Pas op met R1150RT een gewaarschuwd mens ....

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
BarthoD
Type: R1200RT
Bijz: 2007
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Maarsbergen

Pas op met R1150RT een gewaarschuwd mens ....

Ongelezen bericht door BarthoD »

Ik zag ook een valpartij in de VRO rubriek staan en heb 2 onaardige ervaringen met de FreeBike dag meegemaakt en gehoord :O .
Ik zelf en iemand anders kwam in de problemen bij langzame oefeningen, die waarbij je met een beetje gas en met de voet remmend een korte bocht maakt ..... Dat wil dus niet goed met een -1150- met gecombineerde rem. Als je gas bijgeeft en iets meer remt, pakt de voorrem onherroepelijk aan en val je om.
Waarschuwing voor R1150 RT rijders ... Freebike en VRO etc. uitstekend ..... maar gebruik je koppeling en niet je rem!

Bij de hoge snelheidsoefening remt de 1150 als een gek, maar je maakt bijna een stoppie ... dus wees alert en probeer eerst even met lagere snelheid en meld het gecombineerde remsysteem aan de instructeur. _004
Groeten, Bartho
_oo_
Inspector Gadget

Re: Pas op met R1150RT een gewaarschuwd mens ....

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat was de primaire reden dat ik de R1150RT (waar ik initieel mijn zinnen op gezet had) afviel, met mijn werkzaamheden zijn dit soort manoeuvres soms een noodzaak.

Desondanks, ik realiseer mij ook heel goed dat je met dit soort "beperkingen" toch met de nodige oefeningen mee kunt leren omgaan, door slepende koppeling te gebruiken en de neiging tot het gebruik van de remmen geheel of meer te onderdrukken. En dus heel goed je gas moet leren doseren.

En daarom heb ik veel respect voor alle R1150RT rijders die dit uiteindelijk onder de knie krijgen, is toch knap!
ruudvlt

Ongelezen bericht door ruudvlt »

op de eerste plaats... wat een dijk van een dag was dat afgelopen zaterdag!!! Eeuwige roem voor de organisatoren..

nu mijn reactie:

hmmm interessant ... Ik leef met het idee dat het DEEL-integraal remsysteem op de -1150- betekent dat de voorrem ook te achterrem meeneemt maar de achterrem niet de voorrem. Kortom korte bochtjes doe je door met slippende koppeling een trekkende motor te maken en bij te remmen met de achterrem. De voorrem is verboden!! je ziet ze wel eens die mannen die denken meer zekerheid te hebben door in korte bochtjes de voeten aan de grond te houden, maar het enige wat je dannog kunt doen is de voorrem gebruiken en je kunt dan wachten tot je omvalt. Ik weet het ik heb mooi praten en het is theorie maar ik oefen dan toch nog wel heel regelmatig op mijn -1200- (2010). Merk wel dat hij bij lage snelheden al begint te bokken dus de koppeling moet er al vroeg bij. die krijgt het bij zwaar voor zijn keiezen, ben ik niet gelukkig mee maar het gaat niet anders. Krappe haarspeldjes met volle bepakking en met duo gaat volgens mij al helemaal niet in zijn twee! Wat anderen ook beweren over het nieuwe blok dat zgn meer koppel zou hebben. Hij bokt al bij snelheden lager dan 40 km/uur in zijn twee. Moet de koppeling er al bij of terug naar zijn één! Vaak oefenen dus. Maar altijd, trekkende motor, kijken waar je naar toe wilt en slepende achterrem. Blijf van die voorrem af!!!

Ruud
-1200- (MY 2010)
Inspector Gadget

Mij is geleerd dat je nimmer de voeten bij de grond moet hebben bij korte bochtjes, omdat als je voelt dat de fiets de neiging heeft om om te vallen, je op dat moment (iets) gas bij moet geven, en je het risico loopt dat je voet "knel" komt te zitten, verstuik, blijft steken, e.d.

Daar komt nog bij dat ik bij korte bochtjes veel met het bovenlichaam, armen en ook knieën doe, door gewichtverplaatsing, duwen aan het sturen, etc.
Ik vindt het veel prettiger om de voeten op de steps te houden.

