Kisan SignalMinder SM-5

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Beamietoo

Kisan SignalMinder SM-5

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Veel te vaak vergeet ik mijn richtingaanwijzer uit te schakelen. Naar het verder kijken op allerlei vrij duur gadgets heb ik wat mij betreft zelf een goed en goedkopere oplossing bedacht.

Ik ben naar de electonica winkel gegaan om twee 12v piezo piepers te kopen. Afmetingen zijn omg. diameter 30mm x 30mm hoog. Ik koos de type met + / - bedrading tov de type die gemaakt is voor direct montage op een printplaat. De bedrading van de richtinglampjes en de piepers samen gesoldeerd en daarna de piepers aan de binnenkant van het spiegelhuis met 2-zijdige plakband gemonteerd. Als de lampjes knipperen krijg ik de pieper met interval te horen.

De dingen kost 3 euro per stuk en de totale montage tijd was een half uur. Ik heb een stukje plakband over the piepers gedaan om de geluid iets te dempen.
Nou als mijn gehoor de geest niet opgeeft hoef ik voorlopig een trilapparaat binnen mijn handgreepen niet te installeren :lol:

Mijn eerste berichtje...
Ik rij op een 2001 1150RT gekocht 14 maanden geleden bij Arie Molenaar.
Een mooie zilvere met nu 30.000 km op de teller. Mijn bidrage is 11000 sinds dat ik de eigenaar ben. Ik heb de zadel bij Tijger Leder aan laten passen qua vorm en bekleding. Ook heb ik 2 blokjes gemaakt om de voorkant van de zadel 10mm hoger te krijgen. Nu heb ik en zit voor de lange rit! Cee Bailey's verhoogde ruit (perfecto) en de 3M BMW reflectie kit van moto vizi aangebracht.

Ik vind deze site een uitstekend initiatief en hoop dat ik veel RT dingen met jullie kunnen leren en uitwisselen :D

NB: Als mij spelling en/ of grammer niet altijd correct is geef ik de schuld aan mijn new yorkse roots :wink:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3332
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Handige voor de vergeetachtigen onder ons

Ongelezen bericht door HansD »

Hallo Ksimon, welkom.
Ik ben wel benieuwd naar je zadelaanpassing - kun je een keer een foto plaatsen? (zie item: Hoe plaats ik een foto)
Wat kostte het aanpassen van je zadel?
Hans
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 621
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo,
Ik heb aan de voorkant de buddyzit 3 mm verhoogd met aluminium blokjes,ik vindt 10 mm toch iets teveel van het goede.

Succes.
Kees BMW
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Hans,
Ik ga later proberen en foto te maken en plaatsen maar wil ik je alvast wat meer informatie geven. I kwam op het adres van Tijger http://www.tijgerleathers.nl/ via de ADriders forum waarbij Rayz en andere worden benoemd. Tijger is ook bekend van zijn geleverde werk bij de TV programma De Grote Beurt. Ik heb gebleld eerst voor een afspraak wat nodig is want je brengt je motor en je zit houding en wensen worden besproken. Echte maatwerk dus. Wat aan de hand bij mij was dat ik naar een langere rit kreeg ik wat pijn in mijn onder rug en billen en ook vond ik dat de originele bekleding veel te glad was waarbij ik teveel op de zadel navoor en achter gleed.
Probleemanalyze gedaan wordt de vorm van de zadel gelijk aangepast terwijl je wacht. Je krijgt het terug met de oude bekeleding om een tijdje rond te rijden zodat je weet dat het goed is of verder aangepast moet worden. Ik kon ik over twee weken mijn zadel brengen en een paar dagen achterlaten voor de bekledingwerk. De volgende aanpassingen zijn bij mijn zadel gedaan...

De schuim wordt door een andere hardere type vervangen omdat de oude zachte schuim is vaak de oorzaak van pijn. De berijders deel achter iets breder gemaakt en een diepere kuil was gevormd met een hoger rand voor meer steun op mijn bil en onderrug. Als laatste qua vorm was iets wat weg geschaven aan de beide zijkanten zodat mijn dijen makkelijker dichter bij de tank konden komen. Deze laatste geeft een andere gevoel in de bochten en maakt het ook makkelijker bij stoplichten.
De bekleding is een combinatie van haaievel (sharkskin) gebruikt in de raceboten op de zit vlaktes en skye accenten. The sharkskin is slijtvast, waterproof, en iets stroever waarbij ik niet meer in de zadel glijt. Als laatste is er en zilvere bies gebruikt om de kleur van ve motor te complementeren.
Nou ja wat kost dat allemaal was voor 250 euries in mijn belevenis een meevaller. Prijs was van tevoren afgesproken en was inclusief de pillon zadel en mijn topkoffer rugpad.
Ik been zeer tevreden over mijn nieuwe zit qua comfort en geleverde kwaliteit. Alles is nu naar mijn wens. Je komt binnen bij Tijger in een klein maar ambachtelijk werkplaats waar je alles kan zien. Koffie en een gezellig praatje met een beetje Haagse dialect zit erbij in. :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3332
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Ongelezen bericht door HansD »

