gasstelschroef/cruisecontrol

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

gasstelschroef/cruisecontrol

Ongelezen bericht door Walter »

Met de BMW Motorraddays in het vooruitzicht ben ik me aan het orienteren om een gasstelschroef of cruisecontrol te plaatsen op de -1100-

Bij lange ritten heb ik nog wel eens last van een slapende hand.

Wellicht zijn er hier leden die rijden met een 'cruisecontrol'.

Welke (betaalbare) opties zijn er en graag hoor/lees ik de ervaringen van de gebruikers.

Graag uw reacties.
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
PaulRS

Re: gasstelschroef/cruisecontrol

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Daar is wel eea te koop.

Touratech en consorten hebben een klemring die je ipv het stuurgewicht monteert, die draai je vast/los met 1 beweging.
hier

Of de Throttlerocker, een kunststof lepeltje wat je om het gas klemt en daar rust dan de muis van je hand op.
hier

Of het schroefje van een RT-P, maar dat vind ik persoonlijk niks.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Walter
Erelid
Erelid
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

het lepeltje van de Trottlerocker heb ik...
kan er niet echt aan wennen...

vond met surfen over het www ook deze:

http://www.bmwmotorenshop.nl/r-boxer.ph ... e-controle

Misschien ben ik en echte Hollander... maar vind de prijs (€ 64,95) best stevig...
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
PaulRS

Hoi.
Big W(alter) schreef: Misschien ben ik en echte Hollander... maar vind de prijs best stevig...
Dat betaal je overal, ongeveer.

Of op MP de boel in de gaten houden.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Beste Walter,

Heb er ook zo één en inderdaad, best aan de prijs.
Toch heb ik er zelf geen spijt van, Integendeel.
Ik gebruik hem vaak, ook op toertochten over binnenwegen.
Omdat ik ook nogal eens last heb van mijn handen is het prettig soms even het gas los te kunnen laten.

Groet
Jan
BeemerBert
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Hallo Walter,

Ik heb de Wunderlich versie, gewoon geweldig.
Gebruikt hem eigenlijk altijd :shock: staat net strak genoeg afgesteld dat het gas vaststaat maar makkelijk terug te draaien is.
Werkt super, voor mij in ieder geval.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Dat ding van Wundelich is een kreng, heeft rechtse draad waardoor als je hem wilt verstellen tijdens het rijden dit met je linker hand moet doen! Als je dan toch iets koopt neem er dan een met linkse draad zoals de Throttlemeister.

De throttle rocker is ook niks, je kunt nooit de rechterhand loslaten en als je een noodstop moet maken kun je je gas niet snel genoeg los laten want dan zit dat ding in de weg.

Advies voor mechanisch: ThrottleMeister
Electronisch: http://www.mccruise.com/
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ik gebruik een gepaste rubere O ring tissen de joystick en de stuureind. Houd de gas vast en kan ik makkelijk dichtdraaien of anders instellen. Als ik het niet gebruikt wordt die aan de rand van de stuureind geplaatst. 2-3 euries. :lol:

gr,
Kenny
kvbew

Ongelezen bericht door kvbew »

Heb er op mijn 1100 ook een gehad, inderdaad met linkse schroefdraad, kostte volgens mij incl zelfde trillingsdemper in roestvaststaal voor andere stuurhelft ongeveer 70 euro, werkte perfect, zelfs bij kleine hoogteverschillen zoals viaducten aanvaardbare snelheidsverschillen, heeft mij denk ik veel snelheids bekeuringen gescheeld dus gewoon terugverdiend.
Paul cr

Ongelezen bericht door Paul cr »

er staat een wunderlich op MP aangeboden.
BeemerBert
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Baird schreef:Dat ding van Wundelich is een kreng, heeft rechtse draad waardoor als je hem wilt verstellen tijdens het rijden dit met je linker hand moet doen! Als je dan toch iets koopt neem er dan een met linkse draad zoals de Throttlemeister.

De throttle rocker is ook niks, je kunt nooit de rechterhand loslaten en als je een noodstop moet maken kun je je gas niet snel genoeg los laten want dan zit dat ding in de weg.

