Sporen van een RT

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
PD850RT
Type: R1200RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Sporen van een RT

Ongelezen bericht door PD850RT »

Tja dit is een onderwerp wat eigenlijk meer bij het onderwerp rijeigenschappen thuishoort maar die kon ik zo gauw even niet vinden.
Ik heb mijn 850RT ooit gekocht omdat ik altijd zag dat m.n. boxer-rijders zo "speels" en met het grootste gemak door het verkeer manouvreerden.
Daarom heb ik ook mijn huidige RT gekocht en ik moet zeggen dat ik echt gigantisch schik heb met mijn huidige fiets maar ik vroeg me toch af of enkele van jullie dezelfde ervaring hebben en dat is de volgende.
Zoals we allen weten "trekt" een BMW wat naar rechts als je bijv. bij stationair lopen van de motor je opeens gasgeeft.
Dat is één van de charmes van een boxer, ook het lekkere schudden wat zo'n fiets doet maar.....ik heb soms het gevoel dat dit (scheef)trekken ook gebeurd tijdens het normale rijden en dat ik dan min of meer wat scheef op m'n fiets moet zitten om dit te compenseren.
Scheef is wat dat betreft een wat overdreven term maar ik kan me zo voorstellen dat ook rijdend een boxer "last" heeft van iets scheef trekken door de werking van de boxer-twin en de reacties welke daarmee gepaard gaan. Dus mijn vraag is of er meer collega-motorrijders zijn met dezelfde ervaring.
Is dat niet zo is of mijn fiets scheef en spoort hij niet, is geen schade fiets ofzo, of ik moet naar mijn huisarts omdat mijn evenwichtsorgaan af en toe happert :lol:
Ben wel héél benieuwd naar de ervaringen van jullie, als deze er al zijn dan.
Gr.
Peter
Laatst gewijzigd door PD850RT op 02 jun 2010, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
peijsj
Type: R1100RT

Re: Sporen van een RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Beste Peter,

Ik kan jouw ervaringen niet bevestigen. Heb zelf een 1100 maar denk niet dat er zo'n verschil is v.w.b. rij- eigenschappen.Zeker trekt hij bij sgtationair gas geven wat naar rechts (mijn CX doet dat ook) maar ik voel een dergelijke reactie niet bij het rijden.

groet
Jan
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Ik kan me wel wat bij jouw gevoel voorstellen. Ik heb dat idee soms ook wel gehad, zeker niet storend, maar wel 't idee dat tie iets trok. Ik zal eens opletten welke kant het op is want het was dus dermate dat ik er verder nooit op gelet heeft.
Wellicht komt het ook door de Cardan aandrijving?? en kan het verklaren waardoor de voorband van een RT ook vrij snel slijt??
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Peter,
ik rijd -1100- en -1200- en kan je ervaring absoluut niet delen, m.a.w. ik heb nergens last van. Ook bij flink gasgeven merk ik nauwelijks het effect dat jij beschrijft. Mij lijkt dit niet normaal en ik zou het uitzoeken. Spoort de fiets wel goed, is er iets met de banden etc. ?
Ik kan me ook herinneren van sleutelsessies met Baird dat onze RT's zowiezo niet sporen (voor- achter is standaard enkele millimeters uit het spoor) en dat daar met een vulstuk achter iets aan te doen was.
Ga anders eens langs bij Kenny van Motor Service Amersfoort en overleg eens met hem?

Hans
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

Hoi Peter,

Er niets verkeerd aan je evenwichtsgevoel. De fiets trekt naar rechts en wel omdat het grootste deel van de benzine tank aan de rechterkant
zit waardoor de 11xxrt iets uit balans is. Normaal merk je daar niets van omdat je dat met de zitpositie opvangt totdat je langzaam manouvres gaat rijden, dan merk je dit verschijnsel. Heeft iedere rt en is volkomen normaal.
_004
Groetjes
Paul
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

HansD schreef: Ik kan me ook herinneren van sleutelsessies met Baird dat onze RT's zowiezo niet sporen (voor- achter is standaard enkele millimeters uit het spoor) en dat daar met een vulstuk achter iets aan te doen was.
Hans
Dit maakt me wel nieuwsgierig...

Bedoel je een vulstuk tussen het achterwiel?
Bij mij zit daar een soort losse ring van enkele mm. dikte tussen het cardan en het wiel...
is dat dan een modificatie of hoort ie daar gewoon...

