Nieuw avontuur voor 2011

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Mike Philippens

Nieuw avontuur voor 2011

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Aangezien het verder niet over RT's gaat (en ook niet over BMW's), post ik het maar vast even hier. Ik wil in 2011 (oktober waarschijnlijk) mee gaan doen aan de Antwerpen-Banjul Challenge. Heel in het kort is dat een rit van Antwerpen (duh!) naar Banjul (Gambia), via Dakar (ligt er vlak onder). Het is voor het goede doel; de voertuigen worden achtergelaten en geveild. De opbrengst gaat naar een door jou gekozen goed doel (kiezen uit een lijst). De route gaat hoofdzakelijk over asfalt (je moet er binnen 3 weken zijn) en in Mauretanië en Senegal gaat het over piste en een dag of 3 écht Sahara werk (duinen dus voor de Dakar kenners). De route is niet verplicht, en je hoeft niet persé in konvooi het hele traject af te leggen, maar men heeft wel wat dingen geregels wat betreft korting bij de ferry (Spanje-Marokko), fixers bij de douane (voor de formaliteiten enzo, altijd een avontuur daar) en in de Sahara gaan er gidsen mee (moet je wel doen, anders kom je er niet meer uit als amateur).
Hoewel dus niet te vergelijken met Le Dakar, toch een avontuur, en voor velen meer dan zwaar genoeg.

Ik wil graag meedoen als een test om te kijken of ik zoiets kan (heb nu nog geen offroad ervaring) en het goede doel spreekt me aan. Vooral de nogal rechtstreekse manier hoe je iets bijdraagt. Ik wil in ieder geval een auto in het team, en als ik dat voor elkaar heb (dus 2 man in de auto), wil ik er zelf op de motor achteraan. Op Motor-Forum loopt er inmiddels een topic naar aanleiding van mijn opmerking over deelname en het zou zomaar kunnen dat er 3 motoren in het team mee gaan rijden. Aangezien ze in Gambia niets hebben aan een motor met veel electronica en de oude R80GS gewoon veel te duur is (is dat ding van goud ofzo?) denk ik dat ik een oude Yamaha XT600 Tenere of Honda Africa Twin op de kop ga tikken. Er zijn nog wel een aantal modellen die in aanmerking komen, maar ik concentreer me op deze twee, en zie wel wat ervan terecht komt. De motoren wil ik graag rechtstreeks doneren aan Riders for Health, dus niet veilen. Ik heb gezien dat motoren op die veiling niet veel opbrengen, dus denk ik dat RfH veel meer heeft aan de motoren dan aan €500.

Sponsoring is key met dit evenement. Ik heb een groot netwerk en veel ideëen om wat sponsoring te organiseren. Ik wil sponsors niet zomaar om een zak met geld gaan vragen, maar liever om concrete zaken. Dus als een motordealer mij kan helpen aan een goede 2de hands brommertje voor een leuk prijsje en iets kan regelen met onderhoud en/of prepareren van het ding is mij dat meer waard (en het kost hem minder uiteindelijk). Daarnaast wil ik kijken of ik reserveonderdelen kan bietsen voor de motoren om mee te doneren. Gelukkig is het via de verschillende fora tegenwoordig makkelijker om in contact te komen met mensen die bruikbare kennis hebben. Dat wil ik ook gebruiken. Alle hulp is welkom natuurlijk.

En dan gewoon zó door de Sahara scheuren:
[media]ppfowa5znQU[/media]

Ik trek ruim de tijd om dit te realiseren. Het moet allemaal in de vrije tijd gebeuren en ik moet eerst een groepje mensen vinden die mee willen en zich willen commiteren. Dan kan ik wat zaken gaan opzetten en concrete plannen gaan smeden. Ik hou jullie op de hoogte en mochten er lieden zijn die ook mee willen of op enigerlei wijze iets denken te kunnen bijdragen: komt u maar!
Uiteraard zal alles via een eigen site alles bijgehouden worden.
Laatst gewijzigd door Mike Philippens op 31 jan 2010, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk

Re: Nieuw avontuur voor 2011

Ongelezen bericht door Henk »

Mike,

kun je de link repareren, youtube geeft een foutmelding.

groet, Henk
Mike Philippens

Ik ben gisteren bij Ad Donkers geweest van LBS Zijspantechniek (staan trouwens een paar hele gave zijspannen!) om van gedachten te wisselen over dit project. Ik moet zeggen dat ik er alleen maar méér zin in heb gekregen! Ad is er in 2008 al geweest en hij heeft me de foto's laten zien en ik wordt het helemaal enthousiast van. Ad is de persoon die mij heeft gek heeft gekregen voor dit avontuur en inmiddels heeft hij ook weer besloten om ook weer mee te doen met zijn Team LBS Dakar. Ik sluit me daarbij aan, want krachten bundelen is veel slimmer.

