kettingspanners nokkenaskettingen....

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gebruikersavatar
RobM
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
Type: R850RT
Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov

kettingspanners nokkenaskettingen....

Ongelezen bericht door RobM »

Forummers,

Gister een R850RT gedemonteerd. Nu heeft een enthousiaste hulpsleutelaar bout nr 6 er uit gedraaid:
Afbeelding

en liggen de kettingspanners van de nokkenas los. Da's nie goe.

Die spanners zal je toch kunnen vervangen zonder het hele blok uit elkaar te halen? iemand tips hoe ik daar bij kom en de boel weer in elkaar kan zetten?

Groet, Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
Gebruikersavatar
Lone Rider
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 aug 2024, 23:39
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederland

Re: kettingspanners nokkenaskettingen....

Ongelezen bericht door Lone Rider »

RobM schreef: 12 apr 2025, 08:26 Nu heeft een enthousiaste hulpsleutelaar bout nr 6 er uit gedraaid:
Laat ons raden.................. :O
May the fleas of a thousand camels infest the crotch of the person who ruined your day. And may their arms be too short to scratch.
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4370
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: kettingspanners nokkenaskettingen....

Ongelezen bericht door Baird »

Tsja, er staat me bij dat als je ze vervangt het blok gesplitst moet worden, kijk eens in de Heynes manual of het werkplaatshandboek (heb ik hier ooit op dit Forum ge-upload) ...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
RobM
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
Type: R850RT
Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov

Re: kettingspanners nokkenaskettingen....

Ongelezen bericht door RobM »

Lone Rider schreef: 12 apr 2025, 21:09 Laat ons raden.................. :O
haha... Dit was uitbouw nr 13. écht één van de hulptroepen.

deze kreeg ik van een vriendelijk forumlid via de mail:


Blok staat al op de werkbank. Rechter cylinder er af en dan is het te herstellen. Blok hoeft niet uit elkaar.
Eerst maar eens een sleutelhandboek voor een 850 scoren

Allen dank voor het meedenken. Wordt vervolgt...

Groet, Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4370
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: kettingspanners nokkenaskettingen....

Ongelezen bericht door Baird »

850 en 1100 zijn nagenoeg identiek qua mechanica, alleen de boring en slag zijn iets anders, dus boek 1100 is ok ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
RobM
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
Type: R850RT
Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov

Re: kettingspanners nokkenaskettingen....

Ongelezen bericht door RobM »

update en een vraag:

Haynes gekocht
de rechter kop er af. Cylinder kan blijven zitten. Dan kan je de spanner er in schuiven en de bout weer plaatsen. eea is dan goed zichtbaar.
Nu nog monteren

Een vraag
Volgens de geleerden moet het vliegwiel op 'OT'' en staat de zuiger dan in de bovenste stand. (OT merkteken midden in de inspectieopeing)
Dat is bij deze motor niet zo. De zuiger staat bijna onderin en de uitlaatkleppen staan open.
Daar begrijp ik helemaal niets van. Er zijn toch niet meerder OT tekens? is de timing op meerdere plaatsen te controleren?
Eerst de boel maar eens in elkaar zetten zoals de motor nu staat. Nog even op de nieuwe koppakking wachten.

Vriendelijke groet,
Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
Gebruikersavatar
RobM
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
Type: R850RT
Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov

Re: kettingspanners nokkenaskettingen....

Ongelezen bericht door RobM »

na een middagje sleutelen:
het merkteken op het vliegwiel staat 180 graden verkeerd. Als de zuiger bovenin staat is het merkteken precies aan de andere kant van het inspectiegat. heel bijzonder.

blok in elkaar, draait moeiteloos rond, kleppen en zuiger bewegen zoals je dat zou verwachten.

vandaag eens olie er op en startmotor laten draaien.

Groet, Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini
Zznaak
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 jan 2025, 20:29
Type: Overig R-serie
Bijz: R1100r
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hilversum

Re: kettingspanners nokkenaskettingen....

Ongelezen bericht door Zznaak »

Je moet er maar achter komen. Voor de zekerheid toch maar een extra keer de motor met de hand rond halen voordat de startmotor wordt ingezet. (Vraag me niet hoe ik dat weet :$ )

Hopelijk is het leed geleden en kan je van het mooie weer gebruik maken!
Nu: BMW r1100r, Yamaha XS400se
Eens: Kawa GPz600r, Yamaha fzr 600&1000, Yamaha xj600n, Yamaha XS750, Honda VFR800fi, Suzuki DR350shc, Suzuki DR750s
Gebruikersavatar
RobM
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 dec 2021, 11:48
Type: R850RT
Bijz: BMW draait in een 2CV. Nu een rt1100
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle Ov

Re: kettingspanners nokkenaskettingen....

Ongelezen bericht door RobM »

nou, mysterie opgelost.

Bij demontage van het vliegwiel bleek de keerring al een keer vervangen. bak is dus al eens af geweest. De paspin waar het vliegwiel mee op de krukas zit is afgeslepen (?). En dan kan het vliegwiel op elke stand terug geplaatst worden.

https://youtube.com/shorts/IUcueOgYhzk? ... QdpDKBbPoL

Overigens: ik heb de kop er af gehaald om de spanner vast te zetten. Als je veel geduld hebt en een goede zaklamp dan kan deze klus zonder dat de kop er af gaat.

Allen dank voor de input
Groet, Rob
ooit Honda CB350F BMW R75/5 Honda CX500. Nu 2CV uit 1982 en en classic mini

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”