Diagnose Defecte startmotor of accu: onderzoek en bevindingen
Geplaatst: 31 mei 2019, 22:16
Er is al veel geschreven op het forum over dit onderwerp, maar de details ontbreken in de aanpak. Dit komt natuurlijk omdat de twee oorzaken aan elkaar verbonden zijn: een slechte accu kan de startmotor niet goed rondkrijgen en daarbij ook nog een goede vonk genereren en aan de andere kant: een slechte startmotor kan de accu spanning omlaag trekken met dezelfde gevolgen: in beide gevallen gaat de motor niet lopen.
Bij deze symptomen wordt over het algemeen geadviseerd zie bv het topic:
viewtopic.php?f=45&t=13772
1. Bekabeling: check de aansluitingen, corrosie en vuil kan ervoor zorgen dat er te weinig stroom in de startmotor arriveert;
2. Check accu: meet de spanning tijdens het starten
3. Check startmotor: uit elkaar halen dus.
Hieronder de details, foto’s en filmpjes. Het doel is om de juiste diagnose te stellen en niet (zoals ik) de verkeerde oplossing te kiezen.
Symptomen: Moeizaam starten en zelfs een paar keer het kraakgeluid van de startmotor die niet goed aangrijpt in het vliegwiel. Waarschijnlijk de originele Valeo startmotor, nu dus 65k km oud.
Nu had ik al (ten onrechte bleek later) een nieuwe accu gemonteerd, en Quickfix had een startmotor over (hij had juist ten onrechte de startmotor vervangen i.p.v. de accu), dus deze van ons forumlid overgenomen (dank nog Quickfix!).
Natuurlijk hierbij het geluid van de oude defecte startmotor met een gloednieuwe accu:
En dan ter vergelijking het geluid van een nieuwe startmotor met dezelfde gloednieuwe accu:
Voor deze test had ik de bougiekappen even losgenomen om te voorkomen dat de motor zou aanslaan.
Bij de nieuwe startmotor daalt de spanning op de accu even naar 10,5V (minimum) en ligt daarna op 11,1V tijdens het starten. Je ziet daarna de spanning in de accu weer snel oplopen: het is altijd beter om even te wachten met een tweede startpoging zodat de accu zich kan herstellen.
Natuurlijk weet je in eerste instantie niet of de startmotor danwel de accu stuk is. Dat wordt duidelijk als de startmotor wordt gedemonteerd. Dat is pakweg 15 minuten werk incl. plastics: NB eerst de min pool van de accu loshalen voordat je met de startmotor zelf begint, op de startmotor is een onbeschermde pluspool aanwezig. De min pool is goed toegankelijk als het linker zijpaneel eraf is. De startmotor in de bankschroef en aangesloten op de accu (plus van de accu naar de koperen aansluiting en het schuifcontactje). Met een accu-klem maak ik massa contact met de behuizing om de motor te laten draaien:
Wat meteen opvalt is dat er vonken worden getrokken, het kost moeite om een goed contact te krijgen met de behuizing, de draden worden warm, in eerste instantie wil de motor niet draaien en de spanning daalt tot 9,4V. Tijdens het draaien is de spanning 9,5V. Er wordt veel van de accu gevraagd, maar die herstelt zich ook weer goed.
Daarna de nieuwe startmotor in dezelfde testopstelling gezet:
Nu gaat de startmotor meteen lopen, de spanning daalt eerst tot 11,2V en is tijdens het draaien 11,5V. Geen vonken, geen warme draden, ofwel er wordt veel minder stroom uit de accu gehaald.
Natuurlijk is het een gedoe om ook de accu te demonteren en deze testopstelling te maken, dus kan je eerst aan de slag met de startmotor zelf. Dit is zeer eenvoudig, 3 bouten loshalen en twee zachte popnagels om het motorhuis te scheiden van het loopwerk:
Nu heb je de elektromotor los en het blijkt dat de magneten waarbinnen de spoel moet draaien niet meer vast zitten aan de behuizing (dit komt vaak voor begrijp ik van diverse fora):
Als dat er wel goed uitziet kan je de planeetwielen checken:
Bij mijn overleden startmotor is dat nog wel in goede staat.
Verder zouden nog de koolborstels versleten kunnen zijn, die zitten aan de andere kant van de elektromotor, twee schroefjes los en kapje afnemen: ze waren nog als nieuw, ik denk dat dit niet vaak de oorzaak van een defecte startmotor is.
Nu de startmotor eraf is kan je het vliegwiel checken. Ik had geratel gehoord waarbij het erop leek dat de startmotor niet goed aangrijpt in het vliegwiel. Op de video van Chris Harris is te zien dat dit vnl. wordt veroorzaakt door het niet juist monteren van de startmotor.
https://www.youtube.com/watch?v=Y1Ui7CcoUUw
Dat is wel het horror scenario, maar bij normaal-zorgvuldig monteren van de starter zou dit dus niet moeten kunnen gebeuren. Bij mij was er wel te zien dat de startmotor in aanraking is geweest met de puntjes van de tanden op het vliegwiel, maar geen schade die vervanging nodig maakt. Daartoe even de versnellingen opschakelen tot de 5e versnelling, nu kan je makkelijk het achterwiel ronddraaien terwijl je het vliegwiel in het oog houdt.