De reguliere route is van de ABC is voor het grootste gedeelte over de normale wegen en pas in Mauretanië pakken ze een paar duinen. Hij is met zijn team, en een paar man die zich bij hen aansloten in Marokko zelf het avontuurlijke pad in gegaan. Dat zag er dus heel erg leuk uit. Uiteraard is dat lekker bikkelen, maar wát een avontuur! :]

Eenmaal in de Sahara, bij het zicht van de eerste duinen is het dan wel weer een beetje mis gegaan. Een van de mannen ging iets tè enthousiast een duin over en ging over de kop het duin weer af. Wervel beschadigd, rib gekneusd (dacht ik) en flinke hoofdpijn. De helm zag er niet zo fijn uit voor een val in het zand, dus daar zal de motor wel tegenaan zijn gekomen. Kortom: die meneer kon niet meer verder rijden. Daar komt dan meteen het voordeel van het rijden in teamverband kijken: iemand uit de auto kon de motor overnemen en daarmee doorriijden. Sowieso staat de organisatie geen éénmans-equipes toe op de motor. Er moet minimaal een auto mee voor spullen/gereedschap enzo.

Het doel van Ad met Team LBS Dakar is om een man of 20 op te trommelen en met meerdere auto's en motoren te gaan. Ik ben zelf benieuwd of we de 20 gaan halen, maar je moet je gewoon ergens op richten. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, en ook hoe beter de support. Meer mensen, betekent meer mogelijkheden en mee geld. Je kunt dan bv een flinke bus meenemen die veel spullen mee kan nemen. En ik denk ook dat het voor veel mensen ook een zekerder gevoel geeft als je met een aardige ploeg bent. De ploeg kan zich denk ik ook in 2 delen splitsen die dan bij elkaar blijven; misschien handig voor het tempo.

Ik ga in ieder geval kijken of ik een website ergens bij elkaar kan bedelen en dan ga ik een site álà SWD opzetten voor het project. Zo kunnen we wat aan potentiele sponsors en deelnemers laten zien. Overigens heeft Ad voor de ABC van 2008 een officiële Stichting LBS Dakar opgericht. Deze stichting gaat ook voor de Challenge van 2011 gebruikt worden.

Dus: wie zich geroepen voelt om hieraan mee te doen, of op een of andere manier een bijdrage denkt te kunnen leveren, laat het me weten. We gaan voor de Challenge van oktober 2011, dus nog ruim de tijd om Moeder de Vrouw (of mama) te masseren om deelname goed te keuren O-)
Mike Philippens

Het hele avontuur begint langzaam meer vorm te krijgen. Binnenkort gaat de teamsite de lucht in en wordt de eerste team-meeting gepland. Ik denk dat ik dan een nieuw topic open, want ik wil (uiteraard) ook onder de RT-Vrinden bedelen om hulp/donaties of wat het ook is dat iemand kan bijdragen aan de Challenge. Het is uiteindelijk niet zomaar een pleziertochtje, hoewel we natuurlijk wél plezier gaan hebben.

Inmiddles heb ik een motor gekocht om de reis mee te gaan ondernemen en dus straks achter te laten in Banjul: een Yamaha XT600Z Ténéré uit 1983:

Afbeelding

Ik denk wel dat ik er nog een keer een groter ruitje op friemel ofzo. Misschien kan er wel een cockpit van het later model op met de dubbele koplampen.

Er zit een mooie (vrijwel) nieuwe Sebring demper op:
Afbeelding

Hij ziet er best nog netjes uit voor z'n leeftijd:
Afbeelding

Dit is natuurlijk helemaal top: dice caps... 8)
Afbeelding

Hier een promo filmpje van de Antwerpen-Banjul Challenge
[media]Fk33ONxBow8[/media]
Gambit2011
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Ongelezen bericht door Gambit2011 »

Hoi Mike,

Ik wil je veel succes wensen met het realiseren van dit leuke en goede avontuur.
_004

Vincent
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden
Mike Philippens

Gambit2011 schreef:Ik wil je veel succes wensen met het realiseren van dit leuke en goede avontuur.
Dank je. Ik hou jullie hier op de hoogte van alle ontwikkelingen. Niet in de laatste plaats omdat er ook op grote schaal gebedeld gaat worden ;)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”