ABS verwijderen vanwege defecte pomp, consequenties
Geplaatst: 11 dec 2025, 21:10
Hier wat opmerkingen over het verwijderen van de ABS pomp en weer 'old school' remmen ....
Deze week viel het KNMV lijfblad GRIP (Winter 2025) weer in de bus met daarin een interessant artikel over hoe de RDW kijkt naar aanpassingen die we aan voertuigen uitvoeren en, nog belangrijker, hoe een verzekeraar daar naar kijkt, u weet wel : zo'n bedrijf dat meldt dat je goed verzekerd de weg op gaat nadat je op tijd je premie betaald hebt .....
Voor bepaalde aanpassingen is een meldplicht van kracht, meld je de aanpassingen niet waardoor je motor niet meer aan die wettelijke eisen voldoet, ben je niet meer verzekerd, ook al betaal je braaf de premie. Er wordt in het artikel een voorbeeld aangehaald waarbij het ontstane letsel van de bijrijder niets te maken had met de gedane aanpassing maar omdat de aanpassing niet was geregistreerd werd de motorrijder aansprakelijk gesteld voor de opgelopen letsel dat ontstaan was. De rechter oordeelde dat de motor niet de weg op had mogen gaan omdat de aanpassing niet geregistreerd stond.
De kern van het verhaal, en bij ons dus het verwijderen van de ABS pomp en het omleiden van de remleidingen, is dat je bij een flinke aanpassing aan de constructie (genoemd worden geometrie, stabiliteit, remwerking) een melding moet doen bij de RDW. Zij kunnen dan beoordelen of er een herkeuring moet plaatst vinden of dat een wijziging in de gegevens voldoende is. Na de aanpassing in de gegevens voldoet je motor weer aan de, nieuwe, wettelijk eisen en ben je vervolgens ook weer verzekerd.
Met deze opmerkingen wil ik geenzins iemand weerhouden van het aanpassen van het remsysteem maar ..... als je veel geld uitspaart kun je beter een klein beetje investeren met een melding bij de RDW en eventueel een keer langs gaan om het te laten keuren. Eng is het trouwens in de praktijk niet bij de RDW, ben daar ook wel eens geweest voor een herkeuring....
Doe er je voordeel mee, een gewaarschuwd mens telt voor twee .....
Deze week viel het KNMV lijfblad GRIP (Winter 2025) weer in de bus met daarin een interessant artikel over hoe de RDW kijkt naar aanpassingen die we aan voertuigen uitvoeren en, nog belangrijker, hoe een verzekeraar daar naar kijkt, u weet wel : zo'n bedrijf dat meldt dat je goed verzekerd de weg op gaat nadat je op tijd je premie betaald hebt .....
Voor bepaalde aanpassingen is een meldplicht van kracht, meld je de aanpassingen niet waardoor je motor niet meer aan die wettelijke eisen voldoet, ben je niet meer verzekerd, ook al betaal je braaf de premie. Er wordt in het artikel een voorbeeld aangehaald waarbij het ontstane letsel van de bijrijder niets te maken had met de gedane aanpassing maar omdat de aanpassing niet was geregistreerd werd de motorrijder aansprakelijk gesteld voor de opgelopen letsel dat ontstaan was. De rechter oordeelde dat de motor niet de weg op had mogen gaan omdat de aanpassing niet geregistreerd stond.
De kern van het verhaal, en bij ons dus het verwijderen van de ABS pomp en het omleiden van de remleidingen, is dat je bij een flinke aanpassing aan de constructie (genoemd worden geometrie, stabiliteit, remwerking) een melding moet doen bij de RDW. Zij kunnen dan beoordelen of er een herkeuring moet plaatst vinden of dat een wijziging in de gegevens voldoende is. Na de aanpassing in de gegevens voldoet je motor weer aan de, nieuwe, wettelijk eisen en ben je vervolgens ook weer verzekerd.
Met deze opmerkingen wil ik geenzins iemand weerhouden van het aanpassen van het remsysteem maar ..... als je veel geld uitspaart kun je beter een klein beetje investeren met een melding bij de RDW en eventueel een keer langs gaan om het te laten keuren. Eng is het trouwens in de praktijk niet bij de RDW, ben daar ook wel eens geweest voor een herkeuring....
Doe er je voordeel mee, een gewaarschuwd mens telt voor twee .....