Kisan SignalMinder SM-5

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

sanderh

Re: Kisan SignalMinder SM-5

Ongelezen bericht door sanderh »

Inmiddels ook het rem signaal aangesloten en ik moet zeggen dat het goed werkt. Ik heb de tijd op 8 sec ingesteld en zolang je de rem in knijpt telt hij niet. Zodra je hem loslaat telt hij verder. Ik heb gemerkt dat als hij voor het remmen al 4 sec aanstond, dat hij nadat je de rem loslaat nog 4 sec door knippert.
Super ding.
Brake flash functie gebruik ik niet en heb ook niet geprobeerd om deze te activeren.
Activeren van de alarmlichten is ok super als je veel file rijd zoals ik (dagelijks)
Apparaat is zijn geld waard!! _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik heb die van mij zoëven geïnstalleerd bij het ophalen van de brommer bij de monteur. Installatie is inderdaad erg simpel. Het programmeren ging zonder problemen; ik heb blijkbaar de gemodificeerde versie. Ik weet niet hoe ik dat kan zien. Ik heb eerlijk gezegd niet op de module gekeken of er een nummer oid op staat. Maar ik ga ervan uit dat ik de nieuwe heb.

Tsja...wat valt er van te zeggen? Hij doet het. Ik heb de auto-cancel tijd verlengd tot 30 seconden. Ik vergeet ze praktisch nooit, maar 8 seconden vind ik met uitvoegen veel te kort. Ik laat ze met in- en uitvoegen altijd vrij lang aan staan, zodat iedereen heel duidelijk weet dat ik erop of eraf ga. Een tick, maar goed... ;)
Ik denk dat ik in het weekend de remlichten ga aansluiten, dan heb ik er even tijd voor. Maar vooralsnog ben ik er erg tevreden over. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik de running lights in de 'high-intensity' laat staan. Ik kan me voorstellen dat 'low' minder goed zichtbaar is in de zomer overdag. Ik hou 'm even op 'high' en zal aan anderen vragen hoe het ervaren wordt.

De functies lijken me erg handig. Ik moet nu alleen weer omgekeerd wennen aan het 'same-side cancel', hoewel je ook op de ouderwetsche manier de knipperlichten uit kunt zetten natuurlijk. De alarmlichten zijn nu ook makkelijker te bedienen met je handen aan het stuur. En ik zie dat er nu een extra stand is: als je de originele alarmlichtknop 'aan' zet, knippert ie (volgens mij) normaal; zet je 'm dan weer 'uit' gaat ie langzamer knipperen. Met de raw cancel knop zet je de boel dan weer uit.

Kortom: aanrader!
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Gisteren een nadeeltje ontdekt. Als een van de knipperlichtjes niet goed aangesloten is (draadje zat los) gaat je knippelicht niet sneller knipperen. Dus je wordt niet gewaarschuwd :!: :!:
Verder nog steeds _004
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

sanderh schreef:..... Als een van de knipperlichtjes niet goed aangesloten is (draadje zat los) gaat je knippelicht niet sneller knipperen. Dus je wordt niet gewaarschuwd ..
Klopt, dat is een Europese regelgeving, en aangezien de Kisan een US product is, worden zij niet bezwaard door dergelijke regeltjes ;)
Angel
Type: R1200RT
Bijz: RT lid nr. 1150 !!
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door Angel »

Heb ondertussen ook het KIssan relais aangesloten. Afgesteld op 8 seconden, is in combinatie met het remsignaal lang genoeg.
De flashfunctie was reeds ingesteld en heb ik dan ook zo gelaten. Geeft, naar mijn gevoel, een beter signaal naar het achterop komend verkeer.
Ben er zeer content mee.

Angel
Moose

Ongelezen bericht door Moose »

Hallo allemaal,

Is de Signalminder ergens in NL te koop of alleen via bv Amazon te bestellen ?
Hoor graag van jullie.

Groet Moose (Menno)

Yobotje
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Yobotje »

Moose schreef:Hallo allemaal,

Is de Signalminder ergens in NL te koop of alleen via bv Amazon te bestellen ?
Hoor graag van jullie.

