motor oververhit
Moderator: RT_Patrick
motor oververhit
ik heb mijn bmw r1150rt per ongeluk ruim een kwartier stationair laten draaien (vergeten uit te zetten). Toen ik terug kwam was de motor heet en wil niet meer starten. Wat kan de oorzaak zijn en hoe kan ik dat verhelpen?
Als aanvulling, de motor draait wel normaal rond, zonder haperen maar slaat niet aan.
Als aanvulling, de motor draait wel normaal rond, zonder haperen maar slaat niet aan.
Laatst gewijzigd door Egbert Heins op 27 mei 2010, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: motor oververhit
Wat bedoel je met niet meer starten. draait de startmotor niet meer rond of slaat de motor niet aan. heeft ie nog benzine hoor je de pomp lopen en toen je bij de motor kwam liep ie toen nog of was ie afgeslagen.
Draai anders de bougies er eens uit en start dan de motor dan merke je wel of de zuigers op en neer gaan je kan dan ook zien of de bougie vonkt wel een handschoen aan doen tegen Stroom/schokken en dat maar heel even doen zie je een vonkl dan is het een brandstof probleem
Een beetje meer informatie is nooit weg want er zitten op het Forum volgens mij geen helderzienden. en anders even contact opnemen met kenny onze Forum BMW specialist.
veel succes
han
Draai anders de bougies er eens uit en start dan de motor dan merke je wel of de zuigers op en neer gaan je kan dan ook zien of de bougie vonkt wel een handschoen aan doen tegen Stroom/schokken en dat maar heel even doen zie je een vonkl dan is het een brandstof probleem
Een beetje meer informatie is nooit weg want er zitten op het Forum volgens mij geen helderzienden. en anders even contact opnemen met kenny onze Forum BMW specialist.
veel succes
han
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Re: motor oververhit
Gewoon laten afkoelen, hij zal dan waarschijnlijk wel starten. Denkelijk is door de hitte een gasbel onstaan in je benzineleiding.
Je mag van geluk spreken dat je motor niet is afgefikt. Je zal de eerste niet zijn!
Je mag van geluk spreken dat je motor niet is afgefikt. Je zal de eerste niet zijn!
Re: motor oververhit
Ik heb inderdaad bij mijn dealer eentje zien staan die hetzelfde had voorgehad. Motor (ook een 1150) gestart, dan naar binnen gelopen, een poosje getelefoneerd... Kabelboom was doorgebrand, ja zelfs de zijkuip was gesmolten. Ik hoop dat je meer geluk hebt.JohnDC schreef:Gewoon laten afkoelen, hij zal dan waarschijnlijk wel starten. Denkelijk is door de hitte een gasbel onstaan in je benzineleiding.
Je mag van geluk spreken dat je motor niet is afgefikt. Je zal de eerste niet zijn!
Re: motor oververhit
Het is nimmer een goed idee een lucht-gekoelde motor langduring stil te zetten met draaiende motor.
Het is dan ook niet voor niets dat de overheidsuitvoering komt met een ventilator op de olie-radiator.
(en die behoorlijk wat lucht verplaatst kan ik zeggen)
Ik zou de motor goed laten nakijken of er geen schade ontstaan is waar je nu wellicht nog even geen last van zou kunnen hebben maar uiteindelijk wel op de lange duur voor behoorlijke problemen kan zorgen.
Ik zou de gegeven raad hierboven opvolgen en bijv. Kenny vragen er naar te kijken op basis wat je zoal nog weet te vertellen van de situatie, hij is bijzonder ervaren om te weten waar naar gekeken moet worden.
Het is dan ook niet voor niets dat de overheidsuitvoering komt met een ventilator op de olie-radiator.
(en die behoorlijk wat lucht verplaatst kan ik zeggen)
Ik zou de motor goed laten nakijken of er geen schade ontstaan is waar je nu wellicht nog even geen last van zou kunnen hebben maar uiteindelijk wel op de lange duur voor behoorlijke problemen kan zorgen.
Ik zou de gegeven raad hierboven opvolgen en bijv. Kenny vragen er naar te kijken op basis wat je zoal nog weet te vertellen van de situatie, hij is bijzonder ervaren om te weten waar naar gekeken moet worden.
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: motor oververhit
Achteraf is het altijd makkelijk te zeggen wat je wel en of niet had moeten doen. maar om daar nou weer een pond zout in de wonden te strooien _002 .
en het zal wellicht wel langer dan een kwartier geweest zijn want een kwartier zou moeten kunnen maar ligt natuurlijk ook aan de buitentemperatuur.
Het kan allemaal best wel meevallen. Ik heb op een ander Forum foto's gezien van BMW's die veel langer stationair hebben gedraaid en dat de uitlaatbochten echt kersenrood waren en daar was ook geen blijvende schade. maar ja voorkomen is beter dan. dat weten we allemaal.
en het zal wellicht wel langer dan een kwartier geweest zijn want een kwartier zou moeten kunnen maar ligt natuurlijk ook aan de buitentemperatuur.
Het kan allemaal best wel meevallen. Ik heb op een ander Forum foto's gezien van BMW's die veel langer stationair hebben gedraaid en dat de uitlaatbochten echt kersenrood waren en daar was ook geen blijvende schade. maar ja voorkomen is beter dan. dat weten we allemaal.
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Re: motor oververhit
Als je een flush van forte aan je olie toevoegd om hem te reinigen moet hij 45 min stationair draaien voordat je de olie aftapt . Dit heb ik bij meerdere 1100 en 1150 boxer gedaan en nog nooit een probleem gehad .
Ze kunnen dus best lang stationair draaien , maar niet lang versneld stationair
Misschien was de hal gever al bijna stuk en heeft de hitte hem de genade klap gegeven.
Om een startprobleem goed te omschrijven kun je het beste een verschil aangeven in niet starten of niet aanslaan .Zoals Han reeds melde
Als hij niet start ,dan draait de startmotor niet rond .
Als hij niet aanslaat draait de startmotor wel rond maar slaat de motor niet aan .
Dus wat doet hij nu
: Niet starten of niet aanslaan.
Ik gok op het laatste
Peter

