verkeersplateaus passeren, welke zijde?

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

verkeersplateaus passeren, welke zijde?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Weer een leuke (hoop ik ;) )

Je kent ze wel, de zogenoemde verkeersplateaus;

Afbeelding
(klik om in te zoomen, scheelt weer laden van de pagina)

Je kunt ze, in mijn visie althans, op twee manieren passeren.
Want er overheen rijden lijkt mij voor een motor niet verstandig en onwenselijk (glad!).

De 1e manier, die soms mogelijk is;
Als er geen tegemoet komend verkeer is, tussen beide verkeersplateaus door, dus het midden van de rijbaan.
Als er wel tegemoet komend verkeer is, heb je de keuze snelheid te reduceren totdat het tegemoet komende verkeer gepasseerd is, en je alsnog (veilig!) tussen beide verkeersplateaus kunt rijden, of alsnog de 2e methode hieronder te volgen.

De 2e manier, maar ook een nadeel heeft;
Aan de rechterzijde, langs de verkeersplateau;
Afbeelding
(klik om in te zoomen, scheelt weer laden van de pagina)

Nadeel is alleen dat sommige achterop komende verkeersdeelnemers dan soms denken dat je aan het uitwijken bent, en je beginnen in te halen.

Ander nadeel is dat je met je fiets soms vrij dichtbij verhoogde trottoirbanden en andere obstakels (ik kom soms zelfs betonnen bloembakken tegen!) komt, je hebt dan minder veiligheidsmarge over, (stuurcorrectie bijvoorbeeld) mocht dat noodzakelijk zijn.

Ben benieuwd hoe jullie dergelijke obstakels overkomen _004 :lol:
Junkyard Dog
Type: R1100RT
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.

Re: verkeersplateaus passeren, welke zijde?

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

Bij mij in de omgeving hebben we zulke plateaus niet. Rij meer dan 20.000 kilometer per jaar op de motoren en ben ze nog nooit tegen gekomen.
Gewoon goed vooruit kijken lijkt mij en ze door het midden nemen, tenzij het echt niet anders kan.
Hier in de buurt maken ze ze gewoon over de volle breedte van de weg.

[groet] Anton.
Laatst gewijzigd door Junkyard Dog op 12 jul 2010, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
jeroen12

Ongelezen bericht door jeroen12 »

Middendoor als het kan, rechts er langs als het moet (bij tegenliggers) 8)_
Hoe kunnen ze je nou inhalen over die bult als je er rechts langsgaat (en er tegenliggers aankomen)?
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

jeroen12 schreef:Middendoor als het kan, rechts er langs als het moet (bij tegenliggers) 8)_
Hoe kunnen ze je nou inhalen over die bult als je er rechts langsgaat (en er tegenliggers aankomen)?
Mee eens! Aan de rechterzijde is het meestal breed genoeg voor ruim een fietser, en dan kan een RT er ook nog wel langs ;) . En inderdaad, een knappe jongen die je over die drempels kan inhalen.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Junkyard Dog schreef:Bij mij in de omgeving hebben we zulke plateaus niet..
Bij ons in de regio (Amersfoort, Nijkerk, Leusden, Soest, Hoogland) liggen ze veelvuldig.
Er is zelfs een plek waar er 4 achterelkaar liggen.

Meestal waar er van een 80km-weg via een 50km-weg een verbindingsweg gemaakt is, en je bijvoorbeeld in de buurt van een school komt of de weg lijkt uit te nodigen om harder dan toegestaan te gaan rijden.
jeroen12 schreef:Hoe kunnen ze je nou inhalen over die bult als je er rechts langsgaat (en er tegenliggers aankomen)?
Mij is geleerd dat je er in principe rechts langs moet, en ze liggen niet altijd op de plekken waar ook fietsers langs moeten, die hebben vaak hun eigen (gescheiden) fietsstrook. Het is een keer voorgekomen dat een ongeduldige sjonnie (met petje) er langs knalde, maar de wraak was zoet, de bodem van zijn slopel schuurde akelig luidruchtig over de bult :twisted:
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Ik ken de plek, woon er vlak bij(1ste plaatje). Bij deze ga ik er ook het liefst links langs. Rechts kan ook, maar is psychologisch gezien niet de juiste manier. Lijkt erg smal, maar het kan wel. Dus als er tegenliggers aan komen dan kijk ik de situatie aan, want misschien door even gas los kan je er links langs. Als er meerdere tegenliggers aankomen dan toch maar rechts erlangs. Let ook op de weg van rechts vlak erachter.
Inspector Gadget

@SanderH; Klopt! _004
Naast die weg rechts (dus voorrang verlenen aan verkeer uit die straat) is er ook de FOP die er enkele tientallen meters er voor zit, waar je ook voorrang moet geven.

