Opgeblazen r1100rt

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
RHarryRT

Opgeblazen r1100rt

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Tijdens ons motor weekend naar Leiwen in de moezel is de 1100rt van m,n motormaat kapot gelopen,het volgende gebeurde.
Op de tweede dag terug richting hotel reden we de snelweg op en hij trok de motor door tot ongeveer 160 km/u na enkele seconden viel het vermogen weg en over was de pret.Op de vluchtstrook gestopt en al gauw werd duidelijk dat in de linker cylinder de kleppen ontzettend tikten,we zijn stapvoets naar een bmw dealer gereden en daar werd al gauw duidelijk stoppen met de rit.
Ook komt er bij gasgeven witte rook uit de uitlaat!
Het vervelende is dat hij de motor drie weken geleden heeft gekocht zonder garantie,de rt heeft 42000km gelopen en is bij 40000 km nog bij de bmw dokter geweest voor een beurt.De bmw is bij een motorzaak in Nijeveen gekocht.
Heeft iemand een idee wat er aan kan mankeren,en heeft iemand dit ook al eens meegemaakt.graag hoor ik van jullie advies en tips
De eerste dag heeft de motor prima gelopen en liep als een zonnetje,ook hebben we s,morgens het olie peil nagekeken en dat was prima.

Mijn vriend is bekend op het forum onder naam paultje,dus graag reacties richten aan paultje.
Hij is er helemaal ziek van,het is zijn eerste rt en dan na drie weken stuk.

gr Harry
[groet]
vioma

Re: Opgeblazen r1100rt

Ongelezen bericht door vioma »

Klinkt als een vastloper of iets dergelijks , als je er niet uitkomt mag je de motor wel hier brengen . Diagnose (uit elkaar halen)is gratis en eventuele reparatie (geen verlpichting) tegen een redelijk tarief.
[groet] Peter
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Komt mij heel bekend voor, ook gehad bij 54.000km, had hem nieuw gekocht en altijd goed onderhouden, oorzaak leek op te veel koolafzetting waardoor de smering niet goed was, dan bij hoge toerental te weinig smering en beschadiging van zuiger en cilinder, kon er rustig mee doorrijden en inderdaad het nodige getik uit het vooronder. Gewoon bij Vioma brengen, waarschijnlijk nieuwe/occasion cilinder, zuiger en zuigerveren. t'is balen maar thats life.

Misschien een mooie voor een TechDay workshop, denk dat daar best belangstelling voor is!( Peter?)

Sterkte maar we helpen hem wel!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
vioma

Misschien een mooie voor een TechDay workshop, denk dat daar best belangstelling voor is!( Peter?)
Prima Bert ,maar dan moet je er binnenkort 1 organiseren denk ik want hij zal wel niet te lang zonder brommer willen denk ik. _002
Baird
2024
2024

vioma schreef:
Prima Bert ,maar dan moet je er binnenkort 1 organiseren denk ik want hij zal wel niet te lang zonder brommer willen denk ik. _002
Ik stel voor dat Paultje even zelf reageert op dit forum voordat we wat dan ook gaan organiseren,
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
PaulRT

Ongelezen bericht door PaulRT »

Hallo Allemaal,

Dank jullie wel voor jullie spontane reacties. Doet me goed om te lezen en wat voelt het goed om erbij te horen. Thanks!!!!! Ben er inderdaad ziek van geweest, maar ja still alive and kicking :) Heb inmiddels met de dealer een redelijke deal kunnen sluiten. Kost me 6 uur arbeidsloon en cilinder en zuiger 2e hands. Dealer zelf gooit het op te weinig olie, maar zoals Harry als schreef voor de rit nog gecontroleerd en deze was op peil. Trouwens heb het zelf de afgelopen vier weken voor iedere rit gecontroleerd. kende de motor niet en tja dan hou je dat bij. Dit is mijn eerste ervaring met een BMW en ik moet heel eerlijk zeggen...... Het was fantastisch. Zeker nadat ik een aantal uren op de bmw van Harry had gereden. Zelfde geluidjes en zelfde piepjes enz. Toen ik weer op mijn eigen motor reed bedacht ik me nog.... Nou Paul helemaal super, je hebt geen "Kat in de zak"gekocht maar een goede deal gemaakt. Jaren van rijplezier........ helaas 15 min later.... :(
Maar goed eind goed al goed...... kost wat maar dan heb je ook wat :)