Ik had al eens gemaild met Rayz maar hij wilde via de mail geen prijzen noemen. Bedankt voor deze nuttige info! Misschien moet ik ook maar eens langs....
Als je een keer een foto kan plaatsen, dat zou helemaal geweldig zijn!
Hans
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3332
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Ongelezen bericht door HansD »

Dat is snel! - Bedankt voor de foto's.
Ziet er heel netjes uit moet ik zeggen; sluit overal mooi aan, mooi afgewerkt....
Hans

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Frans

Ongelezen bericht door Frans »

Ik ben wel benieuwd hoe jullie de verhoging hebben gemaakt, kan iemand hier foto's van plaatsen?

b.v.d
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Frans,


Deze is een foto van een aftermarket kit. Het is super makkelijk om zelf te maken een zeker de moiete waard. Het gaat om de 2 blokken en 4x inbus bouten. That's it !

Maak dmv 4 inbus bouten de voorzijde 3 traps zadel houder is los. Daarna traceer je met een potlood de links en rechts voeten op jouw te gebruiken verhoogings materieel. Ik heb een oude 10mm dik kunststof snijplank gebruikt. Met een boormachine de nieuwe schroevengaten maken en met een decoupeerzaag netjes uitzagen. Ik heb ook 4 langere inbus bouten gebruikt om de verdikking te overbruggen. Het verschil in hoogte qua mm's is misschien weinig maar het verschil in comfort is goed te merken. Totale arbeidstijd was 1 uur inclusief koffie.
Veel succes :wink:

En ja hoor ik had een nieuwe snijplank voor mijn vrouw weer bij de Blokker gekocht :lol:

Kenny
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3332
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Ongelezen bericht door HansD »

Ik ga dit ook maar eens proberen, want ik ben nog steeds niet tevreden over de zitpositie. Ik heb al een snijplankje...
Hans
PeeWee

Ongelezen bericht door PeeWee »

Met al deze goede tips van jullie word het tijd voor een nieuwe rubriek :DIY, oftewel Do It Yourself, het liefst met foto's natuurlijk ! :wink:
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Oftwel ook "Farkels" genoemd :wink:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

Ook op internet is een schat aan dit soort Add-ons te vinden, bijvoorbeeld:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=279286
Een site gericht op avonturiers (o.a. in de bush) op twee wielen, overigens met een opvallend hoog BMW gehalte ;-)
of, ook met veel BMW:
http://public.fotki.com/Rbertalotto/mot ... -projects/
Ideeën te over en weekenden te kort! :roll:

hg
Kees
PeeWee schreef:Met al deze goede tips van jullie word het tijd voor een nieuwe rubriek :DIY, oftewel Do It Yourself, het liefst met foto's natuurlijk ! :wink:
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Inspector Gadget

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

ksimon schreef:Veel te vaak vergeet ik mijn richtingaanwijzer uit te schakelen. Naar het verder kijken op allerlei vrij duur gadgets heb ik wat mij betreft zelf een goed en goedkopere oplossing bedacht.

Ik ben naar de electonica winkel gegaan om twee 12v piezo piepers te kopen. Afmetingen zijn omg. diameter 30mm x 30mm hoog. Ik koos de type met + / - bedrading tov de type die gemaakt is voor direct montage op een printplaat. De bedrading van de richtinglampjes en de piepers samen gesoldeerd en daarna de piepers aan de binnenkant van het spiegelhuis met 2-zijdige plakband gemonteerd. Als de lampjes knipperen krijg ik de pieper met interval te horen.

De dingen kost 3 euro per stuk en de totale montage tijd was een half uur. Ik heb een stukje plakband over the piepers gedaan om de geluid iets te dempen.
Nou als mijn gehoor de geest niet opgeeft hoef ik voorlopig een trilapparaat binnen mijn handgreepen niet te installeren :lol:
1 woord: briljant, geweldig!
(ok, ik loog, twee worden dan)
Roelof

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Roelof »

ksimon schreef:Veel te vaak vergeet ik mijn richtingaanwijzer uit te schakelen. Naar het verder kijken op allerlei vrij duur gadgets heb ik wat mij betreft zelf een goed en goedkopere oplossing bedacht.
Hoi,

Ik heb op ebay het volgende gevonden, wel iets kostbaarder dan jou oplossing ( dat is het al gauw :D )
http://cgi.ebay.nl/Automatischer-Blinke ... otohosting
Dit is een printplaatje wat er voor zorgt dat je niet zelf iedere keer je richting aanwijzer terug hoeft te doen.
Blijkbaar houdt ie ook rekening ermee als je stilstaat want dan blijft ie "blinken" volgens de site.
Afbeelding

Wellicht iets om te proberen ?
Beamietoo

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Er zijn allerlei goed en degelijk electronische middelen in de markt die oplossing bieden.
Ik wou het voor mijzelf heel simple en goedkoop houden. Sinds mijn aanpassing heb ik nooit meer mijn richtingaanwizers vergeten.
Voor mij is het probleem helemaal naar mijn wensen opgelost.
Why pay more ???
Gr,
Kenny
Roelof

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Roelof »

ksimon schreef:Er zijn allerlei goed en degelijk electronische middelen in de markt die oplossing bieden.
Ik wou het voor mijzelf heel simple en goedkoop houden. Sinds mijn aanpassing heb ik nooit meer mijn richtingaanwizers vergeten.
Voor mij is het probleem helemaal naar mijn wensen opgelost.
Why pay more ???
Gr,
Kenny
Simpeler kan niet nee, je hebt gelijk. Gelukkig vergeet ik niet zo snel om de "blinker" uit te zetten maar een stukje extra gemak doordat je niet iedere keer hoeft uit te schakelen leek mij wel handig.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Inspector Gadget

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ben het helemaal mee eens;
Oplossingen zijn er in vele variaties, afhankelijk van je eisen, wensen, en niet bepaald onbelangrijk, je buidel.