Ze kunnen dus best lang stationair draaien , maar niet lang versneld stationair


Misschien was de hal gever al bijna stuk en heeft de hitte hem de genade klap gegeven.
Om een startprobleem goed te omschrijven kun je het beste een verschil aangeven in niet starten of niet aanslaan .Zoals Han reeds melde

Als hij niet start ,dan draait de startmotor niet rond .
Als hij niet aanslaat draait de startmotor wel rond maar slaat de motor niet aan .
Dus wat doet hij nu


Ik gok op het laatste

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
- jaybmw
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: motor oververhit
Het kan ook zo zijn dat de zuigers klem hebben gezeten in de cylinders! Een zogenaamde "warmloper",of in lichte mate zelfs een vastloper.
Dat is te controleren of een afgekoeld blok wel rond draaid,evt olieverbruik kan verergeren door groeven op de cylwanden.Compressieverlies enz enz. Ik hoop voor je dat het meevalt,anders wordt het een revisie.
Mijn kameraad werkt bij de klpd,en collega's van hem laten ook wel eens een
doorlopen tijdens een boete uitschrijven oid.Ze noemen de fiets soms senseo omdat het blok gaat rammelen tijdens zo'n actie. Advies is dus goede en voldoende olie en niet te lang laten draaien.
Jeroen.
Trouwens de fietsen v/d overheid hebben een koelventilator voor het beter koelen van het blok!
Dat is te controleren of een afgekoeld blok wel rond draaid,evt olieverbruik kan verergeren door groeven op de cylwanden.Compressieverlies enz enz. Ik hoop voor je dat het meevalt,anders wordt het een revisie.
Mijn kameraad werkt bij de klpd,en collega's van hem laten ook wel eens een