Groet Moose (Menno)
Hallo Menno, de SignalMinder is hooguit 2e hands in Nederland te koop. Via Amazon heb ik het destijds gedaan, betrouwbaar en traceerbaar.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Mike Philippens

Deze winkel heeft ze anders wel te koop.
Yobotje

Mike Philippens schreef:Deze winkel heeft ze anders wel te koop.
Verassing! Was mij niet bekend. _001
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Moose

Ongelezen bericht door Moose »

Bedankt voor jullie reactie !!

groet,
Menno
Mike Philippens

Hoewel ik erg tevreden ben over mijn Signalminder, merk ik toch een vreemd fenomeen op, dat mij toch wel stoort. Ik merk namelijk best wel regelmatig dat de raw meteen weer uit gaat als ik 'm activeer. Ik zie in mijn ooghoeken wel degelijk de knipper (op het dashboard) aan gaan, maar als ik dan de manoeuvre heb afgemaakt, zie ik dat de knipper uit is. En de time-out staat op 45seconden, dus dat is het niet. Ik denk dat ie op een of andere manier vind dat ik een 2de keer heb gedrukt. Wat ik wel doen is de knop iets langer ingedrukt houden bij het wisselen van rijbaan op de snelweg. Dit om de raw even snel te laten knipperen zodat de rijbaanwissel extra opvalt. Negen van de tien keer blijft ie dan gewoon aan als ik de knop loslaat, maar af en toe dus niet. Als ik erop ga letten natuurlijk weer niet, maar ik ben al een aantal keer erachter gekomen dat ik alleen maar 5x snel heb geknipperd en verder niets.

Herkent iemand dit?

Overigens is het activeren van de alarmlichten door beide knipperknoppen in te drukken ook een soort wassen neus: die kapt er ook mee na 45sec. Dus alleen geschikt om bv bij het achterop rijden van de file te signaleren dat er iets aan de hand is. Maar als je (zoals ik) bij het inhalen van de file de alarmlichten wilt blijven gebruiken, moet je alsnog de knop op het dashboard indrukken. Niet super-irritant, maar meer een weetje. Het is in ieder geval top dat je de alarmlichten snel kunt activeren bij gevaar. Vervolgens heb je 45 sec de tijd om de knop rustig in te drukken.

Verder een topproduct! Straks even kijken of ik de remlichten aan kan sluiten.

Inspector Gadget

Ik herken de problemen niet, maar zal er zeker eens naar kijken bij mijn module.

Mijn 1e gedachte was toen ik jou problemen zo las, een contact-probleem van de knipperlicht-knoppen...
Zo ver ik het electrische schema lees zijn de knipperlicht-schakelaars zogenoemde maak-contacten (Normally Open).
Als door contact-dender (de afstand tussen de contacten is door jaren gebruik of vuiligheid, te kort waardoor "spontaan" contact gemaakt wordt zonder dat jij de schakelaars gebruikt op dat moemtn) heel even contact gemaakt wordt, is dat voor de Signal Minder module (die electronisch werkt) het signaal om de knipperlicht weer uit te schakelen? _001
Pieter

Ongelezen bericht door Pieter »

Ik weet niet wat het voor gaande probleem is maar ik moet de alarm lichten ééécht zelf uitzetten.
Samen met een collega de signalminder rechtstreeks uit de USA gehaald kwam op €80,00 per stuk.

groetjes
Pieter (R1100RT full options of weet iemand nog iets)
Mike Philippens

Pieter schreef:Ik weet niet wat het voor gaande probleem is maar ik moet de alarm lichten ééécht zelf uitzetten.
Hoe staat jouw auto-cancel? Misschien heeft dat er wat mee te maken.
Dutchmidiman schreef:Als door contact-dender (de afstand tussen de contacten is door jaren gebruik of vuiligheid, te kort waardoor "spontaan" contact gemaakt wordt zonder dat jij de schakelaars gebruikt op dat moemtn) heel even contact gemaakt wordt, is dat voor de Signal Minder module (die electronisch werkt) het signaal om de knipperlicht weer uit te schakelen?
Ik dacht ook al zoiets. Zou dan wat contactspray kunnen helpen? Of een keer die hele klomp van het stuur halen om te kijken of ik erbij kan. Zou zomaar vies kunnen zijn.
Pieter

Hoi,
Voor het uitzetten van de alarm lichten moet ik gebruik maken van de bstaande cancel knop.
Ik heb dus geen auto cancel aanstaan.

