Droomroute naar en door de alpen

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
sanderh

Droomroute naar en door de alpen

Ongelezen bericht door sanderh »

Beste RT-ers,

Momenteel ben ik bezig om een paar kameraden warm te krijgen voor een korte Motor vakantie. Mijn droom is toch al jaren om een keer met de motor naar en door de alpen te rijden nadat ik daar met wintersport en zomervakantie al vele malen ben geweest.
Inmiddels heb ik een paar medestanders, het wordt dus steeds concreter. Waarschijnlijk gaat het ergens in september gebeuren. Graag ontvang ik tips e.d.
Ik zit zelf te denken aan 5 of 6 dagen waarbij je dus de 1ste en de laatste dag toch een flink stuk zal moeten rijden om km te maken om zuidelijk te komen.
Dag 1: (woensdag)
Huis – St George im Schwarzwald 632km – 7 h
Flink stuk snelweg, Laatste stuk door ’t Zwarte Woud
Dag 2 (donderdag)
St George im Schwardwald – Airolo 334km – 4:50h
Via Grimselpass (2165mtr), Furkapass (2431mtr), Gotthardpass
Dag 3 (vrijdag)
Airolo – Davos 200km – 3:00h
Via Splugenpass (2113mtr)- Rustdag
Dag 4 (Zaterdag)
Davos – Senden 300km – 4:15h
Via Fluelapass (2383mtr) en Fernpass
Dag 5 (Zondag)
Senden – thuis 667km – 6:30h
Snelweg
Totaal: 2128 km

Graag reacties, tips, ervaringen
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Droomroute naar en door de alpen

Ongelezen bericht door Baird »

Doe je hotels of kamperen?

Ik heb het idee dat als je zoveel moeite doet om er te komen je er best nog een dag bij kan doen.

De tijden lijken me zo uit de Garmin te komen, werkelijkheid is anders (lees langer),

Op de website van Alpentourer.de staan genoeg suggesties om het plan te verfijnen.

succes, [groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Hoi Sanderh,

Zoiets vorige september met een vriend gedaan. Super geweldig !
Wij hebben besloten voor de eerste rit om vanuit Dusseldorf de DB autzug te nemen naar Innsbruck. Echt een aanrader en kost een klein beetje meer dan de lunch en brandstof dat wij anders hadden moeten tellen. Voordeel is je komt naar ontbijt helemaal fris vroeg aan en je kunt de eerste dag alle kanten uit gaan. Je motor wordt netjes voor je geshoerd door de DB personeel. Andere bestemmingen zijn ook mogelijk. Wij hebben 6 dagen rond gereden richting NL over de Gardameer, Dolomieten, Zwitserland, Lichtenstein, Bodenmeer, Zwartewoud, Rijndal en Eifelpark.
De voorbreiding was heel leuk en wij hadden de dagen tot de vakantie steeds afgeteld !

Heel veel plezier !
Kenny
sanderh

Nee, voor zon korte vakantie worden het hotels oid.
Tijden kloppen, zijn puur theoretisch uit de planner.
Een dag erbij kan, mar 2, 3 of 4 zou nog mooier zijn, maar het is schipperen met de vrije tijd he :lol:

Kenny,
Heb je speciale hotels of overnachtingsplekken gehad of gewoon hotels en zimmer frei?
Beamietoo

Wij hadden hotels uitgezocht op internet van tevoeren afgeproken.
Belangrijk was... dichtbij uitgestippeld route, goed prijs / kwaliteiet, eigen parkeer gelegenheid, gezellig van uitzien en goede reviews,
Ook hebben wij de dagelijkse kilometerafstand tot max. +/- 350. Deze ivm +/- 0900u wegrijden en aankomen volgende bestemming +/- 1700u.
Wij hebben gezellige pauzes, lekker geluncht meestal op centrum terassen en ook dingen bezocht. Nooit moe en een fijne (motor) vakantie gevoel :D _004

gr,
Kenny
sanderh

Vraag me alleen af of ik in mijn enthousiasme niet een beetje te veel passen erop heb gezet.
Ben ook van mening dat route richting Garda meer enz ook super is en je wel wat meer kan genieten van rustiger toeren omdat je geen "reisdag" hebt om zo snel mogelijk naar de alpen te komen.
Beamietoo

Mijn tip is bouw in jouw planning flexibilitiet en ruimte voor afwijking(en). Het is veel meer relaxt _004

gr,
Kenny
sanderh

Wie weet of al die passen geschikt zijn om met de motor te rijden??
Beamietoo

ANWB of ADAC raadplegen.
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

.......en op deze site vind je ook al behoorlijk veel info over de verschillende passen..... :D
http://www.oeamtc.at/bergstrassen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter en Angelique

Ongelezen bericht door Peter en Angelique »

Hoi Sanderh en mede Bmwers,

ik denk dat je je aardig gaat vergissen qua tijd en afstand in Zwitserland.
De route van Sankt Georgen im Schwarzwald naar Airolo neemt meer tijd in beslag dan dat je nu hebt berekent, via mijn navigatie maar ook uit ervaring uit het verleden.
Via de navigatie is het slechts 294 km (via de kortste weg, en de mooiste) maar neemt wel meer dan 5 uur in beslag.
Wat betreft mijn eigen ervaring ik heb een keer de Furka-, Susten- en Grimselpas gereden met de stops voor eten, drinken en tanken en dat heeft veeeel tijd gekost, van +/- 9.30 uur tot uit eindelijk +/- 20.00 uur incl avond eten.

