Rijden met topkoffer (R850/1150RT vanaf 2003)

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

PD850RT
Type: R1200RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Rijden met topkoffer (R850/1150RT vanaf 2003)

Ongelezen bericht door PD850RT »

Hoi collega BMW-rijders,
Ben voornemens naast mijn (zij-)koffers een topkoffer aan te schaffen voor mijn RT en ik was eigenlijk benieuwd naar de ervaringen m.b.t. het rijden met zulk soort topkoffers.
Ik weet dat met beide koffers geplaatst m'n RT op z'n achterwiel staat, zal met een topkoffer nog meer worden dus het gewicht verplaatst iets maar ik was ook benieuwd of je een topkoffer met het rijden al dan niet merkt. Nu is de BMW-topkoffer niet zo heel erg groot van formaat en deze staat/"hangt" wat lager aan/op het kofferrek maar toch.....
Dit omdat ik ooit een Honda Deauville heb gehad en met topkoffer deze fiets haast niet te berijden viel (zonder trouwens ook niet :D :D ). Heb ook ooit een K1100LT gehad met zo'n loei-grote topkoffer achterop maar dat merkte ik eigenlijk niet zo heel erg. Was ook een riante kuip waar je achter zat dus dat zal ook gescheeld hebben.
Hoor graag jullie ervaringen.
M.vr.gr.
Peter
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
vioma

Re: Rijden met topkoffer (R850/1150RT vanaf 2003)

Ongelezen bericht door vioma »

Ik merk geen verschil met of zonder topkoffer. _004
[groet] peter
Yobotje
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Yobotje »

PD850RT schreef:Hoi collega BMW-rijders,
Ben voornemens naast mijn (zij-)koffers een topkoffer aan te schaffen voor mijn RT en ik was eigenlijk benieuwd naar de ervaringen m.b.t. het rijden met zulk soort topkoffers.
Ik weet dat met beide koffers geplaatst m'n RT op z'n achterwiel staat, zal met een topkoffer nog meer worden dus het gewicht verplaatst iets maar ik was ook benieuwd of je een topkoffer met het rijden al dan niet merkt. Nu is de BMW-topkoffer niet zo heel erg groot van formaat en deze staat/"hangt" wat lager aan/op het kofferrek maar toch.....
Dit omdat ik ooit een Honda Deauville heb gehad en met topkoffer deze fiets haast niet te berijden viel (zonder trouwens ook niet :D :D ). Heb ook ooit een K1100LT gehad met zo'n loei-grote topkoffer achterop maar dat merkte ik eigenlijk niet zo heel erg. Was ook een riante kuip waar je achter zat dus dat zal ook gescheeld hebben.
Hoor graag jullie ervaringen.
M.vr.gr.
Peter
Hoi Peter, ik heb zo'n 7 jaar met een Deauville met topkoffer (Shad46) gereden incl remlicht. Ging altijd mee, voor de helmen, reserve handschoenen, kleding en andere spulletjes. Als ik zonder duo reed merkte je dat wel in de vorm van opwaartse druk aan de achterzijde.
De topkoffer op de RT is voor ons vanzelfsprekend ook als ik zonder duo rijd. Niet voor de helmen maar om de handschoenen en windstopper even kwijt te kunnen als we stoppen of de jassen aan de haken van het bodemdeel op te hangen. De uitgeklapte zijkoffer-deksels gebruiken we dan om de helmen in te zetten. Tevens heb ik in de topkoffer weer een stads en remlicht gemonteerd om beter gezien te worden. Ander wegggedrag ken ik niet en ik ga nooit zonder koffer(s) op stap omdat ze gewoonweg het comfort verhogen. Succes met je keuze. _004
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Hub

Ongelezen bericht door Hub »

Ook ik heb absoluut geen last van mijn topkoffer. Sterker nog, ik merk geen verschil als ik hem eens niet meeneem, hetgeen vrijwel niet voorkomt.