Advies voor mechanisch: ThrottleMeister
Electronisch: http://www.mccruise.com/
Dat klopt als hij helemaal los staat heb je je linkerhand nodig om te verstellen _003
Maar gebruik je hem zoals ik, eigenlijk altijd aan, dan kun je hem zonder problemen met je rechterhand verstellen.

Ik vindt dat "ding van Wunderlich " wel mooier als de andere uitvoeringen, maar smaak is persoonlijk Big RT Smile

[groet] Bert
Laatst gewijzigd door BeemerBert op 20 apr 2010, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Pepper

Ongelezen bericht door Pepper »

PaulRS schreef:Of het schroefje van een RT-P, maar dat vind ik persoonlijk niks.
PaulRS, wat bedoel je met het schroefje van een RT-P?

Ik heb nu de draai-cc van Wunderlich. Op mijn K75RT heb ik ooit eens een flip-a-lever geïnstalleerd. Dat werkte perfect. Je plaatst de flip-a-lever op de plek waar normaal bmw's eigen vastzetschroefje hoort te zitten. Met een simpel hendeltje kan je nu je gas vastzetten en snel weer losmaken. Helaas heb ik op de R-handgreep deze vastzetschroef plek niet gevonden, en dus een Wunderlich gekocht. Maar als er een mogelijkheid is om de flip-a-lever weer te gebruiken op de R... _005
PaulRS

Hoi.

Het schroefje van de RT-P is wat jij bedoelt met het bmw's eigen vastzetschroefje.

Dat zat bij de oude 2v ergens schuin onder het gashendel, bij de 1100 bovenop, net naast het potje voor de remvloeistof.
Bij de 'burger' 1100 zal je zelf een gaatje moeten boren en draad tappen.

groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Pagif00
Type: R1150RT

Ongelezen bericht door Pagif00 »

Beste Walter,

Sluit me helemaal aan bij de rijders die positief zijn over de CC van Wunderlich. Ik rijd sinds kort ook met de CC. Ik heb hem gekocht omdat ik een rsi achtig gevoel in mijn hand kreeg na pakweg 50 km touren. Als je de CC een beetje aandraait zodat de gashandel nog iets slipt is hij makkelijk met de gashand vast en los te zetten. De frictie die opgebouwd wordt is heel soepel. De gashandel beweegt ook bij vastzetten nog heel gemakkelijk. Het is heel prettig om af en toe je had van het stuur te kunnen halen en een paar knijpoefeningen te kunnen doen. Het is prettig te ervaren dat je geen kracht meer hoeft te zetten om de gashandel vast te houden. Onbewust moet je voortdurend behoorlijk wat kracht uitoefenen. In de stad met veel gaswisslingen zet ik hem wel af. Een schrijver stelt dat de CC een linkse draad heeft. Ik weet niet of ik dat kan onderschrijven. Ik heb de enkelvoudige zwarte CC gekocht (zonder bijbehorend linkerstuureinddemper-gedeelte, er zijn modellen als paar te koop). Die draait met het vastzetten met de klok mee. Ik zou zeggen dat dat rechtsdraaiend is. Een discussie hierover vind ik niet zo interessant. De draairichtig (frictie opbouwend met de klok mee) werkt in ieder geval logisch en intuitief. De zwarte enkelvoudige demper past ook prima bij de originele linkerstuureinddemper.

hartelijke groet,

Pagif00
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Het is prettig om cruisecontrol op de motor te hebben. Al was het maar om af en toe even de hand van het stuur te kunnen halen. Hier in Flevoland, met veel rechte wegen, is het handig. Doch merk ik dat cruisecontrol in de auto veel prettiger is omdat je je voet van het gaspedaal kunt halen (en uit de onlogische stand van je voet), terwijl je op de motor wel het stuur vast moet houden.
Ergo: in de auto vaak de cc aan; op de motor beduidend minder vaak.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Kan iemand misschien eens een foto van een BMW met gasstelschroef plaatsen? (of is dit al eens gebeurd)
Ik ben benieuwd hoe dit er uit ziet. Heb het zelf nog nooit gezien.
[groet]
HenkvanR -1200-

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”