Welke accu?

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
RobNIJ
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen/NL

Welke accu?

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Allereerst allemaal de beste wensen en een schadevrij jaar toegewenst voor 2009.

Aangezien mijn accu aan vervanging toe is moet ik een keuze maken welke accu ik neem voor mijn R1100RT 1997.
Hebben jullie adviezen?

Bij Louis (Duitsland) heb ik de keuze uit een loodaccu met zuur (volgens de site niet onderhoudsvrij, maar wel de beste keuze volgens de Duitse motortest) voor € 60,-- of een Gel-accu voor € 150,--.

Met groet,
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Het prijsverschil is behoorlijk hè . . .
Maar een lood accu met gewoon accuzuur moet regelmatig gecontroleerd en eventueel bijgevuld worden (met demiwater).
Bij mijn honda's hoefde de accu daarvoor niet eens gedemonteerd te worden, maar bij de beamer is dat een veel intensievere klus. Ik heb daarom zelf voor de onderhoudsvrije gelaccu gekozen.
Succes
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Hoi Rob,

Ook ik heb gekozen voor een gelaccu, voor EUR 89,-. Daarmee is het prijsverschil weer overkomelijk, nietwaar?

In de omgeving Nijmegen zou ik eens gaan kijken bij Jensen motorrijwielen of Termaat. Die kunnen je ook van advies voorzien. Jensen is gespecialiseerd in BMW, overigens.

Mijn accu heb ik overigens bij Quispel in Deurne gehaald. Hier schijnen goede ervaringen mee te zijn, met de accu bedoel ik, Quispel staat wat mij betreft buiten kijf...

Groet,

Dave
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Berichten: 4381
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke accu?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hoi Rob,

Surf maar eens op "Odyssey accu". Deze wordt geroemd om zijn grote startcapaciteit. Ik heb er een in gebruik en hij heeft de vorstperiode goed doorstaan; zelfs de ABS had nog genoeg power.
Hier een linkje: http://www.accucentrale.com/odyssey.html

Succes met je keuze . . . .

grtz
Jos
RobNIJ schreef:Allereerst allemaal de beste wensen en een schadevrij jaar toegewenst voor 2009.

Aangezien mijn accu aan vervanging toe is moet ik een keuze maken welke accu ik neem voor mijn R1100RT 1997.
Hebben jullie adviezen?

Bij Louis (Duitsland) heb ik de keuze uit een loodaccu met zuur (volgens de site niet onderhoudsvrij, maar wel de beste keuze volgens de Duitse motortest) voor € 60,-- of een Gel-accu voor € 150,--.

Met groet,
Rob
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 621
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo

Mijn Gel accu staat nu 5½jaar in mij R1150Rt tot nu toe geen centje pijn.Wel geregeld aan mijn blauwe BMW ladertje,niet constant dat schijnt ook weer niet goed te zijn,Gel kan interen en loslaten van platen????

Succes,
Kees BMW
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

De Odessey Gel Accu (BP626) is heel hoog aangeschreven wegens de uitstekend capaciteit. Een groot voordeel is dat die qua afmetingen iets compacter is een omdat er geen vloeibaar accuzuur in zit maakt het mogelijk om te installeren met de polenkant richting naar zadel toe. In principe zou je deze 'battery pack" alle kanten op kunnen draaien zonder problemen. Deze maakt het makkelijker om de als bv het nodig bij de + / - terminalen te komen. Wel heb ik begrepen dat vanwege de wat kleiner afmeting op deze model een sort spacer van hout of rubber moet under de accu komen om de bevestiging weer goed strak te krijgen. The afmeting van de spacer is gelijk aan het verschil tussen de oude en nieuwe accu.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

vuurvreter

Re: Welke accu?

Ongelezen bericht door vuurvreter »

RobNIJ schreef:Allereerst allemaal de beste wensen en een schadevrij jaar toegewenst voor 2009.

Aangezien mijn accu aan vervanging toe is moet ik een keuze maken welke accu ik neem voor mijn R1100RT 1997.
Hebben jullie adviezen?

