2006/7 modellen

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderator: RT_Patrick

Amos
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Holland

2006/7 modellen

Ongelezen bericht door Amos »

Goeiedag

In mijn zoektocht naar een goede woon-werk motor (ca 100km retour bijna alleen snelweg)
Kom ik geregeld r1200rt tegen.
Burgetair gezien is een 2006/07 met zeg 70 a 80k natuurlijk interessant.
Bij deze worden wel regelmatig wat klachten genoemd.
(Ik dacht abs en brandstof lint)
Er van uitgaande dat ik er 1 kan vinden die volgens het boekje netjes onderhoud heeft gehad.
Zijn die storingen dus danig zodat ik deze beter kan laten staan?

Al iets gelezen over dohc gelezen. Deze zijn volgende mij vanaf het 2010 model?
Deze liggen over het algemeen net iets boven mijn budget.

Gr. Amos
Paniekje
Type: R1200RT
Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: 2006/7 modellen

Ongelezen bericht door Paniekje »

Koop gerust een dohc met hogere km-stand.
R1nus
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Ongelezen bericht door R1nus »

Zelf heb ik een -1200- van 2006, tot op heden probleemloos.
Had een keer brandstoflekkage wat kostenloos is verholpen door dealer.
Het model tot(en met) 2009 heeft de richtingaanwijzer bediening nog met de knoppen links en rechts.
De latere modellen hebben dezelfde knoppen als alle Japanners en andere merken (behalve Harley's)

Persoonlijk vind ik dat erg prettig en vind het jammer dat BMW dat niet meer heeft.

Natuurlijk zijn de jongere modellen vernieuwd, het is net wat je zelf prettig vindt aan de vernieuwing.
-groet-
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
jbazelmans
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Ongelezen bericht door jbazelmans »

R1200RT tot en met 2007 heeft de "onbetrouwbare" ABS-i. Die kan er zomaar mee ophouden, ook als alle voorzorgsmaatregelen genomen worden (jaarlijks remsysteem flushen). Ik zou kijken voor eentje vanaf 2008
QuickFix
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Ongelezen bericht door QuickFix »

jbazelmans schreef: 11 nov 2024, 07:06R1200RT tot en met 2007 heeft de "onbetrouwbare" ABS-i.
Die iABS problemen zijn inderdaad wel serieus. Ik heb, na een tweede (R1150RT) fiets te hebben gehad met dit probleem, er uiteindelijk toch voor gekozen om hem om te laten leiden/uit te laten schakelen.

Ik weet niet of het op een R1200RT net zo is als op de R1150RT, maar ik ben er achteraf bezien toch wel over te spreken, daar ik oorspronkelijk wel sceptisch tegen deze ingreep was: mijn fiets remt nu weer prima en gelukkig nooit meer de gedachte in het achterhoofd dat de ABS mij ineens in de steek zal laten (want dit komt echt onaangekondigd en precies op het moment dat je het niet kunt gebruiken).

Dus, wanneer je maar een beperkt budget hebt:
  • Zoek een -2007 model waarvan de ABS is uitgeschakeld
  • Zoek een 2007- model dat bij je budget past, bijvoorbeeld een RT-P
  • Spaar nog even door
Sowieso is BMW wel een merk waar je budget voor moet hebben hoor: echt goedkoop zijn ze niet in onderhoud (vergeleken met een Japanner).
Groeten,

Peter
Paniekje
Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Ongelezen bericht door Paniekje »

jbazelmans schreef: 11 nov 2024, 07:06 R1200RT tot en met 2007 heeft de "onbetrouwbare" ABS-i. Die kan er zomaar mee ophouden, ook als alle voorzorgsmaatregelen genomen worden (jaarlijks remsysteem flushen). Ik zou kijken voor eentje vanaf 2008
Niet dat dat heiligmakend is, want daar bestaat nog steeds het koolborstelprobleem (zwarte motortje op ABS-unit)
Amos

Had ik van BMW eigenlijk niet echt verwacht.
Je zou denken dat ze wel met een goed vervangingsonderdeel zouden komen.

