Striping op de motor

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Paul cr

Striping op de motor

Ongelezen bericht door Paul cr »

Naar aanleiding van eerdere discussies over wat wel en niet toelaatbaar/ gewenst is betreffende (reflecterende) striping open ik hiervoor dit topic.

Mijn R850RT heb ik gekocht van een beveiligings/verkeersregelaarsbedrijf.
Ik heb deze BMW puur voor woon-werk gekocht. Functionaliteit staat dan bij mij voorop en ik wil er niet onnodig geld/tijd aan uitgeven. De striping die erop aangebracht is valt zeer duidelijk op. Lekker veilig natuurlijk, dus laten zitten. Maar van de andere kant kan het ook verwarring scheppen. En dat is zeker niet mijn bedoeling.De blauwe striping die er ook opzat heb ik direkt verwijderd ( evenals de oranje zwaailamp... :lol: ). Ik heb inmiddels contact opgenomen met de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR) die over het " wel/niet mogen" van striping gaat. Maar buiten het feit of het wel of niet is toegestaan qua "beeldmerkbescherming" is het de vraag of ik het er toch maar beter af kan halen om zowiezo verwarring te voorkomen. Dan kan ik wit reflecterende stickers erop plakken zodat het in het donker hetzelfde effekt heeft. Die +/- 50 euro heb ik er wel voor over. Overigens denk ik dat een geheel witte RT ook al teveel op een politiemotor lijkt voor een aantal medeweggebruikers. Geld om hem over te spuiten wil ik er niet in stoppen.
Graag jullie (evt. deskundige) mening.

Afbeelding
Afbeelding
Opahak

Re: Striping op de motor

Ongelezen bericht door Opahak »

Hoi Paul,

Net toen ik je foto's aan het bekijken was kwam mijn vrouw binnen en die zei "het lijkt wel een politiemotor". Toen ik vroeg waarom zei ze 2 dingen:

1. de strepen
2. de buddy (of het ontbreken van de achterbuddy)

Voor wat het waard is denk ik dat "men" in het verkeer ziet dat het een afwijkende motor is en dat onbewust gelijkschaart met een "dienstfiets". Ik zou beginnen met de buddyseat vervangen voor een standaardseat en dan kijken wat de reacties zijn. Die strepen an-sich zijn inderdaad lekker opvallend _004

Groetjes
Paul
Paul cr

Leuk, zo'n eerste reaktie van een "leek" ( met alle respekt !! :D ) zegt veel.
Ik heb wel 'ns gekeken naar ombouwsetjes maar die kosten zo een paar honderd euro. Dat heb ik er niet voor over.
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Aan de andere kant: (even advocaat vd duivel). Is altijd leuk tijdens brainstorm sessie en/of discussie. ;)

Als het niet verboden is en "alleen maar verwarrend voor een ander" maar jij lekker opvalt. Waarom zou je het dan veranderen??? Het is jou veiligheid en niet die van een ander, toch??

Ik zeg:

Als het niet verboden is, lekker laten zitten. Je kunt er dan denk ik alleen maar veiligheid mee winnen
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mee eens, want anders mag je de Black ScotchLite ook niet op je koffers plakken, als je het "zwart-wit" bekijkt.
Die zijn in het donker ook behoorlijk opvallend.

Het gezegde gaat, wie aandacht, die aandacht krijgt, en als motorrijder kan je volgens mij daar nimmer te veel van krijgen. ;)
Junkyard Dog
Type: R1100RT
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

Helemaal niets mis met de strepen op de motor.
Lijkt helemaal niet op een politiemotor die heeft andere strepen. _002
Je valt prima op zo en dat is de bedoeling.

Wie aandacht vraagt, krijgt aandacht en dat moet op de motor.