Bij Louis (Duitsland) heb ik de keuze uit een loodaccu met zuur (volgens de site niet onderhoudsvrij, maar wel de beste keuze volgens de Duitse motortest) voor € 60,-- of een Gel-accu voor € 150,--.

Met groet,
Rob
Hoi Rob,

Ik zie dat je uit Nijmegen komt, daarmee zou je het beste even langs Jensen kunnen rijden.
Zoals eerder gemeld zijn zij gespecialiseerd in BMW en trekken je niet het vel over de oren.
Ik spreek namelijk uit ervaring, want al mijn motoren heb ik daar met veel plezier aangeschaft.

Ze zitten aan de scheepsvaartweg 5.

Ik zou in jouw geval wel voor een onderhoudsvrije accu gaan omdat je er anders niet bijkomt zonder het tuppeware te verwijderen.
Het gebruik van de Optimate druppellader is zeker een aanrader voor het behoud van je accu.

Sucses

Hielke
BMW-Harm

Re: Welke accu?

Ongelezen bericht door BMW-Harm »

Hier wat gevonden info over accu's:

Er heerst de laatste tijd weer erg veel verwarring over accu's. Hier wat technische meuk en wat eigen inzichten. Zoals gewoonlijk is het weer eens niet 100% theoretisch correct en laat ik dingen weg om het niet nog technischer te maken.

De accu's in onze motoren zijn vrijwel zonder uitzondering loodaccu's. Simpelweg omdat ze relatief goedkoop zijn, een behoorlijke stroom kunnen leveren, over een breed temperatuursbereik redelijk werken, eenvoudig te laden zijn, en redelijk bestand zijn tegen mishandeling.

Hoe zit zo'n accu nu in elkaar? Hij bestaat uit een aantal in serie geschakelde kleinere accu-tjes van ongeveer 2 Volt. Een 12V accu heeft 6 van die cellen in serie staan. Net zoals je meerdere penlight-batterijen in serie schakelt om bijvoorbeeld 6V te halen voor je fotocamera.

Elke cel bestaat uit platen met daartussen een stof, elektroliet genoemd. Als de accu nieuw geleverd word, dan bestaan de platen voor de negatieve pool (de anode) uit puur lood (chemisch element Pb) in een soort sponsvorm. De kathode bestaat uit loodoxide (PbO2, loodroest zeg maar). Gooien we er nu zwavelzuur (H2SO4) bij, dan is de accu gelijk 'vol'.

Gaan we nu ontladen, dan treed er een chemische reactie in werking tussen de platen en het zwavelzuur. Daarbij reageren beide platen met het zuur, en worden de platen (allebei) en zuur omgezet in loodsulfaat (PbSO4) en water (H2O). Omdat water lichter is dan zwavelzuur kun je met een dichtheidsmeter controleren hoe vol de accu is.

Gaan we de accu weer laden, dan gebeurt het omgekeerde; het loodsulfaat (+water) word weer omgezet in lood en loodoxide. Het kringetje is rond.

Gaan we nog verder met laden, dan valt er geen materiaal meer om te zetten, en word de spanning zodanig hoog dat het water in het zwavelzuur gaat ontleden. De accu gaat gassen, koken, bubbelen, hoe je het ook noemen wilt. Dat kost je water, en daarom moet je het bij een standaardaccu zo af en toe bijvullen.

Heel mooi allemaal, en het werkt al dik 100 jaar prima. Toch zijn er wat nadelen. Als de accu ver leeggetrokken word, dan vormt er zich een lekker dikke laag sulfaat op de platen. Daar kan de stroom niet doorheen, en de capaciteit en startstroom van de accu neemt af.

Daarom vind een motoraccu het niet leuk om voor meer dan ca. 50% leegetrokken worden. Die dingen zijn bedoeld om altijd bijna vol te zijn

Nog erger is het als de sulfaatkristallen te groot worden. Dan worden ze bij het laden nooit meer omgezet in lood of loodoxide, en dat kost je dus actief oppervlak. En dus capaciteit.

