Verbruik normaal, actieradius slechts 220 km!
Moderator: RT_Patrick
-
- 2023
- Type: Overig R-serie
- Bijz: simpel
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Meppel
Verbruik normaal, actieradius slechts 220 km!
Mijn R1100R '98 geeft al na 200 km aan dat ik op reserve rijd. Dat is erg onpraktisch.
Er is ooit aan de niveau meter gesoldeerd.
Oo goed geluk de vlotterarm verbuigen lijkt me onverstandig.
Ook durfde ik tot heden de vlotter en slangen niet uit de tank te halen (wel geprobeerd).
Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?
Vriendelijke. Gr. RijBlij
Er is ooit aan de niveau meter gesoldeerd.
Oo goed geluk de vlotterarm verbuigen lijkt me onverstandig.
Ook durfde ik tot heden de vlotter en slangen niet uit de tank te halen (wel geprobeerd).
Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?
Vriendelijke. Gr. RijBlij
- QuickFix
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Verbruik normaal, actieradius slechts 220 km!
220km lijkt me inderdaad te weinig.
Afhankelijk van mijn rijstijl begint pas bij ongeveer 350 à 400km het oranje lampje te branden en dan kan ik nog makkelijk 50 kilometer (was destijds bij zowel mijn R1100RT en ook bij mijn huidige R1150RT).
Aangezien je zegt dat er ooit aan je meter gerommeld is, zou ik van de vlotter afblijven (daar kun je overigens toch niet eenvoudig bij zonder de tank leeg te maken en je halve fiets te slopen) en proberen om de "Rider Information Display" af te stellen.
Doorgaans zit een vlotterarm aan een potentiometer die verandert van weerstand al naargelang de tank leger raakt.
Ik weet niet of er een afstelmogelijkheid in de RID zit (kan het momenteel ook niet opzoeken; ik zit op kantoor), anders kun je wellicht extern nog een afstelpotentiometer toevoegen (hopende dat de weerstand lager wordt, naarmate de tank leger raakt, maar dit is slechts een aanname) of de gehele RID vervangen.
Afhankelijk van mijn rijstijl begint pas bij ongeveer 350 à 400km het oranje lampje te branden en dan kan ik nog makkelijk 50 kilometer (was destijds bij zowel mijn R1100RT en ook bij mijn huidige R1150RT).
Aangezien je zegt dat er ooit aan je meter gerommeld is, zou ik van de vlotter afblijven (daar kun je overigens toch niet eenvoudig bij zonder de tank leeg te maken en je halve fiets te slopen) en proberen om de "Rider Information Display" af te stellen.
Doorgaans zit een vlotterarm aan een potentiometer die verandert van weerstand al naargelang de tank leger raakt.
Ik weet niet of er een afstelmogelijkheid in de RID zit (kan het momenteel ook niet opzoeken; ik zit op kantoor), anders kun je wellicht extern nog een afstelpotentiometer toevoegen (hopende dat de weerstand lager wordt, naarmate de tank leger raakt, maar dit is slechts een aanname) of de gehele RID vervangen.
Groeten,
Peter
Peter
-
- 2023
Dank Quick Fix,
Omdat ik nog niet weet wat een RID is, pak ik dat niet gelijk aan, er is geen potentiometer, het is een schakelaar met 1 draad naar het reserve!lampje en 1 draad naar de brandstofniveauzender en -pomp. Uit het hoofd: die laatste draad was niet meer aangesloten. Dat verklaart voor mij de grens van 200 km nog niet.
Groeten,
RijBlij
Omdat ik nog niet weet wat een RID is, pak ik dat niet gelijk aan, er is geen potentiometer, het is een schakelaar met 1 draad naar het reserve!lampje en 1 draad naar de brandstofniveauzender en -pomp. Uit het hoofd: die laatste draad was niet meer aangesloten. Dat verklaart voor mij de grens van 200 km nog niet.
Groeten,
RijBlij
-
- 2023
Aan het symbool op het bedradingsschema te zien heb je gelijk: weerstand gaat gelijk op met het niveau.
De draad die niet gebruikt wordt (afgebroken op het huis) ging naar het frame. Tank eraf halen is geen probleem bij deze motor. Vlotter/pompunit losmaken ook niet, maar uit de tank halen wel. Kan het ook aan de niveau demp-eenheid of brandstofpomp relais liggen?
De draad die niet gebruikt wordt (afgebroken op het huis) ging naar het frame. Tank eraf halen is geen probleem bij deze motor. Vlotter/pompunit losmaken ook niet, maar uit de tank halen wel. Kan het ook aan de niveau demp-eenheid of brandstofpomp relais liggen?