BMW is duurder in onderhoud dan Japanners.
Enig idee hoe groot is het verschil per jaar is bij normaal onderhoud?
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Ik rij al sinds 2009 met een van de laatst gemaakte RT's voor het gewijzigde blok er kwam. Op het tanklint na, dat er vorig jaar de brui aan gaf, geen enkel probleem. Rijdt als een tierelier. Beste motor die ik ooit gehad heb. Met ESA en ABS nooit problemen gekend.
Persoonlijk zou ik dus eerder naar een 2009 op zoek gaan.
Polke
Woonplaats of omgeving: Oudenbosch

Ongelezen bericht door Polke »

Ik heb (nu nog) een 2005 model waarbij de ABS er dit jaar mee op hield. Kosten voor een nieuwe zijn ca 2k€, een revisie set kost nog steeds ca 1k€. Ik heb het systeem eruit gehaald. Kosten ca 150€.
Het is vrij eenvoudig te doen en de motor remt nadien gewoon goed, doseren is zelfs wat beter dan ervoor.
Die oudere ABS-en hebben alleen in specifieke situaties heel veel voordeel. In een bocht werken ze niet.
Het tanklint is idd ook een issue, maar daar is inmiddels een alternatief voor te koop.
Of de ca 200€ het waard is...., ik vind van niet met zo'n actieradius. Ik haal ca 600km op een volle tank, maar ik rijd zelden meer dan 500km zonder te tanken. Dus hoe belangrijk is de brandstofmeter dan nog?

Ik vind het een heerlijke machine en heb er in 40.000km geen problemen mee gehad.

Veel succes met je zoektocht!
QuickFix
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Ongelezen bericht door QuickFix »

Amos schreef: 11 nov 2024, 10:56Had ik van BMW eigenlijk niet echt verwacht.
Het punt is: BMW maakt zeer degelijke, maar tegelijk ook prijzige, motorfietsen voor een bepaald type motorrijder en/of functie (bij professioneel gebruik).
Dan creëer je, terecht, ook een verwachtingspatroon, welke de laatste jaren aardig geschonden wordt door verregaande "Kostenoptimalisatie" (lees: winstmaximalisatie) en integratie van elektronische oplossingen voor alledaagse problemen, waardoor er steeds meer defect kan raken, wat door de gemiddelde handige jongen zonder duur gereedschap bijna niet te fixen valt.

Een beroepsrijder (politie, ambulance, brandweer) zal hier weinig van merken, aangezien een fiets na een jaar of drie wordt afgeschreven en bij een eventueel defect dat eerder optreedt krijgt hij/zij (tijdelijk) ander vervoer en wordt het door de dealer gerepareerd, maar voor een particulier heeft het wel direct (financiële) consequenties wanneer er iets mis gaat en moet je er zelf achteraan.

Daarnaast moet BMW steeds meer concurreren met andere fabrikanten, welke vaak voor minder geld meer motor in de markt kunnen zetten, terwijl BMW eigenlijk niet de aan de "Deutsche gründlichkeit" wil tornen: ze hebben tenslotte een naam hoog te houden. Dat je deze goede naam, als (burger) rijder, gevoelsmatig alleen maar achteruit ziet gaan, zullen ze zelf niet zo gauw beamen.

Onder de streep gaat er relatief weinig mis met de motoren van BMW en als er iets mis gaat, zijn het altijd dezelfde problemen: ABS, dynamo, aandrijfas, Hallgever (niet alle problemen bij elk type of jaar) en koppelingsplaten (maar dit is eigenlijk gewoon slijtage).
Groeten,

Peter
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik ben het helemaal met de analyse van QuickFix eens . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Amos

Bedankt voor de uitleg.
Ik ga dit even op me laten inwerken.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”