Pagina 1 van 1

R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 27 apr 2010, 11:36
door patrickske
Ik kan voordelig een R850RT kopen, maar wat zijn de voordelen en nadelen tegenover een R1150RT?
groetjes. 8)_

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 27 apr 2010, 14:08
door Mike Philippens
De 1150 is een twinspark, toch? De 1150 heeft meer vermogen (duh!) en een mooiere koplamp ;). En heeft ie ook niet dat gecombineerd/integraal remsysteem? Verder zijn ze volgens mij zo'n beetje hetzelfde.

Ik heb zelf een 850RT en heb nooit iets negatiefs ondervonden van het 'gemis' aan vermogen. Ik ben ermee de bergen in geweest (solo, met volle bepakking) en hij heeft geen krimp gegeven. Misschien zijn extra paarden van belang als je vaak met passagier rijdt.

Wat ik zelf als voordelen van de 850 zie, is dat ie zuiniger is en hij heeft nauwelijks of geen last van KFR. Als je 'm goed afstelt, is ie zo goed als KFR-vrij. En het verbruik is bij mij 1:20 en als je op de binnenwegen rijdt, gaat het richting 1:21. Pas bij flink doorrijden (> 130) gaat ie wat meer drinken.

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 27 apr 2010, 14:56
door Pepper
Mike Philippens schreef:De 1150 is een twinspark, toch?
Twinspark is pas vanaf het 1150rt 2004 (oeps, 2003 dus.) model. Daarvoor was de 1150 nog gewoon single spark.

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 27 apr 2010, 15:27
door Kees BMW
Hallo

Klein foutje Twin Spark vanaf 2003 de mijne is van juli 2003.

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 27 apr 2010, 19:54
door maRTin
En er is ook een -850- uitvoering met de nieuwe topkuip.
Vooral geleverd aan "overheidsdiensten " maar ook op speciale bestelling aan particulieren.

Deze hebben tevens het integraal bekrachtigd remsysteem.
De overheidsuitvoering heeft trouwens deel-integraal, d.w.z. alleen bij gebruiken voorrem gaat ook achterrem mee.
Bij gebruik voetrem werkt alleen achterrem !
Dit geldt voor zowel de -850- nieuw model als de -1150-
M.i. veel beter, zeker bij langzame manouvres.

Voor de rest loopt een -850- mooier en rijdt 'smeuiger" dan de -1150-

gr Martin

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 28 apr 2010, 00:39
door Mike Philippens
Miklos schreef:Voor de rest loopt een -850- mooier en rijdt 'smeuiger" dan de -1150-
Eigenlijk is de 850 gewoon de beste RT... :lol:

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 28 apr 2010, 07:31
door Stoffel
MEE EENS!!

(niet dat ik op de grotere broers heb gereden....) Big RT Smile

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 29 apr 2010, 10:22
door dries5421
Hoi hoi,

zit ook met het gedacht om een BMW R850RT te kopen.
Het enigste waar ik "schrik" van heb, is dat deze R850RT, voor zijn gewicht, te weinig vermogen heeft. Ik heb zelf een Suzuki GSX-R 600 gehad (bj 2004) en weet dat dit absoluut niet te vergelijken valt, maar daar heb ik wat "schrik" voor. Het enigste dat ik natuurlijk kan doen is een test rit te rijden, maar deze moto is zeer ver rijden voor mij, dus niet zo evident om eens te gaan testen. Enige ervaringen met mensen die van een racer naar een BMW R850RT komen?