-
- 2023
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wissenkerke
Beste
Kan je dan na 200 km n volle tank tanken of slechts iets meer dan de helft? / is t verbruik hoog of is de meter fout? R 1100 rt haalt n kleine 400 km met 20 liter.
Nieuwe vlotter bij Boonstra en inbouwen?, r heeft minder plastic als de rt, zou makkelijker moet gaan. Gelijk filter vervangen, o- ring en rijden.
Tom
Kan je dan na 200 km n volle tank tanken of slechts iets meer dan de helft? / is t verbruik hoog of is de meter fout? R 1100 rt haalt n kleine 400 km met 20 liter.
Nieuwe vlotter bij Boonstra en inbouwen?, r heeft minder plastic als de rt, zou makkelijker moet gaan. Gelijk filter vervangen, o- ring en rijden.

Tom
-
- 2023
Hallo Tom.
Ik ben bang dat je gelijk hebt: vervangen. Het verbruik is 1:17,5, na 200 km brandt het reserve lampje en max.30km later is het helemaal klaar, met nog 1/3e tankinhoud maar onbereikbaar.
Echter: ik heb al eens geprobeerd de unit uit te bouwen en dat lukte toen niet. Maar met wat meer wilskracht en het vervangende onderdeel ernaast (want: hoe zit dat in die tank?) zal het lukken. O-ring vervangen lukte wel .
Bedankt voor het duwtje: ik ga dat doen!
Ik ben bang dat je gelijk hebt: vervangen. Het verbruik is 1:17,5, na 200 km brandt het reserve lampje en max.30km later is het helemaal klaar, met nog 1/3e tankinhoud maar onbereikbaar.
Echter: ik heb al eens geprobeerd de unit uit te bouwen en dat lukte toen niet. Maar met wat meer wilskracht en het vervangende onderdeel ernaast (want: hoe zit dat in die tank?) zal het lukken. O-ring vervangen lukte wel .
Bedankt voor het duwtje: ik ga dat doen!
-
- Type: R1200RT
- Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Ik snap iets niet .......
Je schrijft “met nog 1/3de tankinhoud , maar onbereikbaar”.
De motor stopt toch niet wanneer display “empty” aangeeft ?
De motor blijft toch gewoon lopen zolang er fysiek brandstof aanwezig is .....
Dus met 1:17,5 kun je uitrekenen (17,5 x 20L = 350 km) hoeveel km’s je op de dagteller in de gaten moet houden, zodat je tijdig tankt.

Je schrijft “met nog 1/3de tankinhoud , maar onbereikbaar”.
De motor stopt toch niet wanneer display “empty” aangeeft ?
De motor blijft toch gewoon lopen zolang er fysiek brandstof aanwezig is .....
Dus met 1:17,5 kun je uitrekenen (17,5 x 20L = 350 km) hoeveel km’s je op de dagteller in de gaten moet houden, zodat je tijdig tankt.
Laatst gewijzigd door Paniekje op 10 jun 2024, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2023
Sorry, druk geweest.
Ik snap het ook niet. Aanvankelijk dacht ik dat de slangen verkeerd lagen, maar waarom de vlotter zo snel al reserve aangeeft is daarmee niet verklaard. Ik wil het oplossen met wat ik heb want nieuw is prijzig en Boonstra heeft geen oplossing, bovendien vermoed ik dat het toch een kleinigheid is(verkeerd gemonteerd, verbogen vlotterarm, verkeerd liggende aanzuigslang, of een combinatie, wie weet ook van een verkeerd type motor??).
Groeten,
RijBlij
Ik snap het ook niet. Aanvankelijk dacht ik dat de slangen verkeerd lagen, maar waarom de vlotter zo snel al reserve aangeeft is daarmee niet verklaard. Ik wil het oplossen met wat ik heb want nieuw is prijzig en Boonstra heeft geen oplossing, bovendien vermoed ik dat het toch een kleinigheid is(verkeerd gemonteerd, verbogen vlotterarm, verkeerd liggende aanzuigslang, of een combinatie, wie weet ook van een verkeerd type motor??).
Groeten,
RijBlij
- QuickFix
- Contacteer:
We hebben nog steeds geen duidelijkheid op de vraag of je fiets maar 200-250km of de "Normale" 350-400km rijdt.
Dus wat de meter aangeeft willen we nu even niet weten, maar na hoeveel kilometer stopt je motor met rijden?