Ikzelf heb de Kisan module hier klaar liggen (samen met de VL10 uitbreiding), en dat is plug-and-pray :lol:

Voor elk wat wils, dus.

Maar die piezo piepers, vooral waar ze gemonteerd worden, echt briljant, dat meen ik.
Kosten-effectiever kan het m.i. niet.
Roelof

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Roelof »

dutchmidiman schreef:Ben het helemaal mee eens;
Ikzelf heb de Kisan module hier klaar liggen (samen met de VL10 uitbreiding), en dat is plug-and-pray :lol: .
Hey dat is leuk, is dat zoiets , of is het alleen een relais voor automatisch afschakelen?
Afbeelding
kun je dit een beetje mooi wegwerken in je spiegels ?
Beamietoo

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Hoi Dutchmidiman,
Hartelijk dank voor jouw complimentje :D
Fun en veilige kilometers ;)
Gr,
Kenny
Inspector Gadget

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@Roelof;

Yep, dat is de VL10 uitbreiding voor de Kisan. (icm met clignoteur van Kisan)
Of de VL16 als je (nog) geen clignoteur van Kisan gebruikt.

Moet de dame nog ophalen, dus nog geen ervaringen met jullie te delen, bijna, echt bijna!
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 25 aug 2009, 01:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Yobotje »

dutchmidiman schreef: ....... Ikzelf heb de Kisan module hier klaar liggen (samen met de VL10 uitbreiding), en dat is plug-and-pray :lol:

Voor elk wat wils, dus..........
Inmiddels heb ik de SignalMinder van Kisan ook besteld (zonder de uitbreiding).
Het voorkomt in ieder geval veel gedoe met bedrading.
Ik zal deze topic volgen want ik ben benieuwd.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Inspector Gadget

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@Yobotje;
Goede keuze;
De stealer liet mij vanmiddag zien wat hij zoal uit verschillende fietsen geknipt heeft;
Allerlei zogenoemde "knipperlicht-oplossingen" met opgeblazen IC's, gesmolten draden, aan-elkaar-geplakt en zelfs compleet ontplofte units.

Mijn visie is simpel; als het houtje-touwtje is, begin er niet aan, de risico's zijn te groot. (tenzij je echt weet wat je doet)
Is het daarentegen letterlijk (!) een plug-and-play oplossing zonder solderen, knippen, etc, is het m.i. veilig te (laten) doen.



@Roelof;
Fiets nog steeds niet, moet eerst nog naar postkantoor de registratie van het kenteken op mijn naam.
Heb daarom besloten de dame nog maar een nachtje bij de stealer te laten slapen, daar is het echt een bunker, en verwarmd ;-)

Wat betreft de VL10, die heb ik ff voor je bekeken;
Het is redelijk buigzaam en niet al te groot (lees: dik) en laat zich perfect aan de onderkant (fairing) van de R1100RT spiegels plakken.
Ze zijn zo'n 66 mm lang, en ca. 13 mm breed. Kabel-lengte is 80 cm
Vraag mij alleen nog af hoe ik de kabels moet gaan geleiden naar de Kisan-module, waarschijnlijk moet de brandstof-tank eraf :?:
Roelof

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Roelof »

dutchmidiman schreef:
Vraag mij alleen nog af hoe ik de kabels moet gaan geleiden naar de Kisan-module, waarschijnlijk moet de brandstof-tank eraf :?:
Suc6 met de inbouw, ik ben beniewd hoe het eruit gaat zien. Als ik het goed gelezen hebt kun je het ook zo aansluiten dat als je remlicht aangaat er dan ook rode leds aangaan onder de spiegel .
Veel plezier vandaag met "de Dame" .
Inspector Gadget

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@Roelof;

Ccrrect, als je het remsignaal aansluit werkt het niet alleen als time-out voorkomer (het auto-cancelling, dus aftellen, stopt zolang de remlichten branden, bijv. bij verkeerslicht), het "moduleert" de naar achterwijzende leds van de VL10 (rood) als 3e renlicht.

Vandaar dat Kisan aangeefrt dat je de VL10 zo moet plaatsen dat je die leds net niet ziet om te voorkomen dat het de motorrijder afleid.

Wellicht dat we beter een aparte topic Kisan kunnen openen, onderhand :?:
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Yobotje »

dutchmidiman schreef:.......Ikzelf heb de Kisan module hier klaar liggen (samen met de VL10 uitbreiding), en dat is plug-and-pray :lol:
.
En ..... is het plug en play of plug en pray geworden?
Ben zeer benieuwd.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Inspector Gadget

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is absoluut plug-and-play geworden.

