Problemen ontluchten na vervangen ABS modulator
Geplaatst: 20 aug 2010, 22:39
Hallo allemaal,
Een 2 weken geleden heb ik een ex-politie R1100RT van 2000 gekocht. Na een eerste inspectie bleek de ABS-modulator te ontbreken, wat verklaarde waarom de lichtjes ervan niet oplichtten. Omdat ik deze functionaliteit toch wel wou, ben ik op zoek gegaan naar een gebruikte modulator en heb er eentje op de kop kunnen tikken die volgens de eigenaar nog prima zou werken. Ik heb het er op gewaagd en de modulator inmiddels geinstalleerd.
De originele remleidingen naar de ABS waren eveneens verwijderd, dus heb ik deze ook opnieuw moeten plaatsen. Nadat alles goed vastgemaakt was en terug op zijn plaats stond was het tijd om de remvloeistof toe te voegen.
Ik ben begonnen met de ontluchtingsnippel van het voorste circuit op de ABS-modulator, vervolgens de linkerrem en daarna de rechter en alles een aantal keren opnieuw. Zoals ik wel vreesde was het niet zó eenvoudig. Wanneer ik de remhendel in duw komen er nog steeds luchtbelletjes in het reservoir. Er is al wel wat druk, maar nog niet genoeg. Ik kan blijkbaar oneindig blijven pompen, steeds blijven er luchtbellen verschijnen. De truuk van de hendel half ingedrukt een nacht te laten staan heb ik al geprobeerd, maar dat lost niet echt veel op. Ik zou het zelf graag doen, zonder hulp van de dealer en heb daarvoor wel het geduld en de nodige trial & erros voor over. Ik denk dat ik morgen maar eens zo'n ontluchtingssetje ga halen, zodat er meteen wat meer remolie uit de nippels kan.
Nu komt eigenlijk de echte vraag! Wanneer ik met de remhendel pomp hoor ik ook een geluid uit de ABS komen. Dit klinkt alsof er een veer ingedrukt wordt, is dit normaal? Ik dacht eerste dat die ergens lucht zou zuigen en heb dan nog maar eens gecontroleerd of alles wel goed vast zat en dat lijkt ook zo. Er is ook nergens een lek te bespeuren. Heeft nog iemand dit al gemerkt of heb ik gewoon een defecte modulator gekocht?
Alvast mijn excuses voor deze eerste en meteen al lange post!
Vriendelijke groeten,
Bart
Een 2 weken geleden heb ik een ex-politie R1100RT van 2000 gekocht. Na een eerste inspectie bleek de ABS-modulator te ontbreken, wat verklaarde waarom de lichtjes ervan niet oplichtten. Omdat ik deze functionaliteit toch wel wou, ben ik op zoek gegaan naar een gebruikte modulator en heb er eentje op de kop kunnen tikken die volgens de eigenaar nog prima zou werken. Ik heb het er op gewaagd en de modulator inmiddels geinstalleerd.
De originele remleidingen naar de ABS waren eveneens verwijderd, dus heb ik deze ook opnieuw moeten plaatsen. Nadat alles goed vastgemaakt was en terug op zijn plaats stond was het tijd om de remvloeistof toe te voegen.
Ik ben begonnen met de ontluchtingsnippel van het voorste circuit op de ABS-modulator, vervolgens de linkerrem en daarna de rechter en alles een aantal keren opnieuw. Zoals ik wel vreesde was het niet zó eenvoudig. Wanneer ik de remhendel in duw komen er nog steeds luchtbelletjes in het reservoir. Er is al wel wat druk, maar nog niet genoeg. Ik kan blijkbaar oneindig blijven pompen, steeds blijven er luchtbellen verschijnen. De truuk van de hendel half ingedrukt een nacht te laten staan heb ik al geprobeerd, maar dat lost niet echt veel op. Ik zou het zelf graag doen, zonder hulp van de dealer en heb daarvoor wel het geduld en de nodige trial & erros voor over. Ik denk dat ik morgen maar eens zo'n ontluchtingssetje ga halen, zodat er meteen wat meer remolie uit de nippels kan.
Nu komt eigenlijk de echte vraag! Wanneer ik met de remhendel pomp hoor ik ook een geluid uit de ABS komen. Dit klinkt alsof er een veer ingedrukt wordt, is dit normaal? Ik dacht eerste dat die ergens lucht zou zuigen en heb dan nog maar eens gecontroleerd of alles wel goed vast zat en dat lijkt ook zo. Er is ook nergens een lek te bespeuren. Heeft nog iemand dit al gemerkt of heb ik gewoon een defecte modulator gekocht?
Alvast mijn excuses voor deze eerste en meteen al lange post!
Vriendelijke groeten,
Bart