Pagina 1 van 1

R1150RT: ABS fout, maar geen diagnostiek

Geplaatst: 27 jul 2025, 16:05
door Henry vM
Ik heb sinds kort een ABS probleem op mijn R1150RT uit 2003. De ABS lamp op het dashboard knippert snel, tevens brand het waarschuwingslicht.
Als ik ermee ga rijden, valt op enig moment de remdruk ook weg. Dat betekent dus hard knijpen om toch te stoppen!

Ik probeerde duidelijkheid te krijgen over de oorzaak van deze meldingen. Er zou diagnostiek beschikbaar moeten zijn op de 10 polige stekker, die verborgen is, vóór de achterlichten. Daar zou informatie uitgelezen kunnen worden, zie: https://www.bmwk.nl/webPaginas/sleutele ... Hoofdstuk2

Ik heb met een LED en een 1k weerstand op deze stekker gemeten, er is echter geen diagnostiek uit te lezen. Is dit gebrek aan informatie ook een teken waar de fout zit? Is op een andere manier te achterhalen wat de oorzaak van de ABS foutmelding is?

Er is op dit forum al veel geschreven over ABS problemen, de algehele tendens lijkt te zijn om deze te verwijderen. Ik heb nog nooit een noodstop hoeven maken waarbij de ABS inkwam, toch wil ik deze veiligheid niet al te snel verwijderen!

Re: R1150RT: ABS fout, maar geen diagnostiek

Geplaatst: 27 jul 2025, 18:59
door Kuijpers
toch maar een GS911 opzoeken eventueel de chinese versie .
Minimaal beginnen met goed spoelen van het HELE systeem dus ook ontluchten van de ABS pomp. ( dus tank eraf en dan op pomp aan de slag). Eventueel afkoppelen van de pomp, dat is beter dan onderweg geen remdruk.
succes

Re: R1150RT: ABS fout, maar geen diagnostiek

Geplaatst: 28 jul 2025, 16:51
door QuickFix
Helaas geeft een (Chinese) GS911 ook niet veel informatie: uit ervaring weet ik dat de servo (voor of achter) op een gegeven moment teveel druk opbouwt, waardoor de elektronica in de paniek schiet en de gehele rembekrachtiging uitvalt en dit komt alleen met dure analyse-apparatuur naar boven tijdens een stress test.

Eigenlijk is dit al het teken dat het "Point of no return" al ruim voorbij is en geheel spoelen/ontluchten van het systeem geen solaas meer biedt, als het al iets op zou lossen, dan is het maar van korte duur: de servo is echt op sterven na dood.

De enige oplossing is dan een nieuwe ABS (kost zo'n €2000), een revisie (zo'n €1200) of verwijdering (zo'n €750 als je het laat doen, veel minder als je het zelf doet).

Bron: ik heb het zelf twee maal mogen ervaren: een 1150 bij 145k, mijn huidige bij 85k, beiden werden regelmatig gespoeld en hadden staal-omwonden remleidingen.

Re: R1150RT: ABS fout, maar geen diagnostiek

Geplaatst: 28 jul 2025, 18:07
door maRcBMWR
ABS uitbouwen, of laten doen. Dat is de veiligste optie. Er zijn talloze berichten en Youtube filmpjes over