Het is eenvoudig en simpel gegaan, oude module er uit, nieuwe module er in.
Tevens Dave's zekeringssticker geplaatst. Dave's sticker beschermd met brede stroken doorzichtig plakband.
Dat was bij elkaar nog geen 5 minuten werk (ok, 7 minuten dan).

De VL10's heb ik op een dik(ker) stukje dubbelzijdige tape geplaatst zodat ze wat beter zichtbaar zullen zijn aan de voor- en achterkant.
Ik heb nog overwogen de VL10's bovenop de spiegels te plakken, maar dan wordt je zelf m.i. enigzins afgeleid door al die knipperende led's, dat leek mij niet zo'n slim idee.

De "KSIMon" Piezo-pieper modificatie gedaan (maar dan met piepers van de Fa Baas) en in de spiegels geplaatst;
http://www.baas-parts.de/index.php?opti ... 80&lang=en

Nu weet ik niet of het aan de Baas module ligt (deze heeft twee ingangen, maar ik gebruik er maar 1 per zijde, dus 2 Baas piepers totaal, 1x tbv links en 1x tbv rechts) maar elke kant heeft zijn eigen onderscheidende piep-geluid, wat ik weer een extra bonus vindt.

Ik wil alleen nog de remlicht-draad aansluiten om de auto-cancelling (van 8, 30 of 45 seconden) te overrulen.

Voor de mede-lezers even een kort overzicht van de Kisan module-functies:
- Knipperlicht-knop links of rechts kort indrukken;
Betreffende kant gaat knipperen. Als de bewuste kant al knipperde, zal een druk op de knop het knipperen stoppen.
Als links al knipperde en je druk op rechts, stopt het links knipperen en gaat rechts knipperen (en vica versa, natuurlijk)

- Knipperlicht-knop links of rechts lang indrukken;
Betreffende kant gaat sneller knipperen (ca. 5x) om daarna weer op gewoon tempo te gaan knipperen (wordt "Fast Lane Change" genoemd)

- Beide knipperlicht-kanten indrukken: alarm-lichten

- Alarm-lichten schakelaar indrukken: alarm-lichten maar met een hogere "aan" frequentie (wordt "Escort Mode" genoemd)

- Er zit ook nog running lights functie op (knipperlichten gaan aan als zijnde "side-markering lampen" zodra contact aan gaat, met low of high intensiteit) maar die gebruik ik niet (meer) omdat ik "KSIMon's" piezo-pieper modificatie gebruik en die blijven dan mee-piepen, constant (wel op verschillende toonhoogtes, je hoort dus heel duidelijk dat de Kisan module de lichten daadwerkelijk moduleert, dus aan-uit duty-cycle) en dat is niet helemaal de bedoeling (en al snel irritant, dunkt me) :D

PS: Een mogelijk toekomstige leverancier van de Kisan modules in NL melde mij dat hij denkt aan een prijs onder de 100 euro. Nog veel geld natuurlijk, maar goedkoper van de 139 euro die Wünderlich er voor vraagt.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Beamietoo

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Beamietoo »

SUPER ! ;)
Gr,
Kenny
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Yobotje »

Een van deze dagen (tussen 2 en 20 juli) verwacht ik de module uit Amerika. Gekocht via Amazon.com bij BikerHiway voor €91.
Hij is inmiddels "Out of Foreign Customs". Wacht af.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Inspector Gadget

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Yobotje schreef:Hij is inmiddels "Out of Foreign Customs". Wacht af.
Hopelijk rekenent je vervoerder geen inklaringskosten, was bij mij (TNT Post) 29 euro en 79 euro-cent. de #!%$&^ schobbejakken. Dieven zijn het.
Het valt onder de invoeringsgrens maar ze rekenen kosten om dat "uit te zoeken".

Maar, UPS (etc) zijn niet anders, rekenen ook hoge kosten.

Leuk item voor Tros Radar, denk ik zo.
Beamietoo

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Beamietoo »

TIP: Als je een kleine paket over het water besteld... en ik bedoel echt alleen KLEIN, voor eigen gebruik en onder de USD 100,00 !... Laat de leverancier weten bij bestelling, het paket met "SAMPLE" bestempelen. Douane heeft altijd recht om in het paket te kijken en invoerrecht over het waarde te eisen. Maar als een onderdeel geen of weinig waarde heeft dan is de kans ook klein. Het is niet de bedoeling om de boel op te tillen maar mijn persoonlijke mening is dat voor zoiets eenmalig en zo weining waard als een signal minder is het niet loonend is voor beide partijen om over invoeracczijns te praten. ;)
Gr,
Kenny
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Yobotje »

Inmiddels heb ik de Kisan SignalMind SM-5 ontvangen en geinstalleerd. Moest wel eerst €29,79 bijleggen voor invoerrechten en belasting naast de €93 voor het product incl verzenden naar Nederland.