Formeel is mij geleerd rechts langs deze verkeersplateaus te gaan, maar eerlijkheidshalve, als er een tegenligger aan komt, ga ik ff van het gas af totdat ik volledig vrij baan heb om er links langs te gaan. Want even verderop volgt een vrij korte bocht waar tegenliggers je nog wel eens "tegemoet" komen (lees: de bocht te ruim nemen).

Volgens mij is het links passeren van zo'n verkeersplateau examentechnisch fout, omdat je dan vrijwel/bijna op de andere weghelft zit/komt/kunt komen? _001

Ik ben ook benieuwd wat er formeel wordt aangegeven, indien de situatie is dat je zo'n verkeersplateau niet rechts kunt passeren (bijv. verhoogt trottoir), is het dan zo dat je geen andere keuze zou hebben om er dan gewoon overheen te gaan? _001
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Bij mij in de buurt liggen ook een aantal van deze hobbels, vooral als je een wijk in wilt, al dan niet gecombineerd met een 30 Km/h zone. Als het even kan neem ik ze ook in het midden.
Soms zit er echter tussen de weg en de fietsstrook nog een betonnen plantenbak of zo, dan heb ik wel de neiging om toch maar de hobbel te nemen als er tegenliggers zijn. Het randje rechts lijkt dan aan de te krappe kant (zal wel tussen mijn oren zitten _001 )

[groet], Gerbert
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Junkyard Dog
Type: R1100RT
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

dutchmidiman schreef:Bij ons in de regio (Amersfoort, Nijkerk, Leusden, Soest, Hoogland) liggen ze veelvuldig.
Er is zelfs een plek waar er 4 achterelkaar liggen.
Ik zal als ik daar in de buurt kom extra goed opletten.
Ze lijken mij erg glad ook trouwens. Zeker met regen.
Niet iets om te klagen bij de weg beheerder, is motor gevaarlijk.

[groet] Anton.
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

Oh die dingen. Hier in Leiden ken ik ze ook in de rubber/plastic uitvoering en 2 x zo hoog. Ik Til altijd mijn motor op en loop er langs :lol:

Nee hoor, geintje. Als het kan in het midden en als het niet kan dan stop ik totdat het kan. In geen geval ga ik er rechts voorbij vanwege wegpiraten hier in onze mooie stad die er dan subiet overheen raggen met 60 km/u. Zelfs mijn toenmalige rij-instructeur vond het ondingen!f

Groetjes
Paul
Inspector Gadget

Optillen? :shock: :lol: Als ik te ver opzij leun duw ik een deuk in de weg door het gewicht van de dame (plus mijn gewicht :roll: ) :lol: _004

Dergelijke verkeersplateaus zijn inderdaad vaak erg glad (omdat ze vaak inderdaad van plastic of rubber zijn), meer steiler dan een "gewone" verkeersdrempel (je moet dus echt je snelheid reduceren als je er overheen gaat/moet, en dan nog kan je bijna je nieren onder je lurven vandaan halen ;) )

Het zijn inderdaad ondingen, en m.i. voor motorrijders zelfs gevaarlijk(er).

Leiden is inderdaad een mooie stad, heb daar wat gehad, heel vroeger :oops:
Opahak

dutchmidiman schreef:Optillen? :shock: :lol: Als ik te ver opzij leun duw ik een deuk in de weg door het gewicht van de dame (plus mijn gewicht :roll: ) :lol: _004

Leiden is inderdaad een mooie stad, heb daar wat gehad, heel vroeger :oops:
Ha, nu komt de aap uit de ehhhhhhhhh mouw. Vertel vertel, alle details graag Big RT Smile
Marianne
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)

Ongelezen bericht door Marianne »

In Arnhem hebben ze, achterzijde station, aan de Amsterdamseweg nu ook van die rubber dingen neergelegd. En dan ook nog zwart van kleur, zodat je ze in het donker met regen lekker ziet. Ik rij die weg al zeker 16 jaar, dus ben er ook nog steeds niet aangewend.

