Stoplichten, inductielussen en magneten
Moderator: RT_Patrick
Stoplichten, inductielussen en magneten
Een tijdje al ben ik bezig om te gaan kijken of ik een magneet kan vinden die geen invloed zal hebben op mijn motorfiets, maar wel de inductielussen op de weg kan beinvloeden zodat ik niet door rood hoef te rijden. Ik ken namelijk een aantal plaatsen hier in de buurt waar ik dat probleem heb (en als automobilisten jou dan uitschelden omdat je niet doorrijdt, tsja).
Ik wilde dus een aantal testjes hiervoor gaan doen, hoewel dat door een ander topic nu wat versneld gaat worden. Ik weet nog niet precies hoe ik het wil gaan doen. Ik heb ook al ergens gezien dat iemand de magneten in zijn schoenzool had geknutseld (slim!). Zelf denk ik er aan om 'm onder mijn 'mud guard' te schroeven, aan de binnenkant.
Eerst maar eens gaan testen of het werkt! Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte. Mocht het werken, dan zorg ik er voor dat we de magneten in het forum winkeltje gaan krijgen...
Groet,
Dave
Ik wilde dus een aantal testjes hiervoor gaan doen, hoewel dat door een ander topic nu wat versneld gaat worden. Ik weet nog niet precies hoe ik het wil gaan doen. Ik heb ook al ergens gezien dat iemand de magneten in zijn schoenzool had geknutseld (slim!). Zelf denk ik er aan om 'm onder mijn 'mud guard' te schroeven, aan de binnenkant.
Eerst maar eens gaan testen of het werkt! Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte. Mocht het werken, dan zorg ik er voor dat we de magneten in het forum winkeltje gaan krijgen...
Groet,
Dave
Re: Stoplichten, inductielussen en magneten
Ik heb hier magneten liggen, dus als je locaties kunt aangeven wil ik best komen testen e.d.



- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Stoplichten, inductielussen en magneten
Hoi Dave,
Ik ben de aanstichter van het 'andere' item aangaande de magneten en detectielussen.
Ik heb inmiddels de magneet zoals ik die beschreven heb gemonteerd aan mijn motor, nl aan middenbok. Als die ingeklapt is dan is de magneet ver weg genoeg van de elektronica van de motor en toch behoorlijk dicht bij het wegdek. De oplossing om hem te monteren aan een schoen vind ik ook een beste alleen als je dan je voet op de step hebt dan zit hij weer dicht bij het blok, wie het weet mag het zeggen.
Als je/we wilt gaan testen dan lijkt het me zinvol te definieren hoe sterk de magneet in kwestie is en waar die gemonteerd moet worden, op deze manier krijg je tenminste een beetje data waar je iets mee kan doen, misschien iets voor dutch om een meting te doen om de magneet sterkte te bepalen.
Laat maar horen, ik hou wel van een beetje onderzoek!

Ik ben de aanstichter van het 'andere' item aangaande de magneten en detectielussen.
Ik heb inmiddels de magneet zoals ik die beschreven heb gemonteerd aan mijn motor, nl aan middenbok. Als die ingeklapt is dan is de magneet ver weg genoeg van de elektronica van de motor en toch behoorlijk dicht bij het wegdek. De oplossing om hem te monteren aan een schoen vind ik ook een beste alleen als je dan je voet op de step hebt dan zit hij weer dicht bij het blok, wie het weet mag het zeggen.
Als je/we wilt gaan testen dan lijkt het me zinvol te definieren hoe sterk de magneet in kwestie is en waar die gemonteerd moet worden, op deze manier krijg je tenminste een beetje data waar je iets mee kan doen, misschien iets voor dutch om een meting te doen om de magneet sterkte te bepalen.
Laat maar horen, ik hou wel van een beetje onderzoek!

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Stoplichten, inductielussen en magneten
Hier in de buurt (Eindhoven) zit een 'magneetboer' die mijn uitleg met interesse volgde. Ik ga komende week eens persoonlijk kennis maken met de man... Even testen wat hij weet van magnetisme
.
Groet,
Dave

