Verwijderen ABS sensor achter

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
eddiw

Verwijderen ABS sensor achter

Ongelezen bericht door eddiw »

Sinds ik mijn -1100- rijd knipperen de ABS lampjes, eens uitgelezen bij een dealer werd verteld dat de achterste sensor niet de juiste signalen af zou geven. Ik heb er de eerste weken niets mee gedaan omdat ik eerst de rest van de motor in orde wilde hebben, wel heb ik er veel over gelezen zowel in dit forum als op andere media. Nu ben ik zover dat ik de sensor wilde inspecteren echter, het schroefje met de torx gaat goed los echter krijg ik de sensor er maar een halve centimeter uit. Omdat ik niet weet hoe de sensor er verder uitziet en of er sprake van vacuum kan zijn in de ruimte waar de sensor gemoteerd zit dit bericht.

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is en wellicht alleen een kwestie van vuil, of is er een speciaal stuk gereedschap vereist voor het verwijderen van de ABS sensor uit de cardan-as behuizing ?

vol afwachting .......

owja .... beheerder .... als ik een gelijk onderwerp over het hoofd gezien heb ..... verhuis me dan maar ... _004
Gerrit18

Re: Verwijderen ABS sensor achter

Ongelezen bericht door Gerrit18 »

Hallo Eddiw,

Bij mijn R1150RT werd de sensor alleen op z'n plaats gehouden door een Torx boutje en klemt hij enigszins in de boring.

Zal bij de 1100 precies zo zijn.

Veel succes ermee en een vriendelijke groet,

Gerrit
eddiw

Gerrit,

dank, ik dacht dat er wellicht folie omheen zat en een groeve in de sensor ..... lijkt dat hij tegengehouden wordt. Ik ga komend weekend nog een poging wagen hem met beleid eruit te halen. Bij de dealer was geconstateerd dat de sensor defect is, en ik was benieuwd of er iets aan te zien c.q. schoon te maken zou zijn. Nu heb ik een andere sensor via eBay besteld dus even afwachten of de metingen hetzelfde resultaat hebben.

grtz Eddi
pluut

Ongelezen bericht door pluut »

Hoi Eddiw,

Is je sensor al binnen?

Groetjes Pluut.
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

eddiw schreef:Gerrit,

dank, ik dacht dat er wellicht folie omheen zat en een groeve in de sensor ..... lijkt dat hij tegengehouden wordt. Ik ga komend weekend nog een poging wagen hem met beleid eruit te halen. Bij de dealer was geconstateerd dat de sensor defect is, en ik was benieuwd of er iets aan te zien c.q. schoon te maken zou zijn. Nu heb ik een andere sensor via eBay besteld dus even afwachten of de metingen hetzelfde resultaat hebben.

grtz Eddi
Meestal is het zo dat een te lage accuspanning de veroorzaker is bij knipperende ABS-lampjes bij een 1100RT. Heb je het al eens geprobeerd met een andere accu?
Eigenlijk gaat zo'n sensor nooit stuk omdat niets elkaar raakt.
Suc6
[groet]
-1200-
Harald
eddiw

de sensor is binnen, nu dus zaak de oude eruit te krijgen.

habeve, als ik de ABS uit laat lezen geeft hij een foutmelding op de achterste sensor. Ook het verwijderen lukt niet, dit terwijl hij er zo uit te pakken moet zijn naar het verwijderen van het boutje. Het lijkt erop dat de afstelling niet goed geweest is en de sensor daardoor afgesleten is op de rand waarvan hij een aantal millimeter verwijderd moet zijn. Omdat de sensor hierdoor beschadigd is zal ik het achterwiel moeten verwijderen alvorens ik er goed bij kan.

Zodra hij eruit is zal ik een foto plaatsen, dan zien we het euvel.
eddiw

een week vakantie in Duitsland zit erop .... nee zonder de RT .... maar met goed weer.

Nu de tijd aangebroken om de sensor te bekijken van de andere kant ....

- deksel wielbouten verwijderd
- vier bouten van het wiel verwijderd
- rem blokken teruggeduwd
- rem schijf verwijderd

... en daar was het zichtbaar .... de krom afgesleten sensor ..... eruit gehaal den langs zijn vervanger gelegd....
ABS sensor dismounted.JPG
dit had ik al verwacht, ik moet zeggen dat ik het minder afgesleten had verwacht .. de gehele sensor is doorgesleten. Dus de nieuwe sensor, van eBay voor 1$99 en €8,- verzend kosten, geplaatst en alles teruggezet. Daarna een reset van de ABS computer en bij aanzetten van het contact was het resultaat direct zichtbaar, de ABS lampjes knipperde beide gelijktijdig. Daarna de motor gestart en een proefrit gemaakt, bij remmen met de achterrem merk je dat de ABS hem terug regelt zodra het wiel net blokkeert. Nu nog even wachten op beter weer zodat ik ook de voorrem kan testen op deze functionaliteit.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De ABS-sensor behoort helemaal niets te raken, daarom zitten er ook afstandsplaatjes tussen op de kop, waar je de sensor vast zet.
(3 of 4 stuks, als ik het mij goed herinner)

Heb je die afstandsplaatjes wel er zitten cq. gevonden?

Onderdeel #4 op de navolgende link;
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=15
eddiw

klopt, het bestaan van deze afstandsplaatjes werd me duidelijk nadat ik de vervangende sensor ontvangen had. Daar zaten er vier bij welke ik alle ertussen geplaatst heb, want het is wel moeilijk meten welke afstand er nu tussen zit maar hij is er wel.

Al met al moet het erg lomp gegaan zijn, lijkt me dat je dit moet voelen als de sensor aanloopt .... en wie dit zo gemonteerd heeft ... ik weet het niet.

Maar het werkt .... das het belangrijkste !
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad lomp en zóóó zonde :(

Volgens mij moet er ergens wel iets te vinden zijn hoe ver de ABS sensor vanaf de ABS-ring moet zitten, blijkbaar komt dat nogal nauw(keurig), als ik zie de verschillende maten van de tussenplaatjes op RealOEM? _001

Anyhoe, je hebt absoluut gelijk, het is nu opgelost, dat is het belangrijkste, en je hebt weer ABS, wel zo prettig. _004

Heel veel rijplezier toegewenst, met werkende ABS, en de hoop dat je het nimmer echt nodig zult hebben, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”