En heb ik het idee dat bij de R1150RT het gebruik van de remmen bij lagere snelheden (en speciale manoeuvres) nog veel bewuster moet gebeuren, en het allemaal prima aan te leren is, mits je het veel oefent en leert aanvoelen. (wat meer dan bij de R1200RT).
BeemerBert
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Ongelezen bericht door BeemerBert »

dutchmidiman schreef:Mij is geleerd dat je nimmer de voeten bij de grond moet hebben bij korte bochtjes, omdat als je voelt dat de fiets de neiging heeft om om te vallen, je op dat moment (iets) gas bij moet geven, en je het risico loopt dat je voet "knel" komt te zitten, verstuik, blijft steken, e.d.

Daar komt nog bij dat ik bij korte bochtjes veel met het bovenlichaam, armen en ook knieën doe, door gewichtverplaatsing, duwen aan het sturen, etc.
Ik vindt het veel prettiger om de voeten op de steps te houden.

En heb ik het idee dat bij de R1150RT het gebruik van de remmen bij lagere snelheden (en speciale manoeuvres) nog veel bewuster moet gebeuren, en het allemaal prima aan te leren is, mits je het veel oefent en leert aanvoelen. (wat meer dan bij de R1200RT).

Dit laatste klopt helemaal, met een beetje oefenen prima te doen.
Heel lichtjes de achterem dan pakt hij voor niet bij de r1150rt, doordrukken betekent stoppen Big RT Smile en daar zijn die remmen voor gemaakt.
Maar met 5 km/u in een scherpe bocht wel lastig.

Het nadeel van het van de R1150RT is dat je moet leren remmen bij bijzondere verrichtingen.
Slepend remmen en de rest met gas en koppeling.

Wil wel eens een aantal noodstops zien van een 1100 en 1150 naast elkaar _005
En dat vindt ik nu belangrijk, van 80 naar 0 _004 -1150-

[groet] Bert
BeemerBert

ruudvlt schreef:op de eerste plaats... wat een dijk van een dag was dat afgelopen zaterdag!!! Eeuwige roem voor de organisatoren..

nu mijn reactie:

hmmm interessant ... Ik leef met het idee dat het DEEL-integraal remsysteem op de -1150- betekent dat de voorrem ook te achterrem meeneemt maar de achterrem niet de voorrem. Kortom korte bochtjes doe je door met slippende koppeling een trekkende motor te maken en bij te remmen met de achterrem. De voorrem is verboden!! je ziet ze wel eens die mannen die denken meer zekerheid te hebben door in korte bochtjes de voeten aan de grond te houden, maar het enige wat je dannog kunt doen is de voorrem gebruiken en je kunt dan wachten tot je omvalt. Ik weet het ik heb mooi praten en het is theorie maar ik oefen dan toch nog wel heel regelmatig op mijn -1200- (2010). Merk wel dat hij bij lage snelheden al begint te bokken dus de koppeling moet er al vroeg bij. die krijgt het bij zwaar voor zijn keiezen, ben ik niet gelukkig mee maar het gaat niet anders. Krappe haarspeldjes met volle bepakking en met duo gaat volgens mij al helemaal niet in zijn twee! Wat anderen ook beweren over het nieuwe blok dat zgn meer koppel zou hebben. Hij bokt al bij snelheden lager dan 40 km/uur in zijn twee. Moet de koppeling er al bij of terug naar zijn één! Vaak oefenen dus. Maar altijd, trekkende motor, kijken waar je naar toe wilt en slepende achterrem. Blijf van die voorrem af!!!

Ruud
-1200- (MY 2010)

Ruud, wat betreft bokken van de 1200, als het niet aan de afstelling ligt zou je altijd voor 35 euro de Recyclizer kunnen proberen.
Maakt je fiets zeker soepeler lopend.

[groet] Bert
Inspector Gadget

BeemerBert schreef:...Dit laatste klopt helemaal, met een beetje oefenen prima te doen.
Het is onderhand geen geheim dat ik initieel mijn zinnen gezet had op een hele mooie (blauwe) R1150RT twinspark.
Met Sargent zadels, de hele mikmak, echt een plaatje.

Maar ik kon vooralsnog maar niet wennen aan het remmen, ik vond het echt niks, en zelfs levensgevaarlijk (voor mij, naar wat ik gewend ben, gebruik van alle remmen, etc).
Het is al moeilijk genoeg om 270+ kg met twee cylinder-uitsteeksels tussen obstakels door te manoeuvreren, laat staan als je een "rem-fout" maakt bij lage snelheden.
Ik ben er van overtuigd dat het merendeel aan mij lag, maar kon er na een paar dagen nog steeds niet aan wennen.
Vandaar dat het uiteindelijk de R1100RT geworden is.