Bij deze symptomen wordt over het algemeen geadviseerd zie bv het topic:
viewtopic.php?f=45&t=13772
1. Bekabeling: check de aansluitingen, corrosie en vuil kan ervoor zorgen dat er te weinig stroom in de startmotor arriveert;
2. Check accu: meet de spanning tijdens het starten
3. Check startmotor: uit elkaar halen dus.
Hieronder de details, foto’s en filmpjes. Het doel is om de juiste diagnose te stellen en niet (zoals ik) de verkeerde oplossing te kiezen.
Symptomen: Moeizaam starten en zelfs een paar keer het kraakgeluid van de startmotor die niet goed aangrijpt in het vliegwiel. Waarschijnlijk de originele Valeo startmotor, nu dus 65k km oud.
Nu had ik al (ten onrechte bleek later) een nieuwe accu gemonteerd, en Quickfix had een startmotor over (hij had juist ten onrechte de startmotor vervangen i.p.v. de accu), dus deze van ons forumlid overgenomen (dank nog Quickfix!).
Natuurlijk hierbij het geluid van de oude defecte startmotor met een gloednieuwe accu:
En dan ter vergelijking het geluid van een nieuwe startmotor met dezelfde gloednieuwe accu:
Voor deze test had ik de bougiekappen even losgenomen om te voorkomen dat de motor zou aanslaan.
Bij de nieuwe startmotor daalt de spanning op de accu even naar 10,5V (minimum) en ligt daarna op 11,1V tijdens het starten. Je ziet daarna de spanning in de accu weer snel oplopen: het is altijd beter om even te wachten met een tweede startpoging zodat de accu zich kan herstellen.
Natuurlijk weet je in eerste instantie niet of de startmotor danwel de accu stuk is. Dat wordt duidelijk als de startmotor wordt gedemonteerd. Dat is pakweg 15 minuten werk incl. plastics: NB eerst de min pool van de accu loshalen voordat je met de startmotor zelf begint, op de startmotor is een onbeschermde pluspool aanwezig. De min pool is goed toegankelijk als het linker zijpaneel eraf is. De startmotor in de bankschroef en aangesloten op de accu (plus van de accu naar de koperen aansluiting en het schuifcontactje). Met een accu-klem maak ik massa contact met de behuizing om de motor te laten draaien:
Wat meteen opvalt is dat er vonken worden getrokken, het kost moeite om een goed contact te krijgen met de behuizing, de draden worden warm, in eerste instantie wil de motor niet draaien en de spanning daalt tot 9,4V. Tijdens het draaien is de spanning 9,5V. Er wordt veel van de accu gevraagd, maar die herstelt zich ook weer goed.
Daarna de nieuwe startmotor in dezelfde testopstelling gezet:
Nu gaat de startmotor meteen lopen, de spanning daalt eerst tot 11,2V en is tijdens het draaien 11,5V. Geen vonken, geen warme draden, ofwel er wordt veel minder stroom uit de accu gehaald.
Natuurlijk is het een gedoe om ook de accu te demonteren en deze testopstelling te maken, dus kan je eerst aan de slag met de startmotor zelf. Dit is zeer eenvoudig, 3 bouten loshalen en twee zachte popnagels om het motorhuis te scheiden van het loopwerk:
Nu heb je de elektromotor los en het blijkt dat de magneten waarbinnen de spoel moet draaien niet meer vast zitten aan de behuizing (dit komt vaak voor begrijp ik van diverse fora):
Als dat er wel goed uitziet kan je de planeetwielen checken:
Bij mijn overleden startmotor is dat nog wel in goede staat.
Verder zouden nog de koolborstels versleten kunnen zijn, die zitten aan de andere kant van de elektromotor, twee schroefjes los en kapje afnemen: ze waren nog als nieuw, ik denk dat dit niet vaak de oorzaak van een defecte startmotor is.
Nu de startmotor eraf is kan je het vliegwiel checken. Ik had geratel gehoord waarbij het erop leek dat de startmotor niet goed aangrijpt in het vliegwiel. Op de video van Chris Harris is te zien dat dit vnl. wordt veroorzaakt door het niet juist monteren van de startmotor.
https://www.youtube.com/watch?v=Y1Ui7CcoUUw
Dat is wel het horror scenario, maar bij normaal-zorgvuldig monteren van de starter zou dit dus niet moeten kunnen gebeuren. Bij mij was er wel te zien dat de startmotor in aanraking is geweest met de puntjes van de tanden op het vliegwiel, maar geen schade die vervanging nodig maakt. Daartoe even de versnellingen opschakelen tot de 5e versnelling, nu kan je makkelijk het achterwiel ronddraaien terwijl je het vliegwiel in het oog houdt.