R1150RT: ABS fout, maar geen diagnostiek
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 27 jul 2025, 15:18
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Gennep
R1150RT: ABS fout, maar geen diagnostiek
Ik heb sinds kort een ABS probleem op mijn R1150RT uit 2003. De ABS lamp op het dashboard knippert snel, tevens brand het waarschuwingslicht.
Als ik ermee ga rijden, valt op enig moment de remdruk ook weg. Dat betekent dus hard knijpen om toch te stoppen!
Ik probeerde duidelijkheid te krijgen over de oorzaak van deze meldingen. Er zou diagnostiek beschikbaar moeten zijn op de 10 polige stekker, die verborgen is, vóór de achterlichten. Daar zou informatie uitgelezen kunnen worden, zie: https://www.bmwk.nl/webPaginas/sleutele ... Hoofdstuk2
Ik heb met een LED en een 1k weerstand op deze stekker gemeten, er is echter geen diagnostiek uit te lezen. Is dit gebrek aan informatie ook een teken waar de fout zit? Is op een andere manier te achterhalen wat de oorzaak van de ABS foutmelding is?
Er is op dit forum al veel geschreven over ABS problemen, de algehele tendens lijkt te zijn om deze te verwijderen. Ik heb nog nooit een noodstop hoeven maken waarbij de ABS inkwam, toch wil ik deze veiligheid niet al te snel verwijderen!
Als ik ermee ga rijden, valt op enig moment de remdruk ook weg. Dat betekent dus hard knijpen om toch te stoppen!
Ik probeerde duidelijkheid te krijgen over de oorzaak van deze meldingen. Er zou diagnostiek beschikbaar moeten zijn op de 10 polige stekker, die verborgen is, vóór de achterlichten. Daar zou informatie uitgelezen kunnen worden, zie: https://www.bmwk.nl/webPaginas/sleutele ... Hoofdstuk2
Ik heb met een LED en een 1k weerstand op deze stekker gemeten, er is echter geen diagnostiek uit te lezen. Is dit gebrek aan informatie ook een teken waar de fout zit? Is op een andere manier te achterhalen wat de oorzaak van de ABS foutmelding is?
Er is op dit forum al veel geschreven over ABS problemen, de algehele tendens lijkt te zijn om deze te verwijderen. Ik heb nog nooit een noodstop hoeven maken waarbij de ABS inkwam, toch wil ik deze veiligheid niet al te snel verwijderen!
- Kuijpers
- 2024
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 19 nov 2018, 15:46
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Veldhoven
Re: R1150RT: ABS fout, maar geen diagnostiek
toch maar een GS911 opzoeken eventueel de chinese versie .
Minimaal beginnen met goed spoelen van het HELE systeem dus ook ontluchten van de ABS pomp. ( dus tank eraf en dan op pomp aan de slag). Eventueel afkoppelen van de pomp, dat is beter dan onderweg geen remdruk.
succes
Minimaal beginnen met goed spoelen van het HELE systeem dus ook ontluchten van de ABS pomp. ( dus tank eraf en dan op pomp aan de slag). Eventueel afkoppelen van de pomp, dat is beter dan onderweg geen remdruk.
succes
- QuickFix
- Berichten: 1005
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: R1150RT: ABS fout, maar geen diagnostiek
Helaas geeft een (Chinese) GS911 ook niet veel informatie: uit ervaring weet ik dat de servo (voor of achter) op een gegeven moment teveel druk opbouwt, waardoor de elektronica in de paniek schiet en de gehele rembekrachtiging uitvalt en dit komt alleen met dure analyse-apparatuur naar boven tijdens een stress test.
Eigenlijk is dit al het teken dat het "Point of no return" al ruim voorbij is en geheel spoelen/ontluchten van het systeem geen solaas meer biedt, als het al iets op zou lossen, dan is het maar van korte duur: de servo is echt op sterven na dood.
De enige oplossing is dan een nieuwe ABS (kost zo'n €2000), een revisie (zo'n €1200) of verwijdering (zo'n €750 als je het laat doen, veel minder als je het zelf doet).
Bron: ik heb het zelf twee maal mogen ervaren: een 1150 bij 145k, mijn huidige bij 85k, beiden werden regelmatig gespoeld en hadden staal-omwonden remleidingen.
Eigenlijk is dit al het teken dat het "Point of no return" al ruim voorbij is en geheel spoelen/ontluchten van het systeem geen solaas meer biedt, als het al iets op zou lossen, dan is het maar van korte duur: de servo is echt op sterven na dood.
De enige oplossing is dan een nieuwe ABS (kost zo'n €2000), een revisie (zo'n €1200) of verwijdering (zo'n €750 als je het laat doen, veel minder als je het zelf doet).
Bron: ik heb het zelf twee maal mogen ervaren: een 1150 bij 145k, mijn huidige bij 85k, beiden werden regelmatig gespoeld en hadden staal-omwonden remleidingen.
Groeten,
Peter
Peter
- maRcBMWR
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 15 aug 2023, 10:19
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Twente
Re: R1150RT: ABS fout, maar geen diagnostiek
ABS uitbouwen, of laten doen. Dat is de veiligste optie. Er zijn talloze berichten en Youtube filmpjes over
R1200RT (2010)
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht R1150RT geen druk meer in de koppelingshendel
door simon357 » » in Versnellingsbak & Koppeling - 6 Reacties
- 3700 Weergaves
-
Laatste bericht door simon357
-
-
- 10 Reacties
- 8038 Weergaves
-
Laatste bericht door Isaac
-
- 2 Reacties
- 5514 Weergaves
-
Laatste bericht door Puurgeluid
-
- 22 Reacties
- 8427 Weergaves
-
Laatste bericht door PorcupineTree
-
- 10 Reacties
- 5093 Weergaves
-
Laatste bericht door Hans Vaessen