De versnellings automaat

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Nightstalker
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

De versnellings automaat

Ongelezen bericht door Nightstalker »

https://www.bmwmotorcycles.com/en/engin ... stant.html

Nieuwe optie voor het nieuwe modeljaar.

Het lijkt me wel wat voor de volgende RT.
En jullie?
Veelgitariër
jbazelmans
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: De versnellings automaat

Ongelezen bericht door jbazelmans »

BMW kiest er dus om het schakelpedaal te behouden voor de “M” modus (Manuel). Waar Honda voor hun DCT daar een bediening voor aan het stuur gemaakt heeft. Iets wat uitermate gemakkelijk werkt, moet ik zeggen.
Vraagje af waarom BMW dan toch voor een mechanische optie met de voet kiest? Of zal dat ook met het type versnellingsbak te maken hebben.
Henk7777
Type: R1250GS
Bijz: 40 jaar GS editie
Woonplaats of omgeving: Ter Aar

Ongelezen bericht door Henk7777 »

IK heb met de R1300GS gereden en daar kan je al mee schakelen zonder de koppeling te gebruiken, eigenlijk een langzame quick shifter.
Je voelt de machine nu echt schakelen, denk dat BMW deze bak nu geheel geautomatiseerd heeft..

Ik vond het wel erg goed werken eigenlijk..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
nvdw
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Ongelezen bericht door nvdw »

Ik kan me niet voorstellen dat dat schakelpedaal nog mechanisch met de transmissie verbonden is, dus ook dat is in feite een schakelaar geworden, net als op een Honda DCT (bij de Africa Twin kun je een pedaal als optie krijgen).

Dat het niet op het stuur zit kan ook te maken hebben met dat wonderwiel: dat zit eigenlijk altijd in de weg als je iets met je duim moet doen.
Henk7777
Type: R1250GS
Bijz: 40 jaar GS editie
Woonplaats of omgeving: Ter Aar

Ongelezen bericht door Henk7777 »

nvdw schreef: 30 jun 2024, 21:22 Ik kan me niet voorstellen dat dat schakelpedaal nog mechanisch met de transmissie verbonden is, dus ook dat is in feite een schakelaar geworden, net als op een Honda DCT (bij de Africa Twin kun je een pedaal als optie krijgen).

Dat het niet op het stuur zit kan ook te maken hebben met dat wonderwiel: dat zit eigenlijk altijd in de weg als je iets met je duim moet doen.
Het is een BMW he..... geen Honda..

Vergelijken kun je niet..de BMW automaat gaat heel anders werken dan de Honda DCT..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
jbazelmans
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Nou ja, je zou je natuurlijk zomaar kunnen voorstellen dat BMW heeft gedacht dat het systeem van Honda heel prettig werkt en dat ze dat enigszins kopiëren. Waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden?
Risico bestaat dat BMW denkt een beter wiel uit te kunnen vinden, maar het is al meer dan eens gebleken dat BMW daar wel eens heel erg naast kan zitten
nvdw
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Ongelezen bericht door nvdw »

Henk7777 schreef: 01 jul 2024, 21:16Vergelijken kun je niet..de BMW automaat gaat heel anders werken dan de Honda DCT..
Dat zal best, maar in beide gevallen wordt de hele handel (koppeling, schakelvork) elektronisch aangestuurd. Er is geen enkele reden om dat voetpedaal dan nog mechanisch aan de versnellingsbak te koppelen.

En dat doet BMW dan ook niet, aldus de journalist van MCN die bij de live presentatie van ASA was:
There’s still a foot gear lever, though it’s merely an electric ‘switch’ with no mechanical function.
Tieflaar
Type: R1250RT
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Eigenlijk vind ik de keuze om een pedaal te gebruiken voor het manueel schakelen niet verkeerd.
Mijn stuur zit al vol met knoppen en ik ben niet gewend om met mijn hand te schakelen.
Een pedaaltje voor de bediening voelt waarschijnlijk natuurlijker en meer intuïtief. Ik schakel al bijna vijftig jaar met m'n voet.
Grrrroet, Jack

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”