Oranje verkeerslicht - gedrag vs. wetgeving/verkeersregels
Moderator: RT_Patrick
Oranje verkeerslicht - gedrag vs. wetgeving/verkeersregels
Hallo,
Enige discussie laatst met een opleider;
Ik heb altijd geleerd dat een oranje verkeerslicht betekend "stoppen, tenzij het echt niet anders kan.."
Desalniettemin was de opleider het niet met mij eens, aangezien ik in zijn ogen nogal vaak voor een oranje verkeerslicht (in mijn ogen tijdig en zeer gecontroleerd) stopte, terwijl hij vond dat ik daar gemakkelijk had door kunnen rijden.
Dat daarna iemand net ff wel door oranje-naar-rood reed en dus geflitst werd door een roodlicht-camera laat ik even buiten beschouwing.
Als ik vroegtijdig een oranje verkeerslicht zie ga ik de handelingen treffen om een nette remming te doen, dus kijken voor je (voor het geval dat degene voor je er net zo over denkt om te gaan remmen), kijken in de spiegels, en dan de remacties uitvoeren, ontkoppelen, etc.
Want, als je het zwart-wit bekijkt; (leuke woordspeling voor dit onderwerp :lol: )
Een rood verkeerslicht is stoppen, punt. Doorrijden verboden.
Een groen verkeerslicht is (door)rijden, (onnodig) stoppen is verboden.
Een oranje verkeerslicht is stoppen, tenzij je het verkeerslicht zo dicht genaderd bent dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is. (bijvoorbeeld achterop komend verkeer met te korte volgafstand, snelheid, etc)
Enige discussie laatst met een opleider;
Ik heb altijd geleerd dat een oranje verkeerslicht betekend "stoppen, tenzij het echt niet anders kan.."
Desalniettemin was de opleider het niet met mij eens, aangezien ik in zijn ogen nogal vaak voor een oranje verkeerslicht (in mijn ogen tijdig en zeer gecontroleerd) stopte, terwijl hij vond dat ik daar gemakkelijk had door kunnen rijden.
Dat daarna iemand net ff wel door oranje-naar-rood reed en dus geflitst werd door een roodlicht-camera laat ik even buiten beschouwing.
Als ik vroegtijdig een oranje verkeerslicht zie ga ik de handelingen treffen om een nette remming te doen, dus kijken voor je (voor het geval dat degene voor je er net zo over denkt om te gaan remmen), kijken in de spiegels, en dan de remacties uitvoeren, ontkoppelen, etc.
Want, als je het zwart-wit bekijkt; (leuke woordspeling voor dit onderwerp :lol: )
Een rood verkeerslicht is stoppen, punt. Doorrijden verboden.
Een groen verkeerslicht is (door)rijden, (onnodig) stoppen is verboden.
Een oranje verkeerslicht is stoppen, tenzij je het verkeerslicht zo dicht genaderd bent dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is. (bijvoorbeeld achterop komend verkeer met te korte volgafstand, snelheid, etc)
Re: Oranje verkeerslicht - gedrag vs. wetgeving/verkeersregels
Tja, is altijd een leuk discussie punt en doet 't ook goed op verjaardagen enzo. Maar ik ben het met je eens dat het soms verwarring c.q. discussie kan opleveren. Ik (iedereen dus) maak het zelf ook wel eens mee dat je aan komt rijden en hij springt op oranje en dat er een "twijfel" moment ontstaat of je nog moet stoppen of doorrijden. Zeker als het op een 80 km weg is wordt stoppen vaak al wat moeilijker, zeker als het nat is en er zitten nog wat auto's achter je. Maar daarnaast als er een flitspaal staat en je hebt die gezien weegt dat mee in de overweging om toch maar te stoppen. Hierdoor ben je eigenlijk eerder geneigd om te stoppen, dan door te rijden terwijl je zonder flitspaal waarschijnlijk een dotje gas had gegeven en (veilig) doorgereden was.