Als ik je mag adviseren neem je tijd en plan wat tussendoor dagen in, bijv. ene dag route rijden, dag rust met een (korte) route in de omgeving, dan de volgende dag naar je volgende bestemming enz enz.

Dat vind ik zelf het prettigst en je ziet en geniet meer van de omgeving want Zwitserland is adembenemend mooi en je blijft soms wel eens wat langer op een bepaalde plek om het op je in te laten werken, probeer ook daarmee rekening te houden.

Vooralsnog is dit mijn ervaring en mening maar we zijn niet allemaal hetzelfde, doe wat je zelf wilt doen en geniet van je motorvakantie in het land van de Milkakoe!! _004

groeten Peter -1150-
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Beste
Ben het met Peter eens. Ben zelf een aantal keren in de Dolomieten geweest maar ook de Alpen (Oostenrijk, Zwitserland, Italië en Frankrijk). Mijn ervaring is dat je niet te veel moet plannen. Ik zelf heb gevonden dat 300 tot 350 kilomter meer dan genoeg is. Je gemiddelde ligt gewoon erg laag. Het rijden is fantastisch maar af en toe eens stoppen en op je gemak wat rondkijken oid blijft ook geweldig. Bovendien, in welk deel je ook komt er is zo veel te zien en te berijden. Lokale hotels/restaurants; zeker die motoren van harte welkom heten, en dat zijn er maar zat tegenwoordig, hebben vaak de fraaiste routes liggen. Je moet zeker geen slaaf worden van je planning.
Groet
Jan
EuropeRider
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Contacteer:

Ongelezen bericht door EuropeRider »

Leuk plan alleen wel ERG ambitieus... tenzij je echt gaat scheuren natuurlijk.

Als je normaal passen rijdt, en hier en daar nog eens afstapt om het landschap te bewonderen en een fotootje maakt, moet je rekenen op een gemiddelde snelheid in de bergen van maximaal 40 km/u.
Da's proefondervindelijk vastgesteld in bijna 40 jaar rijden daar. Daarbij komt dat de politie op veel van de bekende paswegen tegenwoordig EXTRA controleert op snelheid van motorrijders...... Oh ja, en op de Spluegen doe je niet eens 30 :lol:

300 km is meestal de maxinale afstand die je comfortabel kunt rijden, vaak zelfs minder.

Ik denk dat je die aangegeven tijden rustig het raam uit kunt gooien ;)
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
EuropeRider
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Contacteer:

Ongelezen bericht door EuropeRider »

sanderh schreef:Wie weet of al die passen geschikt zijn om met de motor te rijden??
ELKE pas is geschikt om motor te rijden, met uitzondering van misschien de oude Spluegen pas aan de Italiaanse kant (ervan uitgaande dat je een ervaren rijder bent) en hier en daar een oude 'gravel' pas op de Italiaans/Franse grens.

Vanaf Juni zijn de meeste wel open.... vóór juni zijn veel passen nog dicht door de sneeuw.
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
HHAGEN

Ongelezen bericht door HHAGEN »

-1200- hallo sanderh, ik ben vorig jaar van 15 t/m 23 mei in zwitserland geweest. We waren met vijf man, bijna allemaal op BMW's. we zijn zaterdagmorgen om 8 uur vertrokken vanuit Anloo (Drenthe) In een dag tot Freiburg. Daar overnacht en zondag aan gekomen in OLIVONE. Daar hadden we een chalet gehuurd. Jammer genoeg waren veel passen nog gesloten. Zo hebben we de Furka, Susten en de Grimsel pas niet gereden. Ook de nufenenpas en, afijn bijna alle passen waren nog gesloten. We hebben wel de Lukmanier kunnen rijden en de Oberalppas. Maar daar hadden we een beetje op gerekend dus had ik ook routes rondom het Lago Maggiore gemaakt.
We hadden onwaarschijnlijk mooi weer en we hebben meer dan genoten om tussen de sneeuw wanden te rijden. We hebben geen een bekeuring op gelopen en ook geen glijders oid. We hadden geen van allen ervaring in de bergen. Na de eerste dag reden we alsof we al jaren ervaring hadden. Door de samenstelling van de groep, reden we wellicht ook niet te gek hard. Dit jaar ga ik (door omstandigheden)alleen. Ik heb een 8 daagse reis bij MoorMotor geboekt. Ik vertrek deze keer 5 juni en hoop dan ook van harte dat ik deze keer wel de passen kan rijden. Mjn startplaats is SEDRUN. Dat is redelijk dicht in de buurt van de Oberalppas en OLIVONE. [groet] Henk Hagen -1200-
beamer1200rt
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Mooie plannen en vooral ieder jaar 1 of 2 keer doen!

