hard Garmisten nu toch langzaamaan waardering voor de TT krijgen :lol: Dat ding doet het gewoon.

Dus zelf een TT urban rider gekocht, met 45 landen erop voor als ik eens niets te doen heb :lol: dat paste net op de interne 2g geheugen :$ Na het koppelen op de pc wordt TThome geinstalleerd en wordt begonnen met de updates. Toen had ik de Kronkelwegen ook en daar ging het mij ook een beetje om. Bij de nieuwste update van Europa is het bestand groter dan 2g, het wordt dan opgedeeld in vier regio's, je laadt dan de regio die je meest denkt nodig te hebben. De andere kun je, bijvoorbeeld tijdens vakantie, via TThome wisselen. Je hebt tenslotte betaald voor de 45 landen. ;)

Je moet/kunt alleen via bluetooth geluid in je helm krijgen. Mijn helmspeakers zijn aangesloten op een Albrecht intercom en kan weer niet op de TT. Weer wel met bijvoorbeeld een Jabra bt3030 (zegt men) maar ik mis het niet, dat geluid, nooit gehad ook. Mijn TT heb ik boven in de kuip gemonteerd, nagenoeg in het blikveld. Nu al een paar ritjes ermee gereden en dat gaat prima. Een paar routes van internet gehaald en in het reisplan gezet, werkt prima.
Alleen zat er geen actieve houder bij :( staat nog op nalevering maar vooralsnog voldoet de 6-7 uur werktijd. Dus eigenlijk ben ik tevreden.

Als er wat meer valt te melden zal ik het hier posten.

[groet]
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
BM-double-UU

Re: TomTom Urban Rider

Ongelezen bericht door BM-double-UU »

Het is een mooie navigatie voor een leuke prijs, maar dat thuis opladen lijkt me maar niks.
Op vakantie iemand tegengekomen en bij hem was het na 4 uur over en uit.

Dan worden het korte routes :-) maar ook zoals waypoint al aangeeft is deze niet het ultime navigatie voor vakantie.

Ikzelf daartegen wil hem juist daar voor gebruiken en zal ik zelf soms niet genoeg hebben aan 6-7 uur.
Maar een ieder heeft zijn eigen wensen en maakt daarop een keuze.
Ik wens je heel veel plezier met je TT
Garfield
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden

Re: TomTom Urban Rider

Ongelezen bericht door Garfield »

Dank, en de actieve houder heb ik daarom ook besteld, bij Waypoint. Een prima zaak en erg terzake kundig maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze een sterke voorkeur hebben voor garmin. Maar ieder zijn ding. Overigens is het erg eenvoudig om de passieve houder zodanig te modificeren dat het klepje aan de onderzijde open kan en je op die manier via een 12v usb lader je TT kunt opladen. ;) Maar ik wil de actieve houder op de motor en de passieve kan dan in de auto, inmiddels gekoppeld aan de Parrot dus daar wel gesproken aanwijzingen.

En op vakantie kan je voorafgaand routes inladen net zoals bij Mapsource/garmin, of terplekke iets bedenken met Kronkelwegen ala Onroute Motorkaart. En m'n TT doet het gewoon en dat kan ik, als ik de fora mag geloven, niet van alle Garmins zeggen 8)_

Maar het is niet mijn opzet om andermans spullen af te kammen, je koopt datgene dat voor jou belangrijk is. De één wil een Garmin en de andere een TomTom en weer en ander rijdt met veel plezier met een autonavigatie. Ik wilde graag de Zumo 660 vanwege dat grote scherm. En je kan met een 3,5 mm jackplug de zumo koppelen aan de albrecht, ook een plus. Maar ik werd een beetje kopschuw toen ik die berichten las en nog lees. En ik moet zeggen, de TT urban rider stelt me totnogtoe niet teleur. En ik houd nog wat geld over, beetje appels en peren weetikookwel. De 660 zou (!) veel meer moeten kunnen dan de TT. Eigenlijk moet je de TT vergelijken met de zumo 220 maar dan nog. De 220 heeft meer extra spullen (auto en motorhouder) maar weer geen Kronkelwegen. De Onroute Motorkaart moet je weer separaat aankopen. Ach, beiden hebben hun voors en tegens.

[groet]
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”