_oo_
Hub
Junkyard Dog
Type: R1100RT
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

Hallo Peter, ik rij al jaren met een topkoffer. Vooral veel lange ritten en het bevalt prima heb er totaal geen last van.
Is alleen maar handig die extra ruimte die je hebt. En zonder of met topkoffer maakt voor mij geen enkel verschil in rij gedrag. Wat ik juist wel heb als ik met of zonder zijkoffers rij. Ik rij drie a vier keer per jaar naar de Correze in Frankrijk.
Dat is ongeveer 1000 kilometer, deed dat eerst altijd zonder topkoffer en nu al een tijd met en dat maakt totaal geen verschil voor mij. En de mannen die met mij meerijden met topkoffer vinden ook dat dit niets uitmaakt in het gedrag van de motor.

Groeten, Anton.
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik rij ook met de topkoffer, met daarin de nodige "nood"-spullen, naast elektronica, accu en dergelijke. :roll:
Ook ik merk vooralsnog geen echt verschil.

Maar BMW geeft wel beperkingen aan;
(staat op de sticker aan de binnenkant van mijn topkoffer)

Het totaal gewicht van de fiets met alle bagage in de zijkoffers en de topkoffer, en met passagier, mag de 490 kg niet overschrijden.
En de maximum snelheid van 130 km/uur bij een dergelijke zware belading.

In de zijkoffers mag maximaal 10 kg.
In de topkoffer mag maximaal 5 kg, zo ook voor de bagagedrager als je er geen topkoffer op plaatst.

Ik denk dat het niet alleen i.v.m. het rijgedrag is, maar ook in verband met het bevestigingssysteem (belasting van ophangpunten e.d.) _001

Steek je hand maar eens uit op de snelweg (bijv. voor de Forum Groet ;) ) en je voelt hoeveel druk rijwind veroorzaakt.
witte

Ongelezen bericht door witte »

hey ,
ik voel ook totaal geen verschil .
wel heb ik de bmw topkoffer vervangen door een givi van 52l , daar kunnen onze 2 bmw systeemhelmen in .
jojo

Ongelezen bericht door jojo »

Hallo,
Ik rij 1 maal per jaar met alle koffers volgepakt voor een lang weekend vanuit Zwitserland naar Holland.
Heb nog nooit iets gemerkt, achteraf las ik ook die "opmerking" over die max. 130 Kmh, .....
Daar waar mogelijk heb ik er max. snelheid mee gereden (225Kmh R1200RT) en nog steeds niets gemerkt.
Misschien licht het aan mij?? :D
Groeten Jos
Junkyard Dog
Type: R1100RT
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

jojo schreef:Daar waar mogelijk heb ik er max. snelheid mee gereden (225Kmh R1200RT) en nog steeds niets gemerkt.
Tja dat is toch wel wat snel Jos. Hoop dat je die snelheid niet in Nederland rijdt, dat bezorgt de motor rijder toch een slechte naam.
Wel mooi dat je dan nog niets van de topkoffer merkt. Die max. van 130 KM/H was mij ook niet bekend.
Hou mij eigenlijk wel aan de max. snelheden maar vaak wordt het op een langerit door een zware gas arm 140 KM/H.
Die 5 kilo in de topkoffer was mij ook niet bekend gaat meestal wel meer in. Maar inderdaad het zwaarste in de zij koffers.

Groeten, Anton.
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
Flying Dutchman
Type: R850RT
Bijz: Blauw

Ongelezen bericht door Flying Dutchman »

Peter,

Naast dat wij de voornaam gemeen hebben, hebben wij ook eenzelfde motor. Ik heb sinds vorig jaar oktober ook een 850RT die uit Italie is geimporteerd. Mijn motor is uit 1998.

Bij aanschaf heb ik meteen een topkoffer erbij gekocht. Ik rij bijna nooit met de zijkoffers en altijd met de top koffer. Hierin zitten mijn slot, kaarten en een bril om de kaart te lezen. Het slot maakt de koffer redelijk zwaar. Ik heb geen problemen ondervonden met het rijden.
Bovendien geeft de koffer steun aan de vrouw als die achterop meerijdt.