Laat je een lege accu een paar weken staan, dan groeien de kristallen tot zodanig grootte dat het nooit meer goedkomt. Dan kun je 'm dus weggooien. Laat een loodaccu dus NOOIT leeg staan op de plank of in de motor

Nu zou je denken: Hah, ik sluit een druppellader aan. Dan blijft mijn accu altijd vol, en da's goed.
Fout. De accu zal het veel langer volhouden dan wanneer je 'm leeg laat lopen, maar niet oneindig veel langer.

Tijdens het druppelladen vormen zich ook kleine gasbelletjes. De omzetting van sulfaat naar lood/loodoxide verloopt immers niet 100% efficient. Maar nu blijven de kleine bubbeltjes op het plaatmateriaal zitten, in de spons. En omdat ze zo klein zijn, zijn ze bijna niet weg te krijgen.

Vergelijk het met een glas vers ingeschonken frisdrank. De grote bubbels komen wel naar boven. Maar de kleintjes blijven aan het glas 'vastgeplakt' zitten, en zijn zelfs met stevig tikken niet los te krijgen.

De gasbubbeltje geleiden even goed elektriciteit als lucht: niet dus. Het bruikbare plaatoppervlak van de accu neemt af, en daamee de beschikbare startstroom en capaciteit.

Je wilde je accu dus in optimale conditie houden, maar dat is niet helemaal gelukt. Het is echter wel beter dan niks doen.


Wat is er dan beter? De accu zo af en toe eens lekker op z'n donder geven. Dat kan met laden en ontladen. Als er stevig wat stroom loopt, dan vormen zich meer bubbels, grotere bubbels. Die nemen de kleintjes wel mee. En ook de sulfaatkristallen reageren sneller onder al dat geweld. Als je je bubbels uit de frisdrank wilt hebben, dan kun je heel vaak voorzichtig tikken tegen het glas, maar het glas optillen en met een klap op tafel zetten werkt veel beter.

Oftewel, start die motor tussentijds een keertje goed door. En nog liever: ga dan een stukje rijden. Vind je accu lekker. En niet alleen je accu.


Jamaar, hoe zit het dan met een gelaccu/AGM accu/VRLA accu? Die zijn duur en heeeeel goed, dus daarvoor hoeft het toch allemaal niet? Weer fout. Het zijn varianten op de aloude loodaccu.

Dat begon met de VRLA (Valve Regulated Lead-Acid) accu, ook wel onderhoudsvrije accu genoemd. Een paar slimme koppen hadden bedacht dat het bijvullen van water maar lastig is, plus dat het niet gewenst is dat de gassen die vrijkomen bij het laden/ontladen van een accu zo explosief zijn. Ze hebben dus wat slims bedacht.
In plaats van de ontstane bubbels zomaar via een slangetje af te blazen houden ze de gassen in de accu. Die gassen zijn waterstof en zuurstof. Laat deze met elkaar reageren en bingo!, weer vers water.
Ze hebben dus een katalysator toegevoegd die water en zuurstof met elkaar laten reageren. In theorie gaat er dus geen water verloren in zo'n accu. In de praktijk wel, want de omzetting van de bubbels in water lukt niet 100%.

Omdat de omzetting niet 100% is, loopt de druk in de accu alsnog op en gaat er een overdrukventiel open als het te gek word. Vandaar dat 'valve regulated, ventielgeregeld'.

Nu, die VRLA accu was leuk, maar ze moesten nog steeds rechtop gebruikt worden, en ze mochten niet zomaar verscheept worden vanwege het feit dat er nog steeds zeer agressief zwavelzuur vrij kan komen als de accu kapot gaat.

De tweede poging was dus om het zwavelzuur te mengen met een ander stofje zodat er een gel ontstaat. Die gel zit tussen de platen en kan er niet uit, ook niet als de accu scheurt of als je de accu op z'n kop houd.