Maar waar is de zucht naar avontuur? Wat een behoefte aan (schijn-) zekerheid!

Wij zetten vaak de route alleen in grote lijnen uit en stellen hem bij de koffie / de lunch / de thee bij als dat zo uitkomt.

Als we er genoeg van hebben, dan gaan we op zoek naar een hotel.

Het is pas echt vakantie, als er een dosis onverwacht/onbekend inzit en niets moet, maar alles mag!

BTW als je op de passen gemiddeld 35 km/u haalt ben je een spekkoper!

Plan ongeveer 250 km per dag. Als het meezit en je hebt er nog lol in dan doe je een lusje extra, Zo niet: jammer dan!

En als je dan toch de route in detail plant, zorg dan voor een stukje dat je kunt afsnijden voor als het "tegenzit".
Wij gingen bijv. een keer lunchen om een uur of 1 en kwamen om 5 uur het restaurant uitrollen en een zeer speciale culinaire ervaring rijker.
Dan is het toch prettig als je een stukje kunt afsnijden.

.... en een lekke tube houdt ook behoorlijk op ....

Succes!
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Dataman

Ongelezen bericht door Dataman »

Ja, dit moet je absoluut doen.

Zelf al meerdere keren een week naar het zuiden afgereisd.
Route Napoleon, van af meer van Geneve naar St. Tropez, langs de Cornische naar Monaco en binnendoor terug naar Geneve. Alles via Formule 1 Hotels.

Ritje Pyreneen, met de tent achterop. Dus kamperend van St. Jean de Luz naar de middellandsche zee en binnendoor terug via Lyon naar huis.
Dit in anderhalve week.

Laatste twee jaar met c.a. 7 man een huis in Oostenrijk (west Tirol) gehuurd voor een week. Vandaar uit diverse passen gereden.
In twee dagen heen en tweedagen terug is te doen al zijn het wat lange dagen.
De passen in Oostenrijk rijden doen wij, twee dagen wel en één dag rust.

Als je je Garmin goed insteld met de gemiddelde snelheid vrij laag dan kloppen die tijden daarvan best wel.

Gewoon het verstand gebruiken en niet teveel in één keer willen doen.

Dit jaar een weekendje HARZ (in begin mei) en september weer op de motor, route de Grand Alpes rijden en het tentje mee.

Dit wordt weer genieten. _004
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

je kan ook in een keer rijden ik reed altijd met een gsxr600 en dat is een sport motor met een beemer is het een appel eitje

Ik hoor dat men veel in hotels overnacht , ik doe dit bijna nooit je moet eens bij een bordje zimmer frei gaan kijken we zijn op de leukste en gezelligste plekjes geweest
Plannen is leuk maar je moet oppassen dat je wel lekker blijft rijden het moet geen doelstelling worden soms is 300 km veel en soms is het niets ligt aan de bergpas en je vermoedheid.
sanderh

Heren,

Bedankt voor alle tips e.d. Inmiddels met de club besloten dat we eerst maar eens een rondje (4 dagen (iedereen is druk of stelt de prioriteiten anders) Duitsland, Belgie, Luxemburg oid doen. Mede gebaseerd op het feit dat 5 dagen wel wat kort is om naar de Alpen te gaan en vele aangeven niet te veel te plannen, niet te veel KM en dat je moet genieten. En dat is natuurlijk ook zo.
En eerst maar eens een begin, als dat bevalt wil iedereen volgend jaar weer en dan kunnen we nog naar de Alpen, Schotland, etc.
jojo

Ongelezen bericht door jojo »

Hoi Sanderh

Je kan me altijd ff een PB'tje sturen om te vragen hoe het op dit/dat moment met de passen gesteld is, `k woon er vlakbij en heb elke ochtend de verkeersinfo`s, bijv. vanochtend 30.08.2010 eerste maal de Furka sneeuw bedekt!! (> 1600m)
Overnachten is veel goedkoper en minstens zo gezellig in het Schwarzwald, ze zijn er naar mijn smaak vriendelijker als de Zwitsers!
Ook met regelmatige pasritten moet ik bevestigen dat je er veel sneller moe van word => meer tijd inplannen => de genietfaktor!
Groet, Jos -1200-

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”