Ik denk als het de 2004 model geweest was, ik er wel de spreekwoordelijke bochtjes mee had kunnen doen.
Maar ja, dat is wijsheid achteraf, en toen was dit forum nog druk in wording.

Goede remmen is natuurlijk heel belangrijk, en vandaar dat ik in een ander topic een vraag gesteld heb over de achterrem-pedaal van de R1100RT.
(die helaas nog niet beantwoord is)

Ik weet niet of er heel veel verschil zal zijn tussen de R1100RT en R1150RT als het op een noodstop aankomt, het is een kwestie van techniek, en het goed gebruiken daar van. Dat onder bepaalde (bijv. noodstop) omstandigheden de R1150RT wellicht enig voordeel (lees: enkele meters) geeft t.o.v. de R1100RT zal best, als je de techniek (op de R1100RT) minder "op het randje" (lees: heel strak) aanspreekt.

Ik overschat zeker mijn kennen en kunnen niet, maar ook niet dat de R1150RT's remsysteem de "redding" is, het komt voor een groot deel toch neer op degene die de remmen uiteindelijk bedient en de technieken die je toepast.
En daarin geeft de R1150RT systeem je wat meer marges, mogelijkheden en ruimte, mits je het goed weet toe te passen.
uschrisje

Ongelezen bericht door uschrisje »

Hoi Bartho,

Het klopt> ik ben zaterdag naar de training geweest met mijn R 1150RT en nu staat tie bij de BMW dealer omdat ik met mijn motor ben gevallen. Had me speciaal opgegeven omdat ik de bijzondere verichtingen wide leren (in het bijzonder de langzame) op mijn motor. Het viel me nogal tegen dat de instucteur niet begreep dat bij de 1150 het remsysteem anders in elkaar zat dan bij de 1100 en 1200. Ik heb hem een aantal keer uitegelegd dat de 1150 en intrgraal remsystem heeft anders dan de andere motoren.
Dit werd niet echt opgepakt. Volgens mij begreep hij het niet omdat hij er nog nooit overhad gehoord. Hijvetrelde me dat bij de politie ze ook op dergelijke motoren hadden gereden en daar had hij nog nooit iets over gehoord. Ik heb hem verteld dat ik via de MOFRA (BMW dealer ) heb begrepen dat dit systeem speciaal voor de politie in de fabriek is veranderd. Helaas had dit weinig effect. Hij bleef maar vertellen dat ik de oefeningen moest uitvoeren met gas en voetrem. Als het niet lukte dan meer gas en iets meer de voetrem gebruiken. Dat is niet echt goed afgelopen. Toen ik het toch maar probeerde dreigde ik om te vallen. Heb mijn motor net recht kunnen krijgen maar kwam toen een betonblok tegen die naast een van de loodsdeuren staan met mijn linkercilinder.
Het was en jammerlijke afloop van en dag waarvan ik veel had vewacht en veel zin in had. Gegon ook zwaar aan mezelf te twijfelen tot ik een van de deelnemers (ook een 1150 rijder ) me vertelde dat je zulke grappen op en 1150 niet moest uithalen ivm remsysteem.

Goed het is een weet voor de volgende keer en voor menig beginnend 1150 rijder [groet]

Groet van Chris
BeemerBert

@Dutch

Ik weet niet of er heel veel verschil zal zijn tussen de R1100RT en R1150RT als het op een noodstop aankomt, het is een kwestie van techniek, en het goed gebruiken daar van. Dat onder bepaalde (bijv. noodstop) omstandigheden de R1150RT wellicht enig voordeel (lees: enkele meters) geeft t.o.v. de R1100RT zal best, als je de techniek (op de R1100RT) minder "op het randje" (lees: heel strak) aanspreekt.

Dat is ook precies wat ik aangaf, tijdens een NOODSTOP heb je er zeker voordeel aan en enkele meters betekend dan op tijd stil staan of op de achterbank eindigen.

Gewoon vol knijpen en eerder druk opbouwen door de servopomp.
Het betere systeem zit op de 1200 waar de achterrem afzonderlijk bediend kan worden ( met name voor de bijzondere verrichtingen.)

@Uschris

_003 als je schade rijd Oia _003 maar uiteindelijk went het en heb je een super remsysteem.
Weet niet waar je vandaan komt maar een keertje veilig oefenen kan geen kwaad.

Groet, Bert
uschrisje

BeemerBert schreef:@Dutch

Dat is ook precies wat ik aangaf, tijdens een NOODSTOP heb je er zeker voordeel aan en enkele meters betekend dan op tijd stil staan of op de achterbank eindigen.

