Pagina 1 van 1
BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 15 mar 2021, 20:26
door L@chouff€
BMW boxer - motorloop verbeteren
Onlangs ben ik via het BMW GS forum in contact gekomen met Freek uit Sommelsdijk. Freek heeft de motor afgesteld (RT ‘05) en dat is mooie verbetering van de motorloop van de Bayerische Boxer!
Wat wordt er gedaan? - het betreft het synchroniseren van beide cilinders, zodat bij lage toerentallen beide cilinders tegelijkertijd aangesproken door de injectoren i.p.v. 1 voor 1 op te starten en al schokkend weg te rijden. Dit trucje wordt bij de dealers ook gedaan met onderhoud, echter niet met de precisie, en met de precisie meetinstrumenten welke Freek gebruikt. Het vacuüm wordt gemeten en tot op de 1000e mBar afgeregeld.
Voor een kleine vergoeding voor de apparatuur en een leuk ritje naar Sommelsdijk, heb ik nu een nog mooier lopende BMW, echt een aanrader!
Het is mogelijk om dit bij iedere BMW boxer motor te doen, ook de LC modellen. Eerst wordt met GS911 uitgelezen of de motor in orde is, en daarna minutieus afgesteld. Er zijn naast Freek nog enkele anderen die dit doen, wellicht dat er iemand bij zit die gunstiger gelokaliseerd is, kijk even in dit topic op het BMW GS Club forum:
https://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/66 ... -verschil/
Gebruikersnaam van Freek is: FreekC
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 16 mar 2021, 09:12
door bert111bel
Dat klinkt mooi in de oren , maar vananf West-Vlaanderen zit ik al gauw 5h in het zadel heen en terug ... spijtig , die van mij zou ook wel een fijnstelling kunnen gebruiken ..

Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 16 mar 2021, 19:18
door L@chouff€
Waag er eens een post aan op het GS forum, er zijn meerderen die dit doen/kunnen, wellicht iemand die dichterbij zit.
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 17 mar 2021, 14:19
door scan
Vind het wel een raar verhaal dat 'we' dat bij derden moeten laten doen.
Het zou meer voor de hand liggen wanneer de opgeleide en op bmw manier geschoolde monteurs dit zouden moeten kunnen.
Ik vraag me af waar dat dan mis gaat?
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 17 mar 2021, 19:25
door MaartenGS-R-RT
Ik denk dat een dealer het inderdaad even goed kan, alleen: kleppen stellen en synchroniseren vraagt wel wat tijd, als je het zo perfect mogelijk wil doen, en tijd is waar het de dealer aan ontbreekt, ttz voor elke klus zijn een vast aantal minuuteenheden voorzien, en als je de perfectie wil benaderen kan dat niet binnen het toegelaten schema, dus zegt een dealer: gewoon goed is goed genoeg.
Maar inderdaad, er is een verschil tussen gewoon goed en omzeggens perfect, en dat voel je ook gewoon.
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 17 mar 2021, 20:04
door L@chouff€
Inderdaad, zoals hierboven: een dealer kan dit ook, maar doet dit niet met dezelfde nauwkeurigheid.
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 17 mar 2021, 20:31
door Bens
Maartens-r-rt verwoordt het goed. Daarbij geeft Bmw aan dat er een verschil tot max. 25 mbar tussen de gasklephuizen mag zijn. Als een dealer een verschil kleiner dan 25 mbar meet dan zal hij niet verder synchroniseren. Dit kost tijd en geld want een uur tarief van 80 euro is tegenwoordig normaal.
Daarbij de stand vd gaskleppen kunnen, af fabriek, stationair al verschillen. Bij een 1200 zullen de stationaire stappenmotortjes dit verschil wegpoetsen, de motor zal mooi stationair lopen. Ga je nu synchroniseren op 2500 toeren, dmv de bowdenkabels, dan staan de gaskleppen op dat toerental exact gelijk . Ga je nu gas geven dan gaat de ene bowden kabel harder trekken dan de andere, want de gaskleppen staan op stationair toerental al niet gelijk. Dat harder trekken zal tienden van mm zijn, maar toch zal de motor daardoor minder mooi lopen, opnemen.
Wat Freek doet, vermoed ik, en wat ik doe.
Je zorgt eerst dat de bowden kabels losstaan. Sluit een vacuüm meter aan. Dan dmv Gs-911 of motoscan de stappen motortjes calibreren. Dan start je de motor en stel je de rechter gasklep gelijk met de linker dmv de gasklepschroef. Overigens Bmw verbiedt dit te doen. Daarna draai je de linkerbowdenkabel uit, je moet speling in je gashendel houden en het stationair toerental mag daardoor niet omhoog gaan.
Nu zet je het toerental op 2500 toeren en draai je de rechter bowdenkabel schroef uit tot je meter aan geeft dat je linker en rechterkant gelijk zijn. Borgmoer vastzetten, controleren en evt opnieuw doen.
Bovenstaande kan je ook bij een 1100 doen, dan de koperen schroeven op je gasklephuis 1.5 slag uitdraaien en dan op dezelfde manie afstellen. Je hebt dan natuurlijk geen Gs-911 of motoscan nodig dat deel kan je overslaan.
Ik gebruik nu ook een Harmonizer, vind ik veel prettiger werken dan een vacuümmeter, rustiger en daarnaar exacter af te stellen.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die verbeteringen kunnen aangeven op bovenstaande tekst, graag wordt het verhaal beter van.
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 17 mar 2021, 21:22
door Baird
Ten eerste hulde voor Freek, staat buiten kijf.
De Harmonizer is niet meer te krijgen, de ontwerper is destijds overleden voordat de productie goed op gang kwam. Wat ik er destijds over gelezen heb is dat dit apparaat beduidend beter is dan de gewone vacuümmeters.
Zo wie zo is het vervangen van de injectors voor een gesynchroniseerd setje van Tillls, de speling uit je gaskleppen (laten) halen, soepele gaskabels en dan lekker goed afstellen!
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 17 mar 2021, 22:05
door L@chouff€
Het verhaal van Bens is inderdaad de methode die wordt toegepast door Freek.
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 18 mar 2021, 17:54
door Edward1968
Bens heeft het juist weergegeven. Deze methode werkt het best. Hoewel Bens het duidelijk vermeld, goed opletten: rechter gasklep gelijk stellen aan links. Niet andersom.
Dit komt door het feit dat de TPS aan het linker gashuis zit.
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 24 apr 2021, 19:44
door Raym
Vandaag ( afspraak al de volgende dag ) een bakkie kunnen doen bij FreekC. Nog voor ik het bakkie op had, liep mijn r1200rt netjes en soepel. Duidelijk merkbaar retour met een big smile. De Boxer is duidelijk gevoelig voor een minimaal verschil, iets wat met een standaard synchronisatie setje gewoon lastig haalbaar is.
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 25 apr 2021, 09:09
door Andrew
Is er ook iemand wat meer in het noorden van het land die dit kan doen ?
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 25 apr 2021, 09:37
door Bens
Woon vlak bij Hoorn in NH. Als je dat niet te ver vind, kan ik het voor je doen. Doe vaker R1100RT en 1200GS. De 1200RT is vergelijkbaar, met de 1200 GS, om af te stellen. Alleen de 1200 RT kuip verwijderen heb ik nog niet aan de hand gehad. Zou ik even moeten uitzoeken. Stuur maar een pb.
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 26 apr 2021, 12:03
door Andrew
Het verwijderen van de kuipdelen is geen probleem. Dat is niet zo moeilijk. Ik moet nog even terug naar de motorzaak waar ik de motor onlangs gekocht heb voor een garantie gevalletje.
Ik ga daarna contact met je opnemen @Bens.
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 27 apr 2021, 09:31
door Bens
oke, ik hoor het wel.
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 27 apr 2021, 13:16
door ArnoR
Ik heb het ook door Freek laten doen, aanrader (je boxer word bijna saai om op te rijden zo soepeltjes