groetjes

Pieter
Inspector Gadget

Mike Philippens schreef:.....
Pieter schreef:Ik weet niet wat het voor gaande probleem is maar ik moet de alarm lichten ééécht zelf uitzetten.
Hoe staat jouw auto-cancel? Misschien heeft dat er wat mee te maken.
Als je de alarm-lichten schakelaar op het dashboard gebruikt, dan moet je deze eerst uitzetten en dan op cancel drukken, althans, bij mijn SignalMinder.
Mike Philippens schreef:.....
Dutchmidiman schreef:Als door contact-dender ...
Ik dacht ook al zoiets. Zou dan wat contactspray kunnen helpen? Of een keer die hele klomp van het stuur halen om te kijken of ik erbij kan. Zou zomaar vies kunnen zijn.
Het is de vraag of contact-spray wel dicht genoeg op de contacten zelf kan komen, het zou mij niet verbazen als e.e.a. is afgeschermd.
Een handige harry kan proberen de schakelaar uit elkaar te halen, heeft iemand hier op het forum wel eens gedaan.
Is wel een klus die met de nodige voorzichtigheid en handigheid gedaan moet worden, zullen hier-en-daar wel veertjes e.d. in zitten die altijd (hallo Mr. Murphy!) op het meest ongunstige moment wegspringen en tot de volgende dag magisch-oh-magisch totaal onvindbaar blijken. ;)

Als je contact-spray gaat gebruiken, zou ik adviseren niet (!) WD40 te gebruiken, maar contact-spray bedoelt voor elektronica.
En eerst de knoppen-partij van het stuur afhalen en voorzichtig! (ivm oppassen voor bijv. draadbreuk!) op de kop plaatsen.
Het is niet te adviseren het hele busje er in leeg te spuiten, maar steeds kleine dosis, dan schakelaars heen-en-weer bedienen, weer kleine dosis, heen-en-weer, etc.
Maar of het helpt bij de BMW schakelaars weet ik niet, heb ik geen ervaring mee in hoeverre (lees: hoe goed) deze zijn afgeschermd.
En neem een doekje voor onderweg mee, er kan na enige tijd nog iets smering uitdruppelen, niet echt handig voor je hand-vastheid als je handschoen er vanaf glipt, als je begrijpt wat ik bedoel…

Mike Philippens

dutchmidiman schreef:Als je de alarm-lichten schakelaar op het dashboard gebruikt, dan moet je deze eerst uitzetten en dan op cancel drukken, althans, bij mijn SignalMinder.
Ja, dat snap ik. Maar ik heb het over de specifieke Kisan functionaliteit van het activeren van de alarmlichten via de beide knoppen. Dan gaan de alarmlichten aan, en bij mij cancellen ze dan vanzelf weer na 45 seconden. Ik zal het morgen nog even timen, maar het voelde aan als dezelfde time-out die ik voor de raw heb ingesteld.

Ik zal dan maar meteen even de Kisan uit zijn bakkie trekken om te kijken of ik een versienummer kan vinden. Wie weet heb ik een nieuwe versie die dat als een nieuwe feature heeft.

Die schakelaar zal ik wel eens bekijken. Hij zal idd wel waterdicht verpakt zijn. Een nieuwe zal wel volgens goed BMW gebruik mijn linkernier kosten. En een tweedehands heb ik niets aan, want als het door versleten contacten komt, weet ik nooit of de andere dan ook hebben. Ik pruts dus nog wel even door.
Inspector Gadget

Mike Philippens schreef:.... ik heb het over de specifieke Kisan functionaliteit van het activeren van de alarmlichten via de beide knoppen....bij mij cancellen ze dan vanzelf weer na 45 seconden.
Ik gebruik zelf de alarm-lichten nooit, dus ik zou dat ook ff moeten uittesten. _001
Mike Philippens schreef:.... kijken of ik een versienummer kan vinden....
De versie-nummer staat op de verpakking (onderaan/onderkant van de bult) of op het gele papiertje wat er vaak bij zit.
Op de units die ik tot nu toe gezien heb, stond er niets van iets dergelijks op de unit zelf.

Mike Philippens schreef:.... Die schakelaar zal ik wel eens bekijken....
Je kunt contact-dender wel proberen te meten, door middel van een ohm-meter (of piepert) en dan voorzicht met je wijsvinger op de schakelaar duwen.
In principe zou je niets moeten meten, totdat er redelijkwijs kracht op zet.
Als daarentegen bijna het gewicht van je vinger genoeg is, is dat vaak een teken dat de schakelaar niet op orde is (bijv. de veetjes zijn lam, e.d)

Als er de mogelijkheid bestaat dat de knoppen-partij als losse unit (met stekker en kabel) te meten, is contact-dender (e.d.) gemakkelijk te meten door de knoppen-partij in de lucht te zwaaien; door hun eigen gewicht en de draai-wind zullen knoppen met problemen dan vaak ook genegen zijn zich in een meting te openbaren.