Hoe wijkt het voorwiel tov het achterwiel dan? (gezien vanuit de besturende positie)???
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Van Bert (baird) begreep ik tijdens de onlangs gehouden tech dag dat die ring er beter uit kon ?
Heb deze ring er uit gelaten toen ik een paar weken geleden in Frankrijk een probleem met mijn band had en het wiel er uit moest. Gewoon om eens te proberen. Eerlijk gezegd merk ik geen verschil _001
HansD

peijsj schreef:Van Bert (baird) begreep ik tijdens de onlangs gehouden tech dag dat die ring er beter uit kon ?
Heb deze ring er uit gelaten toen ik een paar weken geleden in Frankrijk een probleem met mijn band had en het wiel er uit moest. Gewoon om eens te proberen. Eerlijk gezegd merk ik geen verschil _001
Dat is wat ik me ook herinner: de fiets spoort beter zonder ring dan met. Ik dacht dat Baird de ring ook verwijderd had.
Overigens betwijfel ik of daar de klachten vandaan komen; deze lijken me van een andere orde.
Hans
Jempy

Ongelezen bericht door Jempy »

Als die ring niet nodig zou zijn, zouden ze hem zeker niet monteren denk ik zo (kwestie van kostenbesparing).
'k Rijd zelf met een R80RT (ja, uit de oude doos) en erken hetzelfde probleem.
'k Moet al wreed schuin gaan zitten om rechtdoor te rijden - als ik men stuur loslaat natuurlijk.
Bij normaal rijden, dan bedoel ik met de handen aan het stuur, zijn er helemaal geen problemen.
Wat wel opvalt is dat mijn voorband aan de linkerkant meer slijtage vertoont dan aan de rechterzijde.
Allerhande verklaringen worden hieraan toegeschreven.
VB:- het is te wijten aan de weg - deze ligt schuinafhellend naar rechts
- de linkerbochten zijn groter dan de rechter - denk ook aan ronde punten (uitgezonderd in Engeland dan)
- zou kunnen veroorzaakt worden door de cardanaandrijving
mss zijn er zo nog enkele bedenkingen.
Eddyedje

Ongelezen bericht door Eddyedje »

Als ik mijn R1100 stationair laat draaien en dan in z'n vrij gas geef voel ik ook een ruk naar rechts.
Tijdens het rijden merk ik hier vrijwel niks van. Ik hoef ook niet schuin op de motor te gaan zitten.
Die krachten zullen tijdens het rijden nog wel aanwezig zijn, maar niet opmerkbaar door andere krachten die meespelen en veel groter zijn.

Maar wat compensatie of opheffen van die krachten betreft... Misschien moet BMW voor de volgende generatie R modellen maar een 4 cylinder boxermotor ontwerpen? :P
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

HansD schreef:................................
Ik kan me ook herinneren van sleutelsessies met Baird dat onze RT's zowiezo niet sporen (voor- achter is standaard enkele millimeters uit het spoor) en dat daar met een vulstuk achter iets aan te doen was................................
Hans
Kleine correctie om de opmerking in het juiste perspectief te laten zien:

Doordat de meeste benzine aan de rechterkant blijft moet je de fiets dus iets naar links hangen om rechtop te blijven, dit verklaart het scheef slijten van de voorband, je rijdt altijd een kleine bocht naar links. Zelf had ik bij mijn R1100RT een zakje nat zand in de bagagebak zitten om dat gewicht te compenseren.
Andere oplossingen zijn opgepikt van internet: Door het achterwiel naar rechts te verplaatsen komt het zwaartepunt in lengte richting gezien meer naar links te liggen waardoor je dat minder hoeft te compenseren door de fiets scheef te houden. Het achterwiel naar rechts verplaatsen kan op een paar manieren: het weglaten van de ring tussen achterwiel en naaf, een stuk heftiger is: ( het schijnt dat je ) de cardan naar rechts kunt verplaatsen door de lagers etc anders uit te lijnen mbv shims. De laatste methode heb ik niet gedaan, je kunt tenslotte ook overdrijven. Ik heb me beperkt tot het verwijderen van de ring en het plaatsen van het extra gewicht in de bagagebak.

