Stationair draaien

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Kephalus

Stationair draaien

Ongelezen bericht door Kephalus »

Hallo,
Ik las dat het stationair warm laten draaien van de RT om de batterij te laden slecht is omdat de kans bestaat op oververhitting en wegsmelten van onderdelen zelfs al na een paar minuten en om nog een boel andere redenen.
Ik kan aannemen dat het waar is en dat doe ik dus niet. Ik gebruik een druppellader.
Maar wat moet je dan doen als je onverhoopt in de file terechtkomt, waar je willens nillens moet aanschuiven??? De motor zelf vooruitduwen?
Groeten
Dirk
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Stationair draaien

Ongelezen bericht door HansD »

Ik kan meestal (vroeger of later) wel tussen de file door, maar mocht mij dit gebeuren, dan zou ik op de olietemperatuur in het LCD display letten. Mocht deze te hoog worden terwijl je stil staat, dan zou ik gewoon de motor uitzetten....
Hans
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Ik rij er ook altijd doorheen, de grote reden om een motor te hebben!!

Voordat een motor overhit raakt ben je wel een behoorlijk poosje onderweg, inderdaad moet je dat op je indicator goed kunnen zien aankomen!

Stoffel
PeeWee

Ongelezen bericht door PeeWee »

zelfs stationair draaien kan na relatief korte tijd al nare gevolgen hebben.
Lees deze topic maar eens op de site van bmw club vlaanderen :
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... aatbochten
HansD

PeeWee schreef:zelfs stationair draaien kan na relatief korte tijd al nare gevolgen hebben.
Lees deze topic maar eens op de site van bmw club vlaanderen :
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... aatbochten
Dat de motor na een uur stilstaand draaiend oververhit, wil ik nog wel geloven, zeker als de "Choke" gebruikt wordt (wie laat zijn motor nou een uur draaiend onbeheerd?), maar dat de motor al na 5 a 10 minuten ("na een sigaretje en een pilske" jaja) oververhit is geloof ik echt niet.

Mijn R1100RT was na 15 minuten warmdraaien op de proefbank van Tovami echt niet oververhit, maar dat was met luchtkoeling.
Wie heeft zelf ervaring?
Hans
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo,

Als je motor in de file te warm wordt en je zet hem aan de kant zal hij nog warmer worden er is ging koeling,dus de motor warmt verder door.Dus rustig afwachten tot hij afkoelt, dat was ook de oorzaak dat ze de boxers bij de politie afgeschaft hebben,deze stonden met zwaailicht aan stationiar te draaien bijvoorbeeld op een kruispunt en daar konden ze echt niet over.

Succes,
Kees BMW
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Ik denk dat bij stationair draaien de motor zelf niet zo heel snel -te- warm draait. Waar de eerste schade ontstaat is net boven / rond de uitlaatbochten. Daar kan de warmte niet weg en smelten de luchtgeleidingsvinnen en de kuipdelen. En dat gebeurd nog voordat de olie te warm wordt dus zie je dat niet op de FID aankomen.
Bij echte hardnekkige file en gedwongen stilstand langer dan 10-15 minuten (en voldoende hoge buitentemperaturen) kun je de motor afzetten. Er is dan geen verbranding en dus geen verder heet wordende uitlaten. Natuurlijk is er nog steeds geen rijwind en koelt het dus niet snel af, maar tot smelten komt het dan niet meer.
Blijven rijden is het beste natuurlijk en ja, daar heb je een motor voor.
Gr Micha
HansD

Duurde wel heel lang vanmorgen voordat de motor warm werd. Ik had na 10 kilometer eindelijk 5 streepjes, en na 15 kilometer nog maar 4!
Hans
Kees BMW

Hallo,

De ruimten om de uitlaatklepzittingen worden gekoelt met de smeerolie wat in je carter zit. Je hebt 2 smeeroliepompen 1 voor de motor inwendig te smeren en 1 voor de uitlaatklepzittingen te koelen de uitlaatkleppen geven de warmte ook aan de gekoelde zittingen af,en een gedeelte aan de klepgeleiders.In het olie koelcircuit zit ook je thermostaat.

Succes,
Kees BMW
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

5 tot 10 minuten in het lanzaam rijdend tot stilstaand verkeer op een zomerse dag moet geen probleem geven.
Tijdens onderhoud bv. bij de injectie syncronisatie gebruik ik een ventilator om verhoogde temperatuur te vermijden.
dhr
Bijz: Alpine Weiss
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

legenda van de balkjes in de display van de olietemperatuur:
Afbeelding

herkomst dat zelfde Vlaamse forum: http://forum.bmw-mc-vl.be/
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
HansD

cdraaisma schreef:Hallo,

De ruimten om de uitlaatklepzittingen worden gekoelt met de smeerolie wat in je carter zit. Je hebt 2 smeeroliepompen 1 voor de motor inwendig te smeren en 1 voor de uitlaatklepzittingen te koelen de uitlaatkleppen geven de warmte ook aan de gekoelde zittingen af,en een gedeelte aan de klepgeleiders.In het olie koelcircuit zit ook je thermostaat.
Succes,
Als ik het dus goed begrijp valt het allemaal wel mee en wordt alleen de uitlaatbocht te heet. Op bijgaande foto (ja, ook van dat Belgische forum) zie je dat.
Afbeelding
En als je goed kijkt zie je dat weliswaar de uitlaatbocht gloeiend heet is maar niet bij de aansluiting met het blok waar de smeerolie de uitlaatklepzittingen koelt.
Grootste pech voor ons RT-rijders is dat er een kuip heel dicht om de uitlaat zit, die kan smelten of erger nog...in de brand zou kunnen vliegen.
Hans
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Niet te geloven hoe de bochten kunnen gloeien !
Kees BMW

Hallo

Door de uitlaatbochten te isoleren van kop door middel van een pakking stroomt de warmte niet zo snel naar de kop.De uitlaatbochten zijn van dunwandig matriaal gemaakt zodat ze snel de warmte afvoeren,dikwandig matriaal houdt langer de warmte vast.

Succes,
Kees BMW

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”