Beantwoord: BMW-radio en Zumo 550 aansluiten op helm
Moderator: RT_Patrick
Beantwoord: BMW-radio en Zumo 550 aansluiten op helm
IK heb een R1200RT VAN 2005 met een originele BMW radio. Die geeft het geluid via de speakers. Hoe kan ik dat geluid via de helm krijgen en kan ik dan ook de aanwijzingen van de ZUMO horen?
Ik ben geen techneut. Wie weet raad?
Zweitse Lulof
Zweitse Lulof
- Hazeldonk
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Re: BMW-radio en Zumo 550 aansluiten op helm
Helaas is de BMW radio uit 2005 niet uitgerust met BT en dus via de Zumo niet te koppelen, ook met een draadje is hij volgens mij niet naar een headset te brengen. _002zetel schreef:IK heb een R1200RT VAN 2005 met een originele BMW radio. Die geeft het geluid via de speakers. Hoe kan ik dat geluid via de helm krijgen en kan ik dan ook de aanwijzingen van de ZUMO horen?
Zweitse Lulof
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Oplossing kan zijn om een intercomsetje te kopen. Twee topklasse merken zijn Autocom en Baehr. Middenklasse is bijvoorbeeld MIT.
Wat je dan doet is allerlei gekabel erbij kopen voor de radio en zumo (eventueel ook nog telefoon). Dat bouw je vast in de motor (Autocom heeft ook een los systeem, dat je in je jas meeneemt geloof ik) en je bouwt een headsetje in in je helm. Dan is het bij het rijden een kwestie van opstappen, inprikken en genieten van aanwijzingen.
Voor meer informatie kun je bijvoorbeeld terecht bij de Hobbyist in Hunsel en de CB Shop in Overloon.
Een ander voordeel is dat je de duo ook kunt inprikken en zo niet meer beperkt wordt tot korte gesprekken bij het stoplicht of morsecode op de helm en knie...
Wat je dan doet is allerlei gekabel erbij kopen voor de radio en zumo (eventueel ook nog telefoon). Dat bouw je vast in de motor (Autocom heeft ook een los systeem, dat je in je jas meeneemt geloof ik) en je bouwt een headsetje in in je helm. Dan is het bij het rijden een kwestie van opstappen, inprikken en genieten van aanwijzingen.
Voor meer informatie kun je bijvoorbeeld terecht bij de Hobbyist in Hunsel en de CB Shop in Overloon.
Een ander voordeel is dat je de duo ook kunt inprikken en zo niet meer beperkt wordt tot korte gesprekken bij het stoplicht of morsecode op de helm en knie...

Dat kan redelijk simpel. Radio even uitbouwen en de vrije uitgang benutten. Als er een Fade functie op je radio zit kan je het volume van zowel je helm als de vaste speakers regelen. Buiten het radio-volume om.
Geen vrije uitgang? Geen probleem, zet een meerpolig keuze-schakelaartje tussen de speakerbekabeling. Zo kan je kiezen, helm of vaste speakers.
Je Zumo kan ook gekoppeld worden door er een kleine module tussen te schakelen. Zodra mevr. Zumo iets te vertellen heeft schakeld deze module je radio-ingang even uit. Nadat ze haar ding gezegd heeft komt je muziek er weer in.
Wil je echter met je duo vergaderen, tja, dan zal je moeten investeren in een degelijke intercom. Dit kan ook draadloos, maar persoonlijk ben ik daar niet kapot van. Om de simpele reden dat de bijgeleverde speakertjes nooit volwaardige muziek ten gehore brengen. (grotere speakers gaan denkelijk met teveel stroom lopen, dus batterijen snel leeg)
Dus hou ik het bij bekabelt, wat het voordeel bied van een complete koptelefoon in je helm te bouwen, met klankkast en al.
Geen vrije uitgang? Geen probleem, zet een meerpolig keuze-schakelaartje tussen de speakerbekabeling. Zo kan je kiezen, helm of vaste speakers.
Je Zumo kan ook gekoppeld worden door er een kleine module tussen te schakelen. Zodra mevr. Zumo iets te vertellen heeft schakeld deze module je radio-ingang even uit. Nadat ze haar ding gezegd heeft komt je muziek er weer in.
Wil je echter met je duo vergaderen, tja, dan zal je moeten investeren in een degelijke intercom. Dit kan ook draadloos, maar persoonlijk ben ik daar niet kapot van. Om de simpele reden dat de bijgeleverde speakertjes nooit volwaardige muziek ten gehore brengen. (grotere speakers gaan denkelijk met teveel stroom lopen, dus batterijen snel leeg)
Dus hou ik het bij bekabelt, wat het voordeel bied van een complete koptelefoon in je helm te bouwen, met klankkast en al.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1512 Weergaves
-
Laatste bericht door bmwalter
-
-