En nog gemakkelijker is het, door met het contact-aan te zien of je veel of juist heel weinig kracht nodig hebt om de Kisan via de RAW's in- en uit te schakelen.
En nog een praktijk-tip, in plaats van duwen, trek ook eens aan de schakelaars. Bij sommige schakelaars zijn de contacten zgn. "zwevend" gemonteerd, en kan je op zo'n manier controleren of het vuil is, of de veertjes, e.d.

Als contact-spray je niet zo aanspreekt of moeilijk lijkt, hoge-druk lucht kan soms ook een mogelijkheid zijn.
Mike Philippens

Ik zie dat de knipperlichtschakelaars eraf kunnen:
Afbeelding
Erg handig, zo'n online onderdelencatalogus! Eens kijken hoever ik daarmee kom. Er zal wel een waterdichte schakelaar onder zitten neem ik aan...dus of contactspray helpt, betwijfel ik eigenlijk. Maar een kijkje nemen kan nooit kwaad. Anders een keer langs de dealer rijden, kijken wat hij ervan zegt. Wie weet kun je het schakelaartje los kopen. Er staat immers in de onderdelenlijst 'reparatieset flikkerknop' (geweldige vertaling!). Ik neem aan dat ze dan echt de schakelaar bedoelen en niet alleen het plastic knopje, want ik zie niet hoe je dat kapot krijgt.
Yobotje

Pieter schreef:Hoi,
Voor het uitzetten van de alarm lichten moet ik gebruik maken van de bstaande cancel knop.
Ik heb dus geen auto cancel aanstaan.

groetjes

Pieter

Bij mij is dat ook zo. Via de cancel knop de alarmlichten uitzetten.
De autocancel werkt uitsluitend op m'n knipperlichten links OF rechts
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Inspector Gadget

@ Mike;
Heb de alarmlichten aan gezet via RAW links & rechts, en geen auto-cancelling bemerkt, ze bleven maar gaan ;)

Als bij jou installatie het elke keer na 45 seconden uit gaat (dus reproduceerbaar), dan zou ik een probleem vermoeden met de Kisan module.

Alarmlichten behoren m.i. niet te auto-cancellen, en dat is in ieder geval bij mij niet het geval.

Pieter

Pagina 31 van het bijgeleverde boekje schrijft;

quote;
4-way emercency flash mode
(after each right turn, push reset to the center switch, if the return springs are not installed)

Flick the turn signal switch (4) times to the right - about once a second.
To end 4-way flash, move switch one more time to the right and hold.

NOTE
If your bike is equipped with a separte button for the 4-way emercency flash, it will be subjectto the time out setting you have selected. Using the above method overrides the setting.

end quote
Inspector Gadget

Een correctie, beste Pieter;
Pagina 31 spreekt expliciet (!) over enkelvoudige schakelaars. (schakelaar-clusters die alles-in-1 combineren, dus RAW-schakelaar met midden-stand, etc)
En die zijn dus NIET op onze fietsen van toepassing.

Pagina 32 (DUAL handlebar switch applications) daarentegen juist weer wel.

Alarm-lichten via de RAW-links en RAW-rechts gelijktijdig indrukken geeft bij mijn SM-5 géén time-outs, blijft gaan totdat ik op Cancel druk...
paulds65

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door paulds65 »

Deze schakeling heb ik in mijn R1100R geinstalleerd, werkt erg goed. Ik had de losse komponenten versie gekocht en in een uurtje
in elkaar gesoldeerd. Voorwaarde is wel dat je veel soldeerervaring hebt want er zit een SMD component bij. DIt is niets voor
de huis tuin en keuken electricien.

Mvg,

Paul

Roelof schreef:
ksimon schreef:Veel te vaak vergeet ik mijn richtingaanwijzer uit te schakelen. Naar het verder kijken op allerlei vrij duur gadgets heb ik wat mij betreft zelf een goed en goedkopere oplossing bedacht.
Hoi,

Ik heb op ebay het volgende gevonden, wel iets kostbaarder dan jou oplossing ( dat is het al gauw :D )
http://cgi.ebay.nl/Automatischer-Blinke ... otohosting
Dit is een printplaatje wat er voor zorgt dat je niet zelf iedere keer je richting aanwijzer terug hoeft te doen.
Blijkbaar houdt ie ook rekening ermee als je stilstaat want dan blijft ie "blinken" volgens de site.
Afbeelding

Wellicht iets om te proberen ?
Mike Philippens

dutchmidiman schreef:@ Mike;
Heb de alarmlichten aan gezet via RAW links & rechts, en geen auto-cancelling bemerkt, ze bleven maar gaan ;)
Als bij jou installatie het elke keer na 45 seconden uit gaat (dus reproduceerbaar), dan zou ik een probleem vermoeden met de Kisan module.
Alarmlichten behoren m.i. niet te auto-cancellen, en dat is in ieder geval bij mij niet het geval.
Ik heb gisteren het remlicht aangekoppeld en meteen de Kisan relais verplaatst (anders ging het klepje niet meer goed dicht).Tevens heb ik nog even expliciet gekeken naar het auto-cancellen van de alarmlichten en dat doet ie toch niet. Wel raar, ik zou toch zweren dat ie laatst in de file ineens weer uit was. Zal wel de opkomende dementie zijn.

