Remmen ontluchten

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

ton grosjean

Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door ton grosjean »

Ik heb een R1100RS (1999)en wil de voorremmen ontluchten, aan de linkerzijde bevind zich een ontluchtingsnippel, maar aan de rechterzijde niet daar is op de plaats van de nippel een soort staafje met een inbus aan de bovenzijde gemonteerd (ziet er heel standaard uit). Weet iemand op welke wijze in dit geval bij de rechterremklauw het ontluchten te werk gaat?

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Dat ding vervangen door een normaal nippeltje is de beste optie, even heetstoken om de Loctite te smelten.

Of, als je dat niet wilt, zit er bovenin dat ding een inbus prop, deze draai je eruit, dan zie je een kogelklepje.
Met een normaal nippeltje kan je deze indrukken en ontluchten zoals je gewend bent.

Je hebt dus zowiezo een normaal nippeltje nodig, M10x1.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
ton grosjean

Ongelezen bericht door ton grosjean »

PaulRS schreef:Hoi.

Dat ding vervangen door een normaal nippeltje is de beste optie, even heetstoken om de Loctite te smelten.

Of, als je dat niet wilt, zit er bovenin dat ding een inbus prop, deze draai je eruit, dan zie je een kogelklepje.
Met een normaal nippeltje kan je deze indrukken en ontluchten zoals je gewend bent.

Je hebt dus zowiezo een normaal nippeltje nodig, M10x1.

Groeten, Paul.
ton grosjean

Ongelezen bericht door ton grosjean »

Bedankt Paul,

Heb ik gelijk gedaan zit nu een nippel in en na het ontluchten graaft hij zich weer in het asfalt.
[quote="ton grosjean"
PaulRS schreef:Hoi.

Dat ding vervangen door een normaal nippeltje is de beste optie, even heetstoken om de Loctite te smelten.

Of, als je dat niet wilt, zit er bovenin dat ding een inbus prop, deze draai je eruit, dan zie je een kogelklepje.
Met een normaal nippeltje kan je deze indrukken en ontluchten zoals je gewend bent.

Je hebt dus zowiezo een normaal nippeltje nodig, M10x1.

Groeten, Paul.
[/quote]
Gebruikersavatar
PeteRT
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 apr 2009, 09:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSa
Land: Nedreland
Woonplaats of omgeving: Berkel en Rodenrijs
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door PeteRT »

Om nu niet weer een nieuw item over ontluchten te beginnen maar even onder dit item de vraag gesteld:
Hoe ontlucht je de remmen van een R1100RT met ABS? Ik zag in het R1150 onlucht item een mooi verhaal van Paul. Zijn de handelingen voor een R1100RT hetzelfde?

Dank alvast
Groet
Peter
'98-'03 ZX-7 (1993)
'10---> ZX-7 (1993)
'03-'09 RSV 1000 (2001)
'05-'06 R1100RS (1995)
'06-'12 R1100RT (1999)
'12-'22 R1200GSA (2006)
'22---> R1200GSA (2015)
lange Jaap

Re: Remmen ontluchten

Ongelezen bericht door lange Jaap »

Ik heb voor het ontluchten van mijn remmen eerst een garagehandboek geraadpleegd wat ik bij de motor heb gehad en vond het een dermate ingewikkeld verhaal dat ik toch de pc maar even heb opgestart voor het originele BMW werkplaatshandboek en dan is het ineens niet zo moeilijk meer: gewoon potje leegzuigen en vullen met nieuwe vloeistof en vervolgens knijpen maar, bij inknijpen nippel open, nippel dichtdraaien met ingeknepen rem , loslaten, inknijpen en nippel weer open.
Ik ben lang dus voor mij een fluitje van een cent om knijpen en nippel openen / sluiten met twee handen tegelijk te doen, kan me voorstellen dat als je niet zulke lange armen hebt, het moeilijker wordt.
Denk goed aan spatten, remvloeistof is agressief.
Als er veel lucht uit het kleine gaatje in het reservoir blijft komen, kan het zijn dat er iets mis is met je hoofdremcylinder.
Controleer dan goed of er geen vloeistof bij je remhandle naar buiten lekt en leg er een doek onder uit voorzorg, kuipdelen spuiten is prijzig!
Mijn rem bleef ook sponzig.
Ik heb een revisiesetje gemonteerd, er zat vooral veel corrosie aan het uiteinde van de cylinder en heb alles goed schoongemaakt met een papieren doek.
Gebruik nooit een schuurpapiertje.
De mijne lekt niet meer maar ik hou het wel goed in de gaten.
Advies van diverse BMW dealers; vervang de comlete hoofdremcylinder als je rempotje van binnen aluminiumkleurig is.
Is het potje bruin van binnen is, is het een nieuwer en beter type.
Deze zijn goed te reviseren.
Tot slot, spoel voldoende vloeistof door, je hebt door het abs veel meer leidingen etc. om door te spoelen.

Groet, Jaap

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”