Ik was vandaag iets eerder klaar en het was nog mooi weer, dus ik heb even naar het contactslot gekeken. Foutcodes? Geen foutcodes. Had ik eigenlijk ook niet verwacht, maar je weet maar nooit. Daarom maar naar de contactslotschakelaar gekeken.
- Verwijder de bovenste kuipdelen links en rechts (4 boutjes elk).
- Verwijder de spiegels (gewoon lostrekken).
- Verwijder de twee gekleurde kapjes links en rechts (2 boutjes elk).
- Verwijder de afdekkap van het dashboard (6 boutjes).
- Verwijder de ruit (6 boutjes), de plastic kap onder de ruit, en de armen links en rechts (clips met busjes).
- Verwijder de richtingaanwijzerlampen links en rechts (beetje draaien)
- Trek de stekker uit de koplampunit.
- Verwijder de koplampunit (vier bouten).
Je kan er nu goed bij. Dit is trouwens voor een 1200RT; andere modellen hebben minder/andere afdekking.
De fiets ziet er ongeveer zo uit nu:
Het contactslot zit afgedekt met een kapje dat met twee lange T10 torx-boutjes vast zit. Die moet eraf:
Je kan nu de schakelaar eruit schroeven. Die zit vast met twee korte T10 torx-boutjes (meer richting de tank). Heb je de boutjes en de schakelaar los, dan kan je makkelijk de stekker eruit trekken. Dit is de schakelaar. Het witte plastic staafje past in een pen die onderuit het slot steekt:
De onderkant:
Aan de onderkant zit een plastic plaatje dat met twee kleine clipjes vastzit. Die kan je lospeuteren, en dan krijg je dit:
Het witte staafje heeft verdikkingen die, als je het ronddraait, een of beide schakelaars indrukt. Op de foto zie je nog net het witte knopje van de bovenste van de twee microschakelaars. Hier valt niet veel te doen. Een beetje schoonmaken is alles wat ik gedaan heb. De witte staaf zou kunnen gaan slijten, en zo niet meer de schakelaar induwen. Of de schakelaars zelf kunnen stuk gaan. Maar er valt niet veel te repareren. Als onderdeel stuk is, zou ik het in z'n geheel vervangen. Op de RealOEM.com website is het onderdeel 2 (code 61318543110); er zijn genoeg plaatsen waar je een schakelaarunit kan kopen.
Terugplaatsen is niet ingewikkeld. Het witte staafje past maar op 1 manier in de pen. Beetje draaien helpt. Als er geen ruimte meer zit tussen de schakelaar en het contactslot kan je de boutjes vastdraaien.
Ik heb de schakelaar van binnen een beetje schoongemaakt (was niet erg vies), en de stekker & contactjes met contactspray schoongemaakt. Alles doet het nu weer normaal. Ik ben benieuwd of hiermee het euvel verholpen is. Ik ga het een paar dagen aankijken.