Evengoed werkt het op zich allemaal prima (behalve dan het eerder genoemde schakelaar probleem). Het brake-flash ziet er goed uit en het lijkt me opvallend genoeg voor de andere weggebruikers. Ik ben erg tevreden over de Kisan. De installatie is een eitje, ook het aansluiten van de brake-flash. Ik heb er gewoon een nieuw kabelschoentje aan gemaakt waar beide draden in zitten. Het meegeleverde draadje is wel veel te kort. Daar hadden ze niet op moeten bezuinigen.

Kortom: money well spent!
Johannetje

Ongelezen bericht door Johannetje »

Beste allemaal,

Enige late reactie van mij.
De signalminder aangesloten en alles ijkt perfect te werken.

Ik kan mijn knipperlichten in drie lichtintensiteiten aansluiten, autocanceling op 3 tijdblokken, alarmlichten door tegelijk de twee knipperlichten in te drukken en een snel knipperlicht signaal door iets langer de schakelaar vast te houden en als laatste dezelfde schakelaar indrukken is tevens canceling van het knipperlicht.

Ik heb mijn rem niet aangesloten...

Volgens mij werkt het zo toppie !!

groetjes
Johan -1150-

Inspector Gadget

Welkom bij de Kisan Familie! _004

Als je zo'n module eenmaal hebt, kan je bijna niet meer zonder. ;)
Roelof

Ongelezen bericht door Roelof »

Johannetje schreef:Beste allemaal,

Enige late reactie van mij.
De signalminder aangesloten en alles ijkt perfect te werken.

Ik kan mijn knipperlichten in drie lichtintensiteiten aansluiten, autocanceling op 3 tijdblokken, alarmlichten door tegelijk de twee knipperlichten in te drukken en een snel knipperlicht signaal door iets langer de schakelaar vast te houden en als laatste dezelfde schakelaar indrukken is tevens canceling van het knipperlicht.

Ik heb mijn rem niet aangesloten...

Volgens mij werkt het zo toppie !!

groetjes
Johan -1150-

Hoi Johan,

Had eerst ook de remdraad niet aangesloten maar dan loopt de timer af van het knipperen.
Sta je voor een stoplicht dan moet je iedere keer je knipperlichten weer aanzetten.
( Ik heb hem dan wel op 8 seconde staan en misschien is dat wel weer net te kort.)
Daarom heb ik hem aangesloten, wel ff brake flash uitzetten want dat vind ik te veel "kermis"
Ik ben er ook zeer content mee, super ding. _004

Groet Roelof.
Johannetje

Ongelezen bericht door Johannetje »

Hoi Roelof,

Ook voor mij geldt: geen kermis op de motor. (Running lights) Wel is het super handig om bij slecht weer (als je net als ik in de MC altijd laatste man rijdt) de kermis aan te zetten zodat men kan zien wanneer de laatste motor in aantocht is......
Vooralsnog de remdraad niet verbonden met het kastje, wat je zegt...daar heb je gelijk in, alleen ik vertrek morgen naar Italië met de motor, dus het is te kort dag om nu nog draden te gaan trekken....
Maar ik neem het zeker in overweging....
Big RT Smile

groetjes
Johan
Yobotje

In het begin vond ik het ook te veel kermis maar sinds het begin van dit seizoen staat de brakeflash bij en ik heb nog steeds geen vervelende reacties ontvangen. Het blijft voorlopig een kermis inclusief de 8 sec autocanceling.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Mike Philippens

Roelof schreef:Daarom heb ik hem aangesloten, wel ff brake flash uitzetten want dat vind ik te veel "kermis"
Ik vind de brakeflash juist een prettige optie wat betreft verkeersveiligheid. Je remt niet de hele tijd, en iemand die achter me reed zei dat de achterkant (en dan vooral de verlichting) op de RT met al die koffers een beetje een zwart gat is. Die koffers vallen eerder op. Dus als je remt, gaat er een pitje aan, die vooral overdag (en in de zomer helemaal) nauwelijks opvalt. Nou kom ik zelf niet vaak op de snelweg (in de spits) maar ik vind het maar wát fijn dat niemand meer kan zeggen dat ie niet in de gaten had dat ik remde. Want dan zat ie gewoon de andere kant uit te kijken.