Houden zo de motor, [groet] Anton.
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Hoi hoi,

Ik rij rond op een voormalig italiaanse motor (geen lampen maar wel de striping) Ik laat het lekker zitten en afgelopen twee jaar nooit aangehouden oid. Ik heb zelf ook zoiets van het valt lekker op, helemaal met mijn gele jas (Damen) dus je ziet mensen denken wat is dat nou? Verwarrend misschien maar zichtbaarheid is nog belangrijker!

Groet!
Wally 42
Type: R1200RT
Bijz: Ex KLPD
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Helder

Ongelezen bericht door Wally 42 »

Hoi Paul,

Ik rij ook op een witte ex KLPD 850 RT zonder de strepen en met een buddy zit.
En je merkt dat er toch naar wordt gekeken in de zin van afremmen niet terug zwaaien
automobilisten die plots afremmen e.d
Best wel grappig.
Hij valt dus wel op en daar is helemaal niks mis mee.

[groet] Peter
Paul cr

Ff een update:
Vandaag antwoord gekregen op mijn mail:
"Wilt u mij svp uw adres gegevens sturen, dan kan ik u vervolgens formeel schriftelijk mededelen dat de striping op uw motor, zoals te zien op de ons toegezonden foto's, niet in conflict komt met het auteursrecht van de Staat op de Nederlandse politiehuisstijl."

Wel heb ik inmiddels witte, reflecterende stickers besteld bij ons clublid dr. Trimble. Ik denk toch deze " rode pijlen " hiermee te gaan vervangen.
Vandaag weer zo'n gevalletje gehad:
Een opgevoerde brommer, op het parallelle fietspad, ziet mij langsrijden en gaat direkt van het gas. Waarschijnlijk verschrikt omdat ' ie mij voor een motoragent aanziet. Natuurlijk ziet hij in het voorbijgaan dat het "loos alarm" is en gaat het gas er weer op. Even verderop moet ik rechtsaf slaan. Hier treffen we elkaar weer en ondanks dat hij mij voorrang moet verlenen ( haaietanden) knalt 'ie bewust vlak voor me de weg over. Ik voelde dit al aankomen dus niets aan de hand. Maar dit soort akkefietjes, dat ze me willen " terugpakken" oid, overkomt me wel vaker. Hoewel het niet mijn " fout" is hoop ik dit soort reacties voortaan te voorkomen door die striping te strippen.
Ard
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam-Rijnmond

Ongelezen bericht door Ard »

Hallo,

Er zijn verschillende forums die deze discussie tot in den treure voeren.
Volgens mij komt het in de basis op het volgende uit.

Toegestaan: Voorkant - witte reflectie
Zijkant: - oranje reflectie
Achter: - rode reflectie

Politie geeft er niet veel prio aan, zie alle bedrijfjes met verschillende reflectie prints.

Je valt idd wel op maar als je een diender tegenkomt die de regeltjes volgt, kan je commentaar _003 krijgen.

[groet]
Ard _004
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik heb zelf te maken gehad met de LFR, die ingeseind was door de KLPD die mij een keer staande hield. Later zag ik dat de dag ervoor een geldtransport was overvallen door een nep-politiemotor, vandaar dat de KLPD wat alert was op dergelijke voertuigen. Mijn 'zaak' kwam bij de LFR terecht en ik mocht de striping eraf halen, onder dreiging van de beroemde landsadvocaat.

Dit was 'm:
Afbeelding
Ex Cop by PressPix Photography, on Flickr

Wat is nou de crux van het verhaal? Men kan je verbieden met dergelijke striping te rijden op basis van het merkenrecht. De striping is gedeponeerd en zodoende kan de LFR (die belast is met dit klusje) iemand aanspreken die de striping heeft nagemaakt of ten onrechte op een voertuig rijdt zonder tot een bevoegde dienst te behoren (ex politiemotor bv). Als je zelf wat rode en blauwe strepen hebt opgeplakt en het patroon is niet hetzelfde als op een politievoertuig (strepen onder een hoek van 40 graden etc) kunnen ze je in principe niets maken, ook al denkt de halve wereld dat je van de pliesie bent. Ook politie-ambtenaren zijn geen goede bron van informatie wat dat betreft, want die weten (vaak) niet precies waar het om gaat en denken dat zij mogen oordelen of iets op de politie lijkt. Dat is dus niet zo. Ga dus niet een (oeverloze) discussie aan met Oom Agent, zij kunnen er geen bon voor uitschrijven, hooguit een melding doorsturen. Wacht dat dan maar af. Je gaat nooit zomaar de bak in voor dit soort dingen, en je krijgt er de tijd voor.

