motor & trein

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

motor & trein

Ongelezen bericht door Berrybeer »

....kzit nu tijdens mijn luchpauze naar het voor mij wekelijkse vrijdagmiddag tafereeltje - althans gedurende de zomermaanden - buiten te kijken.... ;)....ik kijk uit op het CS Den Bosch en net zoals vele vrijdagen hiervoor zie ik ook nu weer een stuk of veertig motoren staan 8)_ , met de daarbij behorende berijders - sters. De sfeer is zo te zien bijzonder uitgelaten... :D...en zo hier en daar staat een clubje bij elkaar voorovergebogen over een landkaart. Wat die heren/dames daar aan het doen zijn... _001 ? Die staan allemaal te wachten totdat ze hun brommerts op de trein kunnen zetten! Op de betreffende wagons staat met grote letters http://www.autoslaaptrein.nl. Nu kon ik het toch niet laten om laatst toch maar eens daadwerkelijk naar die site te surfen....en ik moet zeggen...het idee is volgens mij niet eens zo gek....oké de keuze in landen is beperkt.....maar als je je normale overnachtingskosten en bijv. tolwegen er bij betrekt.....vallen de prijzen mee.....waarmee ik niet zeg dat het goedkoop is....

Aangezien ik in dit topic al vaker onderwerpen over buitenlandse motortochten ben tegengekomen, maar geen enkele in combinatie met de trein ......dacht ik...afijn.... :D
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: motor & trein

Ongelezen bericht door HansD »

Berrybeer schreef:....kzit nu tijdens mijn luchpauze naar het voor mij wekelijkse vrijdagmiddag tafereeltje - althans gedurende de zomermaanden - buiten te kijken.... ;)....ik kijk uit op het CS Den Bosch en net zoals vele vrijdagen hiervoor zie ik ook nu weer een stuk of veertig motoren staan 8)_ , met de daarbij behorende berijders - sters. De sfeer is zo te zien bijzonder uitgelaten... :D...en zo hier en daar staat een clubje bij elkaar voorovergebogen over een landkaart. Wat die heren/dames daar aan het doen zijn... _001 ? Die staan allemaal te wachten totdat ze hun brommerts op de trein kunnen zetten! Op de betreffende wagons staat met grote letters http://www.autoslaaptrein.nl. Nu kon ik het toch niet laten om laatst toch maar eens daadwerkelijk naar die site te surfen....en ik moet zeggen...het idee is volgens mij niet eens zo gek....oké de keuze in landen is beperkt.....maar als je je normale overnachtingskosten en bijv. tolwegen er bij betrekt.....vallen de prijzen mee.....waarmee ik niet zeg dat het goedkoop is....

Aangezien ik in dit topic al vaker onderwerpen over buitenlandse motortochten ben tegengekomen, maar geen enkele in combinatie met de trein ......dacht ik...afijn.... :D
Ik had een tijdje geleden ook zitten kijken, en inderdaar behoorlijk prijzig, maar als je er goed over nadenkt (benzine, tol, overnachting, etc.) ook weer niet.
Ik zou zelf opzien tegen de kleine cabines waarin je met zijn zessen moet slapen; en iets meer privacy is helemaal onbetaalbaar.
Kijk ook op de site van de Deutsche Bahn (vertrek vanaf Dusseldorf bijvoorbeeld) - aardige uitbreiding van de bestemmingen;
http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/nl/start.html

Hans
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Wij hebben het een paar jaar geleden wel gedaan, als je wilt weten hoe ons dit bevallen moet je het maar zeggen , dan schrijf ik wat tekst en plaats wat foto's.

Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Wildripper
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland

Ongelezen bericht door Wildripper »

Baird schreef:Wij hebben het een paar jaar geleden wel gedaan, als je wilt weten hoe ons dit bevallen moet je het maar zeggen , dan schrijf ik wat tekst en plaats wat foto's.

Big RT Smile
Altijd leuk Baird. _004
Zümo XT
Baird
2024
2024

Dan hier het beloofde verhaal over met je motor op de trein naar je vakantiebestemming.
Big RT Smile

In juni 2007 zijn we met 6 man naar de Dolomieten geweest, totaal 5 dagen, was een beetje te kort maar het was niet anders. Ik had voor 3 dagen gps routes gemaakt met een aantal alternatieven om op slecht weer te kunnen inspelen. Degene die het hotel geboekt had had de kaart niet helemaal zuiver voor ogen en had een voortreffelijk hotel geboekt aan de zuidkant van de Dolomieten wat de vreemde routes verklaart.
De globale reisroute was:
dag 1: verzamelen en naar Hbf Düsseldorf, s' avonds 19:00 vertrek van de trein.
dag 2: Aankomst Bolzano rond 9:00, dagtrip 1 via Stelvio naar het Lago di Caldonazzo
dag 3: Rondrit Dolomieten, Sella massief etc
dag 4: Vertrek hotel met mooie route weer naar Bolzano waar s' avonds de trein weer vertrok.
dag 5: Aankomst Hbf Düsseldorf rond 09:00 en via mooie route weer naar huis.

Zo, en dan die trein.
Boeken hadden we ruim van te voren gedaan, ik meen reeds in november, alles via internet, papieren thuis printen, worden ter plaatse gescanned, ging prima.

