Ik zelf let op bij putdeksels en wegmarkeringen, ook tijdens droog weer, want die zijn ook bij droog weer soms superglad.
Als het enigszins (veilig!) kan probeer ik om wegmarkeringen (e.d.) heen te sturen of zo kort mogelijk aan te snijden.
Wel merk ik dat snelheid van invloed is of mijn dame ff heel kort met haar bips gaat wiebelen.
Zo is er, althans voor mij, een berucht stukje op de A28 ri. Utrecht waar je bijna je fiets voelt "dansen" als je op de rechterbaan zit.
En dat is bij nog niet eens zo heel nat weer.
(en op de linker baan op de A28 ri Utrecht net ff voor Zeist, waar je fiets een beetje begint te "springen" door de korte hobbels in de weg, maar daar gaat dit topic niet verder over

)
Bij nat weer probeer ik mijn bochten wat flauwer te nemen zodat ik niet al te scherp behoeft in te sturen (oftewel reduceer snelheid), want door de reflectie van het regenwater is het soms knap lastig de weg te "lezen" op "jacht" naar "obstakels" zoals zand, grint, scheuren, gaten, reparatieplekken, e.d.
Terwijl mijn positie meestal in het midden van de rijbaan is, of net iets er naast, bij nat weer wil ik soms wel eens in het spoor van de auto voor mij rijden. Om zo aquaplaning te voorkomen. (als het echt stort-regent)
(en achter vrachtwagens rij ik nimmer, als ik het even kan vermijden, Niet alleen ontnemen zij jou zicht op de rest van het wegdek, hun banden gooien ook een enorme hoeveelheid water vlak achter en naast hun voertuig, naast de water-mist, en winddruk-verplaatsing).
En inderdaad reduceren van je snelheid, geen abrupte stuurbewegingen, en het laten rollen van de fiets.
Niet te kort op het gas, maar een trekkende motor houden, zodat je, als je voelt dat de fiets een onverwachte beweging maakt, je gas-los/terug kunt doen.
Of koppeling-in, maar dat zou je, net als remmen, in zo'n situatie echt pas als laatste doen, naar mijn gevoel.
Het is niet alleen je (reduceren van de) snelheid bij nat wegdek die van belang is, maar ook je stuur- en kijk/zien-techniek.
Want als er een tijdje geen regen geweest, dan is de 1e regenbui soms echt een hele uitdaging, omdat dan alle troep (w.o. rubber en andere vuiligheid) pas dan echt los komt van het wegdek, en meer dan gemiddelde gladheid veroorzaakt.
Moet er wel bij zeggen dat ik door noodzaak altijd een 365-dagen rijder geweest ben in het verleden, zelfs met ijzel.
Want de winters in New England zijn vrijwel altijd blizards, en dan heb je weinig keuzes.
Of ik dan zo'n goede rijder ben, betwijfel ik, meer door schade en schande, en zonder ego, wijzer geworden