Zo hou ik op de snelweg bij het wisselen van rijbaan ook even de knipperknip ingedrukt zodat ie even snel knipperd. Allemaal om het wat extra op te laten vallen.

Roelof

Ongelezen bericht door Roelof »

Mike Philippens schreef:
Roelof schreef:Daarom heb ik hem aangesloten, wel ff brake flash uitzetten want dat vind ik te veel "kermis"
Ik vind de brakeflash juist een prettige optie wat betreft verkeersveiligheid. Je remt niet de hele tijd, en iemand die achter me reed zei dat de achterkant (en dan vooral de verlichting) op de RT met al die koffers een beetje een zwart gat is. Die koffers vallen eerder op. Dus als je remt, gaat er een pitje aan, die vooral overdag (en in de zomer helemaal) nauwelijks opvalt. Nou kom ik zelf niet vaak op de snelweg (in de spits) maar ik vind het maar wát fijn dat niemand meer kan zeggen dat ie niet in de gaten had dat ik remde. Want dan zat ie gewoon de andere kant uit te kijken.

Zo hou ik op de snelweg bij het wisselen van rijbaan ook even de knipperknip ingedrukt zodat ie even snel knipperd. Allemaal om het wat extra op te laten vallen.
Ik had de indruk dat als de brake flash aanstaat dat dan ook aan de voorkant de knipperlichten snel knipperen of zit ik er naast :$ , ik vond het iets te veel van het goede.
Maar de veiligheid staat voorop, kijk ook altijd even als ik flink moet remmen of ze me gezien hebben.

gr Roelof
HenkvanR
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Ja Roelof dat is bij mij ook zo en daarom heb ik die mogelijkheid weer uitgezet. Maar wel de remlichten aangesloten zodat de richtingaanwijzers niet uit gaan na 8, 30 of 45 sec. zolang ik de rem inknijp.
[groet]
HenkvanR -1200-
Inspector Gadget

Klopt inderdaad, bij BrakeFlash gaan alle knipperlichten, dus ook de voorkant, mee-knipperen.

Naast het feit dat ik dat net iets te veel "kerstboom" vond (ja, zelfs ik ;)), heb ik de RoadRocketeer leds gemonteerd (die al knipperen) en de BMW 2e led-remlicht, die ook al knippert.

Omdat mijn collega's melde dat het al prima zichtbaar en (nog veel belangrijker) het goed waarneembaar was, heb ik besloten BrakeFlash uit te zetten, want dat is echt anders te veel van het goede. ;) :lol:
Bart51
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Ongelezen bericht door Bart51 »

Vraag:

Wie kan mij helpen met inbouwen van een Kisan Signal minder in mijn R1100RT.

Groet Bart.
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Bart,

inbouw is een groot woord.
Bij mijn -1150- (en ik vermoed dat de 1100 hetzelfde in elkaar zit) ging het in de volgende stappen:
  • - beide zadels verwijderen
    - zekeringkastje openen
    - knipperlicht-relais vinden (ik dacht linksboven, als je links van je motor staat - check even een handleiding)
    - dat relais loshalen
    - Kisan op de vrijgekomen plaats aansluiten
    - eventueel zekeren met de bijgeleverde klittenband
    - zekeringkastje dichtdoen
    - zadels terugplaatsen
Voor de basis al met al toch zeker 5 minuten werk _004 , iets meer als je ook de remlichtaansluiting gaat gebruiken.

Suc-6 !!
[groet], GerbeRT
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen

Inspector Gadget

Klopt, bij de R1100RT is de inbouw exact hetzelfde, het is een kwestie van het vervangen van de clignatuer, oftewel de bestaande knipperlicht relais.

Afbeelding

Het gaat dus om onderdeel-nummer 10.

Die trek je voorzichtig met twee vingers omhoog van zijn schuifje, waarna je het relais met de kabel omhoog kunt halen.
Als je goed kijkt naar de connector van die kabel zie je dat je aan de zijkanten van die connector deze kunt indrukken (3-tal ribbeltjes, stevig indrukken), waarna je het schuifje die over die connector heen zit, kunt wegklappen. De connector zal dan netjes uit de relais schuiven als je dat schuifje (met een 3e vinger) verplaatst.
De Kisan plugt op dezelfde manier weer terug op dezelfde connector, in omgekeerde volgorde.
En past maar op 1 manier.

