koppeling zumo en nokia 5800

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
pitbullronnie

koppeling zumo en nokia 5800

Ongelezen bericht door pitbullronnie »

ls,
ik heb een zumo 550 die het prima doet met mijn vorige nokia. nu een nokia 5800 gekocht. dit is wel al een lange bestaand model, maar ik heb problemen met de verbinding: het koppelen gaat goed, maar als ik ga bellen zijn er met regelmaat problemen met de koppeling en wordt zelfs de verbinding met de zumo verbroken. ook het geluid is niet zo goed.
zijn er meer mensen die problemen hebben gehad?

gruts van nuts
PK
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Schalkhaar

Re: koppeling zumo en nokia 5800

Ongelezen bericht door PK »

Hallo Nuts,

Ik heb zelf geen ervaring met verbindingsproblemen van mijn Zumo, maar
misschien is het handig om te zoeken op het http://forum.gps.nl/
Daar vind je vast wel iets over verbindings problemen.

Groet,
Peter
Waarom vier wielen, twee is genoeg.
Waarom vier cylinders, .....
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb noch de Zumo 550 noch de Nokia 5800, dus geen gebruikers-hulp als zodanig ;)

Bij Bluetooth komt altijd de "smaak" van de bluetooth zoals een fabrikant deze geimplementeerd heeft.

Bluetooth is een formele standaard, maar in de praktijk blijkt dat fabrikanten nog wel eens de standaard naar eigen "inzicht" losjes implementeerde, met alle gevolgen van dien;
Apparaat x werkt perfect met apparaat y, maar apparaat z werkt helemaal niet/slecht met apparaat y.

De Bluetooth SIG (degene die de standaard behartigd, verdedigt en ook nog verder (helpt) ontwikkelen) heeft enkele jaren geleden aangegeven dat ze er strenger op zouden toezien dat degene die het (c) Bluetooth symbool op hun producten voerde, ook daadwerkelijk de bluetooth als (juiste/volledige/correcte) standaard implementeerde.

Daarnaast is ook de standaard Bluetooth aan wijzigingen, verbeteringen en zelfs bugs onderhevig.
Dat is het nadeel in de wereld van standaarden, er is geen standaard! :lol:

Goed, tot zover het "voorgerecht", nu aandacht voor jou probleem;

- Zorg er voor cq. controleer of je Nokia 5800 voorzien is van de laatste software (firmware).
Moderne Nokia's (en andere merken) ondersteunen de mogelijkheid van zgn. OTA (Over-The-Air, oftewel het updaten van deze software/firmware vanuit je eigen computer in plaats van dat je naar het service-centre van je provider moet gaan.
http://www.nokia.nl/support/productsupp ... pressmusic

Je telefoon dient dan wel met je pc verbonden te worden (mini-usb, etc) en je dient natuurlijk altijd eerst even een backup van je telefoon te maken.
Updaten gebeurt altijd op eigen risico!

De versie van je eigen Nokia telefoon kan je controleren door "*#0000#" op het toetsenbord in te geven.

- Controleer of er updates beschikbaar zijn voor wat betreft software/firmware van je Zumo 550;
https://buy.garmin.com/shop/store/downl ... 35&pID=414

Volgens Garmin website zou de Zumo 550 software-versie 4.80 van 22 september 2009 de laatste moeten zijn.
Ook hier weer, updaten gebeurt op eigen risico!

- Configureer je instelling op beide apparaten goed/beter/juist;
Als het enigszins kan (lees: het bewuste apparaat ondersteund het) zet de modus "Automatisch verbinden/Automatic Connect" op aan.
Uiteraard kan je voor de veiligheid beter je Nokia telefoon op "hidden/verborgen" zetten, dat kan "bluejacking", "bluesnarfing" en "bluebugging" voorkomen (kraak-technieken aangaande Bleutooth)

Sommige bluetooth apparaten kunnen ook de bluetooth verbinding nog verder beveiligen, zoals versleuteling, compressie, etc, en tenzij je een heel modern apparaat hebt aan beide (!) kanten, adviseer ik deze modi uit te zetten. Hoewel het Bluetooth protocol (Nokia 5800 is Bleutooth v2.0 wordt aangegeven) het uitonderhandelen van wat de apparaten onderling met elkander gaan ondersteunen, blijkt in de praktijk dat helaas niet altijd helemaal goed te verlopen.

Hoewel ik zelf al jaren diverse Nokia's gebruik, en over het algemeen best wel tevreden over ben, is het een bekend "euvel" dat Nokia min-of-meer een eigen "implementatie" gebruikt voor wat betreft Bluetooth.
(meest bekende probleem is de echo-onderdrukking bij Nokia telefoons en niet-Nokia Bleutooth carkits)

Suc6!
pitbullronnie

Ongelezen bericht door pitbullronnie »

dank voor jullie tips,
maar dit heb ik allemaal al gedaan. laatste firmware en ga zo maar door....
ben ook op zoek geweest naar een lijst met zumo 550-compatibele smartphones. iphone blijkt ook niet goed te werken.
ik wil een soort iphone hebben (of ander merk) en dit koppelen met mijn zumo 550.
waar vind ik dat en wie heeft hier ervaringen mee.
koppelt de nieuwste iphone aan de garmin?
gruts en thanx
nuts

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”