Voltanken die handel, maar hoe?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Brommertje114

Voltanken die handel, maar hoe?

Ongelezen bericht door Brommertje114 »

Heerlijke brommer, die -1150-! Ik heb er nu een aantal keren woon-werk v.v. gereden (en terug natuurlijk ;) ), zo ongeveer 150 km per dag door de wind en de zeikregen, over de A12 en da's toch niet de rustigste weg in de spits. Geen centje pijn, gewoon gaan... met de meute mee of tussen de files door. :)
Elke twee dagen ff langs de pomp, dat wel. Zo'n 300 km op een tankje supersap vind ik niet verkeerd, de K75 haalde dat niet. _004. Vanwege de slechte verkrijgbaarheid van 98RON hiero doe ik er trouwens Shell VPower in... is 97RON dus dat moet goed genoeg zijn.
Maar toch... Ik sta bij de pomp een kwartier te pielen om die tank helemaal vol te krijgen, als ik wegrij zegt de niveaumeter inderdaad dat-ie nokkievol is maar bij de eerste de beste bocht naar links of rechts ben ik gelijk 2 of 3 streepjes kwijt... :O En die zijn er volgens mij echt niet uitgelopen... 't ligt ook niet aan mijn gasgeven want tanken doe ik aan 't begin van de rit en dan is 't boxertje nog koud...
Wat ik me dus afvraag: is het mogelijk de tank echt he-le-maal vol te krijgen en zo ja, hoe moet ik dat doen? Ik heb 'm op de middenbok gehad, heen en weer gewiebeld, op de jiffy, gewoon er op blijven zitten... Wie kan (en wil...) me adviseren?

Alvast bedankt!

Eric
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Voltanken die handel, maar hoe?

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ik weet dat er mensen zijn die één of meerdere gaatjes hebben geboord in de vul-hals van de tank, zodoende meer en vooral sneller te kunnen tanken.
Er heeft ooit ergens een tutorial van op het web gestaan... kan 'm alleen niet meer vinden...

Zoiets dus...
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Hallo,

Ik heb het artikel nog wel als Word bestand maar ik weet niet zo snel hoe ik het op het Forum moet krijgen. Ik zal het naar Jos mailen kan hij het bij de technische artikelen plaatsen

Gr
Han
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Hoeft allemaal niet, dit forum heeft een geweldige zoekfunctie: gat tank. Met dank aan Hans45 die dit netjes heeft uitgelegd...
Brommertje114

Kijk, da's handig... zowel de modificatie als het gebruiken van de zoekfunctie op dit forum. Dank!
Als er wat minder nattigheid uit de wolken komt :( is dit een mooi klusje om eens uit te voeren...

Eric
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Gaatjes boren laat idd die laatste 2 liter peut er makkelijk in tanken, heb ik jaren geleden al gedaan.

Ik vraag me alleen af waarom jij 97/98 octaan wilt tanken, een R11xx loopt prima op 95.

En die balkjes indicatie kan je ook niet vertrouwen, mijn brommertje geeft na een tankbeurt meestal 8-9 balkjes aan, nooit de volle 10.
Meestal 8, dan na een km of 20-30 weer 9 en dan telt hij keurig af naar 1 balkje.
Dan komt soms wel/soms niet het reserve lampje erbij tot geen balkjes, dan het lampje constant.

Daarna zit er nog 50-60 km in de tank.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Brommertje114

PaulRS schreef:Hoi.

... Ik vraag me alleen af waarom jij 97/98 octaan wilt tanken, een R11xx loopt prima op 95. ...

Groeten, Paul.
Dag Paul,

De ervaring heeft me geleerd dat m'n K-tje daar véél beter op liep, in 't instructieboekje van de R wordt geadviseerd op 98 te tanken en ook de dealer raadde 't sterk aan want "dat vindt-ie 't lekkerst, wordt-ie helemaal blij van en gaat-ie echt lekker lopen!" werd erbij verteld.
Aan de andere kant, die paar pk-tjes die ik met 95 kwijt raak zal ik niet missen denk ik. Gewoon maar eens proberen!

Groetjes,
Eric
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Als je 300km gereden hebt hoeveel liter tank je dan??? Ik reed op mijn RT makkelijk 350km op een tank, zeg gemiddeld 1:17.5/18.
Electric

Ongelezen bericht door Electric »

Ik zit rond de 325km als ik veel door de stad heen moet en 375km bij snelweg ritten. Ik tank dan ongeveer 20ltr. De tank meter krijg ik wel op 10 streepjes en na 20 a 30 gaat de eerste eraf. Daarna zit dit rond 40km/streepje. Ik heb trouwens geen extra gat geboord.