Op mijn Honda 550 F2 die ik hiervoor had heb ik ook altijd een top koffer gehad en ook hier heb ik nooit last gehad van enige problemen.

Wat mij betreft kun je het rustig doen. Welke koffer het beste is weet ik niet. Op de laatste RT oefendag heb ik er gezien van verschillende merken. Zelf heb ik een originele BMW topkoffer, maar ik kan mij niet voorstellen dat een ander merk het rijgedrag meer negatief beinvloed dat een BMW topkoffer.

We lezen wel wat je besluit is en mogelijk kom ik je met topkofer tegen in het Zuid-Limburgse heuvellandschap.

Groeten,
Peter, Beek (L).
Garfield
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden

Ongelezen bericht door Garfield »

Hoi Peter,
Ik rijd doorgaans met de zijkoffers, wel voorzien van de platte deksels. Dat is wat handiger tussen de files door. En past door de schuurdeur. En ik heb een GIVI topkoffer van 46 liter. Vind een BMW topkoffer mooier maar behoorlijk aan de prijs. En de GIVI had ik nog. En eigenlijk merkt ik op de weg geen verschil tussen wel of niet erop. Wel als ik ergens aankom, want waar laat ik anders mijn helm, handschoenen tas etc? ;)
Zware dingen heb ik in de zijkoffers vanwege het zwaartepunt en in de topkoffer een tas (bij woon-werk) en met toeren wordt het rugsteuntje erg gewaardeerd. Door de duo, even voor alle duidelijkheid. :D

Groeten,
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Maarten de Vries
Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Het Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maarten de Vries »

Met de RT heb ik nog geen ervaring met een top koffer. Nog 3 weken wachten _005

Maar we hebben ook een Honda Deauville 700 bj 2006. Maar die rijdt wat mij betreft perfect met en zonder top koffer. Ik vind dat ook een heerlijke fiets.

Groetjes,

Maarten de Vries
Henk en Elly
Type: R1150RT
Bijz: Bouwjaar 2001
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: lelystad

Ongelezen bericht door Henk en Elly »

Beste leden,
Gaarne een oplossing gezocht voor het plaatsen van een givi topkoffer e 50 monokey op mijn onlangs aangeschafte 850 rt.
Vind de bmw koffers te klein en te duur, maar ben nu op zoek naar een adapter c.q. bodemplaat om het passend te maken voor de rt.
Wie heeft er een goede oplossing voor handen. _001
[groet] Henk en Elly
Inspector Gadget

Beste Henk (& Elly),

Er staan diverse Givi grondplaten op MarktPlaats te koop.

In mijn perceptie is het uitzoeken welke grondplaat voor jou koffer geschikt is;
http://www.givi.it/Fitment-kits/Plates/Plates

Bijvoorbeeld specifiek voor de R1100RT;
http://www.givi.it/My-motorcycle/?ma=BM ... -RT-96--00

Als ik het zo bekijk heb je grondplaat E183 (adviesprijs e66,66) of E191 (adviesprijs e69,94) nodig, maar dat moet je nog even goed bekijken/uitzoeken.

En dan gaan mailen/bieden met degene op MarktPlaats.
PeeWee

Ongelezen bericht door PeeWee »

Hier vind je alles voor de Givi koffers : http://www.rad.eu/
Ik heb er ook de grondplaat gekocht voor de topkoffer die ik aangeschaft had
aartjw
Bijz: BMW Navigator VI
Woonplaats of omgeving: R'dam

Ongelezen bericht door aartjw »