Installeren was eigenlijk een kwestie van even goed kijken hoe de camlock los kan, meer ruimte maken op dezelfde plaats met de dremel, aansluiten, plaatsen en testen.
Het programeren stelt niet zoveel voor en het product is goed gedocumenteerd. De running lights (3 instelkeuzes), lane change en autocanceling werken als een speer en zijn echt een prima aanvulling. De instellingen blijven bewaard in een Eeprom en gaan dus nooit verloren. Ook al plaats je 'm in een andere RT.

Echter de BrakeFlashmode* kan ik niet uitzetten omdat het "opstarten/booten/spanning inschakelen" tijdens het programmeren niet voor alle aansluitingen gelijktijdig plaatsvind als gevolg van het "slow voltage rise due to the brake servos of the BMW".
Om dit te omzeilen moet ik de programmering doen door de - aansluiting van de accu tijdelijk los te maken (aldus Kisan support). Daar ben ik echter wat huiverig voor omdat dan eventuele instellingen en motor-historie verloren gaan. Zijn er nog meer nadelen?
Alternatief is het programmeren op een BMW die dat "slow voltage rise" niet heeft. Ik weet echter niet of de r1100rt dat niet heeft.

* BrakeFlashmode is een uitschakelbare voorziening waarbij de knipperlichten kortstondig snel gaan knipperen en vervolgens fel blijven branden tijdens het remmen. Indien de knipperlichten al geactiveerd zijn door de stuurbediening dan blijft de BrakeFlashmode achterwege.
Als 2e voorziening wordt het automatisch uitschakelen van de knipperlichten uitgesteld zolang de rem geactiveerd is. De "timer" loopt dan tijdelijk niet verder.

@ dutchmidiman, heb jij hetzelfde fenomeen op je "Dame" of speelt dat bij jou niet? Als ik het goed begrijp heb jij wel de verbinding met je rem gemaakt voor de vertraging.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Inspector Gadget

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Yobotje schreef:@ dutchmidiman, heb jij hetzelfde fenomeen op je "Dame" of speelt dat bij jou niet? Als ik het goed begrijp heb jij wel de verbinding met je rem gemaakt voor de vertraging.
Ik heb de achterremlicht-verbinding nog niet gemaakt, omdat;
1. Ik er nog niet aan toegekomen ben :oops:
2. Er zit veel electronica (communicatie) in de bips van de dame in de weg, die zal ik eerst weg moeten halen. (lees: zie er een beetje tegenop)
3. Ik zeer waarschijnlijk gebruik ga maken van de B480 icm LED's, en dat heeft meer mijn voorkeur. (gebruik ik in de auto ook, bevalt goed)

Sorry!
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 23 sep 2009, 04:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@Yobotje;

Is die remlicht-draad gemakkelijk bij te komen?
Volgens Kisan is het een grijze draad met een gele streep, is deze gemakkelijk te vinden?
Ik neem aan dat deze niet "open-en-bloot" ligt maar in 1 van de vele "tubings" zit en er dus gesneden moet gaan worden?

Ik wl best even deze draad aansluiten en de functionaliteit testen, als ik weet hoe ik dit het beste kan aanpakken.

PS: Je hebt géén invoer-rechten betaald, maar "administratie-kosten" aan TNT, omzet-belasting cq. btw danwel andere "behandelingskosten" want de grens voor invoerrechten is tegenwoordig hoger, zie navolgende link;
http://www.belastingdienst.nl/belasting ... lling.html
en
http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/

En wel iets van belasting. maar dan omzetbelasting.

Ik heb eens gepoogt dit tot op de bodem uit te zoeken, maar kwam niet veel verder dan dat er inderdaad btw geheven werd en een toeslag (10 euro) voor "behandeling" van de vervoerder.
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Yobotje »

dutchmidiman schreef:@Yobotje;

Is die remlicht-draad gemakkelijk bij te komen?
Volgens Kisan is het een grijze draad met een gele streep, is deze gemakkelijk te vinden?

Ik wl best even deze draad aansluiten en de functionaliteit testen, als ik weet hoe ik dit het beste kan aanpakken. ..... :arrow: .
PS: Je hebt géén invoer-rechten betaald, maar "administratie-kosten" aan TNT, ...... :arrow: .
Hoi Dutchmidiman,
:arrow: de draad aansluiting is heel goed bereikbaar wanneer je het achterlicht losmaakt en daar in het schoentje van de remlicht-lamphouder tijdelijk een draad bijsteekt. Op dezelfde manier heb ik eerder het LED achterlicht getest alvorens ergens draden "te beschadigen" voor een definitieve aansluiting met een scotchlock. ;)
:arrow: op de factuur van TNT wordt het omschreven als Motorfietsonderdelen en verdeeld in: BTW bij invoer € 17,29 en Inklaringskosten € 12,50
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Inspector Gadget

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@Yobotje;

Goed, was dus wat meer werk voor mijn dame, maar het is gelukt;

Achterlicht-signaal aangesloten op de Kisan;
- time-out van Auto-Cancelling werkt
- BrakeFlash werkt niet, en het inschakelen van deze modi (rem ingedrukt houden, contact aan, daarna tenminste 6x snel achterelkaar rem bedienen) werkt helaas ook niet.

