Graag feedback over indicatie brandstofvoorraad R1200RT

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
DVR1200RT

Graag feedback over indicatie brandstofvoorraad R1200RT

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

Beste Bromgenoten,

Bij mijn R1200RT, van november '09, geeft de brandstofmeter een wel erg pessimistische opgave van de voorraad benzine in de tank.
Als ik volgens mijn tripcomuter al ruimschoots op benzinedamp moet rijden, zit er altijd nog een liter of 6 in de tank.

Er is al eens een "Reset" gedaan van 't een of ander.

Hebben jullie wel een betrouwbare indicatie?
Ik wil bij m'n volgende beurt, die nog onder garantie valt, dit probleem namelijk laten verhelpen maar eerlijk gezegd verwacht ik een beetje te horen dat dit systeem niet goed te krijgen is. Overigens is die verwachting eigenlijk nergens op gebaseerd, mijn dealer is top.
Maar toch, met wat ruggespraak en feedback vooraf, kan ik in dat geval dan ook een standpunt innemen.
Ik wil eigenlijk graag weten of mijn wens, een kloppende brandstof voorraad indicatie, überhaupt haalbaar is.
Bij voorbaat mijn dank!
sanderh

Re: Graag feedback over indicatie brandstofvoorraad R1200RT

Ongelezen bericht door sanderh »

Is dat inclusief of exclusief je reserve hoeveelheid die hij niet meerekend?

Er zal door dit soort systemen altijd een veiligheidsmarge meegenomen worden. Tevens is het nooit precies 100% nauwkeurig. Vergelijk het eens met je auto, tenminste als je daar een boordcomputer in hebt zitten. Als deze 0km aangeeft zit er altijd nog een reserve voorraad in plus een hoeveelheid ivm de meetonnauwkeurigheid.

Dus het systeem zal je niet 100% "goed"krijgen. En waarom zou je. Als jij weet dat je rustig tot benzine damp kan rijden en weet dat er dan nog 6 liter in zit dan kan je daar toch op anticiperen.
DVR1200RT

Beste Sander,

Natuurlijk kan ik rekenen.
Ik vind een afwijking van ruim 25% echter best hoog en vraag mij af of dat niet beter kan.
sanderh

Ik schreef en bedoel ook absoluut niet dat je niet zou kunnen rekenen.
Maar hoe reken je dan?

Tankinhoud van de r1200rt is 27 liter, daarvan is 4 liter reserve, je houd dus 23 liter werkvoorraad over.
Zoals jij schrijft c.q. berekend geeft jou brandstofmeter ( of trip computer) dus bij 17 liter al leeg (volgens jou nog 6 liter over??
of bekijk jij het anders?
DVR1200RT

Rekenen of niet rekenen is hier niet de issue voor mij.
Ik ben ook niet op de hoogte van een reserve voorraad van 4 liter. Vind dat ook niet zo belangrijk eigenlijk.
Als mijn boordcomputer aangeeft dat ik nog "0" Km te gaan heb op mijn brandstofvoorraad, vind ik dat dat ook zo zou moeten zijn.
Nogmaals, het gaat me dus niet om hoe te rekenen, het gaat me om een meer kloppende brandstofmeter.
Ik vraag in dit draadje dan ook om feedback over de nauwkeurigheid van brandstofvoorraad, niet om een rekenwijze.
Hoe goed ik dat misschien ook kan gebruiken ;)
Toch bedankt voor je interesse _004
Laatst gewijzigd door DVR1200RT op 11 apr 2010, 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.
sanderh

ook de boordcomputer houd rekening met je reserve hoeveelheid. Dus als die 0 aangeeft en jij er nog 6 liter in hebt zitten is dat dus 4 liter reserve en 2 liter gewoon. Wen er maar aan in een auto is het niet anders. En 2 liter vind ik aanvaardbaar.

Misschien dat er andere forumleden andere ervaringen hebben, dan zullen ze die wel plaatsen.
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Hallo,

Buiten dat ik een (tijdelijk) probleem heb gehad met de benzinemetrer als ik getankt had. is spontaan weer correct gaan werken. en de meter geeft (bijna) perfect de voorraad benzine voorraad op.

Pas nog getest tijdens het voorrijden van de rondrit voor het RT treffen. Ik dacht eerst voldoende benzine te hebben om een pomp met 98 benzine te halen maar het werd steeds een pomp verder uiteindelijk moest ik wel tanken en toen gekozen voor V-Power maar het restant kwam aardig overeen met wat er nog in de tank zou moeten zitten.

ook in de auto is de meter heel betrouwbaar die geeft exact aan nog ...... liter en als ik dan tank klopt het gewoon.