Alvast bedankt!
Dries

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 29 apr 2010, 11:54
door Mike Philippens
dries5421 schreef:Het enigste waar ik "schrik" van heb, is dat deze R850RT, voor zijn gewicht, te weinig vermogen heeft. Ik heb zelf een Suzuki GSX-R 600 gehad (bj 2004) en weet dat dit absoluut niet te vergelijken valt, maar daar heb ik wat "schrik" voor. Het enigste dat ik natuurlijk kan doen is een test rit te rijden, maar deze moto is zeer ver rijden voor mij, dus niet zo evident om eens te gaan testen. Enige ervaringen met mensen die van een racer naar een BMW R850RT komen?
Tsjaa...je zult je verwachtingen natuurlijk helemaal moeten resetten als je van een Gixxer komt. Een RT is absoluut geen racer, maar ook geen slak. Je kunt het echt alleen zelf zeggen. Het gaat om het gevoel en de verwachting, en die is heel individueel. De politie heeft ook op de 850RT gereden, en die gaan natuurlijk niet een machine kiezen die niet met het verkeer mee kan komen. Ik denk niet dat je wat aan de mening van een ander hebt in dit geval. Ik vind 'm niet traag, maar Valentino Rossi zal het een step vinden denk ik... ;) om even het extreme aan te geven.

Persoonlijk vind ik dat de 850 geen vermogen mist. Ook niet in de bergen met volle bepakking, of op lange stukken. Je kunt er niet met 160 mee naar Zuid Frankrijk scheuren. Tenminste...hij kan wel zo hard, maar ik denk dat ie dan niet lekker meer rijdt. Je zit dan hoog in de toeren, en daar is ie gewoon niet voor gemaakt. Maar als je zo ronde de 130 op de snelweg zit, kun je heerlijk de hele dag doortuffen. Dus ja...het is een beetje wat je zelf wil natuurlijk. Als je echt een opvolger voor je Gixxer zoekt, moet je meer naar de R1100S gaan of een HP2.

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 29 apr 2010, 14:54
door Peter Cools
dries5421 schreef: Het enigste waar ik "schrik" van heb, is dat deze R850RT, voor zijn gewicht, te weinig vermogen heeft.
Mijn ervaring indertijd met een R60, was inderdaad dat die met twee man en bepakking erop wat vermogen te kort kwam om bijvoorbeeld even snel over te steken. Daarna dus een R80 aangeschaft en die had werkelijk voldoende in huis om comfortabel en veilig mee te rijden.
Dus het lijkt mij dat een R850RT best zal voldoen.

[groet]
Peter

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 29 apr 2010, 17:13
door peijsj
Het is toch ook maar net wat je belangrijk vindt. Ik heb voor de lol sinds een aantal weken een Honda Silverwing gl500; 500cc'tjes dus, 50 PK ,er bij. Het is een beetje vloeken in de kerk maar ik vind het een heerlijk motortje; zeg maar "gooi en smijtfiets". Hij kan niet op tegen mijn -1100- maar een lol dat ik er mee heb!!
Vermogen is leuk maar echt niet noodzakelijk om te genieten van het motorrijden. Het gaat wellicht wat minder snel /hard maar so what...... Ligt misschien aan mijn leeftijd _001 . Overigens is het verschil tussen een -850- en een -1100- volgens mij marginaal hoewel ik hier geen ervaring mee heb.

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 30 apr 2010, 00:07
door Mike Philippens
peijsj schreef:Overigesn is het verschil tussen een -850- en een -1100- volgens mij marginaal hoewel ik hier geen ervaring mee heb.
Toevallig zat in het groepje waarmee ik naar Marokko ben geweest iemand met een R1100GS, in principe hetzelfde blok. Die heeft dus wat meer vermogen, en dat uit zich in een wat lager toerental bij dezelfde snelheid. Dus als we beiden 130 rijden, draait hij iets van 500rpm minder geloof ik. Kan ook 1000rpm zijn, ik weet het niet zeker meer. En de 1100 zal ook wat makkelijker met passagier+bepakking de berg op komen. Maar ik had mijn RTje lekker beladen en ik kon gewoon meekomen, zonder sputteren of knorren.