Groet,
Dave
Re: Stoplichten, inductielussen en magneten
Voor alle duidelijkheid;
In NL werken de inductie-lussen zelfs als een soort electro-magneet, waarbij de lange winding (draad) in het wegdek de spoel is, waarop een oscilator is aangesloten (de grijze kasten langs weg waar de rest van de verkeersregeling in zit). De frequentie is 20 .. 100 KHz.
Door het metaal in een voertuig wordt dat magnetisch veld beinvloed en "weet" het systeem dat er een voertuig staat.
Je kunt overigens bij die plekken waar je moeite bemerkt dat zo'n lus jou niet opmerkt, het beste trachten op de draad zelf of er vlak naast te rijden.
Wanneer een voertuig op de lus komt wordt het wisselend magnetisch veld verstoord. Deze verstoring is complex: er is sprake van ander ferromagnetisch circuit wat de inductie in principe verbetert (en de resonantiefrequentie verlaagt) maar ook van wervelstromen die het magnetisch circuit verkleinen en daardoor de inductie verkleint (en de resonantiefrequentie verhoogt). (De wervelstromen ontstaan in het metaal van het voertuig doordat het metaal als geleider door wisselende veldlijnen doorsneden wordt. De stromen zijn kortgesloten en aangezien rondom een stroomvoerende geleider magnetisme ontstaat worden de oorspronkelijke veldlijnen als het ware weggeduwd. Dit verklaart de vermindering van het magnetisch circuit.)
Uiteindelijk veranderen alle elektrische parameters (inductie, demping en dergelijke) qua impedantie een beetje bij een bezetting. Hierbij hebben de wervelstromen het grootste effect. De inductie wordt kleiner dus de resonantiefrequentie wordt iets hoger. Hiermee moet de lusdetector een voertuig kunnen detecteren. Bij een onbezette lus hebben we te maken met een spoel omgeven door asfaltbitumen een plastisch materiaal, soms nat-soms droog, soms koud-soms gloeiendheet en een onderlaag van (ijzerhoudende) aarde. Deze omgevingsveranderingen geven ook verstoringen. Een goede lusdetector moet kunnen discrimineren tussen een verandering veroorzaakt door de omgeving en een verstoring door een voertuig. In de lusdetector is er vaak een mogelijkheid om de resonantiefrequentie te verstemmen om interferentie van nabijgelegen lussen te minimaliseren. Voor de Nederlandse situatie geldt ook nog dat een fiets een minimale verstoring geeft welke ook als een voertuig moet worden gedetecteerd.
Het is dan vaak een kwestie van de betreffende wegbeheerder aanspreken dat de detectie onvoldoende is.
Goede "groen-licht" lussen liggen nabij de stopstreep diagonaal en lopen links schuin naar achter voor onder andere de motorfietsen.
Een zgn. crash-plaat op de fiets wil ook zeker nog wel eens helpen bij de detectie, overigens.
Plaatsings-voorbeelden van zo'n magneet:

en

Inderdaad, de middenbok is een prima plek
Overigens, je zou ook eventueel een electromagneet kunnen gebruiken, maar dan moet je het dus handmatig bedienen elke keer.
Het is maar een idee
In NL werken de inductie-lussen zelfs als een soort electro-magneet, waarbij de lange winding (draad) in het wegdek de spoel is, waarop een oscilator is aangesloten (de grijze kasten langs weg waar de rest van de verkeersregeling in zit). De frequentie is 20 .. 100 KHz.
Door het metaal in een voertuig wordt dat magnetisch veld beinvloed en "weet" het systeem dat er een voertuig staat.
Je kunt overigens bij die plekken waar je moeite bemerkt dat zo'n lus jou niet opmerkt, het beste trachten op de draad zelf of er vlak naast te rijden.
Wanneer een voertuig op de lus komt wordt het wisselend magnetisch veld verstoord. Deze verstoring is complex: er is sprake van ander ferromagnetisch circuit wat de inductie in principe verbetert (en de resonantiefrequentie verlaagt) maar ook van wervelstromen die het magnetisch circuit verkleinen en daardoor de inductie verkleint (en de resonantiefrequentie verhoogt). (De wervelstromen ontstaan in het metaal van het voertuig doordat het metaal als geleider door wisselende veldlijnen doorsneden wordt. De stromen zijn kortgesloten en aangezien rondom een stroomvoerende geleider magnetisme ontstaat worden de oorspronkelijke veldlijnen als het ware weggeduwd. Dit verklaart de vermindering van het magnetisch circuit.)
Uiteindelijk veranderen alle elektrische parameters (inductie, demping en dergelijke) qua impedantie een beetje bij een bezetting. Hierbij hebben de wervelstromen het grootste effect. De inductie wordt kleiner dus de resonantiefrequentie wordt iets hoger. Hiermee moet de lusdetector een voertuig kunnen detecteren. Bij een onbezette lus hebben we te maken met een spoel omgeven door asfaltbitumen een plastisch materiaal, soms nat-soms droog, soms koud-soms gloeiendheet en een onderlaag van (ijzerhoudende) aarde. Deze omgevingsveranderingen geven ook verstoringen. Een goede lusdetector moet kunnen discrimineren tussen een verandering veroorzaakt door de omgeving en een verstoring door een voertuig. In de lusdetector is er vaak een mogelijkheid om de resonantiefrequentie te verstemmen om interferentie van nabijgelegen lussen te minimaliseren. Voor de Nederlandse situatie geldt ook nog dat een fiets een minimale verstoring geeft welke ook als een voertuig moet worden gedetecteerd.
Het is dan vaak een kwestie van de betreffende wegbeheerder aanspreken dat de detectie onvoldoende is.
Goede "groen-licht" lussen liggen nabij de stopstreep diagonaal en lopen links schuin naar achter voor onder andere de motorfietsen.
Een zgn. crash-plaat op de fiets wil ook zeker nog wel eens helpen bij de detectie, overigens.
Plaatsings-voorbeelden van zo'n magneet:

