Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Ik heb in de afgelopen ‘winter’maanden een aantal dingen aan mijn R1100RT gedaan;
- remleidingen vervangen
- remvloeistof vervangen (duh)
- dynamoriem vervangen
- olie en oliefilter vervangen
- bougies vervangen
- kleppen gesteld
En nu start ie niet meer
De startmotor draait, de benzinepomp hoor je, de injectoren spuiten benzine (op een stuk karton getest, breder wordende straal). Er komen vonken van de bougies. Ik zou zeggen dat alle voorwaarden aanwezig zijn.
Ik heb de klepspeling nogmaals gecontroleerd. Ik raak een beetje door de ideeen heen...
Heeft iemand nog suggesties?
Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Waarschijnlijk heb je hier wel aan gedacht, maar vroeg me af of je het ontstekingsmoment voor het bovenste dode punt goed hebt ingesteld bij de nieuwe hallgever.
Dank voor het meedenken, maar helaas is dit alles het niet.
Wanneer de jiffy uit staat, kan de startmotor niet draaien. Er zit geen alarm op de motor.
De Hall sensoren heb ik nog niet vervangen, maar ik heb ze getest. En ze doen het ook nog
Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Wat zal er gebeurd moeten zijn dat je ineens geen compressie meer hebt. Geen poetslap even bij het luchtfilter vervangen in de bak laten liggen? Brandstofleidingen bij montage van de tank omgewisseld?
Edward1968 schreef: 06 feb 2020, 21:24
Wat zal er gebeurd moeten zijn dat je ineens geen compressie meer hebt. Geen poetslap even bij het luchtfilter vervangen in de bak laten liggen? Brandstofleidingen bij montage van de tank omgewisseld?
Bij de R1100 hoeft de tank er niet af voor het vervangen van de remvloeistof dus mogelijk is dat niet gebeurd...
Is de accu los geweest dan moet de TPS sensor opnieuw ingelezen worden door de Motronic, zekering van de motorelektronica (bij de R1150 is dat zekering 5, R1100 ??) er uit voor een minuutje, terug zetten, contact aan, 2 keer rustig gashandel helemaal open - helemaal dicht en starten maar.
Baird schreef: 06 feb 2020, 22:10
[quote=Edward1968 post_id=157804 time=<a href="tel:1581020679">1581020679</a> user_id=8649]
Wat zal er gebeurd moeten zijn dat je ineens geen compressie meer hebt. Geen poetslap even bij het luchtfilter vervangen in de bak laten liggen? Brandstofleidingen bij montage van de tank omgewisseld?
Bij de R1100 hoeft de tank er niet af voor het vervangen van de remvloeistof dus mogelijk is dat niet gebeurd...
Is de accu los geweest dan moet de TPS sensor opnieuw ingelezen worden door de Motronic, zekering van de motorelektronica (bij de R1150 is dat zekering 5, R1100 ??) er uit voor een minuutje, terug zetten, contact aan, 2 keer rustig gashandel helemaal open - helemaal dicht en starten maar.
[/quote]
Goede tips, maar helaas was dat het niet.
Brandstofleidingen had ik gemarkeerd met een stukje tape. De tank moest er af, omdat de ABS ontlucht moest worden (nieuwe remleidingen geplaatst). Luchttoevoer heeft geen obstructie.
De TPS had ik ook al een keer ingeleerd. En de foutcode uitgelezen; geen fouten.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
- Bij de eerste keer kleppen stellen, niet meer dan een halve slag de stelbout verdraaid om tot de goede speling te komen?
- Heb je wellicht oude bougies liggen om er even in te zetten?
Voor het aanslaan is brandstof, lucht, compressie en een vonk nodig. Zover ik lees zijn alle ingrediënten aanwezig en slaat toch niet aan.
Ik ga haast denken dat het brandstof filter dicht zit. Dan kan het zijn dat deze voor de test die je gedaan hebt met de injector wel brandstof laat zien maar op langer termijn onvoldoende doorlaat om te draaien.
Als je start ruik je dan wel een benzine lucht?
