Ik heb zelf te maken gehad met de LFR, die ingeseind was door de KLPD die mij een keer staande hield. Later zag ik dat de dag ervoor een geldtransport was overvallen door een nep-politiemotor, vandaar dat de KLPD wat alert was op dergelijke voertuigen. Mijn 'zaak' kwam bij de LFR terecht en ik mocht de striping eraf halen, onder dreiging van de beroemde landsadvocaat.
Dit was 'm:
Ex Cop by
PressPix Photography, on Flickr
Wat is nou de crux van het verhaal? Men kan je verbieden met dergelijke striping te rijden op basis van het merkenrecht. De
striping is gedeponeerd en zodoende kan de LFR (die belast is met dit klusje) iemand aanspreken die de striping heeft nagemaakt of ten onrechte op een voertuig rijdt zonder tot een bevoegde dienst te behoren (ex politiemotor bv). Als je zelf wat rode en blauwe strepen hebt opgeplakt en het patroon is niet hetzelfde als op een politievoertuig (strepen onder een hoek van 40 graden etc) kunnen ze je in principe niets maken, ook al denkt de halve wereld dat je van de pliesie bent. Ook politie-ambtenaren zijn geen goede bron van informatie wat dat betreft, want die weten (vaak) niet precies waar het om gaat en denken dat
zij mogen oordelen of iets op de politie lijkt. Dat is dus niet zo. Ga dus niet een (oeverloze) discussie aan met Oom Agent, zij kunnen er geen bon voor uitschrijven, hooguit een melding doorsturen. Wacht dat dan maar af. Je gaat nooit zomaar de bak in voor dit soort dingen, en je krijgt er de tijd voor.
Het is wel allemaal erg krom, en typisch Nederlands. Mijn motor kwam bijvoorbeeld van Korps Alkmaar, en ze zeiden tegen de eerste particuliere eigenaar dat als ie de oranje strepen zwart zou maken, er niets aan de hand was. En er was idd ook niets aan de hand gedurende de 5 jaar dat ie zo heeft rondgereden. Totdat ik erop ging rijden de KLP tegen kwam. In eerste instantie weigerde ik mee te werken omdat zowel de KLPD én de LFR steeds maar spraken van 'op de politie gelijkende' striping. Daar was dus geen sprake van: het
was politiestriping. Niet nagemaakt, maar door de overheid zelf erop geplakt en zo verkocht aan een particulier, die er vervolgens niet mee mag rijden. Krom, toch? Daar worden ze dus bij de LFR ook gek van.
Wat blijkt? De (gemeente)politie bestaat uit juridisch gescheiden entiteiten. Dat wil zeggen dat de rijksoverheid niet heel veel over hen te zeggen heeft. Zo kan een korps ongestraft een motor verkopen mét de striping erop, maar de KLPD mag dat weer niet (die vallen onder het Rijk). Snapt u het nog? Nou, ik niet. Want de overheid kan
mij verbieden op zo'n ding te rijden, maar een korps niet verbieden ze met striping te verkopen. Het lijkt een beetje op het drugsbeleid: je mag iets verkopen dat je feitelijk niet mag inkopen...

Hopelijk komt er ooit een keer een einde aan deze praktijk, want dan kan men je gewoon aanpakken op het namaken van een geregistreerd beeldmerk (ofzoiets). Dat is eigenlijk het enige. Als het niet direct op de BZK striping lijkt, kunnen ze niets doen. Maar ga er niet tever in, een rechtszaak kost geld en dat is het absoluut niet waard.
Dat je als particulier niet mag rijden op een motor met de BZK striping heeft er overigens mee te maken dat zij als rechthebbenden het gebruik van de striping mogen bepalen. Daarom is het als beeldmerk geregistreerd zodat het onder het merkenrecht valt. Jij rijdt immers rond met hun beeldmerk. Hoe dat erop komt doet niet terzake, maar de rechthebbende mag bepalen waar en wanneer het door wie gedragen wordt. Kortom: zij bepalen het gebruik van hun merk. Vandaar dat je er ook niets tegen kunt doen, de wet is daar heel duidelijk in. Het gaat dus niet eens in de eerste plaats om politieagentje spelen.
Ergo: wat mag wél en wat mag niet? Alles mag, als het maar niet op die striping lijkt...gebruik je fantasie (de motor die als eerste in dit topic is getoond kan inderdaad gewoon, het lijkt niet op politiestriping)

Pak een andere kleur (rood) zonder blauw erbij en zorg dat de strepen in een ander patroon lopen. Als je zeker wilt zijn, vraag het vooraf dan even aan de LFR. Misschien moet de overheid nu eens een keer slim zijn en ontwikkelen ze een striping die gebruikt mag worden door lieden die uit hoofde van hun werk dergelijke opvallende striping nodig hebben. Die kan natuurlijk niet bindend voorgeschreven worden, maar als voorstel dienen. Zo krijg je een beetje eenheid in die voertuigen (dierenambulance, verkeersregelaars e.d.) Het blijft echter een feit dat heel veel mensen nog steeds denken dat je politie bent. Maar ja...aan die onkunde kunnen wij ook niets doen.