Nogmaals ik ben jullie zeer erkentelijk voor de reacties en natuurlijk een dank je wel aan mijn maatje ( R850R) die de reactie heeft geplaatst en mij overgehaald heeft om een suzuki in te ruilen voor een r1100rt.

Thanks Paultje
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Hoi Paultje,

That's the spirit!!!
Tja het kan gebeuren, ik hoorde van Harry dat er een gat in de zuiger zat.
Let op, dit kan inderdaad gebeuren bij het tanken van verkeerde benzine in Duitsland!
Bleibfrei is namelijk RON92, daar de R1100RT absoluut 98 moet hebben, kan dit de oorzaak zijn van veel te heet worden bij het vragen van vermogen!
Ook ik wist dit niet maar dit heb ik vandaag uit betrouwbare bron vernomen.

Succes en nog heel veel fijne kilometers met de BMW gewenst.

groet,
RhanRT
PaulRT

Ongelezen bericht door PaulRT »

Hoi RhanRT,

Blijkbaar beschikken we over de zelfde betrouwbare bron :) Toch weet ik bijnze zeker dat ik tijdens onze tocht alleen 98 heb getankt........ Ik heb inderdaad in Nederland al eerder eens 95 getankt en vond dat de motor er niet prettiger op ging lopen....... Ik ben benieuwd of hier meer ervaringen mee zijn... want laten we wel wezen... het is een zeer dure en zure les dat als inderdaad brandstof debet is aan mijn schade, 1x 95 tanken in duitsand en plof...........duur grapje dus...Ik snap niet dat in 2010 binnen de EU geen gelijke waarden zijn qua brandstof. Dan zijn het weer die duitsers hahahahaha... dejavu:) ondanks dat ze ook kwaliteit leveren met een BMW... Duitse grundlichkeit toch???? behalve in brandstof hahahahaha

maar goed

cu Paultje
Gert

Ongelezen bericht door Gert »

Paultje schreef:Hoi RhanRT,

Blijkbaar beschikken we over de zelfde betrouwbare bron :) Toch weet ik bijnze zeker dat ik tijdens onze tocht alleen 98 heb getankt........ Ik heb inderdaad in Nederland al eerder eens 95 getankt en vond dat de motor er niet prettiger op ging lopen....... Ik ben benieuwd of hier meer ervaringen mee zijn... want laten we wel wezen... het is een zeer dure en zure les dat als inderdaad brandstof debet is aan mijn schade, 1x 95 tanken in duitsand en plof...........duur grapje dus...Ik snap niet dat in 2010 binnen de EU geen gelijke waarden zijn qua brandstof. Dan zijn het weer die duitsers hahahahaha... dejavu:) ondanks dat ze ook kwaliteit leveren met een BMW... Duitse grundlichkeit toch???? behalve in brandstof hahahahaha

maar goed

cu Paultje
Dit begrijp ik allemaal niet goed. Ik tank zelf ook altijd 98. Ik heb daardoor minder "ploffen" van de motor. BMW schrijft echter 95 voor. Het staat trouwens op een stikkertje op de tank, niet ?
RhanRT

Nee Gert, BMW schrijft voor:

R1100RT; 98 tanken
R1150RT; 95 tanken

Dat de R1150RT op 98 gevoelsmatig beter draait is bekend.

