Mijn R1100rt trilt (nu minder!)

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
WernerB
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen

Mijn R1100rt trilt (nu minder!)

Ongelezen bericht door WernerB »

Beste forum-leden,

Ondanks het feit dat mijn lieftallige echtgenote Thérèse de laatste dagen meer aandacht krijgt dan ik in een heel jaar (Zie RT-cafe: STEM OP MIJN BABE!), probeer ik toch ook nog even wat op het forum te werpen.
Nadat mijn R1100rt afgelopen woensdag door Kenny professioneel onder handen is genomen, is het trillen, waarvan ik al eerder melding deed, een stuk minder geworden. Kenny gaf aan dat mijn banden ( een stel BT021) wel eens de grote boosdoeners zouden kunnen zijn. Ze komen in zijn banden-top-10 niet voor. Mede op zijn advies heb ik de bandenspanning voor verlaagd van 2,5 naar 2,2 en achter van 2,9 naar 2,5. En raad eens: het trillen is nu echt een stuk minder! Dus toch die verdraaide banden!!

Waarom ik die BT021's erom gegooid heb? Mijn dealer heeft ook de politie-en rijschool BMW's in onderhoud en daar gaan BT021's onder. Vandaar mijn keuze.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Graag adviezen/goede raad/tips/hart onder de riem of wat dies meer zij. Want om nou maar meteen weer een stel nieuwe banden eronder te laten monteren, gaat mij echt te ver. Die BT021's zitten er net 1000 km onder.

Have a nice BMW-day!

Enne, gewoon op mijn meissie blijven stemmen hoor! Ze gaat van die aandacht nog niet naast de hoge hakken lopen.posting.php?mode=post&f=30#

WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
vioma

Re: Mijn R1100rt trilt (nu minder!)

Ongelezen bericht door vioma »

De bt 021 terug brengen en claimen voor garantie ,heeft een kennis van mij ook gedaan (onder een pan) en die heeft er toen dunlop roadsmart voor terug gekregen en heeft alleen de montage moeten betalen.
En met de roadsmarts geen trilling meer en een wegligging die tien keer beter is _004
WernerB

Helaas is mijn bandenboer niet genegen om enige vorm van coulance toe te passen. Hij voert overigens geen ander merk dan Bridgestone en zijn commentaar is dat hij ook de politie-en rijschoolmotoren van de BT021's voorziet en tot op heden geen klachten daarover krijgt.
Heb hem gezegd dat dit de laatste keer is geweest dat ik banden bij hem heb aangeschaft.

Have a nice BMW-day!

WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Rechtstreeks met bridgestone klanten service bellen .
willem58

Ongelezen bericht door willem58 »

Wat voor trilling, bij welke snelheid? Hier in de buurt zit een bandenbedrijf (zal geen naam noemen) dat Bridgestone als huismerk heeft, maar ook graag andere merken levert; en de service op gebied van bedrijfs-auto banden is zeer goed zij hebben ook een speciale motorfiets hoek en de eigenaar is zelf enthousiaste motorbandenman (met veel kennis), mi. als er teveel hoogteslag in zit is de oplossing van een lagere bandenspanning natuurlijk een paardemiddel, zo'n band moet gewoon terug en omgeruild worden (soms met aftrek van de gereden kilometers in %)

Succes met de trilbanden WernerB
WernerB

Het trillen is vooral voelbaar in de voetsteunen en de handvatten en vanaf circa 130 km/uur. Het is "hoog"frequent zodat je na een uurtje rijden een langdurige tinteling in je handen voelt.
Bij mijn vorige banden (PR2) had ik er geen last van, maar die band vertoonde wel stevige cupping-verschijnselen.

WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

Afbeelding
willem58

Ok toch is dat raar, vooral omdat het snelheids gerelateerd is; zijn die banden geklokt op hoogteslag?
ik heb bij een oude R80RT een soortgelijk probleempje gehad; zat in het voorste cardanas kruisstuk _002
Cupping is meestel een geluid veroorzaker, geen trilling en je zou juist dan denken dat er bij lagere snelheden wat trilling voelbaar moet zijn en bij de gecupte banden had je er geen last van.
Ik denk meer dat er iets in de aandrijflijn trilt?? vooral omdat het zoals je zelf zegt "hoogfrequent" trilt.
Ik rij met PR1's en die cuppen ook wel wat maar doen het verder perfect.
Kan me zomaar voorstellen dat de Bridgestones wat harder van compound zijn ook al omdat de trilling minder is met een lagere spanning.
De enige verandering zijn de banden en dat de wielen gede- en gemonteerd zijn, dus je moet toch die richting op zoeken, controleer in ieder geval je cardan-kruisstukken en de splines (schuifstuk)

succes he _004
WernerB

Gelet op het feit dat het trillen begonnen is met het wisselen van de banden, ben ik geneigd de banden de schuld te geven.
De voorband is van de week opnieuw gebalanceerd, zal komende week de achterband opnieuw balanceren. Overigens doet mijn bandenboer dat niet elektronisch, maar op de "ouderwetse" manier. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat dat een betere manier is dan elektronisch balanceren. Heb daar echter geen verstand van.
Ook het feit dat met het terugbrengen van de bandenspanning het trillen minder is geworden, doet mij sterk de banden verdenken.

Wel kwam een motoragent met de volgende opmerking: de motor-eigen resonanties en de resonanties van de banden zouden elkaar wel eens kunnen versterken!
Ik weet niet of dat mogelijk is, maar ik houd met alles rekening.
Ik ga gewoon verder op zoek.

Have a nice BMW-day!

WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

Afbeelding
willem58

Ja, dat van die resonantie kan gebeuren, denk maar eens aan het plaatsen van zgn. balans assen in sommige motoren iedere draaiende as heeft een trillingsgetal en vaak heffen de getallen elkaar op; maar dit wordt in de ontwikkelingsfase van een nieuwe motor al bekeken en geëlimineerd (meestal op de tekentafel of tegenwoordig computermodellen) soms draait de dynamo bijv. de andere kant op om resonantie te verminderen.

Overigens heb ik dat met de hand balanceren van motorwielen meer gedaan, op het statief met wat lagertjes waar de steekas op rolt, Duurt iets langer maar is minstens zo nauwkeurig dus dat hoeft geen probleem te zijn deze methode wordt in de motor racerij nog steeds toegepast.
Maar ik ben er van overtuigd dat wanneer de trilling alleen uit de banden komt dit meetbaar moet zijn, of te grote hoogteslag, dan moet je bepalen wat de tolerantie is, of de rubbersamenstelling van deze banden is dusdanig anders dat iedere looplvlak/profiel "knobbel" doorgegeven wordt aan de motor (voelbaar in het stuur en de voetsteunen) en bij een GS. met terreinbanden lijkt mij dat geen probleem maar op de RT. hoort dat niet.

Succes en hou ons op de hoogte (ter lering en vermaak)

Gr.Willem
WernerB

Als de achterband opnieuw gebalanceerd is, zal ik het resultaat ervan direct op het forum zetten!
Inderdaad, ter leringhe ende vermaeck!

Have a nice BMW-day!

By the way: Heb je al op mijn vrouw gestemd? Zo niet, kijk dan op ons RT-café en kijk bij STEM OP MIJN BABE!
Wel ELKE DAG!!! even je stem uitbrengen. Kleine moeite/groot plezier.

WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

Afbeelding
willem58

Ok doen hoor, ik heb voor nog 25% en achter 50% dus wil voor de winter ook vers rubber onder de Beemer er zit nu Mich. PR1 onder, dat bevalt prima, ook met regen. Maar iedere informatie over andere merken is natuurlijk welkom, ook al ben ik van huis uit (ook onder de 4wieler) Mich. fan.