Dus wat de meter aangeeft willen we nu even niet weten, maar na hoeveel kilometer stopt je motor met rijden?

Groeten,
Peter
Peter
-
Nee, want dan zou je al een natpak hebben meteen wanneer je dit bord ziet , en dat is ook niet het geval.
https://www.visser-assen.nl/verkeersbor ... ivieroever
https://www.visser-assen.nl/verkeersbor ... ivieroever
-
- Bijz: Polar N48 veel opties
- Woonplaats of omgeving: Dongen
Bij onze r1150r is het niet anders. Met 200-225 kilometer gaat het pessimistische lampje branden. Dan kan er zo'n 10 tot 13 liter bij. Wij rijden dus op de dagteller en gaan denken aan tanken bij max. 350 kilometer. Dan is de tank nog niet leeg en kan er zo'n 18 liter in.
-
Je zou zeggen dat er een verkeerde weerstandwaarde , of een verkeerde interpretatie van de juiste waarde geschiedt .
-
- 2023
Ik snap niet waarom de reserve zo beperkt is volgens de motor (ik kan al beter leven met een reserve zo groot als de halve tank).
Aan wat voor weerstandswaarde ertussen mag ik denken?
Aan wat voor weerstandswaarde ertussen mag ik denken?
-
- 2023
Beste Quick fix, na 200km brandt het lampje, na 230 is het klaar, dan rijdt hij niet meer (tenzij ik heel zuinig rij).
Binnenkort op weg door Frankrijk, is 200 niet veel, dan moet er een jerrycan bij (ik verwacht niet overal 98 te kunnen tanken)
Binnenkort op weg door Frankrijk, is 200 niet veel, dan moet er een jerrycan bij (ik verwacht niet overal 98 te kunnen tanken)
- ErikS
- 2024
- Type: R1250RT
- Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Contacteer:
Dan zou ik toch eens gaan uitproberen hoeveel liter er totaal in de tank gaat want dit zou betekenen dat de inhoud van de tank wel erg klein is.
Het is even wat werk, maar ik zou de tank eens demonteren; helemaal afvullen en vervolgens leeg laten lopen. En dan kijken hoeveel liter er uit komt en, wat nog belangrijker is, of er nog wat in de tank overgebleven is. En als dit zo is, dan is de vraag hoeveel.
Ik heb geen idee hoe groot de tankinhoud zou moeten zijn maar al gauw 20 liter zonder reserve als ik het me goed herinner. Dus totaal ongeveer 25 liter.
Ik ben dus benieuwd naar de hoeveelheid die niet uit de tank komt als je hem gewoon leeg laat lopen. En als dit een behoorlijke hoeveelheid is, dan is er dus iets niet goed met de uitgaande kant van de tank en zul je daar naar moeten (laten) kijken.
Het is even wat werk, maar ik zou de tank eens demonteren; helemaal afvullen en vervolgens leeg laten lopen. En dan kijken hoeveel liter er uit komt en, wat nog belangrijker is, of er nog wat in de tank overgebleven is. En als dit zo is, dan is de vraag hoeveel.
Ik heb geen idee hoe groot de tankinhoud zou moeten zijn maar al gauw 20 liter zonder reserve als ik het me goed herinner. Dus totaal ongeveer 25 liter.
Ik ben dus benieuwd naar de hoeveelheid die niet uit de tank komt als je hem gewoon leeg laat lopen. En als dit een behoorlijke hoeveelheid is, dan is er dus iets niet goed met de uitgaande kant van de tank en zul je daar naar moeten (laten) kijken.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFTmet radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT
- QuickFix
- Contacteer:
Ik blijf het maar een raar verhaal vinden.
Volgens de specificaties heeft de R1100R een tank van 21 liter (die van de RT is inderdaad groter) en een verbruik van 5.6 tot 6.9 liter per 100km (ongeveer 1:14.5 - 1:17.8).
Je zou dus, wanneer je een beetje normaal rijdt, in totaal zo'n 330km moeten kunnen rijden (het lampje brandt dan al wel geruime tijd).
Als hij 100km eerder er al mee stopt is er echt iets niet goed:
Volgens de specificaties heeft de R1100R een tank van 21 liter (die van de RT is inderdaad groter) en een verbruik van 5.6 tot 6.9 liter per 100km (ongeveer 1:14.5 - 1:17.8).
Je zou dus, wanneer je een beetje normaal rijdt, in totaal zo'n 330km moeten kunnen rijden (het lampje brandt dan al wel geruime tijd).