Bij mijn huidige R1150RT heb ik mijn kettingslot ( 1.20 m) en het bijbehoren beugelslot in de bagagebak zitten, ik vind het wel best zo. Aangezien de achter-remschijf en remklauw van de R1150RT anders zijn dan van de R1100RT heb ik de ring niet verwijderd.

tot zover
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
HansD

Eddyedje schreef:Maar wat compensatie of opheffen van die krachten betreft... Misschien moet BMW voor de volgende generatie R modellen maar een 4 cylinder boxermotor ontwerpen? :P
Hoe gaat dat helpen dan? De rotatie om de lengte-as komt volgens mij door het koppel van de motor en de plaatsing van het blok (krukas in de lengte van de motorfiets) en niet door onbalans. Een boxermotor is zowiezo prima in balans. Een 4-cylinder boxer zal mogelijk nog sterker zijn en dan neemt de reaktie in principe alleen maar toe.
Wat ik niet begrijp is waarom sommige fietsen meer last hebben van deze boxer-reaktie dan anderen...

Hans
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik rij al een vol jaar rond met het meeste gewicht in de rechter koffer (!). Daarbij een setje banden versleten, maar die zijn écht niet ongelijk afgesleten. Blijkbaar zijn er nogal wat verschillen tussen de diverse RT's!

Wat betreft het kantel effect; dat komt volgens mij echt door het feit dat de krukas (en ook de versnellingsbak?) in de lengte van de fiets geplaatst is. Ik heb hiervoor een K1100 gehad (4 cylinder in lijn) met dezelfde krukas geometrie, en dus ook een kantel-effect. De nieuwe K's met het dwars geplaatste blok zullen hier al veel minder last van hebben (of zelfs helemaal niet).
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Kantel effect kan kloppen, als alles dezelfde kant rondom wil draaien merk je dat. Je kan dat ook bij auto's met de motor in lengte richting merken.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die het sporen hebben gemerkt bij de Freebike training bij de oefening handjes los en staan op de stepjes. Als je dan een probleem zou hebben met de motor zou je het dan moeten merken doordat je echt moet corrigeren (wel even zijwind, scheef asfalt e.d. in acht nemen natuurlijk)
Eddyedje

Ongelezen bericht door Eddyedje »

HansD schreef: Hoe gaat dat helpen dan? De rotatie om de lengte-as komt volgens mij door het koppel van de motor en de plaatsing van het blok (krukas in de lengte van de motorfiets) en niet door onbalans. Een boxermotor is zowiezo prima in balans. Een 4-cylinder boxer zal mogelijk nog sterker zijn en dan neemt de reaktie in principe alleen maar toe.
Wat ik niet begrijp is waarom sommige fietsen meer last hebben van deze boxer-reaktie dan anderen...

Hans
Hmmja, inderdaad. Ik dacht er meer aan dat zowel de linker als de rechter zuiger tegelijk naar links en rechts gaan als één massa, maar dan moet dit niet een zet naar rechts geven, gezien het feit dat dit maar zeer kort is.
Alleen het rare is dat bij mijn vorige motor (K1100LT), die ook de cylinders horizontaal had met een kruk-as in de lengterichting, ik niks merkte.
Baird
2024
2024

Daar gaan we weer:

bij een boxer gaan beide zuigers gelijktijdig naar binnen en naar buiten, ofwel ze bewegen tegengesteld aan elkaar.

Bij de 'oude' K draait de krukas de ene kant op en de bak met cardan de andere kant op( als ik mij goed herinner)
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Baird,

Point taken :oops: , in mijn herinnering is het wel zo dat de K1100 zeker last had van een (licht) kantelmoment. De R1100RT heeft dat veel sterker, om de redenen die je noemt.
Het blijft wel opvallend dat voor de 1100RT de één de ongelijke gewichtsverdeling van de benzinetank duidelijk merkt, zelfs bij de 'zit' daar rekening mee houdt en ook aan de bandenslijtage ziet, en de ander daar absoluut niets van merkt/ziet.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Walter
Erelid
Erelid
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

Baird schreef:Daar gaan we weer:

bij een boxer gaan beide zuigers gelijktijdig naar binnen en naar buiten, ofwel ze bewegen tegengesteld aan elkaar.