Je motor mag niet hoger zijn dan 1.50( dacht ik, staat beschreven) omdat de motoren op het onderste dek staan, dus HD's met enorme ruiten even goed checken. Bij het inchecken krijg je per motor 4 kleine spanbanden, die moet de eigenaar zelf aan zijn motor vastmaken, adviezen hoe worden duidelijk gemaakt. Vervolgens moet een ieder zijn motor op de trein rijden, dit moet met de helm op het hoofd, doe dat nou maar want die trein is laag en het staal is hard! Het is een aardige FreeBike training om de motor op zijn plek te rijden, als je vooraan staat is zo'n trein best lang. Nadat je de motor geparkeerd hebt op de jiffy verlaat iedereen de trein en komt personeel van de DB om de motoren vast te maken o.a. aan de spanbanden die je zelf geplaatst hebt. Op deze manier komen zij niet aan je motor, ook een wordt er per motor gekeken of er schade op zit om te voorkomen dat zij aansprakelijk gesteld worden.

Na verloop van tijd komt ook het gewone treindeel aan waar je in kunt gaan, je hebt genummerd stoelen/couchettes, dus je hoeft met niemand ruzie te maken. Na omkleden begint een prettig tijdsverblijf met eten en de nodige biertjes of ranja's. Het slapen gaat best redelijk, de DB stopt niet meer dan 4 personen in de coupe ( weet niet of dat altijd zo is, terugreis zelfs met z'n tweeën), dus je hebt best ruimte, de trein stopt regelmatig s' nachts op verlaten stations etc, is best een beetje unheimisch maar heeft ook zijn charme. Ik heb geslapen met mijn oordoppen in, was dan goed te doen.

De volgende ochtend wordt je gewekt, het bed wordt weer een bank, het ontbijt komt uit een doosje met een zak warme broodjes en koffie/thee, het ziet er niet maar is goed te eten.

De motoren mag je zelf weer van de trein afrijden en de trip kan beginnen. De terug reis gaat uiteraard op de zelfde manier. Er is nauwelijks stress en het grootste probleem is het wachten op de volgend stap, zorg dus voor goed gezelschap en wat eten en drinken tijdens het wachten.

In tijd spaar je het nodige uit: De ene ochtend vertrek je om 9:00 van huis(Breda), de volgende dag sta je om 9:00 in Bolzano en begint je trip, je hebt dus niet 1100km op de motor gezeten, je het redelijk geslapen, je motor en banden hoeven 2200km minder te rijden, je hoeft geen overnachtingshotel te boeken. Als je alle kosten meerekent ben je met de trein een paar tientjes duurder uit maar je begint wel ongelofelijk fit aan de trip. _004

Ik ben zelf nog van plan om een keer met de trein naar Villach te gaan en dan via alle berggebieden en heuvels terug naar Breda te rijden. _004

Als er vragen zijn dan hoor ik het wel.

Groetjes, Bert

Afbeelding
01-Inchecken Hbf Düsseldorf

Afbeelding
02-We zijn niet de enigen die deze trein nemen

Afbeelding
03-We zijn nog steeds niet de enigen

Afbeelding
04-Effe wachten

Afbeelding
05-Nog steeds effe wachten

Afbeelding
06-Hij staat erop

Afbeelding
07-Zij nog niet

Afbeelding
08-Auto's gaan op de zelfde trein mee en gaan op het bovendek

Afbeelding
09-Zijn brommer staat er op

Afbeelding
10-Deel van onze groep

Afbeelding
11-Nog even checken

Afbeelding
12-Zo ziet het geheel er uit

Afbeelding
13-Uw reisleider checked nog even of de trein de juiste route volgt

Afbeelding
14-Dit zijn de zitbanken, beetje rechtop maar je zit er toch niet zo vaak

Afbeelding
15-Rustig met een biertje beginnen

Afbeelding
16-En een hapje eten

Afbeelding
17-Enige biertjes later .....

Afbeelding
18-Je doet wat nieuwe kennissen op ....

Afbeelding
19-Zo probeer je te slapen, gaat redelijk

Afbeelding
20-Ontbijt service

Afbeelding
21-Kwaliteit ontbijt was goed

Afbeelding
22-Met nog een paar(-honderd) motorrijders wachten op station Bolzano voor de terugreis

Het zit er op voor dit jaar, nog een mooie binnendoor route naar huis morgen!
Laatst gewijzigd door Baird op 30 jun 2010, 09:25, 7 keer totaal gewijzigd.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Wildripper

Tanx Baird,

nu de foto's nog. _004

Wel nog even een vraagje over de spanbanden. Maak je ze zelf vast aan je motor en de technici maken hem vast aan de trein. Blijf je daar dan bij?
Zümo XT
Baird
2024
2024

Die kleintjes maak je zelf vast, zij maken de groten aan die kleintjes vast, daar kun je wel naar kijken maar je bent dan zelf niet tussen de motoren. Ze doen het heel netjes, voor en achter je motor worden beugels geplaatst tegen het verrijden. Klinkt ingewikkeld maar valt alles mee.
t' zijn trouwens leuke souvenirs, ze zijn er erg slordig mee.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Baird
2024
2024

Wildripper schreef:Tanx Baird,

nu de foto's nog. _004

Wel nog even een vraagje over de spanbanden. Maak je ze zelf vast aan je motor en de technici maken hem vast aan de trein. Blijf je daar dan bij?
btw: foto's gezien?
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Wildripper

Jazeker. Ziet er goed uit. Het overdenken waard om is wat verder op pad te gaan.

Alleen die trein is wel laag hoor. Lijkt me wel een gedoe om dd fiets erin te rijden.
Big RT Smile
Zümo XT
Baird
2024
2024

Wildripper schreef:Jazeker. Ziet er goed uit. Het overdenken waard om is wat verder op pad te gaan.

Alleen die trein is wel laag hoor. Lijkt me wel een gedoe om dd fiets erin te rijden.
Big RT Smile

De maximale toegestane hoogte van de motor is opgegeven, maar het is goed te doen, het pad is breed genoeg, don't worry! _004
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”