Maar, er staat een hint in de online handleiding bij Kisan's website;

---- knip ----
PROGRAMMING BRAKE FLASH FEATURE:
- Apply & Hold brakes first, then turn ignition on.
- Immediately begin pumping the brakes at least 6 to 8 times
- This is a toggle function – it activates it on or off upon each execution

Note:
BMW models with ABS brakes do not allow successive brake applications to generate 12V distinctly, which is necessary for the programming sequence.
You can use the Brake Input wire as a direct input to any 12V source and perform the programming procedure described above.
---- knip ----

Als ik het lees (en begrijp) is het een kwestie van de remlicht-ingang van de Kisan module (dus eerst even het remlicht-signaal van de fiets afkoppelen!) tijdelijk 6x to 8x even snel aan (bijvoorbeeld) de +12 volt van de accu aansluiten :?:
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Yobotje »

dutchmidiman schreef:@Yobotje;

Achterlicht-signaal aangesloten op de Kisan;
- time-out van Auto-Cancelling werkt .............................

Als ik het lees (en begrijp) is het een kwestie van de remlicht-ingang van de Kisan module (dus eerst even het remlicht-signaal van de fiets afkoppelen!) tijdelijk 6x to 8x even snel aan (bijvoorbeeld) de +12 volt van de accu aansluiten :?:


@ dutchmidiman
De Brakeflash werkt inderdaad niet, ook niet bij de r1150rt maar jouw laatste opmerking (onderstreept en vet) suggereert dat het toch is gelukt.

De plus van bijv het stopcontact naar de ingang van de Kisan en even niet van het remlicht en dan 6 to 8x snel remmen? Is that it? Of ............ met die extra + aan de Kisan 6 tot 8x even snel aan tippen aan de +?
Laatst gewijzigd door Yobotje op 10 aug 2009, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Inspector Gadget

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Yobotje schreef:@ dutchmidiman
De Brakeflash werkt inderdaad niet, ook niet bij de r1150rt maar jouw laatste opmerking (onderstreept en vet) suggereert dat het toch is gelukt.

De plus van bijv het stopcontact naar de ingang van de Kisan en even niet van het remlicht? Is that it?
Bij mij staat BrakeFlash uit, dat kan de vorige eigenaar reeds gedaan hebben, dat weet ik niet.

Maar, het lijkt er inderdaad op dat de instructie is:
- remlicht-ingang van de Kisan module loskoppelen van remlicht-signaal
- remlicht-ingang van de Kisan module aan +12 volt hangen
- contact inschakelen
- vlak daarna tenminste 6x ~~ 8x remlicht-ingang van de Kisan module snel achterelkaar aan +12 volt hangen

Ik zal het later vanavond of anders morgen proberen ;)
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Yobotje »

dutchmidiman schreef:
Yobotje schreef:@ dutchmidiman
De Brakeflash werkt inderdaad niet, ook niet bij de r1150rt maar jouw laatste opmerking (onderstreept en vet) suggereert dat het toch is gelukt.

De plus van bijv het stopcontact naar de ingang van de Kisan en even niet van het remlicht? Is that it?
Bij mij staat BrakeFlash uit, dat kan de vorige eigenaar reeds gedaan hebben, dat weet ik niet.

Maar, het lijkt er inderdaad op dat de instructie is:
- remlicht-ingang van de Kisan module loskoppelen van remlicht-signaal
- remlicht-ingang van de Kisan module aan +12 volt hangen
- contact inschakelen
- vlak daarna tenminste 6x ~~ 8x remlicht-ingang van de Kisan module snel achterelkaar aan +12 volt hangen

Ik zal het later vanavond of anders morgen proberen ;)
Wil je dat proberen?
In mijn beleving is het tippen met 12V niet anders dan met de remlicht + en dan snel remmen. Ben zeer benieuwd.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Kisan SignalMind BrakeFlash

Ongelezen bericht door Yobotje »

@dutchmidiman betreft Kisan SignalMind

Inmiddels met een 12V aansluiting vanaf het stopcontact getest naar de ingang / aansluiting remlicht om de BrakeFlash te deactiveren maar zonder resultaat.
De Brakeflash blijft actief en is alleen in die combinatie met de knipperlicht-uitstel-vertraging via remlicht te gebruiken. Dat ga ik dus niet doen want dat is vragen om teveel aandacht en een bon: 4 Snel knipperende clignoteurs + remlicht gedurende de eerste 2,5 sec van het remmen.
De verbinding laat ik dan maar achterwege en dat is geen echt probleem want ik ben al zeer tevreden met de running lights, lane change en vertraagde uitschakeling van de knipperlichten. Daar ging het uiteindelijk om.

Wat ik heb getest:
Direct na het inschakelen van het contact:
* 12V vast aangesloten en met de remmen 6-8x gepompt,
* 12V 6-8x getipt en met de remmen vast,
* 12V 6-8x getipt en met de remmen los,

De ABS zelftest heeft kennelijk meer invloed bij de r1150rt dan bij de r1100rt maar daar ben ik niet zeker van. Dit veroorzaakt de ongelijktijdige spanningsopbouw in de Kisan waardoor de programmamode zoals hier genoemd niet benaderbaar is. Een vooraf geprogrammeerde Kisan is wel over te zetten met behoud van functies.
Misschien is dit nog een mogelijkheid.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Inspector Gadget

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@Yobotje;

Hmm, ik weet niet of jij er al achter was, maar er zijn dus verschillende (hardware?)versies van de SM-5 gemaakt door Kisan.