Dus het moet beter kunnen. maar volgens de dealer zijn er veel problemen mee en zij snappen niet waar wij ons druk over maken dan tank je toch gewoon op tijd. kan wel zijn maar ik wil er ook een beetje op kunnen vertrouwen.

Succes met de afwerking
met vr gr
han
beamer1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Ik tank meestal als ie tussen de 50 en 100 km "over" heeft en dan gaat er 20 tot 21,5 liter in en dan heb ik er zo'n 400 km mee gereden.

NB: Altijd gedacht dat er 24 Ltr in gaat.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Ralph Romein
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Hallo Daaf, ik heb het zelfde probleem en heb er velen uren aan besteed.

Als er nog 6 liter in de tank zit geven de meters aan dat de tank leeg is. Mijn dealer heeft uitgebreid getest met resetten, nieuwe meetlinten, nieuwe download op de boordcomputer etc, etc. De oorzaak is nooit duidelijk geworden en het probleem nooit opgelost. Het enige is dat de meter heel nauwkeurig fout blijft weergeven zodat je weet hoeveel benzine er over blijft. Mooi is het niet natuurlijk.

Ik heb van verschillende 1200RT gebruikers gehoord dat dit probleem bestaat. Sommige wisten het nog geen eens, die waren verrast dat er 27 liter in de tank past. Beetje duf niet!

Ik hoop dat het in de nieuwe wel goede brandstofmetingen weer geeft, mag best voor dat geld.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Daaf, Ralph,
Hoe zijn jullie hier trouwens achtergekomen?
Hans
DVR1200RT

Nou Hans, de eerste keer dat ik er achter kwam dat mijn benzinemeter niet de juiste waarde aangaf, stond ik, zondagochtend vroeg uiteraard, met m'n zoon zonder brandstof langs de kant... Dit was de tweede dag dat ik 'm had (mijn RT dan he?) en ik reed me een slag in de rondte zonder te beseffen dat de meter eigenlijk wel heel lang vrij hoog (3/4 vol) bleef staan.
Was gelukkig niet ver van thuis en mijn lief kon me komen helpen met de jerrycan van de grasmaaimachine (4takt, pfff).
Stond ik 'm vervolgens van de weeromstuit bij het eerstvolgende benzinestation af te tanken met V-Power...Diesel!!!
Gelukkig ontdekte ik dat voor ik het contact aanzette, dus er zat echt alleen diesel in de tank en niet ook in de brandstofpomp, filters, injectoren, etc.
De ANWB monteur (meteen maar lid geworden voor de brommer ook, had ik natuurlijk nog niet geregeld) was zeer behulpzaam (zelf een 'Pan' rijder) en heeft op advies van de ANWB helpdesk van de linkerkant alle tupperware gedemonteerd want hij wilde weten waar het laagste punt van de tank zat, zo kon ook de brandstofpomp gedemonteerd worden en vervolgens kon zijn pompje goed in het laagste punt van de tank om absoluut alle diesel eruit te halen.
Deed 'ie erg zorgvuldig allemaal! Hij kon 'n paar biertjes kopen nadat we afscheid hadden genomen..

Opnieuw vol getankt met V-Power benzine, starten en lopen zonder 1 rookpluimpje. Gelukkig...

Vervolgens is de meter 'gereset' en ben ik er vanzelf meer op gaan letten.
Later hoorde ik dat meer R1200Rt's onnauwkeurige brandstofmeters hebben, soms zelfs zonder oplossing.

En Ralph, dat vind ik nou ook; Het mag wel kloppen voor dat geld!
Geen halszaak om lang over zuur te pruimen natuurlijk, het irriteert me alleen wel een beetje als ik in mijn ooghoek al geruime tijd een oranje driehoekig alarmlampje, een knipperend tanksymbool en "0" km in m'n display zie staan, ook al weet ik dat er dan nog vele liters te gaan zijn. Da's dus niet de issue.
Ik vind 't gewoon g..l als alles aan mijn machine klopt!
Enfin, ik zal er extra aandacht voor vragen bij de volgende onderhoudsbeurt.
Laatst gewijzigd door DVR1200RT op 20 apr 2010, 20:03, 2 keer totaal gewijzigd.
DVR1200RT

Trouwens Ralph; Wat zo'n val door zo'n ramenwasser al niet voor gekke defecten kan veroorzaken, niet :?: ;) 8)_
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik begrijp het geloof ik niet: je zegt dat je zonder benzine bent komen staan, en dat je een andere keer nog 6 liter over had.
Betekent dat dat hij de ene keer teveel en de andere keer te weinig aangeeft?
Hans
DVR1200RT

Je begrijpt het goed _004 Toen ik hem kocht gaf 'ie te weinig aan. Sinds de reset geeft 'ie te veel aan ;)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”