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Trouwens de fietsen v/d overheid hebben een koelventilator voor het beter koelen van het blok!
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Re: motor oververhit
Bij de R1100RT, R1150RT en de R850RT zit er een temperatuurgestuurde ventilator direct op de olie-radiator die via de Motronic wordt aangestuurd.jaybmw schreef:Trouwens de fietsen v/d overheid hebben een koelventilator voor het beter koelen van het blok!
(aan of uit, geen verschillende snelheden). Temperatuursensor, kabelboom en relais.
De olie is niet alleen voor smering maar ook voor koeling van het blok, zeker als de fiets met stationair draaiende motor (en vaak ook nog op de zij-standaard) geparkeerd wordt.
Zou je via een ventilator proberen het blok te koelen dan moet je lucht-kanalen/geleiders gaan aanleggen, en geloof mij, ik heb zo'n ventilator, die vervangt alleen de afdek-kap achterop de olie-radiator.
Hoe het op de R1200RT zit, weet ik niet precies, wellicht vergelijkbaar, wellicht totaal anders, maar aangezien het hier om een R1100RT gaat, kan ik spreken uit ervaring.
Re: motor oververhit
Heren deze man zit met een probleem en wil daar mee geholpen worden goede bedoelde nevenzaken heeft hij niets aan.
Wat er inderdaad al gezegt word zou de halgever door de hogere temperatuur wel eens defect kunnen raken aangezien dit onderdeel wel een kapot gaat en controleer je benzine toevoer als je dat lukt heb je al aardig informatie.
Gr Wijnald
Wat er inderdaad al gezegt word zou de halgever door de hogere temperatuur wel eens defect kunnen raken aangezien dit onderdeel wel een kapot gaat en controleer je benzine toevoer als je dat lukt heb je al aardig informatie.
Gr Wijnald
Re: motor oververhit
Sorry hoor, maar kon het niet laten. In principe is het bij jou ook maar gissen. Dus...thooms schreef:Heren deze man zit met een probleem en wil daar mee geholpen worden goede bedoelde nevenzaken heeft hij niets aan.
Wat er inderdaad al gezegt word zou de halgever door de hogere temperatuur wel eens defect kunnen raken aangezien dit onderdeel wel een kapot gaat en controleer je benzine toevoer als je dat lukt heb je al aardig informatie.
Gr Wijnald

