BMW 2000 professional audio

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
tengske
Type: R1200RT
Bijz: Zumo 660, Cardo Q1, BMW helm, etc;
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zuid Limburg

BMW 2000 professional audio

Ongelezen bericht door tengske »

Hallo 1200 genieters,

sinds kort geniet ik van de -1200- , wat een verschil met de vorigen!
Nu zit er in mijn 'handschoenvakje' een 2000 professional audio system. _004
Volgens de beschrijving en mijn boordcomputer is er ook een AUX aansluiting, voor bv een MP3.
Is deze AUX apart aan te sluiten, of zit er ergens een kabeltje met jackplug verstopt?
Wie weet meer te vertellen?
Dank voor jullie meedenken!

gr

Martin
[color=#0000BF]r75/6, r 80 rt, r 100 rt, r 1100 rt, r 1150 rt, r 1200 rt (4) [/color]
beamer1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: BMW 2000 professional audio

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

In mijn R1200RT 2009 zit het kabeltje met plug - ondermeer geschikt voor Ipod - keurig onder het deksel van het radiovak in een klemmetje.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
tengske

Dank voor jullie reacties, maar........
Gisteren de heleboel uit elkaar gehaald, maar er is geen kabel met jack-verloop-plug voor een mp3 oid.
Onder in het audio systeem zitten wel nog vrije plaatsen voor speciale stekkers, ga toch de dealer maar eens bellen of die stekker met verloop nog ergens te bestellen is.....
[groet]

Martin
[color=#0000BF]r75/6, r 80 rt, r 100 rt, r 1100 rt, r 1150 rt, r 1200 rt (4) [/color]
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het MP3-aansluitkabeltje zou onderdeelnr. 61127709157 moeten zijn, volgens RealOEM
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Inspector Gadget

Stekketje heeft dan wel vergulde pennetjes mag ik hopen :shock:
tengske

Nou dan mag ik wel hopen dat ze er nog een motor bijgeven Big RT Smile.
als dat zo is, ik bedoel die prijs, dan wordt het een middag meten, en proberen want dat ga ik er echt niet voor uitgeven :lol:

Zo veel aparte stekkertjes passen er niet in, het is dus ff goed uitkijken , en met laagstroom zal er niet zo snel iets doorfikken :$.
Mijn MP3 speler kent 1,5 V dus. Voor de prijs van de kabel krijg ik heeeeeeel andere dingen.
Dank voor jullie bijdragen, ik hou jullie op de hoogte _004

Martin
tengske

D -1200- agers

Toch nog maar eens nagevraagd bij de dealer, en volgens hen kan het niet. Eerst in 2010 is die kabel en de mogelijkheid voor aux er gekomen....
Fraglich want de display van de computer geeft zelfs naast Aux ook intercom aan.
Nu aan de slag gegaan en de hele boel weer eens uit elkaar gehaald, en met een kleine PM3 speler geprobeerd ergens contact mee te maken, echter lukte dat niet.
Er zijn twee rijen van tien pinnetjes vrij, en die zitten er niet voor de weet je wel. Twee geven een lichte kraak op L en R speaker, dus daar is hoop, maar na een heleboel gepruts en gedoe, toch maar weer alles opgebouwd, er zal een manier moeten zijn. Mogelijk dat er ergens een technische tekening van het apparaat zelf is, of van de aansluitmogelijkheden.
Dan heb ik nog een mogelijkheid en dat zijn de jongens van BMW in Aken, die vaak meer te vertellen hebben dan hier in Nederland.
Misschien hebben die wel ergens een ander stekkertje voor liggen :D
Dus dat horen jullie.
Dank voor het lezen Big RT Smile
grz

martin
Inspector Gadget

Zou toch niet te veel experimenteren met het "zomaar" aansluiten, ook als het laagspanning, het KAN defect raken.
Op die bewuste connector zitten ook de zgn. gala-signalen, oftewel ingangen voor snelheidsmeter, toerental, etc.
BMW-prijzen zijn m.i. dusdanig dat ik persoonlijk nimmer dergelijke "experimenten" zomaar zou doen met het risico dat je radio weldegelijk defect raakt.
Maar dat is natuurlijk mijn mening. ;)