Mijn unit is een SM-5 maar op de behuizing is er ook een checkbox voor SM-6.
Ik zag recentelijk op MP iemand die een Kisan SM-5 verkocht waarop alleen maar SM-5 stond.
Ok, ok, kwestie van een sticker zou je denken. Ware het niet dat bij mijn Kisan module ook nog een apart geel blaadje zat over de nieuwe functionaliteit van BrakeFlash.
Kortom, er zijn blijkbaar verschillende hardware-versies, denk ik dan als simpele ziel.

Ik heb een R1100RT, en ik krijg op de "reguliere" methode BrakeFlash niet aan. Terwijl ik WEL de time-out functie heb en aangesloten is, dat functioneerd als een trein
(= uitstellen van auto-cancelling zolang remlicht gebruikt wordt)

Jij heb met een R1150RT precies het omgekeerde, met de time-out functie aangesloten krijg jij de BrakeFlash functie (het kortstondig laten meeknipperen van de knipperlichten als je de rem bedient) niet uit noch uitgeprogrammeerd.

Ik zal morgen bij daglicht dezelfde stappen doen als jij gedaan hebt en laat hier weten of dit bij mij soelaas bied cq. de uitkomsten.
Inspector Gadget

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@Yobotje;
Net dezelfde stappen doorlopen zoals jij gedaan hebt.
(+12 volt van de accu genomen)

Mijn eerder aangegeven resultaten blijven hetzelfde;
De BrakeFlash-modi gaat bij mijn Kisan op geen enkele mogelijkheid aan.

En de AutoCancelling time-out werkt prima, mits het rem-signaal natuurlijk op de Kisan is aangesloten.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Yobotje »

dutchmidiman schreef:@Yobotje;
Net dezelfde stappen doorlopen zoals jij gedaan hebt.
(+12 volt van de accu genomen)

Mijn eerder aangegeven resultaten blijven hetzelfde;
De BrakeFlash-modi gaat bij mijn Kisan op geen enkele mogelijkheid aan.

En de AutoCancelling time-out werkt prima, mits het rem-signaal natuurlijk op de Kisan is aangesloten.
Bedankt zover.
De enige optie die nu nog open blijft is de reactie van KisanSupport*:

Q: I cannot disable Brake Flash Mode (SM-5 is connected to brake lights: 0V-12V)
A: There is a way around the slow voltage rise due to the brake servos of the BMW. Essentially the whole system has to boot-up all at once.

1) Leave everything connected including the brake input wire. (Make sure the brake flash can be activated.) Leave the ignition key ON.
2) Loosen the ground wire at the battery terminal and disconnect it.
3) Now, with ignition key in the ON position and BRAKES APPLIED, touch and HOLD the ground cable to the battery terminal. (You will see that with this boot-up sequence, the turn signals will OFF). Immediately start pumping the brakes until the turn signals come back ON as running lights.
4) You should check to make sure that the Brake Flash feature is turned off by applying the brakes once more.
5) Now you can turn the ignition off and re-attach the ground cable properly.

The setting is stored in EEPROM memory so it will not change even if the battery is disconnected. Unless you do the same procedure again once more.

* De - aansluiting loskoppelen heeft wel gevolgen voor de instellingen van de motor in het geheugen. (Welke?)
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Inspector Gadget

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Yobotje schreef: De - (min/massa) aansluiting loskoppelen heeft wel gevolgen voor de instellingen van de motor in het geheugen. (Welke?)
Alle instellingen van de Mototronic gaan verloren, inclusief eventuele storings-history (die volgens mijn informatie beperkt is tot de laatste 5 á 6 storingen)

Ook zal de motor in het begin wat minder prettig lopen, is mij verteld.
En wordt er met klem geadviseerd, als je de ONDERSTAANDE stap gedaan hebt, vooral in het begin RUSTIG te rijden.

Er is wel 1 hele belangrijke stap die je ALTIJD MOET DOEN als je met de accu aan de slag gaat (lees: loskoppelen, etc);

Als de accu weer aangesloten is, START DE MOTOR NIET, maar zet daarentegen het contact aan, en ZONDER de motor te starten, geef tenminste 2 tot 3 VOLLEDIGE slagen (dus ene uiterste, rust tot en met vol-gas). Dan zal de MotoTronic de standen van de gas-klep correct registreren.
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Yobotje »

@ dutchmidiman

Bedankt voor je adviezen en testen. Ik laat het hierbij tot de motor voor service of echt los van de accu moet.

Trouwens, waarom noem je jouw motor een dame?
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Inspector Gadget

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Yobotje schreef:Bedankt voor je adviezen en testen. Ik laat het hierbij tot de motor voor service of echt los van de accu moet.
We kunnen natuurlijk ook een keer afspreken, het is een lokale wedstrijd :D
Dan kunnen we de Kisan's onderling uitwisselen en zien of dat nog verschil maakt :idea:
Yobotje schreef:Trouwens, waarom noem je jouw motor een dame?
In verband met haar rondingen, haar eigen willetje, dat ze gek is op opsmuk, vele dingen haar wel staan, en dat ze ondanks de leeftijd nog steeds erg populair is.
Daarnaast heeft ze pit, maar als moet zuipt ze als een ketellapper, en net zo gemakkelijk zeer zuinig kan zijn.