Stad-in kun je er aan de rechterzijde voorbij, omdat ze het fietspad hebben vrijgehouden. Alleen ik deed dat dus afgelopen week en probeerde gelijk een auto mij voorbij te gaan?? Ondanks dat ze (het was een vrouw _001 ) zelf ook over die heuvel heen moest. Ik weet dus nog niet hoe ik het de volgende keer ga doen. Mogelijk kijk ik eerst naar het verkeersaanbod?
Stad-uit moet je er overheen en de vorm is zodanig dat je inderdaad je snelheid behoorlijk moet aanpassen.
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Inspector Gadget

Dat was mijn ervaring ook;
omdat je een beweging naar rechts maakt om rechts langs zo'n verkeersplateau te gaan, denkt de bestuurder achter je dat jij ruimte voor hen maakt om in te halen. :shock:

Ik overweeg om in het vervolg voordat ik naar rechts ga, even met de linker hand het obstakel aan te wijzen (net zoals motorrijders onderling al vaak doen) vlak voor ik de manoeuvre ga inzetten, dan scheelt dat wellicht de "reactie-seconde" van de achterop komende verkeer zodat ze nog even niet zullen nadenken/overwegen om te gaan inhalen. _001

In Leiden heb ik mijn 1e liefde gehad, en ook een harde les geleerd;
begin nooit wat met een collega _002
(ter mijner "verdediging", zij zette de eerste stap)
Opahak

dutchmidiman schreef: In Leiden heb ik mijn 1e liefde gehad, en ook een harde les geleerd;
begin nooit wat met een collega _002
(ter mijner "verdediging", zij zette de eerste stap)
Het is ook zo'n mooie stad met zulke lieve (niet allemaal!) inwoners. Lekker direkt en geen blad voor de mond _004

Da's een levensles 1ste klas. Hazes had het kunnen zingen :D Ik ben blij dat de rt niet kiest wie zij als berijder wil _004

Groet
Paul

@Marianne, dat bedoel ik ook. Ik ben ze een keer vergeten en rijd er met 40 km/u overheen en had direkt een wit gezicht. Ik schrok me het apelazerus!
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Als je dit soort dingen te gevaarlijk vindt dan melden bij de MAG, die kunnen actie ondernemen. Dit kan als niet-lid, maar je MAG ook eerst lid worden en dan de melding doen!

http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cm ... gsituaties

Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Marianne

Goed idee, Baird.

En natuurlijk ben ik al jaren lid. Big RT Smile
Groeten Marianne

Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Peter Cools

Ongelezen bericht door Peter Cools »

Baird schreef:Als je dit soort dingen te gevaarlijk vindt dan melden bij de MAG, die kunnen actie ondernemen. Dit kan als niet-lid, maar je MAG ook eerst lid worden en dan de melding doen!

http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cm ... gsituaties

Big RT Smile
Ik kom die krengen ook tegen op vele plaatsen. Heb er in Amersfoort een stel gefotografeerd en aan de MAG gemeld.
Nog niets van gehoord, maar ik heb het vertrouwen dat ze er mee bezig zijn; ligt overigens niet aan de MAG maar aan de ambtenaren van de betreffende gemeente. Ik heb ze gefotografeerd omdat er een paar waren die heel lullig na een bocht liggen; als je uit de bocht komt kun je niet meer kiezen of je er links of rechts langs wilt: je gaat er overheen met strakke kaken!
Het gaat er denk ik niet over aan welke kant je ze wilt passeren. Degenen die lokaal bekend zijn weten waar ze liggen en hoe ze het eenvoudigst te passeren zijn, maar iedereen die niet bekend is, ... heeft een probleem.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Motorrijden is de laatste jaren veel lastiger geworden in ons kleine kneuterlandje. Zijn het geen rotondes, dan zijn het wel van die irritante hobbeltjes en die laatste hebben we in alles vormen en maten. Of je ze nu linksom of rechtsom moeten nemen laat ik aan de momentopname over. De ene keer zus en de andere keer zo . . . . Ik heb daar geen maatstaf voor en laat het aan de situatie over. Maar geldt dat niet voor iedere motorrijder?
We vechten immers voor lijfsbehoud . . . . en klagen heeft echt geen zin hoor.
Bij ons in Diemen is naar de toerit van de Gooiseweg nog steeds een enorme vorstschade in het wegdek. Ik heb al vele malen geklaagd bij de wegbeheerder. Iedereen heeft het volste begrip maar het heeft geen resultaat. Oia
Gewoon uitkijken geblazen mijne dames en heren. Of je nu linksom of rechtsom gaat . . . . _001
Maar ik blijf het motorrijden hier leuk vinden . . . . want er wordt een behoorlijke aanslag gedaan op je improvisatievermogen . . . . waar vind je dat nou ????
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Inspector Gadget

