Pagina 1 van 1
Achterschijfrem vervangen
Geplaatst: 25 jun 2024, 16:47
door DvA-nl
De achter schijfrem van mijn R 1100 RT '96 moet vervangen worden. Normaal deed ik dat met mijn vorige motoren gewoon zelf. Dit keer lukt het echter niet om de ring van de cardan te verwijderen waar de schijfrem op gemonteerd zit.
De twee boutjes met een hexkop willen niet los, ik heb er eentje semi dol en de andere heb ik nog in normale staat maar ik durfde niet verder.
Iemand nog tips? Het zijn nu twee messing? (goudkleurige) bouten, op youtube zag ik iemand die er rvs bouten in terugzette.
Heeft de vorige eigenaar / cq garage ze te strak aangedraaid? Ik ging ervan uit dat rechtse draad is. Hoewel ik rechtsom ook even geprobeerd heb, ik heb ze ook kort verwarmt maar wil niet te veel van de cardan olie heetstoken, of kan dat geen kwaad?
Anders ga ik er alsnog mee naar een motorzaak, maar ik daar waar ik wat uit kan sparen doe ik het liever zelf.
Re: Achterschijfrem vervangen
Geplaatst: 26 jun 2024, 16:19
door Kuijpers
Het is gewone rechtse draad.
= verwarmen van het aluminium tot een graad of 100-120 is geen enkel probleem.
= Tevoren de bout een stevige tik geven
= kruipolie en dat een dagje volhouden
gebruik meer je verstand dan je spieren
succes
Re: Achterschijfrem vervangen
Geplaatst: 26 jun 2024, 16:28
door DvA-nl
Kuijpers schreef: 26 jun 2024, 16:19
Het is gewone rechtse draad.
= verwarmen van het aluminium tot een graad of 100-120 is geen enkel probleem.
= Tevoren de bout een stevige tik geven
= kruipolie en dat een dagje volhouden
gebruik meer je verstand dan je spieren
succes
v verwarmen van het aluminium tot een graad of 100-120 is geen enkel probleem.
v Tevoren de bout een stevige tik geven
x kruipolie en dat een dagje volhouden
Kruipolie zou ik nog kunnen doen, en inderdaad verstand en dan spieren, maar hij gaf in ene keer mee, en ik ben niet eens zo heel sterk. Ik ben benieuwd of het met locktite is vastgezet. Normaal is dan een beetje hitte genoeg.
Re: Achterschijfrem vervangen
Geplaatst: 26 jun 2024, 18:17
door Isaac
De boutjes zitten met locktide vast en MOETEN dus verwarmt worden om los te komen. Een verf afbrander doet wonderen. Na zo'n 50 seconden verwarmen kan je zonder al te veel kracht de boutjes zo los draaien.
Re: Achterschijfrem vervangen
Geplaatst: 27 jun 2024, 09:30
door Kuijpers
Isaac schreef: 26 jun 2024, 18:17
De boutjes zitten met locktide vast en MOETEN dus verwarmt worden om los te komen. Een verf afbrander doet wonderen. Na zo'n 50 seconden verwarmen kan je zonder al te veel kracht de boutjes zo los draaien.
Je hebt gelijk , heb er het handboek nog op nagekeken .
Re: Achterschijfrem vervangen
Geplaatst: 27 jun 2024, 10:44
door DvA-nl
Super! Dat is nuttige info. Dan ga ik nog een keer proberen en wat langer branden, maar ik hoorde wel wat klikjes en clonkjes.
Iemand een site waar je die bouten weer kan kopen? want ik moet er tenminste eentje vervangen en liefst allebei.
Re: Achterschijfrem vervangen
Geplaatst: 27 jun 2024, 10:50
door Guardian850
Re: Achterschijfrem vervangen
Geplaatst: 27 jun 2024, 15:23
door DvA-nl
Re: Achterschijfrem vervangen
Geplaatst: 28 jun 2024, 19:32
door DvA-nl
Ik heb de twee bouten los. Uiteindelijk heb ik er een T40 in moeten slaan om ze los te krijgen. Als ik tijd heb rij ik morgen wel even langs een garage of motorzaak die zal ze misschien wel op voorraad hebben. Ziet er niet heel speciaal uit verder, 20mm bij 8mm, m8.
Ik snap wel waarom de vorige zo lang met die remschijf gereden heeft ;-)
Re: Achterschijfrem vervangen
Geplaatst: 28 jun 2024, 21:16
door Paniekje
DvA-nl schreef: 28 jun 2024, 19:32
....... Ziet er niet heel speciaal uit verder, 20mm bij 8mm, m8.
Ik snap wel waarom de vorige zo lang met die remschijf gereden heeft ;-)
Een bout hoeft er niet speciaal uit te zien om speciaal voor de toepassing gefabriceerd te zijn.
Een 8.8 bout of een 12.9 bout ...... dezelfde bout een heel andere bout .
Sterkte-Klasses:3,6, 4,8, 5,6, 6,8, 8,8, 9,8, 10,9 en 12,9
Re: Achterschijfrem vervangen
Geplaatst: 29 jun 2024, 12:22
door DvA-nl
Paniekje schreef: 28 jun 2024, 21:16
DvA-nl schreef: 28 jun 2024, 19:32
....... Ziet er niet heel speciaal uit verder, 20mm bij 8mm, m8.
Ik snap wel waarom de vorige zo lang met die remschijf gereden heeft ;-)
Een bout hoeft er niet speciaal uit te zien om speciaal voor de toepassing gefabriceerd te zijn.
Een 8.8 bout of een 12.9 bout ...... dezelfde bout een heel andere bout .
Sterkte-Klasses:3,6, 4,8, 5,6, 6,8, 8,8, 9,8, 10,9 en 12,9
Deze is 8.8 dat is een vrij normale hardheid.
Re: Achterschijfrem vervangen
Geplaatst: 30 jun 2024, 13:39
door DvA-nl
Het is helemaal gelukt, alles zit weer in elkaar. Ik heb dankzij het tabelletje er ook loctite opgedaan.
Super bedankt allemaal!