Aynyhoe, "G00gle is your friend" zeg ik wel eens gekscherend, maar ook hier geldt dat m.i. weer;
Als je op het onderdeelnummer zoekt vindt je vele links aan informatie, zoals;
http://www.boxer-forum.de/dc/dcboard.ph ... ge=5#33654

en ..... http://www.kaiser-media.de/bmw/AUX-Adap ... nessCD.pdf (zelfbouw, auf Deutsch)

en te koop in België voor 15,50 euro;
http://www.point2paal.be/DB/Prijslijst.pdf
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Een post om 04:37?? Kon je niet slapen?
Hans
Inspector Gadget

Inderdaad nog steeds een beetje last van de arm na de laatste val-partij en ik wilde toch nog ff het forum "bij-werken" ;)
tengske

Hartstikke bedankt voor al jullie reactie, Zeker die van idden in de nacht :D

Je zou toch denken dat een 'professioneel' systeem van zo'n mobiel bouwer toch wat meer geavanceerd zou mogen zijn, ok.....
ik ga vanmiddag dan toch maar eens te rade bij BMW in Aken, wat die ervan te zeggen hebben...... op het Duitse forum komt men ook niet tot een echte oplossing :D. Zij zullen met al hun 'gebastel' ook niet alles weten.
Vraag is: als de BC aan geeft dat er een AUX is, zou die toch ook te sluiten moeten zijn, niet? ook geeft hij een intercom aan, dus.....
Onze van hieruit westerburen heb ik al aangeschjreven of het die kabel is die bij het AP 2000 systeem past, ook op Ebay zouden er te koop zijn, maar daar kom ik niet bij.
Dank v oor ju;lie meedenken, en ik hou jullieop de hoogte

[groet] -1200-

Martin
Inspector Gadget

Als je radio als menu-keuze selectie AUX aangeeft, zou je normaal gesproken mogen verwachten dat het inderdaad een kwestie van "slechts" die "speciale" AUX-kabel.

Soms zit er in de connector die achterin een radio gaat een doorverbinding (jumper of klein/kort stukje draad) die de radio signaleert dat er daadwerkelijk zo'n AUX-kabel in zit. Maar dat lijkt bij dit radio-systeem niet van toepassing te zijn.
In mijn verwachting is het dus "slechts" een kwestie van het juiste kabeltje, wat dat betreft. _001

Waarom het allemaal zo "complex" (lees: lastig) is om zoiets "eenvoudigs" aan te sluiten ligt m.i. aan het feit dat de radio niet van BMW zelf is (Becker heb ik begrepen?) en het feit dat er nog veel meer aangesloten KAN worden op die radio, zie eerde link naar forum in Duitsland.

En met een fiets welke gebruik maakt van CAN-bus moet je voorzichtig zijn met wat er sowieso allemaal op aangesloten wordt, je hebt zo een storingsmelding als CAN-bus denkt dat het anders is dan verwacht. (led-verlichting, Xenon, en andere niet-OEM elektrische delen)
tengske

Dank voor je uitvoerig antwoord!

Waar staat CANbus eigenlijk voor?

[groet] -1200-

martin
Inspector Gadget

CAN staat voor Controller–Area Network, een ansich briljant plan welke de firma Bosch in 1983 (!) ontworpen heeft.

Het idee is dat er geen centrale intelligentie is, maar allemaal decentrale microcontrolers met elk hun eigen intelligentie.
Bijvoorbeeld de verlichtings-module die alle verlichting aanstuurt en in de gaten houdt.
Gaat er bijvoorbeeld een lampje stuk, dan kan een ander lampje de functie overnemen (remlicht wordt tijdelijk knipperlicht aan de kant van de defecte knipperlicht, bijvoorbeeld)
En kan er ook op gesignaleerd worden, bijvoorbeeld via het dashboard aan de bestuurder en onthouden worden voor de eest volgende servicebeurt.

Ander voorbeeld; als het motormanagement bemerkt dat er meer dan normaal olie verbruikt wordt, kan een versnelde Service-indicatie op het dashboard gegeven worden.