Gewoon vol knijpen en eerder druk opbouwen door de servopomp.
Het betere systeem zit op de 1200 waar de achterrem afzonderlijk bediend kan worden ( met name voor de bijzondere verrichtingen.)

@Uschris

_003 als je schade rijd Oia _003 maar uiteindelijk went het en heb je een super remsysteem.
Weet niet waar je vandaan komt maar een keertje veilig oefenen kan geen kwaad.

Groet, Bert

Ja ben echt blij met mijn motor. Echt een erg toffe motor. Ben er nu wel achter dat die bijzondere verrichtingen niet iets zijn voor deze motor. In ieder geval niet als het op oefeningen aankomt met voetrem en gas. Was wel een dure les.

Groet van Chris
Peter Cools

Ongelezen bericht door Peter Cools »

Ik rijd nu zo'n anderhalf jaar op een 1150 RT, inderdaad; in het begin erg wennen aan de remmen.
Maar mijn ervaring (op een KNMV cursus) is ook dat je met heel subtiel gebruik van de achterrem de bijzondere verrichtingen bij lage snelheid prima kunt doen. En als je erop gaat staan; inderdaad dan REMT ie!
[groet]
Peter
maRTin

Ongelezen bericht door maRTin »

En anders een overheids -1150- te pakken zien te krijgen.
Daar zit deel- integraal op !

gr Martin
Inspector Gadget

En op de modellen van 2004 ook, heb ik begrepen. _001
xantingo

Ongelezen bericht door xantingo »

uschrisje schreef:Ben er nu wel achter dat die bijzondere verrichtingen niet iets zijn voor deze motor. In ieder geval niet als het op oefeningen aankomt met voetrem en gas. Was wel een dure les.
Met een R1150RT kan je alle oefeningen aan, zolang je maar van de achterste rem afblijft...

Ik ging me ooit aanmelden om als instructeur te gaan werken in een rijvaardigheidscentrum. Vroeg die bedrijfsleider me om eerst even te tonen wat ik zelf zoal kon. Waarop hij een aantal kegeltjes neerpootte en ik wat oefeningetjes mocht doen.
Zei die kerel achteraf: "was niet goed, joh, je hebt de achterrem niet gebruikt". Waarop ik antwoordde dat dat met die fiets niet aangeraden was, en dat het feit dat ik het zonder achterrem kon toch duidelijk maakte dat ik de oefeningetjes vlot onder de knie had.
Antwoord: "mmm... we gaan een ritje maken op de openbare weg..."
Waarop hij een race tegen de klok begon, ik mocht volgen...

Ik heb die kerel achteraf vriendelijk bedankt en gezegd dat hij zijn rijvaardigheidscentrum kon stoppen waar de zon nooit schijnt...
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

dutchmidiman schreef:En op de modellen van 2004 ook, heb ik begrepen. _001
....
xantingo schreef:Met een R1150RT kan je alle oefeningen aan, zolang je maar van de achterste rem afblijft...
......ik heb er dus zo eentje uit 2004....en géén idee of ik nu een vol- of deel integraal remsysteem heb.. _001.....ik weet alleen wél dat het bij de mijne op zeer lage snelheden geen Oia uitmaakt of ik met mijn hand of met mijn voet rem....hij staat gewoon in één keer stil... :O . Ook ik kreeg op 29 mei in Oploo die oefening met de korte bochtjes op de 'slepend remmen methode' niet voor elkaar..wél door gewoon mijn kopppeling te gebruiken..kostte mij wel eerst een tennisarm om daar achter te komen ..dat dan weer wel...Ben overigens wél benieuwd hoe ik op mijn -1150- van de achterste rem kan afblijven ..... ;)
Pepper

Ongelezen bericht door Pepper »

Ook ik heb er eentje van Q3 2004 en ik heb ook gewoon een vol integraal remsysteem. (Een keertje getest op de bok, met de wielen in de lucht.)

Maar... het effect dat de voorrem heel fel bijpakt bij het gebruik van enkel de achterrem herken ik niet. Uiteindelijk pakt hij de voorrem er inderdaad bij, en inderdaad als je goed doortrapt grijpt hij die ook behoorlijk aan. Niet doen in de bocht, of bij een korte draai dus! Maar voor het zover is moet ik de achterrem wel wat verder intrappen. Kortom, als ik de achterrem rustig/zacht gebruik pakt hij achter wel, maar voor haast niet. Pas bij wat steviger gebruik van de achterrem pakt hij voor ook stevig bij.