Of is het de liefde voor mijn nieuwe hobby? Wie zal het zeggen....
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Yobotje »

dutchmidiman schreef: We kunnen natuurlijk ook een keer afspreken, het is een lokale wedstrijd :D
Dan kunnen we de Kisan's onderling uitwisselen en zien of dat nog verschil maakt :idea:
Het is nooit verkeerd elkaar eens te ontmoeten maar ik zie geen andere horizon in de Kisan mogelijkheden. Jij?
Ik las dat je nog een extra achterlicht wil maken, nou ik heb er een in de topkoffer gemaakt en die mag er zijn (Al zeg ik het zelf) incl potmeter voor verschil instelling tussen achterlicht en remlicht. :roll:
dutchmidiman schreef:In verband met haar rondingen, haar eigen willetje, dat ze gek is op opsmuk, vele dingen haar wel staan, en dat ze ondanks de leeftijd nog steeds erg populair is.
Daarnaast heeft ze pit, maar als moet zuipt ze als een ketellapper, en net zo gemakkelijk zeer zuinig kan zijn.
Of is het de liefde voor mijn nieuwe hobby? Wie zal het zeggen....
Ja, karakter heeft ze en ze laat zich zeker niet van de wijs brengen. ;)
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Inspector Gadget

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Yobotje schreef:Het is nooit verkeerd elkaar eens te ontmoeten maar ik zie geen andere horizon in de Kisan mogelijkheden. Jij?
Ik weet dat er verschillende hardware-versies van de Kisan SM-5 zijn. (je kunt ook lezen: verschillende generaties)

Ik weet niet of je de verpakking van de Kisan nog hebt?
Op de plastic verpakking staat, naast het serie-nummer, ook de productie-datum (ivm garantie, denk ik zo)

Aangezien bij mijn Kisan de BrakeFlash niet op de "reguliere" methode aan gaat, en bij jou (ok, verschillende fiets maar dezelfde clinateur) niet uit, lijkt mij eeeen zinvolle 10 ~ 15 minuten om de module eens om te wisselen, dan weet je binnen een paar minuten hoe-of-wat. (lees: hardware-verschil bijvoorbeeld)

Aan de andere kant hou ik natuurlijk ook ernstig rekening mee, dat, bijvoorbeeld:
- Er verschillen in de circuits kunnen zitten tussen jou fiets (R1150RT) en mijn dame (R1100RT)
- De Kisan wellicht "te veel" ontworpen is op de US-fietsen, waarin daadwerkelijk verschillen zitten (alleen, hoeveel verschil weet ik niet exact, behalve de verbrandingsgedeelte, uitlaat e.d.) Wellicht dat de Kisan een "issue" heeft met europesche fietsen (niet zeker, maar het kan)
Yobotje schreef:Ik las dat je nog een extra achterlicht wil maken, nou ik heb er een in de topkoffer gemaakt en die mag er zijn (Al zeg ik het zelf) incl potmeter voor verschil instelling tussen achterlicht en remlicht. :roll:
Daar ben ik zeker benieuwd naar.
Al is het alleen al om idee-en op te doen.
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door peijsj »

Bij God, waar hebben jullie het in hemelsnaam over..............

groet
Jan
Dave

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Dave »

lampies...
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: 12v piezo piepers

Ongelezen bericht door Yobotje »

dutchmidiman schreef: Ik weet dat er verschillende hardware-versies van de Kisan SM-5 zijn. (je kunt ook lezen: verschillende generaties)
Op de plastic verpakking staat, naast het serie-nummer, ook de productie-datum (ivm garantie, denk ik zo)
De productiedatum van m'n Kisan: Mfg Date code: CSP-11/07/08
dutchmidiman schreef:Aangezien bij mijn Kisan de BrakeFlash niet op de "reguliere" methode aan gaat, en bij jou (ok, verschillende fiets maar dezelfde clinateur) niet uit, lijkt mij eeeen zinvolle 10 ~ 15 minuten om de module eens om te wisselen, dan weet je binnen een paar minuten hoe-of-wat. (lees: hardware-verschil bijvoorbeeld)
Daar ben ik geen voorstander van omdat ik er niet aan moet denken dat de Kisan er mee ophoudt door onvoorziene omstandigheden. Blij dat ik 'm heb en dat hij goed functioneerd. Bovendien verwacht ik geen verandering op grond van de huidige info uitwisseling en ervaring.
Yobotje schreef:Ik las dat je nog een extra achterlicht wil maken, nou ik heb er een in de topkoffer gemaakt en die mag er zijn (Al zeg ik het zelf) incl potmeter voor verschil instelling tussen achterlicht en remlicht. :roll:
dutchmidiman schreef:Daar ben ik zeker benieuwd naar.
Al is het alleen al om idee-en op te doen.
Spreken we iets af of wil je foto's via de mail? Ik moet binnenkort in Hoevelaken/motorzaak iets ophalen en kan je dan evt opzoeken.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”