Toen ik mijn RT kocht in 2000 kreeg ik er een originele tanktas en topkoffer bij.
Mijn ervaring met die topkoffer is dat ik er soms wel en soms geen last van heb. Als ik alleen op de motor rijd (d.w.z. zonder duopassagier) en de koffer is leeg en het gaat iets harder (plm 130-140 km) dan voel ik de motor een soms een beetje schudden met de bips. Bij een mooie vrouw is dat leuk :roll: maar op een motor met die snelheid is dat wel wat minder. Ga ik weer wat legalere snelheden rijden dan is het probleem voorbij.
Zit ik echter met duopassagier op de motor, of is de koffer volgeladen, dan heb ik nergens problemen mee. Snelheden tot 170 (harder hoeft niet voor mij) zijn dan geen probleem.
Een ander nadeel - dat niet weggaat als ik langzamer ga rijden - is dat ik een flink deel van het zicht in mijn spiegels kwijt ben als ik die koffer erop heb. En ik heb nog niet uitgevonden hoe ik dat op kan lossen.
Succes!
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Inspector Gadget

De zichtbeperking kan je op twee manieren oplossen;
- Topkoffer wegnemen als je die niet nodig hebt.
- Stuurspiegels (minder fraai volgens sommige, en dat kan ik begrijpen).

Ik heb gekozen voor de laatste oplossing, en dat bevalt mij goed, qua veiligheid en looks valt voor mij niet zo heel erg tegen.
En de gaten zitten al op je stuur ;)
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb wel ooit gehad met andere motoren dat met een volle topkoffer dergelijke problemen ontstonden maar met een lege meestal stukken beter. Heb je geen bandenprobleem of een kromme velg?
Maar met passagier had ook ik minder last van een topkoffer.Met mijn huidige motor heb ik nog geen topkoffer gemonteerd maar ik verwacht geen problemen.
Ton
aartjw

Legio mogelijke oplossingen voor het probleem. Maar zoals ik al schreef: SOMS doet 'ie het wel en SOMS doet 'ie het niet. Ik denk dat het iets met de bandenspanning te maken heeft c.q. had. Die kijk ik tegenwoordig regelmatig na en eigenlijk doet 'ie het sindsdien niet meer Big RT Smile
Spiegels aan m'n stuur? Nou nee, zo is mijn -1100- niet ontworpen, dus die komen er bij mij niet op. Dan maar (nog) beter over mijn schouder kijken. Gelukkig ben ik erg lenig Oia
Geschiedenis:
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Inspector Gadget

Ik begrijp je, maar ik roep dan wel (heel flauw) dat de gaten er wel zitten, zelfs met rechterschroefdraad ;)
Het stuur is dus "spiegel-voorbereid".. (ik weet het, heel flauw)
Maar dat is omdat het een "universeel" stuur is, waarbij de andere BMW modellen helemaal geen kuip hebben (brrr) en dus stuurspiegels noodzakelijk zijn.

Mag ik dan zo vrij twee andere mogelijke opties te suggeren?

1.
Kleine BlindeHoek-opplak spiegeltjes;
http://www.motorcycleparts-hornig.com/B ... irror.html

2.
Stuur-eind spiegels;
http://www.wunderlich.de/Online-Shop/R8 ... n/Spiegel/

Ik heb beide, en ze helpen echt, wat dat betreft.
Of het zo mooi/fraai is, is een ander punt.

Maar het gaat om zicht, dus veiligheid. _001
aartjw

Die dode-hoek-spiegeltjes lijken me wel wat. Volgende week donderdag ga ik naar Keulen, de Intermot Big RT Smile .
Eens kijken of ze daar iets dergelijks hebben.
Iig bedankt voor de tips!
Geschiedenis:
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Inspector Gadget

Heel veel plezier op de Intermot, schijnt een hele happening te zijn.

PS: Die blinde-hoek spiegeltjes zijn van de Fa. BikeMaster, genaamd "Eyeball Mirror", onderdeel-nummer 60-0209
(Pagina #5 van de Mirrors-pagina op de navolgende link: http://www.bikemaster.com)
baltus

Ongelezen bericht door baltus »

Hi Peter,

Je zult inmiddels wel begrepen hebben dan het rijden met een topkoffer geen probleem is. Ik rijd zelf met een 55ltr GIVI koffer.

De rest kan je lezen op het volgende draadje.

viewtopic.php?f=42&t=3098

Groeten, Baltus.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”