Winterklaar
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Winterklaar
Het is al weer enige tijd geleden dat ik weer eens wat post, maar ik heb jullie wel gevolgd 8) . Ik heb nu weer eens een vraagje. De winter staat weer voor de deur en ik wil m'n RT'tje goed de winter door helpen. Nu zag ik in de laatste Promotor een stukje daarover staan. Ze hebben het in dat stukje over het gebruik van 0W40 olie voor de winter, omdat deze dunner zou zijn waardoor deze makkelijker en sneller op alle te bereiken plaatsen komt. Voordelen: je startmotor hoeft niet zo hard te werken en je hebt minder last van koudestart-slijtage. Zeggen jullie: doen! of zeggen jullie NEEEEEE!!! je kunt veel beter....... Ik ben benieuwd.
Groet,
Ramon
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Winterklaar
Hans
- Kees BMW
Voor onze winters is 10W40 halfsynthetik olie goed genoeg.Je moet je motor eerst wel rustig warm rijden in een niet te hoge versnelling.Het duurt minstens een minuut voor de olie alle plaatsen bereikt heeft.Ik ben vandaag even wezen rijden,buitentemp 12 graden naar ongeveer 7 km had ik eindelijk 5 balken in het Fid dat is±90ºC.Dus hoe kouder hoe langer het duurt,bij het starten en bij koude motor treedt de meeste slijtage op.Bij echt koud weer duurt het soms wel 15Km voor je motor op temperatuur is.
Succes.
Ik mag hopen dat dit een heel kort minuutje is 8) , Misschien een warmhoudplaatje om de beemer op te plaatsen :lol: :lol:cdraaisma schreef: Het duurt minstens een minuut voor de olie alle plaatsen bereikt heeft.
Succes.
ff serieus....rustig rijdend opwarmen lijkt mij ook de beste oplossing zodat de stijgwarmte de bak wat sneller meeneemt. mogelijk de airflo om het blok wat afschermen zodat deze niet volop door de wind gaat, kan met kleine schermpjes binnen de kuip gemonteerd en de koeler wat afschermen. Het mooist is een temp uitlezing ergens in de kuip zodat een aanpassing uitleesbaar is, met de olie niet teveel experimenteren.. goed is goed, als je zelf voor een maand op een heel ander dieet word gezet ga je je misschien ook niet lekker voelen.....tis maar een suggestie
suk6jes
Wilco (die blij is dat hij nog leeft ) F 850rt piloot
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Prima, maar vergeet niet dat je motor niet echt (snel) warm wordt als je hem alleen stationair laat draaien. Al die tijd blijft de olie dik en koud en het duurt langer voordat de olie overal is aangekomen. De meeste motoren slijten alleen nog bij koude motor.Dave schreef:De motor op tijd aanzetten, bakje koffie drinken, jas aandoen, helm opzetten, handschoenen aanwringen...
Lijkt me samen meer dan een minuutje te duren, dus dan is mijn RT'tje prima 'op stoom'.
Het is beter om meteen te gaan rijden. De motor warmt dan sneller op. (Uiteraard rustig, en met niet teveel toeren zoals Kees uitlegt)
Hans
Het idee van multigrade olieën is dat de viscositeit veranderd met de temperatuur van de olie. koude olie is dus relatief dunner dan wanneer de olie op bedrijfstemperatuur is.
De koudestart slijtage is volgens mij dus vooral te wijten aan het feit dat er door de stilstand geen olie tussen de raakvlakken en lagers meer aanwezig is. De toevoegingen in de olie van sommige fabrikanten (castrol magnatec bv) zouden ervoor zorgen dat de olie ook bij stilstand beter blijft plakken tussen die raakvlakken en lagers zodat koudestart slijtage tot een minimum beperkt wordt. Het duurt echter maar even voordat de oliepomp weer overal olie tussen heeft geperst, dus volgens mij valt het allemaal wel mee.
Wat ik wel eens overwogen heb is dat door de opwarming van de aarde of ritjes naar warmere oorden je dus eerder een 15W50 moet gaan gebruiken. Maar zolang de olie niet te vaak of te lang boven de gebruikstemperatuur komt van 90 graden is dat niet nodig.
Hier nog even een linkje naar een site die de olie-viscositeit uitlegt:
http://fia3-91.dsl.hccnet.nl/jan/my_pag ... orolie.htm
groetjes Micha
- Kees BMW
Ben vandaag nog even wezen rijden buitentemp 7ºC zonnetje,het duurde 12Km voordat er 5 balken in het Fid stonden dus ±90ºC .Ik ben naar "Motor Leo"in Tolbert geweest dat is een goeie kennis van mij.Leo is zijn hele werkzame leven al met BMW motorfietsn bezig geweest en is een prima kerel.Op de terugweg zag het weer er wel iets anders uit er vielen nog al wat regen buien.
Succes.
Inmiddels 65 Plusser.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 1069 Weergaves
-
Laatste bericht door Kees
-
- 0 Reacties