Egbert zou er beter aan doen van terug te posten en ons een beetje meer uitleg verschaffen.
Enheuu...45 minuten een boxer stationair laten draaien? Daar moet ik toch even van slikken.
Re: motor oververhit
De enige die hem goed kan helpen en de schade zo goed mogelijk in kaart brengen is Kenny, is mijn advies.
Vooralsnog heeft de auteur van deze topic geen van eerder gestelde vragen beantwoord, dus krijg je een "schot hagel" aan antwoorden en reacties.
Het kan zijn dat er bedrading is doorgesmolten (er loopt heel wat bekabeling in de buurt van de motor zelf), er ergens een kortsluiting ontstaan is, elektronica defect is geraakt, de olie heeft letterlijk staan koken, doorvoerleidingen zijn dichtgesmolten, en zo nog wel mogelijk meer.
Alles wat hier gesteld wordt is goed bedoelt en wel gemeend, maar je moet oppassen en omzichtig te werk gaan, om nog grotere/verdere schade te beperken.
Want het is voor de gemiddelde gebruiker een redelijk uitzonderlijke situatie, die m.i. hoogstzelden voor komt (en, gewaarschuwd mens telt voor twee, want BMW geeft zelf ook expliciet aan dat je de motor niet langdurig stationair moet laten draaien).
Een beetje dom.
Kortom, hier is een hands-on expertise bij nodig, dit moet je m.i. methodologisch aanpakken.
- Doet de verlichting, knipperlichten en remverlichting het nog?
- Als je het contact aanschakelt, zie je dan nog de temperatuur, brandstof-hoeveelheid en tijd in het scherm staan?
- Als je het contact aangezet hebt, hoor je dan de brandstof pomp?
- Zie je op het dashboard de "beruchte" ABS-lampjes knipperen in de juiste patroon?
- Als de fiets nu al weer een tijdje stil gestaan heeft, hoe is het olie-peil?
- Heb je een reactie op de eerdere gestelde vragen, zoals het in de 1e versnelling zetten, zonder te starten en dan het achterwiel ronddraaien, met de bougies verwijdert, hoor je de zuigers bewegen, (zie eerdere reactie).
- Als je op de start-knop drukt (ik zou dat echt niet overwegen, tenzij het naar Kenny gaan geen optie voor je is), wat gebeurt er precies?
En daar behoort dus ook het beantwoorden van de vragen van de verschillende reacties bij, is mijn mening.
Met dit soort problemen moet je bij Kenny zijn. Punt.
Vooralsnog heeft de auteur van deze topic geen van eerder gestelde vragen beantwoord, dus krijg je een "schot hagel" aan antwoorden en reacties.
Het kan zijn dat er bedrading is doorgesmolten (er loopt heel wat bekabeling in de buurt van de motor zelf), er ergens een kortsluiting ontstaan is, elektronica defect is geraakt, de olie heeft letterlijk staan koken, doorvoerleidingen zijn dichtgesmolten, en zo nog wel mogelijk meer.
Alles wat hier gesteld wordt is goed bedoelt en wel gemeend, maar je moet oppassen en omzichtig te werk gaan, om nog grotere/verdere schade te beperken.
Want het is voor de gemiddelde gebruiker een redelijk uitzonderlijke situatie, die m.i. hoogstzelden voor komt (en, gewaarschuwd mens telt voor twee, want BMW geeft zelf ook expliciet aan dat je de motor niet langdurig stationair moet laten draaien).
Een beetje dom.
Kortom, hier is een hands-on expertise bij nodig, dit moet je m.i. methodologisch aanpakken.
- Doet de verlichting, knipperlichten en remverlichting het nog?
- Als je het contact aanschakelt, zie je dan nog de temperatuur, brandstof-hoeveelheid en tijd in het scherm staan?
- Als je het contact aangezet hebt, hoor je dan de brandstof pomp?
- Zie je op het dashboard de "beruchte" ABS-lampjes knipperen in de juiste patroon?
- Als de fiets nu al weer een tijdje stil gestaan heeft, hoe is het olie-peil?
- Heb je een reactie op de eerdere gestelde vragen, zoals het in de 1e versnelling zetten, zonder te starten en dan het achterwiel ronddraaien, met de bougies verwijdert, hoor je de zuigers bewegen, (zie eerdere reactie).
- Als je op de start-knop drukt (ik zou dat echt niet overwegen, tenzij het naar Kenny gaan geen optie voor je is), wat gebeurt er precies?
En daar behoort dus ook het beantwoorden van de vragen van de verschillende reacties bij, is mijn mening.
Met dit soort problemen moet je bij Kenny zijn. Punt.
- jaybmw
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: motor oververhit
Wat een slap gejanus zeg ! Breng hem maar naar iemand die er wel verstand van heeft,als er op het forum geen uitkomst komt.Er worden behulpzame berichten achter gelaten lijkt me en toch zijn er mensen bij die anders denken.Je moet elkaar toch helpen,en niet als kleine kinderen verbeteren(duthchmidiman 8-) ) . Ben zelf een techneut en ben dagelijks bezig met sleutelen/diagnoses stellen,dus maak je mij niets wijs. Iedereen leert bij,en ik na 20 jaar in de garage kom wekelijks nieuwe zaken tegen die ik deel met collega's of forummensen.Egbert Heins schreef:ik heb mijn bmw r1150rt per ongeluk ruim een kwartier stationair laten draaien (vergeten uit te zetten). Toen ik terug kwam was de motor heet en wil niet meer starten. Wat kan de oorzaak zijn en hoe kan ik dat verhelpen?
Als aanvulling, de motor draait wel normaal rond, zonder haperen maar slaat niet aan.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Re: motor oververhit
[/quote] Enheuu...45 minuten een boxer stationair laten draaien? Daar moet ik toch even van slikken.[/quote]
Slik dan nog maar een keer gister m,n 1150 gefusht en 60 min stationair laten draaien en hij loopt nog als een zonnetje
Ik weet niet hoe het kan maar deze 1150 mono spark met 150000 km op de klok loopt en rijdt beter dan mijn vorige 1150 twin spark met 25000 km op de klok.
Sorry Egbert ook aan dit verhaal heb je niets
Maar je mag gerust je motor langs brengen dan zoek ik gratis voor je uit wat eraan mankeerd 
Slik dan nog maar een keer gister m,n 1150 gefusht en 60 min stationair laten draaien en hij loopt nog als een zonnetje