Toen ik mijn -1150- pas had ging ik maar eens oefenen op een industrieterrein en ik was behoorlijk bang voor het remsysteem. Ik stond toen zeer versteld dat ik genoemde effect nauwelijks voelde bij slepende achterrem en het reuze meeviel.

Wellicht is de doseerverhouding aangepast in de loop der tijd?
Inspector Gadget

Het zou heel goed kunnen dat bij de 2004-modellen het een kwestie van instellingen is, iets wat vaak alleen de BMW dealeRT kan doen.
Wellicht een bezoekje bij een bevriende BMW dealeRT waard om na te vragen? _001
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Mannen,

Voor de duidelijkheid... is de 1150RT bj.2001-2004 EVO-2 equipped. DWZ dat de voorrem pakt de achterrem ook GEDEELTELIJK mee en de acterrem pedal pakt ook de remmen voor ook mee. Langzaam manoevres is goed te doen met gasgeven en slippende koppeling en evt korte en LICHTE pulses met de achterrempedal. Het is een super krachtig remsysteem maar vergt veel oefeningen om goed onder de knie te krijgen. Omdat het heel gevoelig en dat er problemen waren met mankementen (lees dure reparaties) met de pomp is BMW met dit systeem in 2005 bij de 1200 serie afgestapt. Op circuit traning was er geen andere fiets in de gewicht klasse met zo kort een remweg tijdens noodstop oefeningen. Deze deed ik met 2 vingers op de hendel.

Gr,
Kenny
xantingo

Ongelezen bericht door xantingo »

Berrybeer schreef:Ben overigens wél benieuwd hoe ik op mijn -1150- van de achterste rem kan afblijven
Heel simpel: de de bal van de voet op de steuntjes houden 8)_
Op de duur is dat een gewoonte. Zelfs nu, op de 1200, kom ik zelden aan de achterste rem.

En of je kan doorremmen met een 1150:
Afbeelding
Inspector Gadget

ksimon schreef:...dat de voorrem pakt de achterrem ook GEDEELTELIJK mee en de achterrem pedal pakt ook de remmen voor ook mee....
Dat de R1150RT remt als een beest is mij wel duidelijk, maar wat is dan de overheidsaanpassing van EVO2 ?
Naar wat mij verteld is, zou de overheidsuitvoering van EVO2 uitgevoerd zijn in de uitloop-modellen van de R1150RT ? _001
Oftewel, dat het bedienen van 1 rem niet langer automatisch de andere rem ook bekrachtigd.
(en dan alleen als je alleen de voorrem bedient, dacht ik, maar ik kan het mis hebben _001 )
speek
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ongelezen bericht door speek »

Gister vroeg ik bij de dealert nog naar de verschillen en kreeg het volgende antwoord:
- de 1150 heeft integraal remmen (hand- en voetrem grijpen voor-en achter identiek aan), je kunt dus eigenlijk het voetpedaal eraf halen.
- op verzoek van de overheid zijn, een tijdje na het uitkomen van de 1150, de overheidsfietsen voorzien van deelintegraal.
- de allerlaatste leveringen van de 1150 serie (zwarte kleur?) is weer af-fabriek uitgevoerd met deelintegraal.
It's never too late to have a happy childhood.
Pepper

Volgens de ETK zou dat laatste inderdaad zo zijn:

"Voor voertuigen met ABS ged. integraal en Extramodel R1150RT saphirschwarz"
Zie: ETK 2004. Een ander bouwjaar selecteren geeft weer wat andere data m.b.t. van-tot datums: ETK 2001.

Als ik tijd heb ga ik nog eens wat experimenteren met de motor op de bok en de wielen los.
Inspector Gadget

Ik heb ook navraag gedaan bij iemand met zo'n overheidsuitvoering.

De motor heeft inderdaad een iets ander remsysteem dan een standaard R1150RT.
Deze uitvoering pakt de voorrem de achterrem wel mee, andersom niet.
Dus: voorrem gebruiken remt achter mee, als je het pedaal gebruikt rem je alleen achter.
Dit maakt draaien van korte bochtjes met gebruik achterrem makkelijker.