en

Inderdaad, de middenbok is een prima plek
Overigens, je zou ook eventueel een electromagneet kunnen gebruiken, maar dan moet je het dus handmatig bedienen elke keer.
Het is maar een idee

Re: Stoplichten, inductielussen en magneten
In het centrum van Den Bosch zijn recent nieuwe stoplichten geplaatst (zullen vast ook op andere plaatsen staan, maar ik heb ze nog niet gezien). Bij deze nieuwe lichten zit een rij witte led's. Op het moment dat de lus je detecteert gaan die led's branden. Je weet dus meteen of de lus je "gezien" heeft of niet. Gaan ze niet aan, dan kun je met de motor wat op en neer manouvreren tot ze wel aan gaan. Als ze eenmaal aan zijn, gaan ze ook weer één voor één uit, zodat je ongeveer kunt zien hoe lang het nog duurt voordat het stoplicht weer op groen springt. Ik vind dat een ideaal systeem.
Ik zou overigens voor een elektromagneet gaan die onder de middenbok is gemonteerd. Volgens mij zijn er namelijk ook flitspalen die werken met deze lussen (zowel snelheid als rood licht). En dan is het weer handig als die je niet detecteren, tenzij je je altijd aan de regels houd natuurlijk.
Antoine
Ik zou overigens voor een elektromagneet gaan die onder de middenbok is gemonteerd. Volgens mij zijn er namelijk ook flitspalen die werken met deze lussen (zowel snelheid als rood licht). En dan is het weer handig als die je niet detecteren, tenzij je je altijd aan de regels houd natuurlijk.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Antoine
Re: Stoplichten, inductielussen en magneten
Mooie en nette oplossing middels die benaderings- en tijdled's
Bij ons in de gemeente hebben we een vergelijkbare oplossing bij de VOP's en FOP's, waarbij een 7-segment display aangeeft hoeveel minuten men nog moet wachten, en daarom heen een rij led's in een cirkel die de laatste minuut (dus secondes) aftelt.
Denk dat het zeker bijdraagt in het geduld.
Wat betreft de elektromagneet;
Belangrijk is wel, denk ik althans, dat je het niet zo'n magneet (zeker met elektro- maar andere versies ook, is mijn mening!) in het pad van de achterband monteert, maar excentrisch, uit het midden.
Stel dat je door zo'n magneet iets van een spijker, bout, schroef o.i.d. "oppikt", als je dan zo'n elektromagneet uitzet, valt het dan wel een seconden (of minder) later vlak voor je achterband, met alle risico's van dien!

