Topkoffer gaat niet meer open

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

jankla
Type: R1200RT
Bijz: type 2011
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: SCHERPENZEEL GLD

Topkoffer gaat niet meer open

Ongelezen bericht door jankla »

Goedemorgen all,

Gistermiddag een grappig momentje.. Schitterend motorrij weer! Langs de A6 even tanken en een koffietje gedaan, prima. Daarna weer snel op pad. Topkoffer open doen met de drukknop, (daar had ik immers mijn helm en handschoenen in gedaan) en deksel geef geen enkele sjoege. Sleutel erin, na 5 min prutsen kon ik de sleutel eruit halen, met het complete slot nog aan de sleutel... Deksel ging nog steeds niet open. Na nog 10min prutsen en allerlei noodscenario's die door mijn hoofd gingen 100km van huis, ging ineens als in een mirakel de lip open waarmee ik het deksel kon ontgrendelen. Haleluja, ik kan naar huis.

Iemand enig idee wat er kapot kan zijn, en hoe dit op te lossen is?

Motor is een R1200RT uit 2011, met de originele koffers.

P.S. Ik heb nog 10 mnd garantie op de motor, gekocht bij Motorcity Amsterdam.

Alvast dank,
Jan
Nightstalker
Type: R1300RT
Bijz: Triple Black
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Topkoffer gaat niet meer open

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Zorg er voor dat er niets tussen de deksel en de onderkoffer zit. Zeker niet bij het sluitmechanisme.
Als je de boel bij het sluiten een beetje moet forceren, dan weet je zeker dat de koffer niet meer makkelijk opent en je geweld moet uitoefenen.
Veelgitariër
jankla

Dank voor de tip, maar dit was niet het geval.
Lone Rider
Type: R1200RT/LC
Bijz: R1250GSA
Woonplaats of omgeving: Nederland

Ongelezen bericht door Lone Rider »

Als je het complete slot aan de sleutel hebt hangen, is de sluit lip weg, die zorgt dat het slot geborgd is.
Mogelijk zelfs nog een extra lipje uit het slot gevallen, waardoor er problemen ontstaan.

Bij garantie zou ik contact zoeken bij je dealer, het is op zich een klusje van niks, maar je moet het maar kunnen en de nodige reserve lipjes hebben.

Wellicht iemand in de buurt van Scherpenzeel (waar je vandaan komt) uitkomst kan bieden?
May the fleas of a thousand camels infest the crotch of the person who ruined your day. And may their arms be too short to scratch.
jankla

Dank voor de tip!
ErikS
2024
2024
Type: R1250RT
Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei

Ongelezen bericht door ErikS »

Jan,
Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Mijn Topkoffer wilde inderdaad op een gegeven moment bij mij ook niet (meer) open. Na veel proberen uiteindelijk toch gelukt en bij onderzoek bleek dat het mechanisme te veel slijtage vertoonde waardoor deze niet meer geheel ontgrendelde.
Op internet gezocht naar filmpjes over eventuele demontage en reparatie van de vergrendeling. Een aantal kunnen vinden en ik heb nog overwogen om de koffer dan maar uit elkaar te halen. Maar uiteindelijk in overleg met de dealer (vHarten) is het toch een nieuwe onderkant geworden.
Daarnaast kreeg ik het advies om, als je de koffer wil openen de handel in te drukken en daarna de knop met het slot om hem te ontgrendelen. In inderdaad, dan opent de koffer gemakkelijker.
Bij mij kwam het slot er echter niet uit!
Succes.

Waar in S'zeel woon je ongeveer?
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”