Voor de extra optie "BrakeFlash" moet het remlicht-signaal aangesloten worden op de Kisan.
Het gemakkelijkst vindt ik om dan een draadje op de connector van de lampfitting van het remlicht te solderen en die naar de Kisan te geleiden.
(ik hoe er niet zo van om in de draadboom van een motor te gaan knippen e.d.)
Dat is dus soldeerwerk, als je dat netjes wilt doen.
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik heb bij Artowest de Kisan signalminder besteld. Dit topic helemaal doorgelezen. Hopelijk is het in- of uitschakelen van de brakeflasch in de nu geleverde Kisan niet zo problematisch meer.
Inspector Gadget

Yep, het is inderdaad een lang draadje geworden. ;)
Maar het is dan ook een puike oplossing.

Wat betreft die BrakeFlash valt het in de praktijk wel mee.
Het was vooral de 1e generatie Kisan's die wat kritischer waren t.o.v. van het ABS-systeem (lees: tijdig in de programmeer-stand komen) om die BrakeFlash functie uit te schakelen (fabrieks-af staat die functie aan).

Kisan heeft de programmering (software) van de Kisan aangepast zodat er een wat langere time-out is voor het programmeren.

Tot nu toe ben ik maar 1 Kisan module in het veld tegengekomen die zich lastiger liet programmeren.
Maar met enig volhouden van mijn kant is het toen uiteindelijk toch gelukt.
Ik verwacht dat je er weinig problemen mee zult ondervinden.
Bart51

Mike,

Je hebt je Kisan verplaatst.
Weet je dat wanneer het vakje leeg is je het steuntje van de knipperlichtmodule naar boven toe kunt verwijderen?
Er zit alleen een klein nokje voor waar je overheen moet. Als dat steuntje weg is kan je Kisan gewoon met het klitteband in die ruimte worden geplaatst.

Groet Bart
Inspector Gadget

Ik denk dat soms gedaan wordt omdat men anders de Kisan te veel vond uitsteken (hoogte).
(al dan niet in combinatie met de remlichtsignaal-connector)
Maar laat mijn ervaringen delen, ik heb er al heel wat gedaan;
Met een beetje goede wil kan je zondermeer de Kisan verplaatsen naar een ander gat in de zekeringskast-ruimte, de kabel+connector is genoeg.
Is wel wat priegelen, maar het is te doen.
Maar op de keeper beschouwt is dat niet echt nodig.

Het is juist dat je met klittenband het vast kunt zetten, alleen is de Kisan iets hoger, en het nokje wegknippen in de zekeringskast-ruimte is ook weer zo iets.
Ikzelf heb de Kisan toch voorbij dat nokje gekregen en vast gezet met klittenband, en dat zit prima.

Maar goed, net als de wegen naar Rome, er zijn meerdere oplossingen mogelijk. ;)

Op de bestaande plek waar normaal gesproken ook de knipperlicht van origine al zat, heeft mijn voorkeur, dan klopt het ook met het origineel.

wil51

Beetje teleurgesteld in Artowest. Gisterochtend 9:00 uur besteld en via ideal betaald. Artikel op voorraad volgens de website. Net gebeld of ze voor weekend gaan verzenden. Blijkt dat er iemand alle Kisans SM-5 die op voorraad waren gistermiddag heeft gekocht. Je kan namelijk ook afhalen in Den Haag. Netjes was geweest dat ze eerst even hadden gekeken naar de internet en al betaalde bestellingen.
Bart51

Beste DDM,

Ik bedoelde te zeggen eigenlijk dat het nokje de steun voor de clignoteur op zijn plaats houdt. Wanneer je de steun over het nokje naar boven uit de kast trekt (tangetje en schroevendraaier er achter) dan ontstaat op die plaats veel meer diepte en ruimte om je Kisan te plaatsen.