groet,
RhanRT
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenmorgen

Kom net uit Duitsland met mijn R 1150 RT Twinspark tank altijd Bleifrei 95 en met mijn vorige R 1100 RT ook altijd 95 nooit geen problemen gehad.
Kees BMW
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

RhanRT schreef:Nee Gert, BMW schrijft voor:

R1100RT; 98 tanken
R1150RT; 95 tanken

groet,
RhanRT

Nou dan ik mijn Ros zeker een uitzondering? Zowel op de tank als op de sticker op de tankdop staat "minimaal ron 95" en ik heb echt een 1100rt.

groet
Paul
vioma

In duitsland moet je SUPER tanken dat is 95 , normale benzine is daar slechts 92.
Iedere boxer heeft genoeg aan 95 , maar daarom kunnen sommige wel beter lopen op 98, maar het hoeft niet.
[groet] Peter
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Ik ben net van Oostenrijk terug heb altijd 95 gereden ook op de autobahn met 180 per uur.
Ik ben van mening dat door het olie verbruik de bmw teveel kool aanslag kweken en door de lichte belasting in nederland de aanslag niet afgebouwd kan worden.
Dit uit zich dan in vastzitten zuiger veren aanslag op de kleppen en boven kan van de zuiger .
Bij hoge belasting ( even gassen op de snelweg) na een jaar tuffen binnen door gaat het dan mis.
De kool aanslag kan zich dan niet langzaam afbouwen zodat het defect verbrande kleppen of door pingelen een gat in de zuiger vormt / of vreten van de cilinderwand .

Het beste is dan dan ook om enkele uren niet boven de 140 km per uur te komen.
Gert

Ongelezen bericht door Gert »

Opahak schreef:
RhanRT schreef:Nee Gert, BMW schrijft voor:

R1100RT; 98 tanken
R1150RT; 95 tanken

groet,
RhanRT

Nou dan ik mijn Ros zeker een uitzondering? Zowel op de tank als op de sticker op de tankdop staat "minimaal ron 95" en ik heb echt een 1100rt.

groet
Paul
Inderdaad ! En ik heb ook echt een 1100RT ! _001
RhanRT

voor alle duidelijkheid;
In Duitsland tank bleifrei = is goed voor 95, tank super = goed voor 95 en 98.
Tank normal en dan krijg je 92, betekend hoge kans van succes voor reparatie van je motor.
Punt.

groet,
RhanRT
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Op de tank van de R1100RT staat:
"Superblei Frei/Unleaded Fuel only 95(ROZ) 85(MOZ)"

http://de.wikipedia.org/wiki/Oktanzahl
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

RhanRT schreef:voor alle duidelijkheid;
In Duitsland tank bleifrei = is goed voor 95, tank super = goed voor 95 en 98.
Tank normal en dan krijg je 92, betekend hoge kans van succes voor reparatie van je motor.
Punt.

groet,
RhanRT

Nee, dat is niet wat je eerst postte. Kijk maar even terug. Duidelijk maak je het niet zo. _001

Een 1100RT heeft genoeg aan minimaal RON95 en geen RON98 zoals je post.
Wat een 1150RT nodig heeft weet ik niet. Dat kunenn anderen misschien duidelijk maken.

Groetjes
Paul
Junkyard Dog
Type: R1100RT
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

Weet onze techneut uit Amersfoort hier niet iets op te zeggen.
Die zou een eind kunnen maken aan dit welles nietes verhaal. Ben de naam van de goede man helaas kwijt.

Groeten van Anton.
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
Junkyard Dog

Inderdaad dat is de man die ik bedoel, die zou dit toch allemaal kunnen weten.

Groeten, Anton.
The Dog is in the house

In bezit van:
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Het gaat om octaan gehalte 95, hoe het heet is dus in de landen verschillend. Bij ons euro loodvrij, in Duitsland heet het schijnbaar super bleifrei. Kijk dus naar het cijfer. Verder is het zo dat hij op 98 ook heel goed loopt en op 92 waarschijnlijk minder.