Als hij 100km eerder er al mee stopt is er echt iets niet goed:
- Of je tankt hem niet helemaal vol (tank je terwijl hij op z'n jiffy staat?)
- Of hij kan niet de gehele tank leegrijden (overigens is het volledig leegrijden van een tank niet aan te raden)
- Of je fiets gebruikt buitenproportioneel veel brandstof
- Tank je fiets vol wanneer het lampje gaat branden
- Zet de dagteller op 0
- Ga rijden en wacht tot het lampje weer gaat branden
- Tank je fiets weer vol en noteer de hoeveelheid benzine die je getankt hebt en de kilometerstand op je dagteller
- Deel het aantal kilometers door het aantal liters getankte benzine uit de vorige stap: deze zou ergens rond de 1:15 à 1:16 moeten zijn
Groeten,
Peter
Peter
-
- 2023
Nogmaals: verbruik is normaal, tussen de 1:17,5 en 18,5, ik reken dat regelmatig uit, mbv de dagteller. Als ik meer dan 220km rij is het echt spannend of ik de pomp haal. Er zit inderdaad pakweg 7 liter in de tank als ik die dan leeg maak in plaats van te tanken.
Ik snap niet waarom de brandstofpomp er mee ophoudt onder een bepaald niveau.
Op deze motor zit alleen een reserve lampje, dus geen niveau meter in het dashboard .
Liggen de slangen in de tank mogelijk verkeerd?
Is de vlotter verbogen?
Verder rijdt het prima, zeker na vernieuwing van de draden van de hallgever. De knapperige isolatie van de bedrading is wel een doorlopend aandachtspunt.
Ik snap niet waarom de brandstofpomp er mee ophoudt onder een bepaald niveau.
Op deze motor zit alleen een reserve lampje, dus geen niveau meter in het dashboard .
Liggen de slangen in de tank mogelijk verkeerd?
Is de vlotter verbogen?
Verder rijdt het prima, zeker na vernieuwing van de draden van de hallgever. De knapperige isolatie van de bedrading is wel een doorlopend aandachtspunt.
- ErikS
- 2024
- Type: R1250RT
- Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Contacteer:
Hoe komt die laatste 7 liter er uit? Hevelen of er uit laten lopen via de onderzijde?
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFTmet radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT
- DickJe
- Type: Ik heb een andere motor
- Woonplaats of omgeving: Haarlemmermeer
Wat is de indicatie dat de brandstofpomp er mee op houdt? Hoor je deze dan niet meer lopen?
De pomp wordt niet gestuurd door het benzineniveau.
Zou het kunnen zijn dat het aanzuigpunt van de pomp op een of andere manier te hoog ligt? Er was aan gerommeld schreef je.
Groet, Dick
De pomp wordt niet gestuurd door het benzineniveau.
Zou het kunnen zijn dat het aanzuigpunt van de pomp op een of andere manier te hoog ligt? Er was aan gerommeld schreef je.
Groet, Dick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Nu: Honda NC750X DCT
-
- 2023
Ik liet de tank gewoon leeglopen via de onderzijde
-
- 2023
Hallo Dick. Het is alweer 3 jaar geleden dat ik echt niet verder kon, toen kende ik het idee van de brandstofpomp in de praktijk net, dus luisterde ik niet of hij nog werkte bij contact aanzetten.
Ik denk ook aan een verkeerd liggende slang (of beide) want de techniek is op deze 1100 nog erg simpel. Gerommel: een aardedraad is afgebroken (buitenkant tank) . Maar omdat het rijdt: dat lijkt me geen oorzaak.
Voor een volgende poging leg ik klaar: o-ring, brandstoffilter, slangklemmen, slang. De slangen moeten denk ik verwijderd om de plaat en de hevel te kunnen verwijderen. Vergeet ik nog iets?
Ik denk ook aan een verkeerd liggende slang (of beide) want de techniek is op deze 1100 nog erg simpel. Gerommel: een aardedraad is afgebroken (buitenkant tank) . Maar omdat het rijdt: dat lijkt me geen oorzaak.
Voor een volgende poging leg ik klaar: o-ring, brandstoffilter, slangklemmen, slang. De slangen moeten denk ik verwijderd om de plaat en de hevel te kunnen verwijderen. Vergeet ik nog iets?
-
- 2023
De slangen lijken naar achter te liggen, terwijl het diepste punt juist aan de voorkant zit? Kortom, hoe moet de 1e slang liggen, en de 2e aan de andere kant van de frame tunnel?
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 1468 Weergaves
-
Laatste bericht door GSBerre
-
- 22 Reacties