groet Bart
Inspector Gadget

@Bart;
Ok, die heb ik zo snel even niet gezien toentertijd. _001
wil51

Kison is binnen en na een gevecht met de steun om die te verwijderen, welke ik heb gewonnen, zit de Kison mooi op zijn plaats. Ook ruimte voor de stekker remlicht nu die steun weg is.. Deze heb ik nog niet aangesloten. Ik zie in het kontje draden lopen naar een rond stekkerblok. Is dit de aansluiting voor rem/achterlicht? Wil niet in een of ander system van de abs per ongeluk wat verknallen. Anders maar de methode van dutchmidiman om op de fitting remlicht een draad te solderen.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

wil51 schreef:Kison is binnen en na een gevecht met de steun om die te verwijderen, welke ik heb gewonnen, zit de Kison mooi op zijn plaats. Ook ruimte voor de stekker remlicht nu die steun weg is.. Deze heb ik nog niet aangesloten. Ik zie in het kontje draden lopen naar een rond stekkerblok. Is dit de aansluiting voor rem/achterlicht? Wil niet in een of ander system van de abs per ongeluk wat verknallen. Anders maar de methode van dutchmidiman om op de fitting remlicht een draad te solderen.
Niet aankomen: volgens mij de aansluiting voor de computer van Herr BMW, draadje dat jij nodig hebt gewoon bij het achterlicht zelf aftakken!!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

wil51

Baird schreef:
wil51 schreef:Kison is binnen en na een gevecht met de steun om die te verwijderen, welke ik heb gewonnen, zit de Kison mooi op zijn plaats. Ook ruimte voor de stekker remlicht nu die steun weg is.. Deze heb ik nog niet aangesloten. Ik zie in het kontje draden lopen naar een rond stekkerblok. Is dit de aansluiting voor rem/achterlicht? Wil niet in een of ander system van de abs per ongeluk wat verknallen. Anders maar de methode van dutchmidiman om op de fitting remlicht een draad te solderen.
Niet aankomen: volgens mij de aansluiting voor de computer van Herr BMW, draadje dat jij nodig hebt gewoon bij het achterlicht zelf aftakken!!
Ik dacht al dat dit de veiligste manier was. ;)
Inspector Gadget

Ja, met die diagnosestekker kan je verder weinig mee voor je remlichtsignaal. ;)

Meest veilige is een draadje solderen op het lipje/aansluiting van/naar de lampvoet van je remlichtlamp.
(Zeker met de R1150RT en R850RT in verband met de gevoeligheden (lees: kans op storingen) van het ABS systeem als je te veel gaat lopen "rommelen", ook/vooral aan de achterverlichting!)

Want het remlichtsignaal is ook nodig om de eventuele ingestelde time-out tijdelijk op te schorten als je de remmen bedient.
Ook best handig. ;)

Als je eenmaal ervaren bent met de Kisan, kan je de kortere time-out kiezen, en gebruik je de remmen om dit te "verlengen" als je bijvoorbeeld bij een verkeerslicht staat.
Of wat je voorkeur ook moge wezen qua het automatisch uitschakelen van de knipperlichten.
Ikzelf heb nog altijd gekozen voor de langste time-out, en gebruikte hoofdzakelijk de same-side cancelling.
Goh, wat zal ik de Kisan gaan missen op de -1200- _002

PS: Nog ff de verkorte handleiding die ik altijd bij mij droeg;

Turn-signal Time Out:
Push and HOLD LEFT Turn signal switch button, then turn ignition on: 45 seconds
Push and HOLD RIGHT Turn signal switch button, then turn ignition on: 30 seconds
Push and HOLD CANCEL Turn signal switch button, then turn ignition on: 8 seconds

ADJUSTING RUNNING LIGHT INTENSITY:
Push and HOLD CANCEL, then push Emergency4-way button;
1st Time: Low Intensity
2nd Time: Turn Lights Off
3rd Time: High Intensity

PROGRAMMING BRAKE FLASH FEATURE:
- Apply & Hold brakes first, then turn ignition on.
- Immediately begin pumping the brakes at least 6 to 8 times
This is a toggle function – it activates it on or off upon each execution
wil51

Kan het zijn dat de Brake Flash niet meer aanwezig is op de Kisan? In de gebruiksaanwijzing wordt het niet genoemd. Ik heb nu remlicht aangesloten en de enige functie is dat richtingaanwijzer aan blijft bij gebruiken rem.
Het enige wat beschreven staat om te programmeren zijn, time-out en running light.
Inspector Gadget

:shock: Ik denk eerder aan een oudere versie, dat die functie er nog niet in zat.
Kisan kennende, en ik ken ze redelijk goed, voegen zij juist functies toe.

Maar, kijk ff op en in de handleiding, daar staat ook een publicatiedatum, op de 1e of 2e pagina, of achterop.

Daarnaast zit er op de plastic verpakking soms ook een (klein) stickertje met serienummer, barcode en productiedatum (weeknummer/jaar)

Anders ff contact opnemen met de leverancier en vragen om een versie met BrakeFlash? _001

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”