Klinkt ideaal, maar dat is het niet. Het zit eigenlijk te strak vast allemaal. Sulfaatkristallen en andersoortige rommel kan niet meer naar beneden vallen maar blijft opgesloten zitten in de gel. Bubbels blijven in de gel. De gel zelf gaat 'stuk' en valt uit elkaar. Weer kan de troep niet weg. Het zou wat zijn, als in je motorblok metaaldeeltjes en roet niet verspreid kan worden in de motorolie, maar rustig op z'n plek bleef zitten waar het nog meer schade toe kan brengen....

Een gelaccu heeft dus het voordeel dat-ie niet kan lekken, maar het nadeel is dat ze helemaal niet zo goed bestand zijn tegen dagelijke mishandeling met startmotoren en dynamo's. Maarja, omdat ze nu eenmaal veel gebruikt worden in andere toepassingen zoals alarmsystemen, UPS-sen, etcetera, en omdat ze wel gewoon verscheept mogen worden, zijn ze relatief goedkoop. En de garantie is na 2 jaar toch wel verlopen, dus geen probleem voor de fabrikant. Een tweede nadeel is dat je extra stofjes nodig hebt om van het accuzuur een gel te maken. Die stofjes doen niet actief mee, en zitten eigenlijk alleen maar in de weg. Vandaar dat gelaccu's ook zo kritisch zijn met laden.

Een ander type is de AGM accu zoals de Hawker Odyssey. Da's in feite een gewone onderhoudsvrije (VRLA) accu, maar nu hebben ze tussen de platen een aantal glasvezelmatten gestopt. Daar blijft het zuur inzitten, net zoals een druppel water op je T-shirt ook 'in' het katoen blijft zitten. Er is iets meer bewegingsvrijheid voor druppels zuur, water, en bubbels. Maar ook hier kan troep niet weg.

Wel heb je ook hier weer het voordeel dat er geen zuur vrij kan komen als de accu stukgaat. De accu's mogen dus gewoon verscheept worden, en in elke positie gebruikt worden. Erg handig voor zo'n motorrijder die wel eens z'n schijfremslot vergeet.


Maar ook al deze superaccu's kunnen niet tegen diepe ontlading en al helemaal niet tegen langere tijd ontladen staan.


Met welke accu ben je nu het beste af?

In feite met een onderhoudsvrije accu van het type waarbij je wel de dopjes los kunt halen en zo af en toe water bij kunt vullen. Het mag dan wel minder nodig zijn dan bij een standaardaccu, maar ook onderhoudsvrije accu's verliezen wat water.

Leg je je GS wel eens plat, dan zou je een AGM of gelaccu kunnen overwegen. Die dingen halen niet de 6-8 jaar van een normale accu, maar ze kunnen er tenminste tegen om een keer op de kant te liggen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan uit naar een AGM accu. Die lijken nog het meeste op een gewone accu zodat de laadcircuits van acculaders en de motor zelf daar het beste op aangepast zijn. Gelaccu's vind ik behoorlijk ongeschikt. Da's niet alleen maar een idee, gezien de grote hoeveelheid overlijdende gelaccu's die ik op het forum tegenkom.


Welke lader moet je nu hebben? Goeie.

Zet je de motor maar zo af en toe voor enkele weekjes zielig in het schuurtje, dan kun je best af met een druppellader zoals een Optimate of iets dergelijks. Dan hou je de accu vol, en da's beter dan leeg laten lopen.

Zet je de motor gedurende heel de herfst en winter weg, dan is een druppellader alleen niet genoeg. Idealiter start je de motor regelmatig een keer goed door, laad je 'm daarna met een normale, niet te flauwe lader op (Ampere of 5, zeg maar. Of wat meer), en ga je daarna weer over op druppelladen.

Je zou dan ook een lader kunnen overwegen die aan 'shock-laden' doet. Zo'n lader laad de aqccu met stevige pulsen, en trekt er ook regelmatig met stevige pulsen stroom uit. Dat houd de spieren van het ding soepel. Alleen zijn die laders nogal duur.