Hoeveel km heeft je motor gelopen?
HVEI

Ongelezen bericht door HVEI »

Jullie opmerkingen over RON 98 boeien mij. Mijn R1200RT heeft ook het liefste Ron 98. 95 mag ook, dankzij pingelsensoren gaat hij dan wat anders afregelen in het motormanagement. Dat wil ik liever niet en heb gemerkt dat hij echt fijner loopt met RON 98.
Dit is nauwelijks nog te krijgen. Alleen BP blijkt het nog te leveren dus ik tank zo mogelijk BP. Kent iemand nog een ander merk dat 98 levert?

Huub
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Dave schreef:Hoeft allemaal niet, dit forum heeft een geweldige zoekfunctie: gat tank. Met dank aan Hans45 die dit netjes heeft uitgelegd...
Pot-ver-3... overal gezocht, behalve hier...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

HVEI schreef: Kent iemand nog een ander merk dat 98 levert?Huub
TINQ
AMIGO (Brand oil)
enz..... ;)
Brommertje114

@ Stingray
Als je 300km gereden hebt hoeveel liter tank je dan??? Ik reed op mijn RT makkelijk 350km op een tank, zeg gemiddeld 1:17.5/18.
Als ik na die 300 km ga tanken is-t-ie nog niet helemaal leeg, heb ik nog 3 streepjes over en dan gaat er meestal zoiets van 15, 16 liter in. Lijkt toch aardig op jouw verbruik! Vandaag van 8 naar 1 streepje gereden over bijna 350 km en toen ging er 17 liter in en stond-ie weer op 8 streepjes. Ben er best wel tevreden over eigenlijk!

@ Electric
Hoeveel km heeft je motor gelopen?
Rond de 34dkm... Hoofdzakelijk lange afstanden... klinkt gek voor een motor van 6 jaar oud maar hij werd maar 3 weken per jaar gebruikt voor de vakantieritjes naar Italie.

@ Huub
Kent iemand nog een ander merk dat 98 levert?
Hier in 't westen is 98RON bijna niet meer te krijgen, alleen een paar vrije pompen en merken (als je ze zo kan noemen) als TamOil, Tinq enzo hebben 't op de pomp. Maar als ik wat meer naar de Duitse grens kom is 't gewoon nog bij elk "bekend" merk te koop... in Duitsland is 98RON nog steeds gewoon verkrijgbaar en ook nodig, vandaar. Maar Shell VPower komt aardig in de buurt en mijn boxertje doet 't er goed op!

Eric
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik heb eigenlijk helemaal geen probleem met het voltanken. Het is een kwestie van beleid. Ik begin met het pistool er helemaal in en dan af laten slaan; pistool een end omhoog trekken, met de opening zeg maar halverwege het vulpijpje van de tank. Ook weer automatisch af laten slaan en dan het pistool een de rand plaatsen en langzaam vol laten lopen. Niet bang wezen als de benzine omhoog komt, want hij zakt vanzelf weer. Ik laat het zo'n 2-3 keer omhoog komen en dat gaat prima. Heel soms blijft ie een paar km op helemaal vol staan, maar heel vaak ben ik al meteen 1 streepje kwijt. Ook niets om je zenuwachtig over te maken. Ik rij met gemak 400km op een tank (de 850 is lekker zuunig).
Gaatjes boren vind ik niet nodig. Of je nou dat ene bekertje extra erin krijgt is toch helemaal niet spannend? Zolang je niet in een of ander raar land bent waar je 3 dagen niet kunt tanken is er toch niets aan de hand? Het zal overigens niet helemaal voor niets zijn dat ie niet vol kan. Als je meteen gaat rijden is er niets aan de hand, maar ik kan me voorstellen dat een propvolle tank in de volle zon misschien wel iets teveel gaat uitzetten. Maar goed, ik heb nog niets gehoord over ontploffende tanks, dus dat zal wel geen probleem zijn denk ik dan.
Paul cr

Ongelezen bericht door Paul cr »

Ben het met je eens Mike, maar met een betere ontluchting gaat het wel makkelijker. Bij de eerste keer tanken attendeerde een flinke scheut spetterende benzine mij er ook op om voortaan met beleid te tanken.... :roll: . Dat doe ik dan ook. Maar als ik in de toekomst toch een keer de tank eraf heb zal ik deze "modificatie" doorvoeren. Niet zozeer vanwege de extra vulling als wel voor makkelijker tanken.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”