Kortom, alles wordt intelligent gemaakt.
Ander voordeel is dat de hoeveelheid bekabeling sterk gereduceerd wordt.

Nadeel is wel dat je niet zo maar "ongestraft" zaken kunt wijzigen zoals Xenon verlichting, led-lampen, niet-OEM radio, niet-OEM alarm, etc.
Omdat alles "aan elkaar zit" heeft het ook weer invloed op elkaar en dus eventuele storingen en signaleringen.
(zoals bij de 1150RT en 1200RT de achter-verlichting niet zomaar vervangen kan worden door led's zonder dat je dan een "ABS Storing" melding krijgt)

Elk voordeel heeft z'n nadeel wat dat betreft.
p@rick

Ongelezen bericht door p@rick »

tengske schreef:D -1200- agers

Toch nog maar eens nagevraagd bij de dealer, en volgens hen kan het niet. Eerst in 2010 is die kabel en de mogelijkheid voor aux er gekomen....
Ik rij sinds eind augustus 2007 met 'n 1200RT modeljaar 2008, af fabriek voorzien van de radio-cd-speler, en daarop was dat bewuste kabeltje in ieder geval toch al standaard aanwezig.
Inspector Gadget

Denk dat de bewuste DealeRT er niet zo veel zin in had om dit "extra werk" te doen. _001
tengske

Hi guys,

dank voor al jullie racties, maarreeeehhhh
ben vanmiddag eens wezen luisteren wat de geleerden er in Duitsland van vonden, met hun grundlichkeit.
Nou die grundlichkeit heb ik geweten.
Ze hebben uitvoerig de tijd genomen om me voor te lichten over een systeem wat niet aangesloten kan worden.
Er blijkt nl in het geheel van de audio iets te missen waardoor de aan te sluiten kabel niet KAN functioneren.
Ze wisten zich vaag te herinneren dat zij in het verleden deze truuk al eens eerder hadden willen uitproberen bij een RT uit '05, en het hun ook niet gelukt is. Ze wisten er in eerste instantie niet uit te komen, ook niet met hun pcsysteem en tekeningen die hier ook al zijn verschenen. Dus wat deden ze, BELLEN, met München, naar de 'hoofdpieten' Big RT Smile om toch voor alle zekerheid nog maar eens na te vragen. Het verlossende antwoord kwam na enig zoeken. Het is te leveren na 06/2006. Standaard is het eerst dit jaar erin gezet. Uiteindelijk stonden er drie monteurs bij de Hauptchef werkplaats, en langzaam drong het weer tot hun door dat hun het ook niet gelukt was toen.....
Ik geef niet makkelijk op, maar met deze info zal ik het moeten doen, dus.........niet getreurd, genoeg muziek om naar te luisteren .
Dank voor jullie reacties en tot een volgende keer
[groet]
Martin
Inspector Gadget

Oftewel de aansluiting zit er wel op (pennetjes achterop de radio, etc), de radio zou het in principe ook moeten kunnen, ware het niet dat de elektronica die IN de radio moet zitten om dit te verwezenlijken er gewoonweg (nog) niet in zit.

Knap _003 van de maker van de radio (of Herrn. BMW), voor die "paar euro-cent" aan onderdelen uit te sparen.

Want de radio is er in principe wel op voorbereid, anders zag je de keuze niet in het menu.

Een beetje radioreparateur zou met een vergelijk tussen een radio die het wel heeft en een radio die het niet heeft, wellicht kunnen oplossen.
Of via het schema van de radio.

Wow, al-met-al een pijnlijke bevalling zo.

Ik zal mijn beoogde R1200RT hierop nog eens gaan nazien, tzt.
Inspector Gadget

En het doet mij deugt te melden dat mijn beoogde R1200RT (van 2007) dat kabeltje netjes heeft liggen in de radio-vak.
Pffww, dat is dan weer mazzel. ;)

Maar nu luister ik nimmer radio op de motor, dus dat is dan ook weer "zinloos". :roll: :lol:
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

T.z.t. een dealtje maken met Martin / radio ruilen _001 :?:
Als je hem TOCH niet gaat gebruiken....... :)
Inspector Gadget

;)
Bedankt voor de suggestie! _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”