Bij ons in de gemeente hebben we een vergelijkbare oplossing bij de VOP's en FOP's, waarbij een 7-segment display aangeeft hoeveel minuten men nog moet wachten, en daarom heen een rij led's in een cirkel die de laatste minuut (dus secondes) aftelt.
Denk dat het zeker bijdraagt in het geduld.
Wat betreft de elektromagneet;
Belangrijk is wel, denk ik althans, dat je het niet zo'n magneet (zeker met elektro- maar andere versies ook, is mijn mening!) in het pad van de achterband monteert, maar excentrisch, uit het midden.
Stel dat je door zo'n magneet iets van een spijker, bout, schroef o.i.d. "oppikt", als je dan zo'n elektromagneet uitzet, valt het dan wel een seconden (of minder) later vlak voor je achterband, met alle risico's van dien!
- Gambit2011
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 28 apr 2010, 01:00
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ede
- Locatie: Ede
Re: Stoplichten, inductielussen en magneten
Hoe sterk moet zo'n magneet zijn, want in de omgeving waar ik woon is het een drama, en al helemaal 's nachts, want dan komt er helemaal geen auto achter je staan.
Groet,
Vincent
Groet,
Vincent
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden
Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden
Re: Stoplichten, inductielussen en magneten
Ik ben vooralsnog niet in de gelegenheid geweest te meten hoe sterk (eenheid: Gauss) zo'n magneet nu daadwerkelijk is, ik heb daar zelf geen instrumenten voor.
Maar ik denk te weten waar men wel zo'n apparaat heeft, en daar ga ik eens een keer langs.
Maar ik denk te weten waar men wel zo'n apparaat heeft, en daar ga ik eens een keer langs.
Re: Stoplichten, inductielussen en magneten
Het ligt in mijn bedoeling in de loop van de komende maand contact te zoeken met mijn magneetkennis... Zodra er verdere ontwikkelingen zijn zal ik deze hier plaatsen. Ik zal meteen vragen of hij de veldsterkte kan meten.
Re: Stoplichten, inductielussen en magneten
@Dave;
Je gaf aan bij jou in de regio plekken te weten waar de detectie van motorfietsen een probleem gaf voor de verkeerslichten.
Kan je, evt. via PB, aangeven de exacte plekken?
Of kunnen we een keer afspreken?
Ik heb drie type magneten (allebei de versies van http://www.greenlightstuff.com en de SignalSorcerer) die we dan kunnen testen.
Meten-is-weten maar de praktijk is ook heel belangrijk.
En de SignalSorcerer heb ik momenteel gemonteerd op mijn fiets.
Je gaf aan bij jou in de regio plekken te weten waar de detectie van motorfietsen een probleem gaf voor de verkeerslichten.
Kan je, evt. via PB, aangeven de exacte plekken?
Of kunnen we een keer afspreken?
Ik heb drie type magneten (allebei de versies van http://www.greenlightstuff.com en de SignalSorcerer) die we dan kunnen testen.
Meten-is-weten maar de praktijk is ook heel belangrijk.
En de SignalSorcerer heb ik momenteel gemonteerd op mijn fiets.
Re: Stoplichten, inductielussen en magneten
@DMM: Momenteel is het even druk bij de baas, zelfs prive
, maar ik kom hier binnenkort nog even op terug. Natuurlijk ben je van harte welkom hier een minstens net zo lekkere bak koffie te komen drinken voor we gaan testen.
Ik zal op voorhand eens gaan proberen of de instellingen laatstelijk niet gewijzigd zijn, een aantal van deze beruchte punten heb ik namelijk bewust vermeden
.
Eerst wat andere zaken op orde brengen, dan familieweekend houden en dan is er weer tijd voor leringh ende vermaeck.

Ik zal op voorhand eens gaan proberen of de instellingen laatstelijk niet gewijzigd zijn, een aantal van deze beruchte punten heb ik namelijk bewust vermeden

Eerst wat andere zaken op orde brengen, dan familieweekend houden en dan is er weer tijd voor leringh ende vermaeck.
- RobNIJ
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
- Locatie: Nijmegen/NL
Re: Stoplichten, inductielussen en magneten
Ik heb eens een bericht gelezen dat je aan de wegbeheerder, waar betreffende verkeerslichten onder de verantwoording liggen, het nummer van het verkeerslicht door kunt geven. Ze kunnen dan de gevoeligheid van de lussen aanpassen, zodat ook jouw mede-motorrijders er baat bij hebben.
Rob
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Re: Stoplichten, inductielussen en magneten
@Dave;
top, bedankt!
En uiteraard heb ik begrip, geen enkel probleem, geen discussie!
@RobNIJ;
Correct, alleen is het soms een hele kluif uit te vinden wie de verantwoordelijke is.


En uiteraard heb ik begrip, geen enkel probleem, geen discussie!
@RobNIJ;
Correct, alleen is het soms een hele kluif uit te vinden wie de verantwoordelijke is.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Stoplichten, inductielussen en magneten
Als het stoplicht niet reageert op de motor: De MAG heeft de service daar actie op te ondernemen, ook voor niet-leden doen we dit, maar je MAG natuurlijk best lid worden, €30 per jaar!
http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cm ... roen-licht
http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cm ... roen-licht
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Stoplichten, inductielussen en magneten
Dit is natuurlijk de allermooiste/allerbeste oplossing
Dan heeft iedere motorrijder er wat aan, zonder dat je met een klomp magneten (al dan niet ingestraald door deze en gene
) onder de dame moet gaan rondrijden.

Dan heeft iedere motorrijder er wat aan, zonder dat je met een klomp magneten (al dan niet ingestraald door deze en gene

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!