)
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 27 apr 2021, 17:10
door Ron Boelaars
ArnoR schreef: 27 apr 2021, 13:16
Ik heb het ook door Freek laten doen, aanrader (je boxer word bijna saai om op te rijden zo soepeltjes

)
Interessant, hoe kan ik Freek bereiken mijn r1100rt zou ook eens een keer goed afgesteld mogen worden.
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 27 apr 2021, 22:36
door Raym
Ron Boelaars schreef: 27 apr 2021, 17:10
ArnoR schreef: 27 apr 2021, 13:16
Ik heb het ook door Freek laten doen, aanrader (je boxer word bijna saai om op te rijden zo soepeltjes

)
Interessant, hoe kan ik Freek bereiken mijn r1100rt zou ook eens een keer goed afgesteld mogen worden.
Als je hem een bericht stuurt ( FreekC ) kom je heel snel tot een afspraak.
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 28 apr 2021, 16:13
door Ron Boelaars
Raym schreef: 27 apr 2021, 22:36
Ron Boelaars schreef: 27 apr 2021, 17:10
ArnoR schreef: 27 apr 2021, 13:16
Ik heb het ook door Freek laten doen, aanrader (je boxer word bijna saai om op te rijden zo soepeltjes

)
Interessant, hoe kan ik Freek bereiken mijn r1100rt zou ook eens een keer goed afgesteld mogen worden.
Als je hem een bericht stuurt ( FreekC ) kom je heel snel tot een afspraak.
8 mei een afspraak bij FreekC
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 29 apr 2021, 22:18
door Klukkluk3
Klinkt super goed.... iemand in het oosten deslands die dit ook kan doen? Ik woon in de buurt van Enschede.
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 30 apr 2021, 09:20
door Edward1968
Ja...hoe graag wil je iets, zonder dat afstand een probleem is.
Roosendaal klinkt dan als het andere eind van de wereld.
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 07 mei 2021, 07:44
door Ruud62
Mijn 1150 RT is door Bens zeer vakkundig en met behulp van de harmonizer helemaal opnieuw afgesteld

, ik had zelf mijn Twinmax meegenomen om te kunnen testen tov de harmonizer en het resultaat is verbluffend.
Niet alleen op het afgestelde bereik van 2500 -3000 toeren rijdt de motor zuiverder ( geen last van onregelmatige loop), maar ook bij een cruise snelheid van ronde 100 - 110 km/h rijdt hij heel strak, zonder te overdrijven rijdt de motor zoals ik hem nooit gekend heb.
Echt een verademing, nadat ik zelf al het nodige had geprobeerd, Iridium bougies, Johm Gemni chip, nieuwe 1200 injectors van Tills.
Ben hier echt blij mee,
Bedankt Ben!
gr Ruud
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 07 mei 2021, 12:29
door Bens
Blij je te kunnen helpen Ruud, was gezellig.
Stationair was de motor behoorlijk uit balans, een verschil van 53 Mbar. Als de basis niet goed is, dan verhelpt een chip, andere injectoren etc. het probleem niet en blijft de motor 'rauw' lopen.
De Twinmax ook eens in werking gezien, ook handig kan je ook goed mee afstellen. De Harmonizer is preciezer en het voordeel, vind ik, dat je ook hij ook het toerental in beeld heb tijdens het afstellen.
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 08 mei 2021, 17:11
door Ron Boelaars
Vanochtend op bezoek geweest bij FreekC, de motor van mijn BMW r1100rt liep niet lekker 'rond'
CO waarde stond niet goed 0.9 procent moet ruim 2 procent zijn. Na het afstellen van CO de gasklephuizen synchroon gesteld met de Harmonizer.
Resultaat een fijn lopende motor en een stuk betere gas respons!
Tijdens de rit naar huis kon ik goed merken dat een juiste afstelling zo belangrijk is, het bokken bij lage toerentallen is zo goed als verdwenen.
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 27 mei 2021, 19:29
door FreekC
Even voor de goede orde, dit afstellen gaat NiET bij de LC modellen.
Daar regelt de computer alles.
Maar 1100/1150/1200 tot 2013 gaat het uitstekend.
Nauwkeurigheid en precisie zijn de kernwoorden.
De Harmonizer meet op 1 mBar nauwkeurig.
Dat is vele malen beter dan de spullen die BMW werkplaatsen gebruiken.
Een tolerantie van 25 mBar is gewoon belachelijk, het moet 0 mBar zijn.
-Freek-
Re: BMW boxer - motorloop verbeteren
Geplaatst: 27 mei 2021, 20:01
door FreekC
Bens schreef: 17 mar 2021, 20:31. Bij een 1200 zullen de stationaire stappenmotortjes dit verschil wegpoetsen, de motor zal mooi stationair lopen.
Dat is dus helaas niet zo.
Een kleine uitleg.
De gasklephuizen worden gemaakt bij Bing.
Die weten wel hoe ze dat moeten doen.
Ze maakten ook al de carburateurs voor onze Zundapp/ kreidler e.d. (dit voor de ouwtjes onder ons