Als je de brandstofleiding op 1 injector los neemt en deze even in een flesje stopt heb je dan voldoende brandstof bij het starten?
Als je wat rem reiniger tijdens het starten inspuit slaat deze dan wel aan?
Hij slaat niet aan, heb je wel dat deze af en toe wel lijkt te willen aanslaan of is het een monotone start poging?
Hoe meer informatie hoe beter.
Soms staat er start niet en bedoelen ze slaat niet aan. Bij jou staat dit in ieder geval wel goed in de titel.
Dank voor het meedenken! Inmiddels heb ik andere bougies geprobeerd, ik heb geen idee hoeveel ik aan de klepstoters gewijzigd heb. Maar de afstelling met de juiste voelermaatjes gedaan, vier tegelijk.
Ik heb remreiniger in de luchtinlaat gespoten, zonder resultaat. Heel soms denk ik bij het starten dat er iets van leven in komt, maar helaas.
Ik hoop dit weekend even de test te kunnen doen met het losnemen van de benzineslang van de injector.
Geeft dat voldoende benzine, dan denk ik dat ik ‘m maar eens naar een echte garage breng.
To be continued...
Goed weekend, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Compressie gemeten; 2,5 bar links, 5 bar rechts. Is veel te weinig, dus nu twijfel ik ernstig aan mijn kleppenstel-kwaliteiten. Misschien was het blok te koud? Ongeveer 6 graden Celcius.
Nog maar eens doen, en iets meer speling in de voelermaatjes houden.
Benzinestroom naar de injectoren was in orde overigens.
Wordt (hopelijk) vervolgd.
Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
DickJe schreef: 10 feb 2020, 19:36
Compressie gemeten; 2,5 bar links, 5 bar rechts. Is veel te weinig, dus nu twijfel ik ernstig aan mijn kleppenstel-kwaliteiten. Misschien was het blok te koud? Ongeveer 6 graden Celcius.
Nog maar eens doen, en iets meer speling in de voelermaatjes houden.
Benzinestroom naar de injectoren was in orde overigens.
Wordt (hopelijk) vervolgd.
Groet, Dick
Of je ze iets te strak of iets te los hebt staan mag niet zoveel uitmaken, als bij de ene cilinder de kleppen tuimelen ( uitlaat is bijna dicht en inlaat is bezig op te gaan , dan de andere cilinder stellen, 0.15 inlaat en 0.30 uitlaat. De voorsten zijn de inlaat, de achtersten zijn de uitlaat. Klaar, dan de andere kant op de zelfde manier.
OF ze blijven nu open staan OF ze kunnen nu niet genoeg aanzuigen waardoor ze geen compressie kunnen opbouwen .....
Ik heb de kleppen vanavond nog eens gesteld, overigens doe ik dat op het BDP/OT merkteken door het kijkgaatje.
Met de voelermaatjes 0,15 en 0,30.
Compressie is nog niet om over naar huis te schrijven, maar wel hoger dan eerder (nu 5 om 8 bar) en zowaar sloeg de motor aan en bleef draaien.
Ik vond ‘m meer roken dan voordat ik de winter in ging. Misschien morgen eens kijken of ie een rondje wil rijden, en zien hoe dat gaat.
Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Misschien ter aanvulling. Beide zuigers staan tegelijk op het hoogste punt. Alleen de één staat in de spoel stand en de ander staat in de compressie stand. Als je door draait totdat de zuigers weer in de hoogste stand staat is de andere cilinder aan de beurt om af te stellen.
Dat het afstellen verkeerd is gedaan is duidelijk anders zou je na het opnieuw stellen niet ineens meer druk krijgen.
Het stellen van kleppen is een nauwkeurige afstelling. Bij een verkeerde afstelling kan je grote schade krijgen dus weet wat je doet.
Kijk naar de nodige video's die er zijn of kijk of er iemand in de buurt woont die je mogelijk kan helpen en uitleggen hoe af te stellen.
Henk7777 schreef: 11 feb 2020, 15:38
Wat ik lees is.....