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 02 mei 2010, 17:02
door PeeWee
@ dries5421 : Ik ben ooit overgestapt van een honda Blackbird ( 164 pk ) naar een BMW R850 RT.
Tijdens de proefrit was het inderdaad erg wennen; ik dacht dat ik een brommer had meegekregen !
Gaandeweg de rit raakte ik steeds meer overtuigd van de rijkwaliteiten van deze BMW, en hoewel de blackbird geen slechte stuurfiets is, gaf de BMW mij nog meer vertrouwen, en voor ik er erg in had ging ik harder en platter door de bochten
dan ik ooit met de honda gedurfd had ! . Ook op de langere afstand was de BMW ( uiteraard) in het voordeel, en kruissnelheden rond 140 kmh voor langere tijd is geen probleem.
Ik zou wel zeggen dat als je van een sportfiets overstapt op de BMW , dat je wel een wat langere proefrit doet, en wegen opzoekt met een verschillend karakter om de mogelijkheden van de BMW te ontdekken.
Hard rechtdoor kan je met elke motorfiets,maar zoek vooral ook wat bochten op ( zowel snelweg als binnendoor ). Je zal geen spijt krijgen van de BMW

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 11 mei 2010, 13:54
door patrickske
Morgen wordt mijn 850 RT geleverd en dan alleen het goede weer nog.
GRTZ Patrickske -850-

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 11 mei 2010, 14:17
door Walter
Hee Patrickske,

Gefeliciteerd met je aankoop.
Ik heb je alvast een nieuwe avatar gegeven.

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 11 mei 2010, 16:04
door Stingray
Proficiat met je nieuwe aanwinst en veel veilige km op je -850-

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 14 mei 2010, 15:37
door Mike Philippens
PeeWee schreef:Ik ben ooit overgestapt van een honda Blackbird ( 164 pk ) naar een BMW R850 RT.
Tijdens de proefrit was het inderdaad erg wennen; ik dacht dat ik een brommer had meegekregen !
Gaandeweg de rit raakte ik steeds meer overtuigd van de rijkwaliteiten van deze BMW, en hoewel de blackbird geen slechte stuurfiets is, gaf de BMW mij nog meer vertrouwen, en voor ik er erg in had ging ik harder en platter door de bochten dan ik ooit met de honda gedurfd had !
Ik hoorde ook zoiets van een vriend van me die ook op sportfietsen heeft gereden. Die dingen zijn vaak erg licht gebouwd waardoor er wel eens wat speling op het frame wil zitten. Bij de R serie is het blok het frame zogezegd. En daar zit absoluut geen speling op. Je stuurt dus lekker strak door de bochten.

Re: R850RT versus R1150RT

Geplaatst: 16 mei 2010, 12:54
door Strait
peijsj schreef:Het is toch ook maar net wat je belangrijk vindt. Ik heb voor de lol sinds een aantal weken een Honda Silverwing gl500; 500cc'tjes dus, 50 PK ,er bij. Het is een beetje vloeken in de kerk maar ik vind het een heerlijk motortje; zeg maar "gooi en smijtfiets". Hij kan niet op tegen mijn -1100- maar een lol dat ik er mee heb!!
Vermogen is leuk maar echt niet noodzakelijk om te genieten van het motorrijden. Het gaat wellicht wat minder snel /hard maar so what...... Ligt misschien aan mijn leeftijd _001 . Overigens is het verschil tussen een -850- en een -1100- volgens mij marginaal hoewel ik hier geen ervaring mee heb.
Heb zelf een -1100- maar heb ook een K75RT gehad en met dat ding samen met een kameraad op een honda schilferswing :$ een rondje Duitsland, Oostenrijk, Italie gedaan in een week en dat "domme" hondaatje liep mooi mee in de pas geweldig motortje.
Zelf die Honda een keer een week meegehad omdat de K een kapotte klep had en t is dat ik te lang ben voor zo,n wing maar had anders misschien wel een 650 gekocht.
Die 500 kwam geen eind aan steps aan de grond en zelfs een keer de middenbok _001 over de grond gehad.
Ondanks dat ik die RT wel een klasse apart vind heb ik al lang door dat je inderdaad voor fun motor rijden niet speciaal een BMW nodig hebt.