BeemerBert schreef:...Dit laatste klopt helemaal, met een beetje oefenen prima te doen.
Het is onderhand geen geheim dat ik initieel mijn zinnen gezet had op een hele mooie (blauwe) R1150RT twinspark.
Met Sargent zadels, de hele mikmak, echt een plaatje.
Maar ik kon vooralsnog maar niet wennen aan het remmen, ik vond het echt niks, en zelfs levensgevaarlijk (voor mij, naar wat ik gewend ben, gebruik van alle remmen, etc).
Het is al moeilijk genoeg om 270+ kg met twee cylinder-uitsteeksels tussen obstakels door te manoeuvreren, laat staan als je een "rem-fout" maakt bij lage snelheden.
Ik ben er van overtuigd dat het merendeel aan mij lag, maar kon er na een paar dagen nog steeds niet aan wennen.
Vandaar dat het uiteindelijk de R1100RT geworden is.
Ik denk als het de 2004 model geweest was, ik er wel de spreekwoordelijke bochtjes mee had kunnen doen.
Maar ja, dat is wijsheid achteraf, en toen was dit forum nog druk in wording.
Goede remmen is natuurlijk heel belangrijk, en vandaar dat ik in een ander topic een vraag gesteld heb over de achterrem-pedaal van de R1100RT.
(die helaas nog niet beantwoord is)
Ik weet niet of er heel veel verschil zal zijn tussen de R1100RT en R1150RT als het op een noodstop aankomt, het is een kwestie van techniek, en het goed gebruiken daar van. Dat onder bepaalde (bijv. noodstop) omstandigheden de R1150RT wellicht enig voordeel (lees: enkele meters) geeft t.o.v. de R1100RT zal best, als je de techniek (op de R1100RT) minder "op het randje" (lees: heel strak) aanspreekt.
Ik overschat zeker mijn kennen en kunnen niet, maar ook niet dat de R1150RT's remsysteem de "redding" is, het komt voor een groot deel toch neer op degene die de remmen uiteindelijk bedient en de technieken die je toepast.
En daarin geeft de R1150RT systeem je wat meer marges, mogelijkheden en ruimte, mits je het goed weet toe te passen.