Dan hier het beloofde verhaal over met je motor op de trein naar je vakantiebestemming.
In juni 2007 zijn we met 6 man naar de Dolomieten geweest, totaal 5 dagen, was een beetje te kort maar het was niet anders. Ik had voor 3 dagen gps routes gemaakt met een aantal alternatieven om op slecht weer te kunnen inspelen. Degene die het hotel geboekt had had de kaart niet helemaal zuiver voor ogen en had een voortreffelijk hotel geboekt aan de zuidkant van de Dolomieten wat de vreemde routes verklaart.
De globale reisroute was:
dag 1: verzamelen en naar Hbf Düsseldorf, s' avonds 19:00 vertrek van de trein.
dag 2: Aankomst Bolzano rond 9:00, dagtrip 1 via Stelvio naar het Lago di Caldonazzo
dag 3: Rondrit Dolomieten, Sella massief etc
dag 4: Vertrek hotel met mooie route weer naar Bolzano waar s' avonds de trein weer vertrok.
dag 5: Aankomst Hbf Düsseldorf rond 09:00 en via mooie route weer naar huis.
Zo, en dan die trein.
Boeken hadden we ruim van te voren gedaan, ik meen reeds in november, alles via internet, papieren thuis printen, worden ter plaatse gescanned, ging prima.
Je motor mag niet hoger zijn dan 1.50( dacht ik, staat beschreven) omdat de motoren op het onderste dek staan, dus HD's met enorme ruiten even goed checken. Bij het inchecken krijg je per motor 4 kleine spanbanden, die moet de eigenaar zelf aan zijn motor vastmaken, adviezen hoe worden duidelijk gemaakt. Vervolgens moet een ieder zijn motor op de trein rijden, dit moet met de helm op het hoofd, doe dat nou maar want die trein is laag en het staal is hard! Het is een aardige FreeBike training om de motor op zijn plek te rijden, als je vooraan staat is zo'n trein best lang. Nadat je de motor geparkeerd hebt op de jiffy verlaat iedereen de trein en komt personeel van de DB om de motoren vast te maken o.a. aan de spanbanden die je zelf geplaatst hebt. Op deze manier komen zij niet aan je motor, ook een wordt er per motor gekeken of er schade op zit om te voorkomen dat zij aansprakelijk gesteld worden.
Na verloop van tijd komt ook het gewone treindeel aan waar je in kunt gaan, je hebt genummerd stoelen/couchettes, dus je hoeft met niemand ruzie te maken. Na omkleden begint een prettig tijdsverblijf met eten en de nodige biertjes of ranja's. Het slapen gaat best redelijk, de DB stopt niet meer dan 4 personen in de coupe ( weet niet of dat altijd zo is, terugreis zelfs met z'n tweeën), dus je hebt best ruimte, de trein stopt regelmatig s' nachts op verlaten stations etc, is best een beetje unheimisch maar heeft ook zijn charme. Ik heb geslapen met mijn oordoppen in, was dan goed te doen.
De volgende ochtend wordt je gewekt, het bed wordt weer een bank, het ontbijt komt uit een doosje met een zak warme broodjes en koffie/thee, het ziet er niet maar is goed te eten.
De motoren mag je zelf weer van de trein afrijden en de trip kan beginnen. De terug reis gaat uiteraard op de zelfde manier. Er is nauwelijks stress en het grootste probleem is het wachten op de volgend stap, zorg dus voor goed gezelschap en wat eten en drinken tijdens het wachten.
In tijd spaar je het nodige uit: De ene ochtend vertrek je om 9:00 van huis(Breda), de volgende dag sta je om 9:00 in Bolzano en begint je trip, je hebt dus niet 1100km op de motor gezeten, je het redelijk geslapen, je motor en banden hoeven 2200km minder te rijden, je hoeft geen overnachtingshotel te boeken. Als je alle kosten meerekent ben je met de trein een paar tientjes duurder uit maar je begint wel ongelofelijk fit aan de trip.
Ik ben zelf nog van plan om een keer met de trein naar Villach te gaan en dan via alle berggebieden en heuvels terug naar Breda te rijden.
Als er vragen zijn dan hoor ik het wel.
Groetjes, Bert

01-Inchecken Hbf Düsseldorf

02-We zijn niet de enigen die deze trein nemen

03-We zijn nog steeds niet de enigen

04-Effe wachten

05-Nog steeds effe wachten

06-Hij staat erop

07-Zij nog niet

08-Auto's gaan op de zelfde trein mee en gaan op het bovendek

09-Zijn brommer staat er op

10-Deel van onze groep

11-Nog even checken

12-Zo ziet het geheel er uit

13-Uw reisleider checked nog even of de trein de juiste route volgt

14-Dit zijn de zitbanken, beetje rechtop maar je zit er toch niet zo vaak

15-Rustig met een biertje beginnen

16-En een hapje eten

17-Enige biertjes later .....
18-Je doet wat nieuwe kennissen op ....

19-Zo probeer je te slapen, gaat redelijk

20-Ontbijt service

21-Kwaliteit ontbijt was goed

22-Met nog een paar(-honderd) motorrijders wachten op station Bolzano voor de terugreis
Het zit er op voor dit jaar, nog een mooie binnendoor route naar huis morgen!