Je stelt de kleppen, links en rechts op dezelfde stand van het vliegwiel...
dan staat aan de ene kant de zuiger op het hoogste punt maar de andere kant niet.
Het streepje op het vliegwiel is voor de linker kant, die zuiger staat dan op het hoogste punt.
Ik zou maar een youtube filmpje kijken, hoe je kleppen behoort te stellen...
Henk7777
Is niet echt verkeerd om het OT-teken te gebruiken. En als de merktekens op OT staan, staan inderdaad de zuigers bovenin. Gezien het feit dat het een viertakt is, staat de ene keer de ene cilinder op ontbranden en na 360 graden de andere cilinder.
De redenatie dat op OT altijd de linker-cilinder op ontbranden staat, is hiermee aangetoond, onjuist.
Als ik bovenstaande lees krijg ik al meer het gevoel dat je de kleppen hebt gesteld terwijl de zuiger niet in de compressieslag stond.
Compressieslag kan je heel gemakkelijk controleren door het kleppendeksel los te halen, bougie eruit en met je duim vinger het bougiegat dicht houden. Daarna de krukas draaien tot je voelt dat er druk komt, dat is je compressieslag. Zuiger in bovenste stand zetten, dan opnieuw kleppen stellen.
Ik denk dat ik wel heb gesteld op de compressieslag; het OT teken in het venster, en dan voelen of er speling in de klepstoters (in- en uitlaat) aanwezig is. Zo niet, nog een rondje aan de krukas en weer proberen.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Ja, dat is de manier zoals ik het ook doe. Afgelopen jaar ging het toch mis, na 30 jaar sleutelen. Ook de kleppen gesteld en krukas rondgedraaid, daarna nog een paar keer ronddraaien bleek het toch verkeerd te zijn gegaan, vandaar mijn gedachte dat de kleppen toch niet goed staan.
Bens schreef: 12 feb 2020, 10:21
Ja, dat is de manier zoals ik het ook doe. Afgelopen jaar ging het toch mis, na 30 jaar sleutelen. Ook de kleppen gesteld en krukas rondgedraaid, daarna nog een paar keer ronddraaien bleek het toch verkeerd te zijn gegaan, vandaar mijn gedachte dat de kleppen toch niet goed staan.
Als je aan beide kanten de kleppendeksel eraf hebt liggen dan zoek je (als het vliegwiel op OT staat) de zijde op met de meeste speling op alle kleppen: dat is dan degene die je moet stellen. Ik haal altijd eerst beide kleppendeksels eraf, kunnen ze meteen mooi uitlekken samen in een bakje.
Vanmiddag weer even bezig geweest, met de methode ‘tuimelen’. Afgelopen week sloeg ie al aan, vanmiddag ook.
De compressie links is lager dan rechts, maar goed, ik weet niet wat de compressie een half jaar geleden was.
Links en rechts heb ik gelijksoortig afgesteld.
Ik hoop aankomende week tijd te hebben om een stukje te rijden, voor nu laat ik het er bij.
Iedereen die tips en/ of aandacht gegeven heeft, bedankt!
Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
DickJe schreef: 16 feb 2020, 19:06
Vanmiddag weer even bezig geweest, met de methode ‘tuimelen’. Afgelopen week sloeg ie al aan, vanmiddag ook.
De compressie links is lager dan rechts, maar goed, ik weet niet wat de compressie een half jaar geleden was.
Links en rechts heb ik gelijksoortig afgesteld.
Ik hoop aankomende week tijd te hebben om een stukje te rijden, voor nu laat ik het er bij.
Iedereen die tips en/ of aandacht gegeven heeft, bedankt!
Groet, Dick
Zei het toch van dat tuimelen
De compressie waarden zullen rond 11 -13 bar (afhankelijk van de kwaliteit van de meter) liggen, meten met gashandel vol open en blijven starten tot de waarde niet meer toeneemt. Normaliter zou je niet meer dan 10% verschil tussen beide cilinders moeten hebben, wijkt het meer af dan begint een heel ander verhaal met zoeken waar dat aan zou kunnen liggen maar zover is het nog niet.