Leuk om te lezen, alle tips, trucs en ervaringen, bedankt allemaal! _004

Het is inderdaad het improvisatievermogen dat ons allen siert.
Maar op een gegeven moment (althans, zo ben ik dan) ga je nadenken wat nu de regels en afspraken zijn, dat vraag ik mij dan af.
Ok, misschien wil ik het te goed doen, maar dat is één van mijn vele onhebbelijkheden, ik maak het mij graag extra moeilijk :roll:

Want motorrijden doe je volgens mij met je verstand, inzicht en gevoel.
Dan leef, en overleef je.

Zoals ik vanavond op de A1 nabij Oldenzaal kwam en bemerkte hoe ernstig het wegdek aldaar ook door de vorst beschadigt is, daar moet je echt aan de bak als motorrijder. Dan is het zeer goed kijken en de weg "lezen".
marcmuts

Ongelezen bericht door marcmuts »

dutchmidiman schreef: Je kunt ze, in mijn visie althans, op twee manieren passeren.
Want er overheen rijden lijkt mij voor een motor niet verstandig en onwenselijk (glad!).
[...]
Ik ben ook benieuwd wat er formeel wordt aangegeven, indien de situatie is dat je zo'n verkeersplateau niet rechts kunt passeren (bijv. verhoogt trottoir), is het dan zo dat je geen andere keuze zou hebben om er dan gewoon overheen te gaan?
Gewoon erover heen dat kan prima hoor, ik doe het dagelijks als een erfenis uit m'n all-road tijdperk. ESA op Comfort, tandje gas erbij en springen maar. :D
Wel oppassen met notebooks in de topkoffer, die kunnen er niet zo goed tegen.
Marianne

Ja, dat kan ook en soms heb ik daar ook gewoon zin in. Of even gaan staan. Ik denk niet eens aan mijn Esa, moet ik toch eens doen. :)
Groeten Marianne

Inspector Gadget

Als het moet, ja, dan er recht overheen, maar geen gas erbij, maar laten "rollen".
Ook al heb ik geen ESA, etc.

Ik heb navraag gedaan, er wordt je geleerd dat het in principe een veilige(re) manier is om deze liever te ontwijken, lees, passeren aan de rechter- of linkerkant.
Afhankelijk van de verkeerssituatie. (tegemoet komend verkeer, ruimte tussen verkeersplateau en trottoirs, etc)

Er recht overheen is een minder "veilige manier", aangezien je voorwiel in contact komt met een ander materiaal versus je achterwiel.
Je loopt een zeker risico van een mogelijke onbalanssituatie, aangezien de bovenkant van zo'n bult (veel?) minder "schoon" gereden is door de vierwielige.

Dus als het even (veilig) kan, ga ik er langs, niet overheen, afhankelijk van de situatie.

Let wel, ik spreek hier over verkeersplateaus met een hoogte van 15 cm of zelfs meer. :shock:
Gwaaido

Ongelezen bericht door Gwaaido »

Niet te veel over nadenken...
gewoon rijden langs de kant waar het voor jou op dat moment het veiligst en
meest comfortabel is...
[groet]
Gwaaido
Ard
Type: R1150RT
Woonplaats of omgeving: Rotterdam-Rijnmond

Ongelezen bericht door Ard »

Gwaaido schreef:Niet te veel over nadenken...
gewoon rijden langs de kant waar het voor jou op dat moment het veiligst en
meest comfortabel is...
[groet]
Gwaaido
Helemaal mee eens, gelukkig zijn hier in de buurt niet zoveel.
Ik pak ze standaard tussenin. Ga er nooit recht over.

Grt,

Ard _004
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Het is al een paar keer genoemd, maar e.e.a hangt af van de situatie. Normaal gesproken neem ik ze middendoor en bij uitzondering aan de rechterkant.
Er overheen heeft ook niet mijn voorkeur, maar op de voortgezette training lieten ze ons over dikke autobanden en stukken hout rijden en dat ging zonder uitzondering altijd goed. En de keren dat ik over de plateaus heen ben gereden gaf de motor geen enkele krimp.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Inspector Gadget

Het meeste is wel gezegt onderhand, dunkt me.

Heel leerzaam en interessant om te lezen hoe iedereen er mee om gaat en het oplost.

Bedankt voor alle reacties, boeiend, stuk voor stuk! _004

[groet]
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”