Slot koffer
Moderator: RT_Patrick
- bmwrene
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Je voelt het pas als je het door hebt.
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Bladel
Slot koffer
Hallo beste RT rijders,
Wie wil en kan me helpen.
Bij mijn rechter koffer is het rode lipje afgebroken om de koffer op slot te doen.
Wie heeft zoiets liggen en hoe vervang ik die. Ik heb net geen twee linker handen maar wel één.
Want het is wel zo prettig om ook die koffer op slot te kunnen doen.
Motorgroetjes, BMWRené
Bij mijn rechter koffer is het rode lipje afgebroken om de koffer op slot te doen.
Wie heeft zoiets liggen en hoe vervang ik die. Ik heb net geen twee linker handen maar wel één.
Motorgroetjes, BMWRené
Re: Slot koffer
Hmmm, volgens mij is dat rode lipje is niets anders dan een vaantje dat als visuele waarschuwing gegeven wordt dat je slot dicht staat, opdat je niet probeert de handel naar beneden te drukken e.d.
Ansich heeft het dus geen werking voor wat betreft de werking van het slot.
Wat soms nog wel eens gebeurt, is dat het vaantje toch gedeeltelijk afbreekt, en daardoor de rotatie van het slot beperkt.
Dat kan je, als nood bijv., oplossen door voorzichtig het gedeelte van de rode vaantje wat overgebleven is, met een puntbek-tang weer recht/goed te buigen.
Om bij dat rode vaantje te komen om het te vervangen moet het slot-mechanisme volgens mij aan de binnenkant van de koffer er helemaal uit.
En ik meen mij te herinneren dat je dat rode vaantje niet los kunt krijgen en dus het gehele slot zult moeten vervangen.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=46&fg=20
Ansich heeft het dus geen werking voor wat betreft de werking van het slot.
Wat soms nog wel eens gebeurt, is dat het vaantje toch gedeeltelijk afbreekt, en daardoor de rotatie van het slot beperkt.
Dat kan je, als nood bijv., oplossen door voorzichtig het gedeelte van de rode vaantje wat overgebleven is, met een puntbek-tang weer recht/goed te buigen.
Om bij dat rode vaantje te komen om het te vervangen moet het slot-mechanisme volgens mij aan de binnenkant van de koffer er helemaal uit.
En ik meen mij te herinneren dat je dat rode vaantje niet los kunt krijgen en dus het gehele slot zult moeten vervangen.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=46&fg=20
Beste dutchmidiman
Dat rode vaantje is er absoluut niet voor de show. Het rode gedeelte dat zichtbaar wordt in de gleuf bij het slot, is de vergrendeling van de handgreep en zorgt ervoor dat de handgreep niet geopend kan worden. Dit 'vaantje"zoals je het noemt, is van gegoten aluminium en indien afgebroken, niet meer te repareren. Rechtbuigen is helaas niet mogelijk.
Rest enkel een nieuwe vergrendeling, waarvoor van het koffer e.e.a. gedemonteerd moet worden. Kosten zijn ongeveer 40 euro.
Het is waarschijnlijk afgebroken, toen de de handgreep dichtduwde, terwijl de sleutelstand op afgesloten stond.
succes met de reparatie
Jos BMW
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Dat rode vaantje is er absoluut niet voor de show. Het rode gedeelte dat zichtbaar wordt in de gleuf bij het slot, is de vergrendeling van de handgreep en zorgt ervoor dat de handgreep niet geopend kan worden. Dit 'vaantje"zoals je het noemt, is van gegoten aluminium en indien afgebroken, niet meer te repareren. Rechtbuigen is helaas niet mogelijk.
Rest enkel een nieuwe vergrendeling, waarvoor van het koffer e.e.a. gedemonteerd moet worden. Kosten zijn ongeveer 40 euro.
Het is waarschijnlijk afgebroken, toen de de handgreep dichtduwde, terwijl de sleutelstand op afgesloten stond.
succes met de reparatie
Jos BMW

Ok, bedankt, weer wat geleerd
Nu is het bij mijn topkoffer dat rode vaantje afgebroken net op het zichtbare gedeelte, maar ik heb het net ff dubbel-gecontroleerd;
Mijn topkoffer gaat nog steeds prima op slot en eenmaal op slot, de handel zit heel erg goed vast.
Is de functie van dat rode vaantje het zelfde bij de topkoffer, onderdeel van het sluitingsmechanisme om de koffer op slot te houden?
PS: Ik meen ergens ooit iets gelezen te hebben dat je het slot kon aanpassen zodat je toch je sleutel er uit kon halen in de open-stand.
Misschien is dat een mogelijke nood-oplossing voor bmwrene

Nu is het bij mijn topkoffer dat rode vaantje afgebroken net op het zichtbare gedeelte, maar ik heb het net ff dubbel-gecontroleerd;
Mijn topkoffer gaat nog steeds prima op slot en eenmaal op slot, de handel zit heel erg goed vast.
Is de functie van dat rode vaantje het zelfde bij de topkoffer, onderdeel van het sluitingsmechanisme om de koffer op slot te houden?
PS: Ik meen ergens ooit iets gelezen te hebben dat je het slot kon aanpassen zodat je toch je sleutel er uit kon halen in de open-stand.

