Fin 25

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
boetsch1
2024
2024
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leiden

Fin 25

Ongelezen bericht door boetsch1 »

Heeft er iemand ervaring met Fin 25 als toevoeging bij de motorolie!
Ik sprak een BMW R1100R rijder met een R uit 1996 en deze had Fin 25 toegevoegd en hij gaf aan dat het olieverbruik nagenoeg minimaal was, het blok loopt nu rustiger, start beter, maakt minder geluid en is nu zuiniger.
Bij mijn RT met 166.000 Km op de teller merk ik dat het olieverbruik ongeveer 1 liter op 3000km is en een teflon bescherming op de draaiende delen kan volgens mij nooit kwaad.
Groet Peter uit Leiden
Geniet nu, het is later dan je denkt.

Honda 500four, Honda 550four, Honda GL1000, BMW K1200RS, BMW 1150RT, BMW K1300GT, R1200GS LC, R1200R LC, K1300GT, K1600GT, R1250RT, R1250GS.

Groet Peter den Hollander
Mike Philippens

Re: Fin 25

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Het onderwerp olie (en benzine) additieven is altijd goed voor lange discussies. De een zweert erbij en de ander zegt dat het niet goed is omdat er al additieven in de (merk)olieën zitten. Soms hoor je ook dat de oliekanaaltjes dicht kunnen slibben door (verkeerde) additieven. Ik ben geen techneut, dus ik weet het niet. Ik heb het er zelf niet in zitten en ik heb nagenoeg geen olieverbruik.

Wat ik wel weet is dat het bij motoren met hoge km standen én olieverbruik wel eens nuttig kan zijn om zogenaamde sludge cleaner te gebruiken. Dat is een goedje dat je in je (lege) motorblok moet gieten en dan de motor even moet laten draaien (stationair niet gaan rijden) en dan weer aftappen. Dat spul lost alle rommel op die eventueel in je blok kan zijn gaan ophopen.

Mijn monteur is op zich enthousiast over dat spul, maar raadde het me toch af, ondanks de 150.000km die er bijna op staat bij mij. Die van mij gebruikt nl nauwelijks olie en als er niets aan mankeert, moet je 't ook niet gaan repareren (lijfspreuk van de goede monteur).
Ik begrijp dat 1 liter op de 4000km niet als bijzonder veel wordt beschouwd, dus heel veel hoeft er niet aan de hand te zijn. Misschien een keertje een sludge cleaner behandeling doen en dan gewoon verder met een goede merkolie. Die heeft alles wat ie moet hebben, en je hebt er de zekerheid van dat het geen gekke verbindingen aangaat.
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

Mike Philippens schreef:
Wat ik wel weet is dat het bij motoren met hoge km standen én olieverbruik wel eens nuttig kan zijn om zogenaamde sludge cleaner te gebruiken. Dat is een goedje dat je in je (lege) motorblok moet gieten en dan de motor even moet laten draaien (stationair niet gaan rijden) en dan weer aftappen. Dat spul lost alle rommel op die eventueel in je blok kan zijn gaan ophopen.
Je schrijft dat je dit in je LEGE motorblok moet doen, dit moet je echter beslist NIET doen. Sludge verwijderaar (engine cleaner) moet bij de olie gevoegd worden VOORDAT je de olie ververst. Dus gewoon bij de oude olie, dan ± 15 minuten stationair laten draaien (denk aan de temperatuur!) dan aftappen, nieuw filter en nieuwe olie, klaar.
Wat er wel kan gebeuren is het volgende. Doordat het blok van binnen echt schoogespoeld wordt kan het zijn dat de pakkingen en/of keerringen wat gaan lekken. Moet je daar weer een middel voor toevoegen om dat weer op te heffen. Al met al; meer geschikt voor automotoren dan voor motorfietsen.

[groet]
Habeve
-1200-
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Ik zou erg oppassen met dit soort spullen hhoor eerder negatieve dingen over dit product, juist meer olie verbruik en verstoptfilter omdat het vol zat met fin 25.
Het spul kan niets repareren als dat maar duidelijk mag zijn.
gewoon goede olie is prima meer moet je eigelijk niet willen.

Gr Wijnald
Laatst gewijzigd door thooms op 26 apr 2010, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Mike Philippens

Habeve schreef:Je schrijft dat je dit in je LEGE motorblok moet doen, dit moet je echter beslist NIET doen. Sludge verwijderaar (engine cleaner) moet bij de olie gevoegd worden VOORDAT je de olie ververst. Dus gewoon bij de oude olie, dan ± 15 minuten stationair laten draaien (denk aan de temperatuur!) dan aftappen, nieuw filter en nieuwe olie, klaar.
Oh, dan heb ik dat verkeerd begrepen...ik ben ook geen techneut en moet me ook niet bemoeien met technische zaken... ;)

Dat van het lekken heb ik vaker gehoord. Vandaar ook dat mijn monteur zei dat als het niet stuk is, je het niet moet repareren.
boetsch1
2024
2024

Heren, bedankt voor de reacties, ik was niet van plan om iets te gaan toevoegen.
Mijn RT met 166.000km doet het prima maar afgelopen weekend hoorde ik van collega motorrijders in een motorhotel positieve ervaringen en ik was en ben benieuwd of er binnen de RT club ervaringen zijn met Fin 25 of iets soortgelijks.
Groet uit Leiden.