)
Het probleem met die onstabiel lopende boxer begin met de productie van de gasklephuizen.
Bing maakt geen sets, links en rechts gelijk.
De huizen worden op een flowbank geflowed, de luchtdoorlaat hoeveelheid wordt afgesteld en het schroefje krijgt wat blauwe lak en er mag NOOIT meer aangedraaid worden. (volgens BMW)
Nu staan de gaskleppen bijna dicht op stationair, ik heb eens gemeten en kwam op , ongeveer, 0,6 mm, Bing houdt een tolerantie van 0,05 mm.
Allemaal niet zo spannend maar............. in het ongunstigste geval staat de ene klep 0,05 + en de andere 0,05-.
En daar gaat het fout.
De stapper zullen proberen dit te corrigeren maar dat lukt maar ten delen, er blijft een onbalance tussen de cilinders.
De ene wil iets sneller dan de andere.
Ga je naar een dealer om dit te laten corrigeren dan zeggen de meeste............dat kan niet, want volgens de regels van Herr BMW mogen we niet aan de gasklep eindaanslag schroeven draaien.
Absolute kolder natuurlijk, de afstelling staat niet goed, je hebt een afstelmogelijkheid maar daar mag je niet aan draaien?????
Ik heb hier discussies over gevoerd tot in Berlijn toe maar een duidelijk antwoord heb ik nooit gekregen.
Wat ik doe:
Ik draai de gaskabels los op de gasklep huizen en aan het stuur. (gashendelkabel)
Dan draait de motor puur stationiar, verschillen heb ik gezien van 4 Mbar tot wel meer dan 100!
Je hebt dan een soort oude tractor.
Eerst worden de stappers gekalibreerd met de GS911.
Met de Harmonizer aangesloten stel ik het stationair gelijk op 0 mBar verschil.(met de rechter gasklepeindaanslagschroef)
Je krijgt dan een mooi lopende motor op stationair toerental, rust in de tent.
Dan draai ik de linker gaskabel strakker tot de meter gaat oplopen, de kabel gaat de gasklep oplichten en dat moet niet.
Dan een hele slag terug en vast zetten, de motor draait weer mooi stationair.
Dan de rechter kabel opdraaien en gelijk wat gas geven als het verschil een eind is opgeheven wat meer gasgeven tot zo'n 2500 tpm en het verschil opheffen met de rechter schroef.
Ook op 2500 tpm heb je nu 0 mBar verschil en een heerlijk lopende motor.
Beide cilinders, gaskleppen, doe op het zelfde moment het zelfde.
Niet meer de ene iets voor op de ander maar beide gelijk zodra je het gas draait.
Dan de speling uit het gashendel stellen en je bent klaar.
Niet eerst 3 mm vrije slag maar gelijk gas als je draait.
Zo heb ik er inmiddels meer dan 300 gedaan.
Zijn er vragen...........stel ze gerust.
-Freek-