Stuurproblemen

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
jan klerx

Stuurproblemen

Ongelezen bericht door jan klerx »

Ik heb wat problemen met het insturen bij bochten met lage snelheid.
Er liggen pas nieuwe banden voor en achter op de motor.
Dus dat kan het probleem niet zijn denk ik.
Wel heb ik 4 maanden geleden oliekeringen in de voorpoten laten vervangen.
Misschien is dat de oorzaak van het moeten tegenhouden van het insturen.
Of is het iets met de lagers ik heb geen idee.
Wie helpt mij uit de brand.

Groeten en alvast bedankt voor jullie hulp

jan
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: stuur problemen

Ongelezen bericht door HansD »

Jan,
Oliekeringen lijkt me niet waarschijnlijk (tenzij het verkeerde type gemonteerd is ofzo).
Vertel eens wat meer over je banden:
- heb je dezelfde banden als vorige keer, of andere?
- heb je de bandenspanning al gemeten?
Hans
Paul cr

Ongelezen bericht door Paul cr »

Mij lijkt dat de (andere) banden de oorzaak kunnen zijn. Of zijn ze van hetzelfde type als de oude ?
Als je een ander type band hebt genomen dan kunnen daar behoorlijk andere stuureigenschappen het gevolg van zijn. Dat hoef niet persè beter of slechter te zijn, maar zeker wel anders dan je oude banden. Nog afgezien van het feit dat een nieuw profiel weer anders stuurt dan je versleten exemplaar. Toen ik laatst overstapte van bridgestone BT021 naar Michelin pr2 moest ik voor m'n gevoel de motor keihard de bocht induwen. De BT021 lieten hem veel makkelijker invallen. Tis maar net wat je gewend bent denk ik. Als ik nu weer terug zou gaan naar de BT021 dan zou ik waarschijnlijk schrikken dat ' ie zo makkelijk de bocht invalt.
Ralph Romein
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Ik heb wat problemen met het insturen bij bochten met lage snelheid.
Hoi Jan, kan te maken hebben met de veervoorspanning van je achterwiel. Deze kan je afstellen met de grote draaiknop achter de rechter schermplaat. Het is een soort trimknop om te zorgen dat je motor in balans staat.

Wanneer je de veervoorspanning verhoogt zal de motor makkelijker in de bocht vallen en omgekeerd minder makkelijk. Laat je niet verrassen, want bij een lage veervoorspanning + lage snelheid kan de motor toch nog de bocht invallen. Het is dus zoeken. Begin met helemaal terugdraaien (links) en geef daarna elke keer een slag/klik of 3 naar rechts om het verschil te voelen met rijden. Je zou, zeker met nieuwe banden, met een normale rijsnelheid neutraal de bocht door moeten rijden. Het zou kunnen zijn dat de eerste klikken zonder weerstand/druk verlopen, die tellen dus niet mee :O

Succes, ik hoor het graag _004

Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
BaHoi

Ongelezen bericht door BaHoi »

Jan,

Ik herken het probleem wat jij ondervind met het tegenhouden in de bocht. Ik had dat met mijn oude banden (BT021) ook. Omdat dat de eerste set banden was waar ik op reed, dacht ik dat dat zo hoorde. Recent heb ik, zonder verder iets aan de RT te wijzigen, nieuwe banden (Dunlop Roadsmart) aangeschaft omdat de oude versleten waren. Nou, dat was een wereld van verschil. De RT stuurt zoals die nog nooit gedaan heeft. Echt 100x beter dan voorheen. En het terugduwen in de bocht is helemaal verdwenen. Het kan dus inderdaad aan de banden liggen, of misschien aan de bandenspanning.

Antoine.
jan klerx

Ongelezen bericht door jan klerx »

hallo luitjes

Bedankt alvast voor jullie reacties,ik denk dat de banden wel okee zijn maar dat het misschien iets met de voorveerspaning is.
Dat ga ik in ieder geval proberen en daarnaast ga ik wat info inwinnen bij diegene die de banden geleverd heeft.
Ik heb inderdaad iets aan de voorveerspaning gedaan ivm het meerijden van mijn vrouw.
Zaterdag ga ik de proef op de som nemen.

tot horens

groeten jan
Ralph Romein
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Ik heb inderdaad iets aan de voorveerspaning gedaan ivm het meerijden van mijn vrouw.
Zaterdag ga ik de proef op de som nemen.
Als je een normaal gewicht hebt en geen zwaarbeladen koffers zou je met een klik of 10 een heel eind in de richting moeten komen. Je zit dan onder of halverwege de veervoorspanning. Het gebeurt trouwens nog al eens dat die stelschroeven een beetje lekken en de eerst slagen loos zijn. Als dat meer dan 4 slagen/klikken zijn kan ik je adviseren het reservoir bij te laten vullen bij je dealer. Hyperpro doet het zelfs gratis. Als je eenmaal jou beste hoogte instelling hebt gevonden kan je daar altijd weer naar terug als je een keer met je vrouw hebt gereden.

Misschien is het wel leuk om je een keer voor te stellen aan het forum 8)

Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”