Honda 500four, Honda 550four, Honda GL1000, BMW K1200RS, BMW 1150RT, BMW K1300GT, R1200GS LC, R1200R LC, K1300GT, K1600GT, R1250RT, R1250GS.

Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ik heb zulke slechte ervaringen met Slick 50 dat ik het nooit meer in een motor wil hebben!! De lekkage was zo erg dat ik er een bakje onder moest zetten, na weer wisselen met goede olie geen lekkage meer( was in 1986 met een net ingereden nieuwe Renault 11 GTX, verder een fantastische auto!)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

Kijk eens bij ons op de site van de Auto Hobby Club vlb Leeuwarden http://www.ahc-lwd.nl/nieuws2.htm" onclick="window.open(this.href);return false; en lees het artikeltje over TSL olietoevoeging. De testgegevens en de resultaten zijn verbluffend. Ik heb meerdere malen de demo bekeken en Remco Lare twee maal bij ons een demonstratie laten verzorgen. Iedereen die het gebruikt is laaiend enthausiast. Ik heb het zelf in mijn -1200- (motor, versnellingsbak en cardan) en ook in mijn auto. In één woord geweldig. M.i. is dit het enige middel wat echt resultaat biedt.
[groet]
-1200-
Habeve
Mike Philippens

Ondanks al die enthousiaste verhalen (die je volgens mij over zowat elke olie-toevoeging kan vinden) weet ik niet of het echt nodig is. En of je altijd problemen voorkomt. Als ik naar mijn beestje kijk, kan het dus makkelijk zonder toevoegingen. Er staat nu bijna 150K op de klok en hij verbruikt nauwelijks olie. Er kwam bij de laatste beurt +/- 3,75L uit, en ik heb er in de 10K die hij had gelopen na de verversing in totaal iets van 0,25L bijgevuld. Dus olie verbruikt ie niet. Alles doet wat het moet doen en ik kan in de bonnen van de vorige eigenaar geen buitenissige dingen vinden tot aan 2005. Dus geen cardans of koppelingen vervangen.

Dus ja...kwaad zal het misschien niet kunnen, maar het is ook weer niet zo dat je zonder die spullen minder lang met je motor kan doen. De merkolieën hebben overigens ook dergelijke toevoegingen. Misschien niet exact dezelfde of in dezelfde concentraties, maar ze zitten er wel in. Volgens mij is het veel belangrijker dat je fatsoenlijke olie gebruikt en de boel op tijd z'n beurten geeft enzo. En natuurlijk netjes met je spullen omgaat. Het lijkt me overigens wel belangrijk om te kijken of de combinatie van de motorolie met die toevoeging wel kan. Want het blijft chemie, en er kan zomaar een of andere verbinding ontstaan.

Maar goed, het blijft ook een kwestie van voorkeur. Door al die wisselende verhalen en adviezen wil ik die spullen niet gebruiken. Ik heb het ook nog nooit gebruikt; in geen enkel voertuig. Nou rijd ik dan wel weer in leaseauto's, maar die heb ik ook allemaal over de 100.000km getrokken en er is er niet een stuk gegaan.
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Welke olie gebruik je? 10W40, 5W...... ? Welk merk?
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Mike Philippens

Benji schreef:Welke olie gebruik je? 10W40, 5W...... ? Welk merk?
Geen idee...wat de monteur erin gekiept heeft. Volgens de fabrieksopgave. Ik doe daar geen exotische dingen mee. Ik heb zelf een kannetje Castrol gekocht (met handig schenktuitje!) voor als ik op pad ga. Mijn persoonlijke mening is dat mensen veel te moeilijk doen over olie. Als je gewoon doet wat BMW voorschrijft, gebeuren er echt geen gekke dingen met je motor. En als er iets bij de olie had gemoeten, hadden ze dat wel gezegd. Maar da's mijn persoonlijke mening, niet gebasseerd op laboratorium proeven en niet open voor discussie ;)
Benji

Mike, de vraag was eigenlijk bedoeld voor boetsch1. Mijn ervaring, is ook niet ondersteund met laboratorium proeven, dat bij mijn R1100RT hij meer olie verbruikte met vol synt.(5W50) dan met half synt.(10W40).
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Mike Philippens

Benji schreef:Mike, de vraag was eigenlijk bedoeld voor boetsch1. Mijn ervaring, is ook niet ondersteund met laboratorium proeven, dat bij mijn R1100RT hij meer olie verbruikte met vol synt.(5W50) dan met half synt.(10W40).
Wat was ook weer wat er van BMW in moest? 10W40 toch? Ik ben ook zo'n nul met die dingen. Ik moet dat steeds weer opzoeken, het blijft nooit hangen... ;)
Benji

Je kunt minerale, half synt. of full synt. erin gieten, 5W50, 10W40, 15W50 het gaat allemaal. Alleen ging bij mij het olie verbruik stijgen als ik full synt. gebruikte tegenover half synt. Maarja wat is veel, 1 liter/3000km of 1 liter/10000 km, bij mij was dat 1 liter/10000 km bij een kilometer stand van 110000 km.
boetsch1
2024
2024

Grappig om te zien hoe een vraag betreffende een eventuele toevoeging van Fin 25 zoveel verschillende reacties kan opwekken, ik heb toch nog een vraag: wie heeft er ervaring met Sunoco racing 10W60 als olie voor de R1150RT?
Deze olie is 100% synthetisch en ik heb deze overgenomen van iemand die een R1150RT had en deze olie nog over had staan, hij gebruikte deze olie in zijn BMW.
Groet Peter uit Leiden

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”