Bij de 'oude' K draait de krukas de ene kant op en de bak met cardan de andere kant op( als ik mij goed herinner)
zo dus:
Afbeelding
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
PD850RT

Zie hieronder.....
Laatst gewijzigd door PD850RT op 04 jun 2010, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
PD850RT

Goh, ik wist niet dat mijn vraag zoveel teweeg en andere vragen naar boven zou brengen maar.....vind het uiteraard wel leuk dat er bevestigd wordt wat ik ervaar. Heb diverse keren collega-boxerrrijders gevraagd zelfs ook m'n dealer en die stonden me dan aan te kijken of ik van een andere planeet kwam.
Bedankt voor al deze reacties maar het maakt het rijden op mijn boxer er zeker niet vervelender op, heb nu wel een oorzaak van wat ik voel en dat vind ik altijd fijn om te weten. Inderdaad is het wel heel vreemd dat de een het wel merkt en de ander totaal niet. Verschil in bouwwijze/gewichtverdeling misschien?
Zoals ik hierboven zie heeft men dit ook bij de K1100 ervaren, ik heb dit inderdaad ook gehad bij mijn K1100LT en bij m'n K75 in mindere mate.
En toch....begrijp ik nog steeds niet dat zo'n wereldmerk als BMW dit in zich heeft. Vermoed dat diegenen welke zulk soort machines op de tekentafel brengen niet naar compromissen zou moeten zoeken (ring wel/niet tussen cardan en achterwiel, het niet juist sporen van de wielen bijvoorbeeld en geen gelijkvormige tank aan beide kanten van de fiets) maar zeker voor motorfietsen de balans altijd goed moet zijn. Nouja dat is een opmerking mijnerzijds.....
Ook ik had dat grotere tankgedeelte al gezien maar dacht toch echt dat dit met "iets" van gewicht aan een van de andere gemonteerd componenten aan de andere kant gecompenseerd zou worden.
Trouwens is dit eigenlijk alleen iets van de 850/1100/1150 of ook van de 1200's? Dit wordt vermoedelijk m'n volgende motor maar dat duurt nog even.....
Gr.
Peter
1150RT-fan
Type: R1150RT
Woonplaats of omgeving: Krimpen a/d IJssel

Sporen van een RT

Ongelezen bericht door 1150RT-fan »

Ha, ik ben nieuw hier op het RT-forum! Sinds een dag of vijf mijn RT en bijna 1000km verder...
Tijdens de proefrit heb ik eigenlijk niet zo veel gemerkt van het naar rechts trekken van mijn -1150- , maar op de weg naar huis met een volle tank wist ik niet wat er gebeurde: pijn ik rechter arm en linker bil om de motor een beetje recht te houden.... Inmiddels ben ik het een beetje gewend en dankzij de tip met het zware schakelslot in het bergkastje gaat het een stuk beter _004 !
Blijkbaar reed de vorige eigenaar alleen snelweg en presteerde het om zelfs de voorband vierkant te rijden... _001 In de bochten valt dat nog wel mee, maar op het rechte stuk is het toch lastig corrigeren. Profiel zit er nog genoeg op, eens kijken of ik het op de dijk een beetje bij kan schaven!
Big RT Smile
Mocht dat niet helpen, dan moet er een andere voorband op... en misschien een steviger (comfort) zadel. :D
Groeten,
Cees
Baird
2024
2024

Doe je zelf een lol en zet er een paar goede banden op, het natte jaargetijde komt er aan èn het stuurt véél fijner!