Sorry Egbert ook aan dit verhaal heb je niets


Re: motor oververhit
Ik zie echt niet in waar al dat geflush goed voor is. Waarschijnlijk hét wondermiddel om je motor in topconditie te houden? :lol: 

Re: motor oververhit
De ventilator op de overheidsuitvoering is te klein om het hele blok te koelen, het koelt de olie in de olie-radiator.jaybmw schreef:...en niet als kleine kinderen verbeteren(duthchmidiman 8-) ) ...
En de olie koelt, smeert en reinigt de motor weer.
Dat probeerde ik, in de meest positieve zin van het woord, aan te geven.
Jammer dat je het anders ziet, dat was zeker niet de bedoeling.
Re: motor oververhit
Doe het maar eens en zie wat er dan de olie zit die je aftapt , het lijkt wel olie van een diesel die in 50000 km niet ververst isJohnDC schreef:Ik zie echt niet in waar al dat geflush goed voor is. Waarschijnlijk hét wondermiddel om je motor in topconditie te houden? :lol:


Maar mijn ervaring is dat hij gewoon mooier loopt als hij gefusht is ,en dat geld niet alleen voor BMW's

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: motor oververhit
Die met 25.000 km was natuurlijk nog lang niet ingereden :) Staat ook in de handleiding: "rijdt de eerste 150.000 km met wisselende belasting ........."vioma schreef: Ik weet niet hoe het kan maar deze 1150 mono spark met 150000 km op de klok loopt en rijdt beter dan mijn vorige 1150 twin spark met 25000 km op de klok.![]()
Tom.
- jaybmw
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: motor oververhit
O.k ! Natuurlijk wist ik dat alleen de koeler word voorzien van een ventilator.Excuus aanvaard dutchi. :-)
Om nog even terug te komen op het flushen: het werkt wel,ik doe het regelmatig bij sterk vervuilde diesels ivm dichtzitten van oliepompzeef
waardoor de turbo als eerste stuk gaat. Dit alleen bij franse psa diesels(wat een rotzooi).
Om zomaar een boxer te flushen? Waarom? Goede olie en op tijd verversen is de remedie. Zoals vermeld "komen" zuigerveren los die weer op een reeds ingelopen wand moeten dragen. Olie verbruik zal wel stijgen lijkt me.Maar dit terzijde ,
Hoe is het met de rt waarover dit forumonderwerp eigenlijk is begonnen?
Jeroen.
:-)
Om nog even terug te komen op het flushen: het werkt wel,ik doe het regelmatig bij sterk vervuilde diesels ivm dichtzitten van oliepompzeef
waardoor de turbo als eerste stuk gaat. Dit alleen bij franse psa diesels(wat een rotzooi).
Om zomaar een boxer te flushen? Waarom? Goede olie en op tijd verversen is de remedie. Zoals vermeld "komen" zuigerveren los die weer op een reeds ingelopen wand moeten dragen. Olie verbruik zal wel stijgen lijkt me.Maar dit terzijde ,

Hoe is het met de rt waarover dit forumonderwerp eigenlijk is begonnen?
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Re: motor oververhit
Egbert schijnt van de aard (of forum) bodem verdwenen. Waarschijnlijk een paniekreactie die zich iets later vanzelf heeft opgelost. (mijn gedacht)
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: motor oververhit
We moeten dit onderwerp maar afsluiten . . . .

JohnDC schreef:Egbert schijnt van de aard (of forum) bodem verdwenen. Waarschijnlijk een paniekreactie die zich iets later vanzelf heeft opgelost. (mijn gedacht)
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht