Pagina 1 van 1

Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 18 feb 2023, 15:12
door Nigeldehavilland
Beste RT collega's,

Alweer een tijdje gelden middels dit forum het dilemma van een kromme voor remschijf besproken.
De schijf destijds vervangen, alsook nieuwe remblokken beiden van Brembo.
Geheel was helaas al snel aan 1 zijde krom, vervolgens de boel goed schoon gemaakt (perslucht) , nieuwe schijf gemonteerd met kopervet aan de achterzijde van de remblokken.
Hiermee nu zo een 3000KM gereden, maar helaas............. de boel begint wederom weer lichtjes te trillen.

Om moedeloos van te worden.

Het lijkt nu toch weer langzaam krom te geraken, mijn vraag is dan ook: wat is hiervan de oorzaak? _001

Ergens houdt mijn kennis alsook kunde op, experimenteren met een remschijf a 139,- steeds is ook prijzig, dus ben aan het overwegen om hem langs de motorzaak te brengen. Maar ben toch ook wel nieuwsgierig wat maakt dat het zo lang duurt alvorens de remschijf kromt geraakt?

Wellicht heeft iemand hier een idee?

Alvast wederom hartelijk dank!

Groet,

Nigel _004

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 19 feb 2023, 13:32
door Henk7777
De oorzaak hiervan is dat de schijf te heet word, waardoor wordt de schijf te heet.... wrijving en te weinig afkoeling...

Er zal dus 1 remblok zijn die tegen de schijf aan blijft plakken, hij gaat dus niet terug de behuizing als de rem wordt losgelaten..

Het wiel zal ook niet soepel ronddraaien als je de motor vooruit duwt.

Je zult de remschoenen moeten reviseren, loshalen, cilinders eruit, schoonmaken, eventueel nieuwe rubbers erin..

Misschien is deze remschijf nog wel te gebruiken, misschien moet je er een klein stukje af laten draaien, ligt eraan hoeveel de kromming al is...

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 19 feb 2023, 18:00
door Nightstalker
Oorzaak;
Je rem ingedrukt houden na hard remmen.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 19 feb 2023, 18:48
door Nigeldehavilland
Mijn rijstijl is normaal te noemen, en ik houdt dan ook zelden de rem in na hevig remmen.

De remblokken zijn van Brembo en vetonen geen vreemde slijtage zoals bijvoorbeeld scheef slijten....

De remzuigers komen keurig naar buiten middel 1,2,3,4 achtereenvolgend, en gaan ook terug, wiel loopt mooi vrij.....

Ook na een rit voel ik niets bijzonders aan de schijf m.b.t. de warmte, dit alles maakt dat ik er maar niet achter kom waar de fout in zit?


.........

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 19 feb 2023, 18:57
door EileRT
Mijn advies is om een BMW specialist er naar te laten kijken. Het is logisch dat je het hier uitzet maar als je er na de nodige opmerkingen niet uitkomt rest enkel dit. Het gaat tenslotte om je remmen. En daar moet je voor 100 procent op kunnen vertrouwen. Het materieel moet voor 100 procent deugdelijk zijn.

Ik zie dat je in Noord Brabant woont. Je hebt wellicht een adres voor ogen. Vanuit Friesland rij ik sinds vorig jaar naar Oscar Motorservice. Vakmensen die werken vanuit hun passie en jouw veiligheid.
Nigeldehavilland schreef: 19 feb 2023, 18:48 Mijn rijstijl is normaal te noemen, en ik houdt dan ook zelden de rem in na hevig remmen.

De remblokken zijn van Brembo en vetonen geen vreemde slijtage zoals bijvoorbeeld scheef slijten....

De remzuigers komen keurig naar buiten middel 1,2,3,4 achtereenvolgend, en gaan ook terug, wiel loopt mooi vrij.....

Ook na een rit voel ik niets bijzonders aan de schijf m.b.t. de warmte, dit alles maakt dat ik er maar niet achter kom waar de fout in zit?


.........

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 19 feb 2023, 22:15
door JeHo
Nigel,
zijn dit Brembos met losse busjes en schijfjes?
Zoja , dan raad ik je aan om de originele schijven met voorgemonteerde floaters aan te schaffen.
m.v.g. Jeho

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 19 feb 2023, 23:13
door Baird
Als je harde blokken gebruikt moet je harder knijpen om een bepaalde remkracht te ontwikkelen, gebruik je zachtere blokken dat gaat het remmen een stuk makkelijker.
(Lomp gezegd kun je stellen dat de hoeveelheid opgewekte wrijvingswarmte gelijk is bij dezelfde massa die vanaf de zelfde snelheid vertraagd wordt maar de zachte blokken doen dat efficiënter door een hogere wrijvingscoëfficiënt, je kunt dan eerder stoppen met remmen en dan zou de schijf meer tijd krijgen om weer af te koelen, is mijn redenering maar schiet er maar een gat in. We zouden de mechanicaboeken er weer eens bij moeten pakken)

Ik gebruik al jaren aan de voorzijde de zachte blokken van TRW en heb geen kromme schijven.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 20 feb 2023, 17:54
door Nigeldehavilland
Dank voor alle reactie's tot nu toe.

De remschijven voor bij mijn RT zijn niet zwevend zoals eerder mogelijk werd aangegeven.
M.b.t. de remblokken kies ik al jaar en dag de normaal gesinterde versie voor straat.

Welnu, inderdaad is de motorzaak mijn laatste optie en ga ik daar ook gebruik van maken mocht ik uit mijn opties zijn.

Denk dat ik eerst ga proberen om een remklauw van Boonstra erop te zetten, kom allerlei revisie setjes tegen voor motorfietsen maar voor een R1200RT uit 2006 kan ik niks vinden op het web.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 20 feb 2023, 19:03
door Nigeldehavilland
Weet iemand of hiermee ''floaters'' worden bedoeld?

Begrijp niet dat er bij staat op de website voor zwevende remmen, want dat zijn mijn remschijven van een 2006 model RT niet?

Of is dit een vervangingsset die wel bruikbaar is?

https://www.nr1motor.nl/disc-mounting-k ... -2006.html

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 20 feb 2023, 23:21
door Baird
Wat je hier op de foto laat zien zijn montagematerialen die de schijf zwevend monteren. Het is minimaal maar als de schijf hiermee gemonteerd is kun je hem met de hand een heeeeeel klein beetje bewegen en daarmee kan hij zich zoeken tussen de remblokken en uitzetten en krimpen bij opwarmen en afkoelen. Als je deze wél moet gebruiken en je hebt het niét gedaan heb je mijns inziens de oorzaak van jouw probleem te pakken.
Bij mijn R1150RT's zaten de schijven ook op deze manier gemonteerd en jouw 2006RT is een rechtstreekse afstammeling daarvan inclusief die mooie rembekrachtiger.

Laat maar horen.

Waar zit je in Noord-Brabant? Ik kan wel eens meekijken .....

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 20 feb 2023, 23:37
door JeHo
Ga m.b.t. het remmenwerk niet over op gebruikte onderdelen.
Het gevaar voor je eigen gezondheid en van andere weggebruikers is te groot.
Onderdelen zoeken met VIN is de beste methode.
M.v.g. Jeho

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 21 feb 2023, 10:03
door QuickFix
JeHo schreef: 20 feb 2023, 23:37Ga m.b.t. het remmenwerk niet over op gebruikte onderdelen.
Heb je helemaal gelijk in natuurlijk, maar ze verkopen bij Boonstra ook nieuwe onderdelen (en revisiesetjes) en ik meen te lezen dat TS daar op doelt.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 21 feb 2023, 10:57
door MotoCon
Baird schreef: 19 feb 2023, 23:13 ... kun je stellen dat de hoeveelheid opgewekte wrijvingswarmte gelijk is bij dezelfde massa die vanaf de zelfde snelheid vertraagd wordt maar de zachte blokken doen dat efficiënter door een hogere wrijvingscoëfficiënt, je kunt dan eerder stoppen met remmen en dan zou de schijf meer tijd krijgen om weer af te koelen, is mijn redenering maar schiet er maar een gat in.
Remmen is het omzetten van kinetische energie in warmte energie door middel van wrijving.
Hoe efficiënter de rem, hoe meer warmte die produceert. Je zegt zelf al dat de hoeveelheid wrijvingswarmte (=energie) gelijk is. Dat houdt dan ook in dat die energie in minder tijd wordt omgezet. Hogere temperatuur gedurende een kortere tijd dus.
Baird schreef: 19 feb 2023, 23:13 We zouden de mechanicaboeken er weer eens bij moeten pakken)
;)

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 22 feb 2023, 00:11
door Baird
MotoCon schreef: 21 feb 2023, 10:57
Baird schreef: 19 feb 2023, 23:13 ... kun je stellen dat de hoeveelheid opgewekte wrijvingswarmte gelijk is bij dezelfde massa die vanaf de zelfde snelheid vertraagd wordt maar de zachte blokken doen dat efficiënter door een hogere wrijvingscoëfficiënt, je kunt dan eerder stoppen met remmen en dan zou de schijf meer tijd krijgen om weer af te koelen, is mijn redenering maar schiet er maar een gat in.
Remmen is het omzetten van kinetische energie in warmte energie door middel van wrijving.
Hoe efficiënter de rem, hoe meer warmte die produceert. Je zegt zelf al dat de hoeveelheid wrijvingswarmte (=energie) gelijk is. Dat houdt dan ook in dat die energie in minder tijd wordt omgezet. Hogere temperatuur gedurende een kortere tijd dus.
Baird schreef: 19 feb 2023, 23:13 We zouden de mechanicaboeken er weer eens bij moeten pakken)
;)

Maar een langere tijd om af te koelen dus bij opeenvolgende remacties terug naar een lagere temperatuur voordat de remactie begint.. Eerst maar eens kijken of er de juiste materialen en de juiste montagemethode gebruik worden ....

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 25 feb 2023, 18:32
door Nout
JeHo schreef: 20 feb 2023, 23:37 Ga m.b.t. het remmenwerk niet over op gebruikte onderdelen.
Alle onderdelen van je eigen motor zijn toch ook gebruikt? Daarom zie ik eigenlijk niet in wat er mis is met gebruikte onderdelen, mits in goede staat. Ik heb laatst een gebruikte hoofdremcilinder voor de voorzijde aangeschaft van een sloop fiets bijvoorbeeld. Enige tijd geleden heb ik een gebruikte achter remklauw gemonteerd omdat degene die op de fiets zat toen ik hem kocht, helemaal vast zat door stilstand (roestvorming in cilinder)

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 26 feb 2023, 19:56
door Nigeldehavilland
Wederom dank voor het meedenken.

Inmiddels ga ik eerst even proberen met nieuwe originele Floaters + ringen welke achter de schijven zitten.

Mijn aanname zit erin dat de schijf krom is, maar zeker weet ik dit niet uiteraard, heb immers geen apparaat om dit te testen.

Dingen 1 voor 1 uitsluiten, uit eindelijk moet ik er toch wel komen is mijn instelling!

Welnu, ik vroeg me wel nog het volgende af:

- Lucht in het remsysteem i.c.m. electronisch bekrachtigde remmen, wat voor een klacht krijgt men dan?

- Een niet goed werkende electronisch bekrachtigde rem, welke klacht krijgt men dan?

Doordat de remmen bij dit type bouwjaar 2006 electronisch bekrachtigd zijn vertroebeld het mogelijk mijn remgevoel, en komt de klacht wellicht uit deze hoek?

ABS systeem is onlangs nog uitgelezen, deze is goed.

To be continued 8)_

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 11 mar 2023, 12:47
door Nigeldehavilland
Het vervolg,

Toch maar eens ten rade gegaan, klopt mijn theorie dat de remschijf krom is?

Een vriendelijke dorpsgenoot kon me op weg helpen, door samen te meten.

Helaas, de remschijf is krom, gemeten 0,43mm uitslag, tegen de andere kant 0.06mm
Mijn conclusie is dus goed, de nieuwe schijf gaat na +- 2500km krom...... de vraag is alleen waarom?

Ik heb 2 opties nu:

- Allereerst ga ik een tweedehands schijf monteren met andere ''floaters'' kijken of deze wel recht blijven.

- Daarnaast heb ik 2 x een nieuwe set brembo floaters aangeschaft bij de firma KS Parts in Duitsland, in Nederland vreemd genoeg nergens aan te komen.

Nogmaals de remklauw los gehad, waarbij te zien is dat alle zuigers netjes naar buiten komen zonder al te veel weerstand.

Op mijn vraag of de rembekrachtiger invloed heeft, heb ik tot op heden nog geen antwoord mogen krijgen.

Nu hopen op de lente, en kilometers maken, hopelijk zonder hinderlijke trillingen......

Wordt vervolgd, alvast dank voor de vele reacties.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 11 mar 2023, 17:16
door WMB
Kan enkel nog bedenken dat jouw voorvork (kant kromme remschijf) misschien niet meer recht staat. Misschien door een val dat deze een slag heeft gekregen waardoor jouw remklauw niet mooi recht over de remschijf kan gemonteerd worden.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 11 mar 2023, 23:26
door JeHo
Heb je je micrometer onbeweeglijk gemonteerd b.v. d.m.v.een draadstang door de holle as
te steken en daar een stevige strip op te monteren waar de magneet van de micrometer houder op gezet wordt?
Op die manier krijg je geen valse meting als je aan het wiel draait, of het stuur beweegt.
M.v.g. JeHo

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 11 mar 2023, 23:32
door JeHo
Bussen en schijven ook niet bij de Hobbyist?
m.g.JeHo

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 12 mar 2023, 13:36
door Mtechwim
Misschien een domme opmerking,

Als je de schijf los op het wiel legt, ligt ie er dan wel vlak op, of trek je de schijf aan zodat ie vlak ligt met de boutjes ?

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 12 mar 2023, 15:33
door Bens
Zo dom is de opmerking niet. Verleden jaar met een vriend zijn auto meegemaakt. Trillende remmen, hij wilde ook de remschijf vervangen. We hebben de remschijf losgehaald en het gedeelte waar de remschijf op steunt ontroest en vlakgemaakt. Trillen was daarna over. Had ik toevallig ergens gelezen.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 14 mar 2023, 12:58
door Nigeldehavilland
Wederom dank voor het meedenken.

De velg inderdaad grondig schoongemaakt destijds alvorens het monteren van de nieuwe schijf.

Nu is het wel dat bij mijn oude schijf, er hele dunne ringen tussen de velg en remschijf zelf zitten, vreemde is dat bij de door mij bestelde nieuwe set floaters enkel aan de voorzijde gewelfde exemplaren bij zitten voor tussen de moer en floater.

Motor heeft geen schade gehad, voorvork is in orde.

Meting inderdaad uitgevoerd door een constructie t maken door de holle as heen. Meting is derhalve zuiver te noemen.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 14 mar 2023, 21:14
door Mtechwim
Volgens mij moet een schijf altijd “ koud” op de velg gemonteerd worden.

Even mijn aanname,

door de ring zit de schijf niet meer in het midden van de remklauw.
Kan het niet zo zijn, dat daardoor de ene zijde van de klauw sneller aangrijpt dan de andere zijde en op die manier de schijf vervormt?

Ook bij het los laten van de rem, zullen de blokken aan de ene zijde verdere vrijkomen dan de andere zijde, mogelijk dat ook daardoor warmte minder snel weg kan aan de ene kant dan aan de andere kant.

Mogelijk kan je met voelermaatjes meten of er veel verschil in luchtspleet zit tussen schijf en blokken.


Weet niet of dit de/een uitleg zou kunnen zijn voor jou probleem.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 15 mar 2023, 11:43
door Nigeldehavilland
Ja, vindt het ook vreemd dat deze ringen achter de schijf zaten toen ik ze heb vervangen.

Dit heb ik kunnen vinden in het Haynes handboek erover:


Zelf weet ik ook niet beter dan ''koud'' monteren. Deze reactie krijg ik ook van 2 onafhankelijk motorzaken.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 15 mar 2023, 13:20
door JeHo
Kijk eens op mijn bijdrage van 6-2-2022 montage volgorde schijven .
Staat foto van Brembo bij.
En wat ik schrijf in je PB.
M.v.g. Jeho

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 15 mar 2023, 16:06
door Mtechwim
Dus de montage systematiek van de Bremo schijf is dat de schijf als het ware los zit van het wiel (floating) Moet ik eerlijk zeggen geen ervaring mee.

Wat een :evil: :evil: met je remmen :cry:

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 15 mar 2023, 17:34
door JeHo
De schijven MOETEN axiaal beweegbaar zijn i.v.m. uitzetten bij hitte en krimpen na de rem aktie.
M.v.g.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 19 mar 2023, 16:04
door Baird
Door de geribbelde ringen ( = veren) tussen de schijf en de velg te plaatsen kan de schijf axiaal bewegen t.o.v. de velg.

Wat ik ook meegemaakt is het volgende. Ooit een set R1150RT velgen met schijven overgenomen, er ontbraken een paar bouten waarmee de schijven op de velg zaten, uit de grabbelbak bij Reco wat andere mogen pakken: bleek dat er verschillende lengten tussen zaten, bij de een zat de schijf muurvast, bij de ander kon de schijf mooi axiaal bewegen, was een wijze les. Bouten monteren en per stuk voelen of er axiaal speling is op dié bout.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 20 mar 2023, 16:31
door Nigeldehavilland
Vandaag de nieuwe floaters gemonteerd, welnu deze zitten gewoon vast.

Zoals het WPH vermeld, eerst netjes op 12nm, en vervolgens allen op 24nm vast gezet.

Mijn onlangs gekochte tweedehands schijven van Marktplaats maakt het verhaal nog moeilijker, deze had ik gemonteerd, echter zijn deze wel weer ''zwevend''. Hierbij zijn de zgn, floaters vast gemonteerd, zien er uit als een soort geklonken op de remschijf zelf ( deze kunnen dan ook niet los).

Wellicht is er een type tot 2006 met vaste schijven, en zijn ze vanaf 2007 / 2008 over gegaan op zwevende schijven?

Iemand die dit wellicht weet? De zwevende zijn voelbaar ''los'' te noemen, deze ook op 24nm vast gezet, maar die zijn dan nog steeds zwevend.

Lijkt er toch op dat er verschillende versies van remschijven op de markt zijn, helaas wordt mijn verhaal hier niet duidelijker van :(

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 20 mar 2023, 19:03
door Nigeldehavilland
Remschijf met klinknagel D=320-4.5MM 2 OEM 34117711428

Op de website van EKRIS, staan de voorgemonteerde versie van de schijf, welke lijkt me ook zwevend is.

Blijft toch ontzettend vreemd dat er dan 2 verschillende versies zijn, en mijn oude originele ook vast waren......

:cry:

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 20 mar 2023, 21:49
door WMB
Op RealOEM kan ik 2 types voor bouwjaar 2006 terugvinden:

34117713156 & 34117711428

Bij Ekris € 219??? Is dat voor 1 schijf? Bij de hobbyist € 98,95.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 22 mar 2023, 11:45
door Nigeldehavilland
Eindelijk, het blijft een vreemd verhaal is er dan de oplossing.

Welnu, toen ik de motorfiets kocht (30.000km) geleden zaten er originele brembo remschijven op, deze waren vast gemonteerd.
Hiermee heb ik dus ruim 30.000km gereden, na achteraf blijkt verkeerde montage destijds al.

Vervolgens ben ik de schijven gaan vervangen, in de veronderstelling dat de bevestiging in orde was, want deze zaten er reeds 100.000km al op.
Helaas ben ik hier dus de mist mee ingegaan, omdat er dus sprake is van zwevende schijven!

Op internet worden brembo remschijven verkocht in NL, maar men vermeld er niet bij dat deze een andere montage behoeven, derhalve is het een hele zoektocht geweest voor ik het juiste antwoord had.

Dus nu geleerd, altijd alvorens ergens aan te beginnen, kijken of het vertrek punt origineel is!!!!

Nu dus zwevende erop gezet, en er kan weer heerlijk geremd worden zonder hinderlijke trillingen.

Eind goed, al goed,

Dank voor het meedenken in deze.

En een fijne motor lente gewenst :) _004

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 22 mar 2023, 12:13
door Nightstalker
Pffff, wat een verhaal zeg.
Ben blij dat ik dit allemaal niet hoef te ondergaan.
Ik heb 2 linkerhanden en breng mijn spulletjes noodgedwongen naar de specialist.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 22 mar 2023, 15:51
door MotoCon
Nightstalker schreef: 22 mar 2023, 12:13 Veelgitariër
Dat is toch óók best lastig, met twee linker handen, lijkt me zo? ;)

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 22 mar 2023, 15:58
door Nightstalker
Verzamelen kan iedereen.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 22 mar 2023, 19:04
door Mtechwim
Mooi dat het opgelost is en dat we nu ook weten waar we op moeten letten _004

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 22 mar 2023, 20:57
door Marcel W.
Wat een lange weg met een logisch maar onverwachte oorzaak.
Achteraf logisch maar kom er maar eens op.
Mooi dat het nu toch opgelost is _004

Veel fijne trillingsvrije kilometers iig.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 22 mar 2023, 22:19
door EileRT
Ik heb geen twee linkerhanden maar blijf technisch gezien (op enkele eenvoudige handelingen na) van mijn motor af.

Wel erg fijn dat dit gedeeld is. Er zijn namelijk veel sleutelaars onder ons en daarom is het waardevol dat dit gedeeld wordt. En nee, deze uitleg tref je niet op Facebook. ;)

Aan de andere kant, als je twijfelt en er (ook zonder dit magistrale forum) er niet uitkomt, fix het bij de dealer of BMW specialist _004
Nightstalker schreef: 22 mar 2023, 12:13 Pffff, wat een verhaal zeg.
Ben blij dat ik dit allemaal niet hoef te ondergaan.
Ik heb 2 linkerhanden en breng mijn spulletjes noodgedwongen naar de specialist.

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 24 mar 2023, 16:38
door Baird
Ik dacht, laat ik eens op het forum kijken hoe het er voor staat met je remschijven, mooi dat het opgelost is.

Toch nog een opmerking: kijken hoe het er origineel opzit werkt alleen als je de motor (nagenoeg) nieuw gekocht hebt, als hij al wat ouder kan de vorige eigenaar ook geknutseld hebben en niet alles correct terug gezet hebben.

Een goed handboek is altijd leidend en daarin zou moeten staan hoe en met welke materialen een en ander opgebouwd is. Mijn vraag is dan ook: zit het nu zoals het in de manual beschreven/getoond is?

Re: Remschijf wederom krom :(

Geplaatst: 24 mar 2023, 20:01
door Nigeldehavilland
Ja en dat is nu net het vervelende, het WBHB beschrijft enkel de nm waarden van vast zetten, nergens wordt het woord Floating o.i.d. gebruikt wat dus verwarrend is! Zelfde met de ringen achter de schijven, deze worden ook nergens genoemd.

Maar zoekende op OEM nummers kom je dus wel op de originele constructies, en dat is wel wat ik ervan geleerd heb nu :)