Tevens heeft de overheidsuitvoering ook nog een zgn. sportversnellingsbak, wat houdt in dat hij een kortere 6e heeft, t.o.v. de "ellenlange" standaarduitvoering (aldus de eigenaar die er meerdere heeft)

Nu heb ik helaas geen R1150RT, maar die "overheids-uitvoering" van het remsysteem (achterrem bedient alleen achterrem) dunkt me dat je ook de civiele uitvoering naar moet kunnen ombouwen? _001
Kan een software-ombouw zijn (andere software dus) of een instelling in het ABS systeem zelf (o.i.d.)
Een BMW DealeRT die ook overheidsversies onderhoudt zou dat zo kunnen beantwoorden, schat ik zo in.. _001
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Onderwerp = verplaatst naar REMMEN EN ABS PERIKELEN.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
beamer1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Ik had de eerste paar weken destijds op mijn R1150RT ook ruzie bij de bijzondere verrichtingen. Wat voor mij werkte was 1 vingertje aan de handrem, dus zonder voetrem. Je hebt in je handen tenslotte een fijnere motoriek dan in je voeten.

De opfrisser in Oploo heeft mij duidelijk gemaakt:
- dat je dit vaker moet dan we met z'n allen in de praktijk doen
- dat de 1150RT een kortere remweg heeft dan de 1200RT
- je omvalt als je motoriek/techniek achterblijft bij de radius van je bocht (niet direct voor de kortste bocht gaan dus!)
- je risico loopt op een blessure als je een vallende RT toch probeert tegen te houden
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Ik heb toevallig een overheidsfiets en de remmen met deel intrgraal bevalt prima ja kan met de voet rem prima de bocht om zelfs met stationair lopen van de motor bokken inhouden nukken dat heeft die van mij niet begrijp ook niet dat mensen dat er ook niet afkrijgen.
gisteren even het abs geprobeerd krijg het achterwiel omhoog hahah lijkt mijn racer wel.
speek
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ongelezen bericht door speek »

dutchmidiman schreef:Ik heb ook navraag gedaan bij iemand met zo'n overheidsuitvoering.
De motor heeft inderdaad een iets ander remsysteem dan een standaard R1150RT.
Dus: voorrem gebruiken remt achter mee, als je het pedaal gebruikt rem je alleen achter.
Dat is de werking van deel-integraal.
It's never too late to have a happy childhood.
uschrisje

Ik heb ook navraag gedaan bij iemand met zo'n overheidsuitvoering.

Heb ik nagevraagd bij de Mofra (BMW dealer Rijen) die vertelde me dat het mogelijk was om deel intergraal in te bouwen maar dat het erg in de papieren gaat lopen. Die overheids fietsen zijn volgens hen vanuit de fabriek aangepast.

Groet van Chris

dutchmidiman schreef:De motor heeft inderdaad een iets ander remsysteem dan een standaard R1150RT.
Dit maakt draaien van korte bochtjes met gebruik achterrem makkelijker.

Tevens heeft de overheidsuitvoering ook nog een zgn. sportversnellingsbak, wat houdt in dat hij een kortere 6e heeft, t.o.v. de "ellenlange" standaarduitvoering (aldus de eigenaar die er meerdere heeft)

Nu heb ik helaas geen R1150RT, maar die "overheids-uitvoering" van het remsysteem (achterrem bedient alleen achterrem) dunkt me dat je ook de civiele uitvoering naar moet kunnen ombouwen? _001
Kan een software-ombouw zijn (andere software dus) of een instelling in het ABS systeem zelf (o.i.d.)
Een BMW DealeRT die ook overheidsversies onderhoudt zou dat zo kunnen beantwoorden, schat ik zo in.. _001
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Welke goeroe vlooit eens uit wat er nou werkelijk voor technisch verschil is tussen de deel- en volintegraal van de R1150RT? Dat zou pas een leuke workshop worden als we dat zelf konden aanpassen! Ik kan me voorstellen dat er ergens een one-way klepje i.c.m. een bypass in een leiding zit bij het deel integraal terwijl die bij volintegraal ontbreekt. Wie heeft er een hydraulic schema van beide systemen? Desnoods een oude om open te peuteren!

Alleen de kreet van de Mofra dat het in de papieren gaat lopen zegt me niets, bijna alles bij de dealeRT loopt in de papieren!

Give me data, facts & figures is niet voor niets mijn motto!! _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Pepper

Op PowerBoxer.de staat een mooi verhaal over het integraal systeem. Ook staan er enkele high-level diagrammen van het systeem bij. Het gaat allemaal dus niet zo ver in detail, maar het geeft wel een goed inzicht in de werking.

Afbeelding

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”