Wat is duur? Een goede acculader die pulsen van 10-20A naar de accu kan sturen, de accu met 20-30A kan belasten, intelligent is en op 220V draait zou me minstens 100 euro aan onderdelen kosten. De winkelprijs zal daar nog wel boven liggen.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3333
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Welke accu?

Ongelezen bericht door HansD »

Harm - bedankt!
Compleet en helder verhaal - heel nuttig!
Kun je er geen Word of pdf file van maken , dan zetten we deze bij de downloads?
Hans
Gebruikersavatar
RobNIJ
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen/NL

Re: Welke accu?

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Helaas is het bij de R1100RT heel lastig om maandelijks een gewone accu te controleren. Ik heb nog geen onderhoudsvrije accu voor dit model gevonden, wel een GEL-accu.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Berichten: 4381
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke accu?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Die maak ik wel even

grtz
Jos
HansD schreef:Harm - bedankt!
Compleet en helder verhaal - heel nuttig!
Kun je er geen Word of pdf file van maken , dan zetten we deze bij de downloads?
Hans
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
Walter
Erelid
Erelid
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Welke accu?

Ongelezen bericht door Walter »

Afgelopen zaterdag even een verse AGM Odessey PC 680 accu in mijn 1100RT geplaatst.
Half uurtje schroeven draaien en het was weer gepiept.
(meteen weer even de gelegenheid gehad de boel onder de kap schoon te maken en te inspecteren)

Deze Amerikaanse PC 680 wordt door zo'n beetje iedere motorkenner en op diverse Fora als beste koop beschouwd.
Hij is alleen niet heel goedkoop (€ 132,00)

Moet zeggen, een onwijs piekvermogen bij het starten!
met alle stroomverbruikers aan (verlichting handvatverw. e.d.) meerdere keren na elkaar starten en geen centje pijn...

Kan hem nu al aanbevelen!
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Foxbeamer

Re: Welke accu?

Ongelezen bericht door Foxbeamer »

Jos, ik heb je advies gevolgd en Accucentrale gemaild; ze bevelen mij aan het type 52015 12V/20Ah, heb jij deze ook?

BVD en groeten,
Hans

Jos WRSM schreef:Hoi Rob,

Surf maar eens op "Odyssey accu". Deze wordt geroemd om zijn grote startcapaciteit. Ik heb er een in gebruik en hij heeft de vorstperiode goed doorstaan; zelfs de ABS had nog genoeg power.
Hier een linkje: http://www.accucentrale.com/odyssey.html

Succes met je keuze . . . .

grtz
Jos
RobNIJ schreef:Allereerst allemaal de beste wensen en een schadevrij jaar toegewenst voor 2009.

Aangezien mijn accu aan vervanging toe is moet ik een keuze maken welke accu ik neem voor mijn R1100RT 1997.
Hebben jullie adviezen?

Bij Louis (Duitsland) heb ik de keuze uit een loodaccu met zuur (volgens de site niet onderhoudsvrij, maar wel de beste keuze volgens de Duitse motortest) voor € 60,-- of een Gel-accu voor € 150,--.

Met groet,
Rob
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Berichten: 4381
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke accu?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

De motor waarin hij zit heb ik niet meer, maar ik geloof van wel. Je kunt overigens rustig het advies van de AC volgen.
grt
Jos
Foxbeamer schreef:Jos, ik heb je advies gevolgd en Accucentrale gemaild; ze bevelen mij aan het type 52015 12V/20Ah, heb jij deze ook?

BVD en groeten,
Hans

Jos WRSM schreef:Hoi Rob,

Surf maar eens op "Odyssey accu". Deze wordt geroemd om zijn grote startcapaciteit. Ik heb er een in gebruik en hij heeft de vorstperiode goed doorstaan; zelfs de ABS had nog genoeg power.
Hier een linkje: http://www.accucentrale.com/odyssey.html

Succes met je keuze . . . .

grtz
Jos
RobNIJ schreef:Allereerst allemaal de beste wensen en een schadevrij jaar toegewenst voor 2009.

Aangezien mijn accu aan vervanging toe is moet ik een keuze maken welke accu ik neem voor mijn R1100RT 1997.
Hebben jullie adviezen?