Gr.Willem.
Laatst gewijzigd door willem58 op 15 aug 2010, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
WernerB

Achterband bleek uiteindelijk net niet goed uitgebalanceerd te zijn. Van een hoogteslag in de band was geen sprake. Meteen erna uitgeprobeerd. Trillen is aanwezig boven de 130 km/uur, maar minder heftig. Er valt nu mee te leven. Maar: mijn volgende band wordt hoogstwaarschijnlijk geen Bridgestone en al helemaal geen BT021!!

Have a nice BMW-day!

WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

Afbeelding
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ik heb jullie discussie met belangstelling gelezen. Ik ben mee eens dat trillingen bij snelheid kunnen uit verschillende hoeken van een motorfiets komen en meerdere zijn al genoemd. Ook wiel- en balhoofd lagers, een kromme velg en noem maar op enz. Ik heb zelf de 021's die bij aankoop van mijn RTmet 6000 kms afgehaald. Waarom is een hele aparte discussie. Het feit is dat Bridgestone heeft heel veel uit coulance moeten doen met eigenaaren met de 021 in de Sport Tour segment en vrij snel daarna met de verbeterde 023's op de market gekomen. Res ispa loquitor - het spreekt voor zich.
Bij de volgende banden wisseling heeft Werner zijn antwoord.

gr,
Kenny
willem58

Ok WernerB dat is een mooi resultaat, blijft de trilling boven de 130 km/h over, vervelend, vooral als de fiets er voordat die banden gemonteerd werden geen last van had. En inderdaad nu maar afwachten tot de volgende bandenwissel; ik denk dat ik weer voor de PR1 ga ;)

Succes.

Gr.Willem
WernerB

Het heeft even geduurd, maar Bridgestone heeft mij laten weten contact gehad te hebben met de dealer/bandenboer.
Ik moet naar hem terug (alweer) en dan moeten we tot een deal kunnen komen. Hoe of wat weet ik nog niet.
Feit is dat de voorband sinds kort ook aardige cuppingsverschijnselen heeft en de motor de neiging heeft om in bochten naar binnen te vallen. Oia

Maar, zoals ook Kenny al tijdens mijn bezoek aan hem opmerkte, het trillen kan ook uit andere hoeken komen! Zeker omdat ik de laatste weken bemerk dat het trillen van het blok net boven de 3000 tpm een soort van cadans heeft (dan weer even wel en dan weer even niet en ongeacht de versnelling). Voorts worden de hoogfrequenttrillingen in de handvatten, boven de 120km/uur, steeds heviger. Gevolg is bijna gevoelloze handen na een rit van een half uur.
Ik vermoed ernstig dat de ene trilling de ander versterkt?

Ik houd jullie op de hoogte!

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

Afbeelding
WernerB

Het is zover!!!!
Bridgestone heeft i.s.m. met mijn dealer besloten mijn BT021 voorband geheel te vergoeden!!! _004 Zij adviseerden om echter de BT023 te proberen. Gelet op het feit dat ik met de BT021's 3000km had afgelegd, moest ik € 50,- bijbetalen. (prijsverschil tussen de BT021 en de BT023). Onderleggen/balanceren zou gratis geschieden!
Vandaag de BT023 eronder laten leggen. Wat een totaal andere band is dat! Ondanks het feit dat achter nog steeds de BT021 ligt, is het sturen er aanmerkelijk beter op geworden! En het hoogfrequent trillen? Nog steeds (helaas), maar aanzienlijk minder aanwezig boven de 130km/uur. _002
Maar: hier valt mee te leven.
Bij mijn volgende bezoek aan Kenny, onze huis-wizard, toch maar eens laten kijken of die rest-trillingen te traceren zijn en op te heffen.
Vooralsnog ben ik uitermate content met de handelingswijze van Bridgestone en mijn bandenboer/De Jonge Motoren Tholen. :D En dat alles adequaat geregeld!

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

Afbeelding

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”