[groet] -1150-
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Baird schreef: Doordat de meeste benzine aan de rechterkant blijft moet je de fiets dus iets naar links hangen om rechtop te blijven, dit verklaart het scheef slijten van de voorband, je rijdt altijd een kleine bocht naar links.
Ik geloof niet dat je de fiets naar links / scheef gaat hangen ter compensatie. De fiets moet vertikaal staan om recht vooruit te rijden, dus als je fiets meer gewicht rechts heeft ga je dit compenseren, het zwaartepunt weer naar het midden van je fiets brengen, door je eigen gewicht iets naar links te verplaatsen.
Een andere optie is door wat tegen te sturen naar links, dat zou in theorie je kontaktpunt van je voorband met de weg wat naar links verleggen en daar wat extra slijtage kunnen geven. Maar volgens mij is je stuurbeweging om te compenseren zo weinig dat je dat aan je voorband niet zou kunnen zien / meten.
En volgens mij zijn (in Nederland) de kleine bochten (meestal) rechts en de grote (meestal) naar links :!:
Hierdoor, zichtbaar en meetbaar bij mijn fiets, meer slijtage aan de linker kant van de voorband (maakt meer kilometers).
Baird schreef: Zelf had ik bij mijn R1100RT een zakje nat zand in de bagagebak zitten om dat gewicht te compenseren.
Andere oplossingen zijn opgepikt van internet: Door het achterwiel naar rechts te verplaatsen komt het zwaartepunt in lengte richting gezien meer naar links te liggen waardoor je dat minder hoeft te compenseren door de fiets scheef te houden. Het achterwiel naar rechts verplaatsen kan op een paar manieren: het weglaten van de ring tussen achterwiel en naaf, een stuk heftiger is: ( het schijnt dat je ) de cardan naar rechts kunt verplaatsen door de lagers etc anders uit te lijnen mbv shims. De laatste methode heb ik niet gedaan, je kunt tenslotte ook overdrijven. Ik heb me beperkt tot het verwijderen van de ring en het plaatsen van het extra gewicht in de bagagebak.

Bij mijn huidige R1150RT heb ik mijn kettingslot ( 1.20 m) en het bijbehoren beugelslot in de bagagebak zitten, ik vind het wel best zo. Aangezien de achter-remschijf en remklauw van de R1150RT anders zijn dan van de R1100RT heb ik de ring niet verwijderd.

tot zover
Ik zou denken dat de uitlaat, bij een -1100- aan de linker kant, het benzine gewicht rechts wel zou compenseren. Ik denk eerder dat meer benzine rechts een ontwerp keuze geweest is om de uitlaat te compenseren.
Daarbij is het benzine gewicht (rechts) dynamisch en zal dat ik de tijd (door verbruik) veranderen.
Dus daar is volgens mij geen echte oplossing voor, ook niet door allerlei gewicht in / aan je motor te hangen ter compensatie.
Ook begrijp ik niet dat / waarom BMW een ring bij het achterwiel zou zetten die uitspoor genereert of waarom je zelf uitspoor gaat / zou genereren als je de ring verwijderd :?:. Voor mijn gevoel is dit middel erger dan de kwaal (uitspoor genereert extra banden slijtage / kosten en minder goed rijgedrag van de fiets)

Ik moet zeggen dat ik er bij mijn -1200- tot nu toe helemaal niets van gemerkt heb (benzine links en rechts evenveel :?: ).
Ik ga er van uit dat BMW niet een fiets gaat ontwikkelen / ontwikkeld heeft die dit soort fundamentele fouten in zich heeft, die ze makkelijk kunnen voorkomen. Het lijkt mij (met alle respect) allemaal een broodje aap verhaal / perceptie.
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi
Een BMW boxer ( en ook andere boxers) heeft inderdaad deze eigenschappen en ik merkte het wel toen ik van mijn F650 afstapte. Denk niet dat BMW geen fouten maakt. Dit was vanaf het begin een constructienadeel. Ik kan er mee leven. Honda pakte het meteen beter aan met de CX500.
Het meeste merk je het dus bij stationair gasgeven maar het blijft voelbaar ook als je al rijd maar dan is het veel minder aanwezig/merkbaar. Ik ben er na een paar weken aan gewend geraakt.Ik neem aan dat BMW de boxer altijd gehouden heeft omdat nou net een BMW echt een BMW maakt. Dit gevoel had je dus met de F650 niet echt.
Ik bedoel maar Harley zal ook geen lijnmotor maken en de Vtwin produktie stoppen. Dan lopen al de liefhebbers weg.
Ik vond de boxer al een prachtig ontwerp toen ik de eerste keer op een Ural zat. Lekker eigenwijs maar toch aantrekkelijk.

Ton
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

@Ton,
Ik neem aan dat je reactie (alleen / vooral) betrekking heeft op het kanteleffect, dat je krijgt door de middelpuntvliedende kracht http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntvliedende_kracht van o.a. de krukas en vooral het vliegwiel, als je flink gas geeft en de motor in zijn vrij staat.
Vooral veroorzaakt dus door het snel toenemen en weer afnemen van de draaisnelheid van het vliegwiel.
Dit effect zal veel minder zijn als je rijdt en de motor zijn momentum (koppel) kwijt kan via de aandrijving en het achterwiel, die dus een dempende werking hebben.
Daarnaast merk je het volgens mij alleen duidelijk als de motor snel genoeg in toerental kan klimmen (in zijn vrij bij flink gas geven), tijdens het rijden en flink gas geven kan het toerental volgens mij niet snel genoeg stijgen om het kanteleffect sterk merkbaar te maken.