Bij Louis (Duitsland) heb ik de keuze uit een loodaccu met zuur (volgens de site niet onderhoudsvrij, maar wel de beste keuze volgens de Duitse motortest) voor € 60,-- of een Gel-accu voor € 150,--.

Met groet,
Rob
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 621
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Welke accu?

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond

Ik heb vandaag mijn Gel accu naar 6 jaar en 8mnd vervangen door een nieuwe Gel accu,ik had hem constant aan de druppellader en de motor starte ook altijd direct.Maar na een dag niet aan de druppellader zakte de spanning aardig in elkaar,ik vond dit een mooie levensduur voor een accu.Omdat de motor toch op de hefbrug stond en het linker kuipdeel gemonteerd was de motor gelijk schoon gemaakt,en de gaskleppen synchroniseerd[kwikkolom] alleen stationair was nodig deellast was nog goed.Dus de motor staat er straks weer netjes bij.
Kees BMW
Gebruikersavatar
beamer1200rt
Berichten: 241
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Welke accu?

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Je mag niet klagen! (Doe je ook niet _004 ).

Ik heb na een jaar de accu al eens stuk gehad (garantie). Toen werd mij verteld dat alles langer dan 2 jaar mooi meegenomen is.

Ik ben overigens wel benieuwd wat gemiddeld de praktijk is.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 621
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Welke accu?

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenmiddag.

Er stond een Exide in en nu een Varta Gel accu ,en nu maar afwachten hoelang deze het volhoud[2jaar garantie]
Kees BMW
Jan R1200RT

Re: Welke accu?

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

beamer1200rt schreef:Je mag niet klagen! (Doe je ook niet _004 ).

Ik heb na een jaar de accu al eens stuk gehad (garantie). Toen werd mij verteld dat alles langer dan 2 jaar mooi meegenomen is.

Ik ben overigens wel benieuwd wat gemiddeld de praktijk is.
Mijn originele gel-accu is nu ruim 3,5 jaar oud (net als mijn R1200RT).
Ik heb er toen gelijk de originel BMW lader, grijs blok met LED's, bij gekocht i.v.m. Can-bus.
Ik zet de accu, buiten het seizoen, normaal om de 3 weken ± een dag aan de lader.
De gedacht hierachter is dat de accu in die 3 weken een stuk leeg getrokken worden door o.a. het alarm en dan weer even stevig bijgeladen wordt.
Hij begint dan altijd met volledig laden, rode LED, en na een aantal uren gaat ie over op druppel laden, groene LED. Als hij zover is gaat de lader eraf.

Tijdens het seizoen sla ik dit ook wel over als ik toch regelmatig rijdt.
Tot nu toe heeft ie me twee keer laten staan tijdens het seizoen (vorig jaar).
Dat was ± een week nadat ik hem geladen had.
Na weer een keer goed doorladen deed ie het weer goed.
Ik heb wel de indruk dat het Can-bus systeem erg snel de boel blokkeert als de accu spanning iets lager / te laag is.
Tot nu toe, dus ook na de lange winter stil staan, doet ie het nog goed.
Maar ik wel de indruk dat de accu al wat capaciteit aan het inleveren is.

Ik heb dit verleden week met mijn dealer besproken, toen ik er toch was.
Hij zegt ook dat alles wat een accu langer dan 2 jaar doet meegenomen is (dezelfde dealer :) :?: :?: ).
Ik wacht dus nog maar even af hoelang de accu het nog volhoudt......
thooms

Re: Welke accu?

Ongelezen bericht door thooms »

Een accu voor een grote 2 cylinder is erg kritisch zeker met can bus systemen bij een te lage spanning zo rond de 10 volt krijg je problemen dit is bij auto's ook zo.
Daar in tegen heb ik een gsxr 600 uit 2002 dus 8 jaar oud en nog steeds de orginele accu erin zitten geen problemen
Dus dat kan ook zonder druppel lader maar laat hem in de winter wel om de 4 weken lopen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”