- poestexas
- Type: R1250RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Geraardsbergen
Zelf heb ik dat ooit ook eens gehad. Wat ik er mij nog van herinner is dat ik de koffer bij de dealer binnen gedaan heb en dat ik eens moest slikken toen ik de reparatiekosten hoorde. Ik weet niet meer hoeveel het was, maar voor 40€ moet je nu eenmaal bij Bmw niet slikken.
Hallo,
In ieder geval moet je de popnagels aan de binnenkant van de koffer voorzichtig uitboren, waarna je het hele slotmechanisme kunt verwijderen. Zelf is het me enkele jaren geleden gelukt het gedeelte, waar het rode lipje aan zit zelf te reconstrueren met behulp van enkele verschillende diameters stalen verwarmingspijp, maar dat zal niet iedereen lukken.
Misschien is er op een voordelige manier aan het betreffende onderdeel te komen (van een kapotte koffer?)
Veel succes!
Vriendelijke groet, Gerrit
In ieder geval moet je de popnagels aan de binnenkant van de koffer voorzichtig uitboren, waarna je het hele slotmechanisme kunt verwijderen. Zelf is het me enkele jaren geleden gelukt het gedeelte, waar het rode lipje aan zit zelf te reconstrueren met behulp van enkele verschillende diameters stalen verwarmingspijp, maar dat zal niet iedereen lukken.
Misschien is er op een voordelige manier aan het betreffende onderdeel te komen (van een kapotte koffer?)
Veel succes!
Vriendelijke groet, Gerrit
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
"Het rode lipje" is dus gewoon de blokkering en in feite het slot.
Je kunt het betreffende onderdeel bestellen bij DE KNALPOT.
website: http://www.knalpot.nl
Maar bel ze gewoon ff, hartstikke fijne service: 0113 - 552298
voor rond €35 krijg je alles thuis gestuurd.
Je kunt het betreffende onderdeel bestellen bij DE KNALPOT.
website: http://www.knalpot.nl
Maar bel ze gewoon ff, hartstikke fijne service: 0113 - 552298
voor rond €35 krijg je alles thuis gestuurd.
bmwrene schreef:Hallo beste RT rijders,
Motorgroetjes, BMWRené
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- jaybmw
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Het gaat toch om een zij-koffer,niet om een topkoffer!? 8)dutchmidiman schreef:Ok, bedankt, weer wat geleerd![]()
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Klopt, maar ik verwacht dat het mechanisme niet zo veel zal verschillen?jaybmw schreef:Het gaat toch om een zij-koffer,niet om een topkoffer!? 8)

Da's inderdaad net hetzelfde. Als je een beetje handig bent is het gepiept voor 35 euro en een half uurtje werk.dutchmidiman schreef:Klopt, maar ik verwacht dat het mechanisme niet zo veel zal verschillen?jaybmw schreef:Het gaat toch om een zij-koffer,niet om een topkoffer!? 8)
Ook de sloten aan de sleutels aanpassen of modden zodat je de sleutel in open toestand kunt uithalen, is perfect mogelijk.
gwaaido:
kan je dan ergens wel 'n uitleg doen over het
"modden" zodat de sleutel in open toestand uit de
koffer genomen kan worden??![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
kan je dan ergens wel 'n uitleg doen over het
"modden" zodat de sleutel in open toestand uit de
koffer genomen kan worden??
Er staat ergens op het net een "tutorial", ik snor hem op en als ik hem vind, dan zet ik de link hier neer...
Hier issie: http://www.mot-technik.de/bmw/umbau/koffer.htm
De laatste 3 of 4 foto's gaan over het modden zodat je er de sleutel kunt uithalen...
Sorry voor het Duits... maar het zal wel lukken.
Veel plezier!
De laatste 3 of 4 foto's gaan over het modden zodat je er de sleutel kunt uithalen...
Veel plezier!
dank
gewaaido
ik heb hier echter wel een bedenking bij,als ik de plaatjes bewerk zoals aangegeven,
(ik heb gelijkaardige werken uitgevoerd om het slot van mijn 2'e(nieuwe) koffer aan te passen
aan mijn bestaande sleutel en dit ging zeer goed)
het lijkt me dat indien deze aanpassing uitgevoerd is je de koffer ook met zowat alles openen kan??
of zit ik hier zeer fout???
ik ga in alle geval dit ZEER NAT weekend eens 'n beetje rondknutselen,

ik heb hier echter wel een bedenking bij,als ik de plaatjes bewerk zoals aangegeven,
(ik heb gelijkaardige werken uitgevoerd om het slot van mijn 2'e(nieuwe) koffer aan te passen
aan mijn bestaande sleutel en dit ging zeer goed)
het lijkt me dat indien deze aanpassing uitgevoerd is je de koffer ook met zowat alles openen kan??
of zit ik hier zeer fout???
ik ga in alle geval dit ZEER NAT weekend eens 'n beetje rondknutselen,
Da's een goeie opmerking... dat moeten we dan maar eens proberen...
Maar niet tijdens dit weekend, ik trek er nog eens op uit richting Vogezen,
hopelijk valt de regen wat mee...
Top dat ik je kon helpen!
Succes!
Maar niet tijdens dit weekend, ik trek er nog eens op uit richting Vogezen,
hopelijk valt de regen wat mee...
Top dat ik je kon helpen!
Succes!
- Yobotje
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
In plaats van te modden is de aanschaf van enkele plaatjes een betere keuze zodat de slotcombinatie betrouwbaar blijft. Hoe meer gemod, hoe minder uniek je slot.Gwaaido schreef:Hier issie: http://www.mot-technik.de/bmw/umbau/koffer.htm
Veel plezier!
De plaatjes zijn de aanschaf zeker waard en het scheelt je "priegelwerk".
Oudoe ééj!
Theo.

Theo.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 4037 Weergaves
-
Laatste bericht door QuickFix
-
- 19 Reacties