Het geheel is inderdaad terug te voeren op de constuctie van de motor en wordt door BMW als "karakter" bestempeld.
Waar overigens wat mij betreft niks mis mee is _004.
Alleen is BMW het "karakter" steeds verder om zeep aan het helpen door het steeds mooier rond laten lopen van de boxer door alle sensoren en regel electronica en het toepassen van balansassen :lol: .
Ton1959

Dat is inderdaad wat ik bedoel Jan. Maar ik wist dat voor ik mijn motor kocht en heb er totaal geen probleem mee. Hoort er bij net als bij de oude Volswagen Kever. Je ziet het aan het blok als je gasgeeft. Ik vind het boxerblok gewoon mooi en dat effect neem je op de koop toe.

Ton
jaybmw
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Ton1959 schreef:Dat is inderdaad wat ik bedoel Jan. Maar ik wist dat voor ik mijn motor kocht en heb er totaal geen probleem mee. Hoort er bij net als bij de oude Volswagen Kever. Je ziet het aan het blok als je gasgeeft. Ik vind het boxerblok gewoon mooi en dat effect neem je op de koop toe.

Ton
Een vw-boxer is een 4 cylinder en heeft bij lange het kanteleffect niet ! Iedere motor kantelt in een voertuig op 4 wielen daar de fundatie uit rubber steunen bestaat.Waarom gebruikte bv ferrari ooit een 12 cylinder boxer? Omdat het zo lekker kantelt? Nee om het mooie vlakke lopen en het hoge koppel bij lage toerentallen,en een mooie reactie op het gas en het daarbij behorende geluid.

De 2cv kantelt weer wel behoorlijk,terwijl de 4 cylinders van subaru weer erg mooi lopen. Bij een 2 cyl blok is er om de 180gr een arbeidsslag,en dit voel je bij een boxer meer omdat de zuigers gelijk van en naar elkaar toe bewegen. Pak ik nog een voorbeeld,moto-guzzi . Ook een 2 cyl,maar dan een v-twin met ook met krukas in lengte richting,honda silverwing ook al zo'n voorbeeld.Hierbij voel je dus ook het kantelen omdat de krukas tov de rijrichting dwars draait.

En een gold-wing 1800 6 cyl loopt ook smeuig! Al zou ik dan een cabriolet kopen... :lol: ,want dat is geen motorfiets meer vind ik. :$

Ik ben blij dat na de intro van de k-serie in de 80's BMW toch het boxerconcept trouw blijft ! _004 Een karakter motor,en zeer goed met de daarbijbehorende reactie in dwarse richting.

[groet] ,Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Ton1959

De Honda Silverwing en de CX500 hadden een versnellingsbak die in tegengestelde richting draaide en het kanteleffect oploste. Normaal gessproken word door de motorsteunen bij auto's dit kanteleffect opgevangen. En zoals je zegt auto's staan op 4 wielen en dan voel je het niet. Maar je ziet het als je de motorkap opent en gas geeft.

Ton
jaybmw
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Mee eens !! Ik ben zelf nl automonteur/keurmeester met een zwak voor alles uit de V.A.G. groep vandaar de reactie mbt de kever. En ik doelde op het boxerontwerp,wat ik super vind. 2 of tig cylinders,super!

[groet] ,Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Ton1959

Toevallig ik was ook jaren keurmeester en automonteur. En begon ooit bij een Volkswagendealer.Ik vond de Kever wel wat hebben. Daarna stapte ik snel over naar het andere grote Duitse merk. De boxer heeft wat maar om eerlijk te zijn als ik nu een nieuwe R75, R80, R90S of R100 zou kunnen kopen dan wilde ik die nog. Er zijn zelfs al bedrijfjes die voor de R1100R's ook weer carburateurs verkopen. Een paar simpele carburateurs en weer weg met de electronica.
De K modellen waren meer autoblokken. Maar wel heel goed ook.
Maar ik ontspoor een beetje van het onderwerp sorry.
Ton

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “Banden & Wielen”