Het is wel allemaal erg krom, en typisch Nederlands. Mijn motor kwam bijvoorbeeld van Korps Alkmaar, en ze zeiden tegen de eerste particuliere eigenaar dat als ie de oranje strepen zwart zou maken, er niets aan de hand was. En er was idd ook niets aan de hand gedurende de 5 jaar dat ie zo heeft rondgereden. Totdat ik erop ging rijden de KLP tegen kwam. In eerste instantie weigerde ik mee te werken omdat zowel de KLPD én de LFR steeds maar spraken van 'op de politie gelijkende' striping. Daar was dus geen sprake van: het was politiestriping. Niet nagemaakt, maar door de overheid zelf erop geplakt en zo verkocht aan een particulier, die er vervolgens niet mee mag rijden. Krom, toch? Daar worden ze dus bij de LFR ook gek van.
Wat blijkt? De (gemeente)politie bestaat uit juridisch gescheiden entiteiten. Dat wil zeggen dat de rijksoverheid niet heel veel over hen te zeggen heeft. Zo kan een korps ongestraft een motor verkopen mét de striping erop, maar de KLPD mag dat weer niet (die vallen onder het Rijk). Snapt u het nog? Nou, ik niet. Want de overheid kan mij verbieden op zo'n ding te rijden, maar een korps niet verbieden ze met striping te verkopen. Het lijkt een beetje op het drugsbeleid: je mag iets verkopen dat je feitelijk niet mag inkopen... ;)
Hopelijk komt er ooit een keer een einde aan deze praktijk, want dan kan men je gewoon aanpakken op het namaken van een geregistreerd beeldmerk (ofzoiets). Dat is eigenlijk het enige. Als het niet direct op de BZK striping lijkt, kunnen ze niets doen. Maar ga er niet tever in, een rechtszaak kost geld en dat is het absoluut niet waard.

Dat je als particulier niet mag rijden op een motor met de BZK striping heeft er overigens mee te maken dat zij als rechthebbenden het gebruik van de striping mogen bepalen. Daarom is het als beeldmerk geregistreerd zodat het onder het merkenrecht valt. Jij rijdt immers rond met hun beeldmerk. Hoe dat erop komt doet niet terzake, maar de rechthebbende mag bepalen waar en wanneer het door wie gedragen wordt. Kortom: zij bepalen het gebruik van hun merk. Vandaar dat je er ook niets tegen kunt doen, de wet is daar heel duidelijk in. Het gaat dus niet eens in de eerste plaats om politieagentje spelen.

Ergo: wat mag wél en wat mag niet? Alles mag, als het maar niet op die striping lijkt...gebruik je fantasie (de motor die als eerste in dit topic is getoond kan inderdaad gewoon, het lijkt niet op politiestriping) ;) Pak een andere kleur (rood) zonder blauw erbij en zorg dat de strepen in een ander patroon lopen. Als je zeker wilt zijn, vraag het vooraf dan even aan de LFR. Misschien moet de overheid nu eens een keer slim zijn en ontwikkelen ze een striping die gebruikt mag worden door lieden die uit hoofde van hun werk dergelijke opvallende striping nodig hebben. Die kan natuurlijk niet bindend voorgeschreven worden, maar als voorstel dienen. Zo krijg je een beetje eenheid in die voertuigen (dierenambulance, verkeersregelaars e.d.) Het blijft echter een feit dat heel veel mensen nog steeds denken dat je politie bent. Maar ja...aan die onkunde kunnen wij ook niets doen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”