Wat is eigenlijk de norm of instelling waarbij je nog moet stoppen, dus hoe stellen ze zo'n ding in? Als je 80 rijd , hoe lang staat hij dan op oranje, dus hoeveel remweg heb je dan om te stoppen etc etc. Naar mijn idee staat dat soms wel eens te krap.
Overigens kom ik zelf ook dagelijks over een kruising waarbij ik echt niet door oranje wil rijden omdat die tijden zo strak gesteld staan. Dit is het grote kruispunt afslag Amersfoort (bij de MacDonalds) Ik kom vanaf Amsterdam en moet dan rechtdoor (jaja, daarna krijg je een hele mooie bocht naar links die een beetje omhoog loopt richting het viaduct
) Maar als ik daar nog net door groen rijd, dus hij springt over op oranje, en ik ben nog niet geheel aan de overkant begint het verkeer aan de overkant wat ook af moet slaan al te rijden. Dus rijd daar absoluut niet door oranje/rood!!!
Maar troost je, je weet hoe opleiders zijn: Die weten het altijd beter en hebben altijd het laatste woord toch?? (uitzonderingen daargelaten natuurlijk
)
Wat is eigenlijk de norm of instelling waarbij je nog moet stoppen, dus hoe stellen ze zo'n ding in? Als je 80 rijd , hoe lang staat hij dan op oranje, dus hoeveel remweg heb je dan om te stoppen etc etc. Naar mijn idee staat dat soms wel eens te krap.
Overigens kom ik zelf ook dagelijks over een kruising waarbij ik echt niet door oranje wil rijden omdat die tijden zo strak gesteld staan. Dit is het grote kruispunt afslag Amersfoort (bij de MacDonalds) Ik kom vanaf Amsterdam en moet dan rechtdoor (jaja, daarna krijg je een hele mooie bocht naar links die een beetje omhoog loopt richting het viaduct

Maar troost je, je weet hoe opleiders zijn: Die weten het altijd beter en hebben altijd het laatste woord toch?? (uitzonderingen daargelaten natuurlijk

Laatst reed ik met mijn auto achter iemand die vol in de remmen ging om nog voor een verkeerslicht te stoppen die net op oranje sprong. Ik klapte net niet achterop haar. De wagen achter mij echter vewachtte dat we gewoon door oranje door zouden rijden en was dus te laat met remmen en klapte achterop mij. Schade was niet groot, maar toch.
Als een verkeerslicht voor mij op oranje springt kijk ik eerst wat er achter me zit voordat ik evt ga remmen. Zit er een vette vrachtwagen dicht achterop me dan rij ik echt wel door
Maar waarom maken we ons druk over oranje lichten? Tegenwoordig is het toch gebruikelijk om door rood te knallen? _003
Als een verkeerslicht voor mij op oranje springt kijk ik eerst wat er achter me zit voordat ik evt ga remmen. Zit er een vette vrachtwagen dicht achterop me dan rij ik echt wel door

Maar waarom maken we ons druk over oranje lichten? Tegenwoordig is het toch gebruikelijk om door rood te knallen? _003
Nou, in mijn ogen kan het niet zo zijn dat de derde auto ook nog denkt dat we doorrijden want daar is dat oranje licht niet voor. Als de eerste het kan halen om te stoppen kan de derde dat dus zeker. (en jij eigenlijk ook).jeroen12 schreef:Laatst reed ik met mijn auto achter iemand die vol in de remmen ging om nog voor een verkeerslicht te stoppen die net op oranje sprong. Ik klapte net niet achterop haar. De wagen achter mij echter vewachtte dat we gewoon door oranje door zouden rijden en was dus te laat met remmen en klapte achterop mij. Schade was niet groot, maar toch.
Als een verkeerslicht voor mij op oranje springt kijk ik eerst wat er achter me zit voordat ik evt ga remmen. Zit er een vette vrachtwagen dicht achterop me dan rij ik echt wel door![]()
De wetgeving is eigenlijk simpel. Als je kunt stoppen, moet je stoppen. Ben je bang geflitst te worden en kun je hiervoor stoppen dan moet je ook stoppen. Kun je reeel gezien niet stoppen dan zal die ook echt niet flitsen hoor.
@Dutchmidiman
Ik vind dat je in je gelijk staat. Een opleider moet niet degene zijn die roept dat je bij oranje door moet rijden. Oranje is redelijker wijs stoppen.
Het valt mij inderdaad ook op hoe vaak en veelvuldig (auto's) door rood verkeerslicht rijden. :shock:
Af en toe krijg ik het idee dat een oranje verkeerslicht voor sommige bestuurders betekend dat je harder moet gaan rijden.
En het is inderdaad zo als SanderH het stelt, bij sommige verkeerslichten is de cycli vrij kort gehouden om zo een betere doorstroming van het verkeer te bevorderen.
Naar wat ik begrepen heb zou normaal gesproken er 3 seconden zitten tussen oranje-naar-rood.
Maar, ivm met de eerder genoemde betere verkeersdoorstroming kan het dus heel goed zijn dat de "andere kant" dan heel snel daarop weer groen krijgt.
Ik onderschrijf de stellingen hier, want ik was echt ff flabbergasted dat de opleider deze opmerking maakte.
Aangezien in mijn visie (en "ervaring") de beruchte "dodenseconden" niet alleen geldt als je groen krijgt maar ook als je van de "andere kant" komt, dus net oranje-naar-rood krijgt. (dus de potentiële "veroorzaker" van die dodenseconden)
Natuurlijk is het wel zo dat, als ik (zeer) nabij de stopstreep ben bij een verkeerslicht die groen is en op dat moment oranje aangeeft, ik redelijkerwijs niet probeer te stoppen, dat is dan vrijwel zeker een noodstop-in-wording, als je niet oppast, denk ik.
Nu "knal" ik nimmer door een verkeerlicht heen, ik probeer mij terdege bewust te zijn dat ik veel minder zichtbaar zou kunnen zijn voor de "rood-rijder".
Af en toe krijg ik het idee dat een oranje verkeerslicht voor sommige bestuurders betekend dat je harder moet gaan rijden.
En het is inderdaad zo als SanderH het stelt, bij sommige verkeerslichten is de cycli vrij kort gehouden om zo een betere doorstroming van het verkeer te bevorderen.
Naar wat ik begrepen heb zou normaal gesproken er 3 seconden zitten tussen oranje-naar-rood.
Maar, ivm met de eerder genoemde betere verkeersdoorstroming kan het dus heel goed zijn dat de "andere kant" dan heel snel daarop weer groen krijgt.
Ik onderschrijf de stellingen hier, want ik was echt ff flabbergasted dat de opleider deze opmerking maakte.
Aangezien in mijn visie (en "ervaring") de beruchte "dodenseconden" niet alleen geldt als je groen krijgt maar ook als je van de "andere kant" komt, dus net oranje-naar-rood krijgt. (dus de potentiële "veroorzaker" van die dodenseconden)
Natuurlijk is het wel zo dat, als ik (zeer) nabij de stopstreep ben bij een verkeerslicht die groen is en op dat moment oranje aangeeft, ik redelijkerwijs niet probeer te stoppen, dat is dan vrijwel zeker een noodstop-in-wording, als je niet oppast, denk ik.
Nu "knal" ik nimmer door een verkeerlicht heen, ik probeer mij terdege bewust te zijn dat ik veel minder zichtbaar zou kunnen zijn voor de "rood-rijder".

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht Rood verkeerslicht & prioriteitsvoertuigen
door Inspector Gadget » » in RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving - 8 Reacties
- 3167 Weergaves
-
Laatste bericht door Marruk8865
-
-
- 9 Reacties
- 3597 Weergaves
-
Laatste bericht door MofkaP
-
- 2 Reacties
- 2930 Weergaves