Hieronder een linkje met allerlei benamingen:
http://www.pasar.be/opweg_praktisch/opw ... rijzen.asp
Junkyard Dog

Baird schreef:R.T.F.M.

( Read The Fucking Manual)
Nergens te vinden wat in het buitenland de juiste benaming voor de juiste brandstof is.

Groeten, Anton.
The Dog is in the house

In bezit van:
Baird
2024
2024

Junkyard Dog schreef:
Baird schreef:R.T.F.M.

( Read The Fucking Manual)
Nergens te vinden wat in het buitenland de juiste benaming voor de juiste brandstof is.

Groeten, Anton.
Nergens is een groot begrip, ANWB handboek even niet bij de hand( ANWB-website geeft ff niks) maar 'Google is my friend' en dan kom je bijv op http://www.mijnkia.nl/default_mijnkia.a ... &code=1387 en dat geeft al enige duidelijkheid. Kijk je bij de diverse oliemaatschappijen dan wordt je ook al wat wijzer.

Met RTFM bedoel ik de discussie wat nou in welke motor moet, kijk in het handboek van jouw motor, deze discussie is al meerdere malen gevoerd hier op het forum dus dat moeten we vooral niet opnieuw gaan doen( gewoon even de zoekfunctie gebruiken).

Verder je gezonde verstand gebruiken: sta je in het buitenland en je weet het niet dan pak je gewoon de duurste of degene met de langste naam waar vooral 'extra/super/plus of power' in voorkomt, kun je gewoon weer verder met die boxers van ons!( vragen aan de pomphouder mag natuurlijk ook)
Big RT Smile
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

RTFM vertaal ik liever "read the frickin' manual" of "read the friendly manual" of "read the fine manual" ;)
(anders is het een "invective adjective"... ;) :lol: )

Maar vraag het anders eens aan onze wereld-burger forum-lid Mike Philippens, die heeft ook de nodige ervaringen te delen denk ik zo met verschillende kwaliteiten brandstof tijdens zijn "long way's", als ik het mij goed herinner.

BMW heeft een speciale code-plug voor als je op brandstof moet rijden met een lager octaan-gehalte (tot 92).
Heb ik ooit gekregen, maar denk dat ik het niet snel nodig zal hebben.

En de navolgende modificatie heeft hele goede brandstof nodig :lol: _004 ;
http://www.rbracing-rsr.com/bmwR1100.html
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Discussie lijkt eindeloos te worden. De teksten uit de gebruikershandleidingen van herr BMW lijken me helemaal duidelijk.
De RON aanduidingen in het buitenland zijn niet altijd duidelijk vermeld. Maar op de zijkant van de pomp staat meestal wel een verklaring welke soort welke RON heeft. Eerst even overtuigen voordat je gaat tanken . . . . _004

Zoals Baird al zei: (RTFM) Lees vooral de gebruikershandleidingen die hier op het forum ter beschikking zijn:
R1100RT: http://www.bmwrtforum.nl/downloads/r110 ... eiding.doc
R850RT/R1150RT: http://www.bmwrtforum.nl/downloads/BMW% ... eiding.pdf
R1200RT: http://www.bmwrtforum.nl/downloads/Ride ... _20082.pdf

Afbeelding
Jos WRSM
RHarryRT

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Jos ik denk dat we dit maar moeten sluiten,het belangrijkste is dat paul zijn motor weer terug heeft en wel even oplet voor hij tankt in beemerland.
De kosten waren aardig hoog ondanks de tweedehands onderdelen,ruim 750, euries.
Bedankt voor alle reacties en het meedenken voor een goede oplossing

Big RT Smile
Walter
Erelid
Erelid
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

r850r schreef:de 1100rt van m,n motormaat

Maareuhhhh...

Wil je motormaatje geen forummaatje worden?
Na al deze adviezen is hij dat onze forumleden haast wel verschuldigd ;)
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”